Först, tack alla för svar och engagemang!
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
ziim0n
Intressant projekt, kommer följa denna tråd. Önskar att alla som postar försöker hålla lika hög nivå som trådskaparens förstainlägg!

Dvs. inget blaj.
Tips: Har för mig att
linuxprofessor är en hejjare på ZFS, får se om han kan hitta hit, annars får du väl dra ett PM

Välkommen, tackar!
Citat:
Schrimp
Du skulle kunna använda dig av FreeBSD istället, om det inte finns ideologiska skäl bakom valet av OS. ZFS trivs bättre under FreeBSD än Ubuntu, om det inte ändrats den allra senaste tiden. Systemen skiljer sig inte mycket emellan när det kommer till konfigurationen, och FreeBSDs forum är väldigt kunnigt också.
Det är ju ett alternativ att överväga om det krävs. Har testat det mesta virutellt och det fungerar fint på ubuntu server, även hört att det ska fungera bra med zfs under linux. Jag har då kört det dom kallar för "
Native ZFS for Ubuntu PPA" Det jag personligen saknar är möjlighet att utöka antalet enheter i raidz-arrayen, men det går väl inte på ZFS överhuvudtaget?
Citat:
Schrimp
ECC ser jag ingen som helst anledning att du inte ska använda dig utav, så utgå från det när du väljer komponenter. Jag tror många med mig kommer att påpeka detta också.
Och angående rammängd, så tycker jag att du ska peta i så mycket du kan undvara i pengaväg. 4GB absolut minst men gärna 8GB+ (läs 16-32). Ju bättre ZFS-respons kommer du att få.
ECC blir det då, troligen 16GB. Gäller att annan hårdvara också stödjer detta? Tips om saker man ska tänka på?
Citat:
Schrimp
Kryptera kan du göra utan TrueCrypt. LUKS på diskarna, och sen ZFS ovanpå har jag sett någon köra här på forumet. Så slipper du ett tredjepartsprogram också.
Jag testade LUKS (cryptsetup) virtuellt under ubuntu server. Det verkade fungera bra men jag fick en bättre känsla av truecrypt. Truecrypt kan dessutom köra flera algoritmer samtidigt, det verkar inte LUKS kunna. Detta verkar dock rätt onödigt då säkerheten snarare kommer ligga i vad man väljer för passphrase. Om fler har insikter i för- och nackdelar gällande TrueCrypt vs LUKS så är det jättebra information. En nackdel med TrueCrypt jag sett är:
http://fedoraproject.org/wiki/ForbiddenItems#TrueCrypt
Citat:
Schrimp
Sen skulle jag kanske försöka få till OS på usb-pinnar. 2st 16GB klarar du dig ypperligt på. Så sparar du anslutningar och pengar.. Ett USB-minne som tackar för sig kan du alltid ersätta med ett klonat senare.. Alltså en zmirror på 2 usb-minnen. Snapshots etc på köpet.
Sönderskrivningar av minnena löser du med "ramdisk", alltså att du flyttar de filer som skrivs ofta till ramet, och sparar då på minnescellerna. Loggfilerna och /tmp är väl tacksamt att lägga där till en början.
Har redan en gammal disk som jag tänkt använda som OS-disk, men jag blev intresserad av din idé. Jag hänger inte riktigt med dock. Fungerar detta för ubuntu server? Det känns lite skumt för mig att man kan få till att köra en zmirror med hjälp av mjukvara under ett OS som ligger på denna zmirror? Utveckla gärna!
Citat:
Samsite
Kanske är det så att det var sämre stöd för det förut och att den stämpeln fortfarande lever kvar? Någon som har bättre koll och kan ge sin åsikt? Jag utgår bara ifrån mina egna personliga resultat och åsikter här som sagt.
Jag har också haft den känslan, söker också mer svar gällande brister.
Citat:
Fnorken
Utav ren snålhet hade jag försökt att använda fler diskar i varje pool. RaidZ2 använder ju som namnet antyder två diskar till paritet och då får du bara tre diskar till data i array med fem diskar.
Själv kör jag RaidZ2 på sex diskar men jag kommer inte göra om det i nästa version av mina hemmaserver, RaidZ2 på åtta diskar verkar mycket mer ekonomiskt och borde inte utgöra någon prestanda nackdel för mig.
Helt klart något att fundera på då det inte finns stöd i ZFS för att utöka antalet diskar i en raidz2. Det blir en lite högre initialkostnad för mig dock att öka antalet diskar och det utrymmet behöver jag inte
än. 9TB räcker gott och väl och det känns onödigt att köpa mindre diskar än 3TB om det är billigast per TB. Kan tänka mig att överväga 6st men då vill jag ha plats för 12 + OS. Jag skulle vilja ha expansionsmöjligheter motsvarande en hel array till i framtiden.