Hej!
Har väldigt länge gått och funderat på att bygga ihop en riktig filserver.
Var nära att beställa saker innan översvämningarna i Thailand som fick hdd priserna att dra iväg så det hela hamnade på is men nu är jag sugen igen.
Jag har tänkt köra nexenta/zfsguru eller kanske rentav clean solaris och köra en raidz2 med 6 diskar på 1 eller 2 tb, inte riktigt bestämt mig än.
Hårdvaran är väl lite vad jag funderar över, vet att raid med zfs är rätt så cpu instensivt men vet inte riktigt "hur" mycket som krävs.
Vill ha ECC så xeon är väl vägen jag lär gå, skulle en 1220L räcka till mina behov? Vill åtminstone maxa min gbit lina så runt 100Mb/s är väl ett mål.
Ser ju gärna att servern blir lite strömsnål därför jag kollat på 1220L, den har ju tdp på 20w och 2 kärnor.
2x8gb minne tänkte jag börja med så har ja chans att uppgradera i framtiden om jag ser att det inte räcker till, är det dumt att inte köra på 32gb på en gång?
Sen ett random intel/supermicro mobo med c202 chipset och minst 2st x8 pci-e platser för kontrollerkort.
Sen om någon har tips om ett bra chassie rack eller vanligt med många hotswap bays som inte kostar 10k så är det välkommet.
Har kollat lite på
http://www.xcase.co.uk/2u-12-bay-hot...20rm%20212.htm då har jag plats till en till array i framtiden.
Va säkert något mer men börjar såhär iaf.
/Daniel