27k dator klarar inte av att Maxa wow 1440P

Permalänk
Medlem

27k dator klarar inte av att Maxa wow 1440P

Hej,

Precis köpt en helt ny dator.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7364076/2014-11-17

Jag kan inte maxa wow utan ligger bara runt 50fps med denna setup! Har någon nån aning om vad som kan vara fel?????

Mvh

Permalänk
Medlem

ingen SSD?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem

***bort/moderator***
Annars skulle jag misstänka att du kopplat skärmen till moderkortet, att du inte har SLI aktiverat, eller att du står i ogrimmar

Nedlåtande/onödig kommentar
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xero92:

Hej,

Precis köpt en helt ny dator.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7364076/2014-11-17http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7364076-00.png

Jag kan inte maxa wow utan ligger bara runt 50fps med denna setup! Har någon nån aning om vad som kan vara fel?????

Mvh

Ingen dålig dator för att spela wow...

OT: Har du kollat så båda grafikkorten är aktiva i spelet.
Och då att du inte kör med det integrerade, fast de lär du inte fått 50 fps med ändå.
Sen är väl inte wow det bäst optimerade spelet så vet inte riktigt hur hög fps man kan uppnå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

spelet är ju inte känt för att vara värst optimerat.

Permalänk
Medlem

WoW är ganska oförutsägbart spel och dåligt optimerat. Har du klockat prollen något? Singeltrådat gör den inte jättebra vid 3.3. Min 8320 är ju nästan ifatt den då

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av LPG:

WoW är ganska oförutsägbart spel och dåligt optimerat. Har du klockat prollen något? Singeltrådat gör den inte jättebra vid 3.3. Min 8320 är ju nästan ifatt den då

Din 8320 överklockad till 5,2Ghz skulle inte ha en suck mot en 5820k stock, Speciellt inte singeltrådat

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Din 8320 överklockad till 5,2Ghz skulle inte ha en suck mot en 5820k stock, Speciellt inte singeltrådat

Jag överdrev

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

ingen SSD?

Har en SSD. Hade bara det itne i kundkorgen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thexps:

Ingen dålig dator för att spela wow...

OT: Har du kollat så båda grafikkorten är aktiva i spelet.
Och då att du inte kör med det integrerade, fast de lär du inte fått 50 fps med ändå.
Sen är väl inte wow det bäst optimerade spelet så vet inte riktigt hur hög fps man kan uppnå.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Lindell90:

Din pappa kanske vet?
Annars skulle jag misstänka att du kopplat skärmen till moderkortet, att du inte har SLI aktiverat, eller att du står i ogrimmar

5820k har ingen igpu, grabbar

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Ingen dålig dator för att spela wow...

OT: Har du kollat så båda grafikkorten är aktiva i spelet.
Och då att du inte kör med det integrerade, fast de lär du inte fått 50 fps med ändå.
Sen är väl inte wow det bäst optimerade spelet så vet inte riktigt hur hög fps man kan uppnå.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, o jag har samma problem i många spel. Provade tex att köra med bara 1 kort i wow och då fick jag samma fps..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

WoW är ganska oförutsägbart spel och dåligt optimerat. Har du klockat prollen något? Singeltrådat gör den inte jättebra vid 3.3. Min 8320 är ju nästan ifatt den då

Nope, men tror du det som bottelneckar? Känns ju hel skumt att jag inte kan maxa skiten.

Har ingen skillnad på fps, om jag byter AA och inte heller om jag går ner i resolution..

Permalänk
Medlem

Sli brygga? Sli aktiverat? Överklocka processorn. Kolla vad som går fullfart, gpu eller cpu

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av Xero92:

Yes, o jag har samma problem i många spel. Provade tex att köra med bara 1 kort i wow och då fick jag samma fps..

Med tanke på hur (o)optimerat wow är så är det väldigt dåligt på att hantera flera trådar så skulle du se i princip samma prestanda med en i3a som med din 5820k så länge du kör den i standardfrekvens. Jag är inte säker på om de fixat till det men tidigare så stödde inte wow SLI heller så kan säkert bero på det om du inte ser någon skillnad på ett och 2 grafikkort.

Skrivet av Xero92:

Nope, men tror du det som bottelneckar? Känns ju hel skumt att jag inte kan maxa skiten.

Har ingen skillnad på fps, om jag byter AA och inte heller om jag går ner i resolution..

Det betyder att CPUn flaskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xero92:

Nope, men tror du det som bottelneckar? Känns ju hel skumt att jag inte kan maxa skiten.

Har ingen skillnad på fps, om jag byter AA och inte heller om jag går ner i resolution..

Om det inte blir någon skillnad då betyder det ju helt enkelt att processorn flaskar. Inte direkt så konstigt heller eftersom WoW är CPU-intensivt och dåligt optimerat. Klocka din 5820k. Annars är din dator rätt overkill för att spela WoW

Permalänk
Medlem

SLI funkar inte bra i WoW, oftast är det samma FPS som single kort ibland tom sämre.
Tycker också du skall klocka CPUn, trots allt är det det den är till för

G-sync skall köras med V-sync avaktiverat i alla spel och måste köras i fullskärm om det hjälper. Jag har runt 100fps ute i världen, samma med dungeons. Kan ner till 40fps i OG om jag står på ett ställe med mycket folk. Raids är väl runt 40-50 men så är det alltid.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Ingen dålig dator för att spela wow...

OT: Har du kollat så båda grafikkorten är aktiva i spelet.
Och då att du inte kör med det integrerade, fast de lär du inte fått 50 fps med ändå.
Sen är väl inte wow det bäst optimerade spelet så vet inte riktigt hur hög fps man kan uppnå.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av gaalen111:

spelet är ju inte känt för att vara värst optimerat.

Skrivet av LPG:

WoW är ganska oförutsägbart spel och dåligt optimerat. Har du klockat prollen något? Singeltrådat gör den inte jättebra vid 3.3. Min 8320 är ju nästan ifatt den då

Skrivet av lanbonden:

Med tanke på hur (o)optimerat wow är så är det väldigt dåligt på att hantera flera trådar så skulle du se i princip samma prestanda med en i3a som med din 5820k så länge du kör den i standardfrekvens. Jag är inte säker på om de fixat till det men tidigare så stödde inte wow SLI heller så kan säkert bero på det om du inte ser någon skillnad på ett och 2 grafikkort.

Det betyder att CPUn flaskar.

Spelet må inte vara det bäst optimerade någonsin, men det är inte så dåligt att han ska få 50fps med två stycken GTX 980. Jag har testat att spela detta spelet med SLI förut, det går att få ut bra mycket mer FPS, trots upplösning.

Jag vet inte vad som är fel i just ditt fal OP; men några saker som poppar upp för mig är:

1: Drivrutinen du har just nu kanske bråkar? Är det senaste? Är det en gammal? Det kanske kan vara värt att testa runt lite här?

2: Har du någon sorts DSR från Nvidia aktiverat? Detta slukar prestanda från även de mest maxade systemen.

3: Om det bråkar i andra spel, är det något av korten som inte fungerar? Nu har jag inte läst igenom hela tråden men ladda ner MSI Afterburner eller liknande program och se om båda GPU'erna arbetar som de ska. Det kanske är något som inte fungerar som det ska här.

Annars vet jag inte riktigt. Börja med det i alla fall.

Med vänlig hälsning, Pontus Andersson.

Edit: Se till att du spelar spelet i DX11 om du ska ha SLI på, det fungerar bra mycket bättre då.

Edit: För er som inte tror på mig, här kommer ett benchmark på 1vs3 grafikkort. Inte världens största skillnad men skillnad gör det allt. Detta var för ganska längesedan dessutom.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av Xero92:

Nope, men tror du det som bottelneckar? Känns ju hel skumt att jag inte kan maxa skiten.

Har ingen skillnad på fps, om jag byter AA och inte heller om jag går ner i resolution..

1. Testa att inaktivera ena grafikkortet och se vad du får för prestanda, Bättre? Sämre?
2. Klocka processorn

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Spelet må inte vara det bäst optimerade någonsin, men det är inte så dåligt att han ska få 50fps med två stycken GTX 980. Jag har testat att spela detta spelet med SLI förut, det går att få ut bra mycket mer FPS, trots upplösning.

Jag vet inte vad som är fel i just ditt fal OP; men några saker som poppar upp för mig är:

1: Drivrutinen du har just nu kanske bråkar? Är det senaste? Är det en gammal? Det kanske kan vara värt att testa runt lite här?

2: Har du någon sorts DSR från Nvidia aktiverat? Detta slukar prestanda från även de mest maxade systemen.

3: Om det bråkar i andra spel, är det något av korten som inte fungerar? Nu har jag inte läst igenom hela tråden men ladda ner MSI Afterburner eller liknande program och se om båda GPU'erna arbetar som de ska. Det kanske är något som inte fungerar som det ska här.

Annars vet jag inte riktigt. Börja med det i alla fall.

Med vänlig hälsning, Pontus Andersson.

Edit: Se till att du spelar spelet i DX11 om du ska ha SLI på, det fungerar bra mycket bättre då.

Edit: För er som inte tror på mig, här kommer ett benchmark på 1vs3 grafikkort. Inte världens största skillnad men skillnad gör det allt. Detta var för ganska längesedan dessutom.

WoW är dock väldigt mer CPU-krävande än GPU. Kör du på en överklockad processor får du markant bättre fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

WoW är dock väldigt mer CPU-krävande än GPU. Kör du på en överklockad processor får du markant bättre fps.

Ja det vet jag, nu sitter han dock inte på en klen CPU. Dessutom lirar han i hög upplösning. Som jag sa, det kan vara mycket problem men han måste börja någonstans. Det är svårt att sitta och gissa sig till hur det är.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

VAR du får 50 fps kan vara bra att säga. Är det 500 personer i närheten, eller står du och tittar ut över Nagrand, eller är du i en raid där 10-30 personer spammar alla sina attacker?

Permalänk
Medlem

V-sync? eller vertival sync har du det avstängt?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Ja det vet jag, nu sitter han dock inte på en klen CPU. Dessutom lirar han i hög upplösning. Som jag sa, det kan vara mycket problem men han måste börja någonstans. Det är svårt att sitta och gissa sig till hur det är.

Tja, enkeltrådat i stock frekvens är den klenare än Ivy i5. Den är dock inte klen i flertrådat, det kan jag hålla med om. WoW kör mycket enkeltrådat däremot.

EDIT: Den är även klenare än en i3 4330.

Permalänk
Medlem

Uppdaterat allting som har med bios att göra samt drivrutiner?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MuLLvaD3n:

Ja det vet jag, nu sitter han dock inte på en klen CPU.

En 5820K @ stock är inte bättre än en i3 i WoW. Så jo, han sitter faktiskt på en i sammanhanget klen CPU som han behöver klocka.

Citat:

Dessutom lirar han i hög upplösning.

Har ingen som helst betydelse; det blir inte lättare för CPU:n för att man höjer upplösningen. Hans GPU-prestanda räcker och blir över, även utan SLI.

Det är sannolikt CPU:n som flaskar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Klocka din CPU om du inte har för höga temps

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Kanske har en lösning.
Gå in i grafikinställningarna i wow och i en av flikarna så kan man sätta vilken fps som ska köras som max.
Min var inställd på 60hz men har 144hz så det var bara att dra upp den till max.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

Du skulle köpt en Intel i5 och klockat järnet istället, hade gett bättre prestanda

Mycket stålar spenderade i onödan där om man bara ska spela.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CFSsss:

Du skulle köpt en Intel i5 och klockat järnet istället, hade gett bättre prestanda

Mycket stålar spenderade i onödan där om man bara ska spela.

Håller inte med riktigt... 5820k kan utan problem klockas upp till 4.4+, oftast klarar dom ännu högre än så, sett 5820k's på vanlig closed loop kylning på 4.8ghz
i stock hastighet är dom inte mycket att hurra över, men klockas kan dom givetvis göras, precis lika mycket som en i5a... och dom extra corsen är ett ganska stort plus, givetvis med HT också. En mycket bra gaming CPU imo !

Så i slutändan så fullständigt krossar en 5820k vilken i5a som helst.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Är SLI aktiverat? Kör du i fullscreen (SLI har en tendens att sluta fungera i windowed speciellt i world of warcraft), har du någon process som drar mycket cpu kraft igång?
Jag har en nästan identisk rigg och jag ligger på stabila 60fps @ 4k

EDIT:
Det är utan AA, provat att sänka den om den är igång?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1