Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Pappy
RAID är till för att få hög uptime, dvs slippa ta ner servern om en disk lägger av. Det skyddar inte ditt data om t.ex. filsystemet kukar ur, eller du får in virus eller råkar radera fel prylar. Där måste du ha backup iaf.
Frågan är: MÅSTE du ha hög uptime, eller gör det inget om servern går ner en stund tills dess att du plockat från backup:en? På en hemmaserver brukar det inte vara så viktigt med 100% uptime, lite värre om man driver försäkringskassan eller en internetbank.
Olika raid:
Hårdvaruraid: med riktigt raid-kort. Har eget minne och processor som sköter raid-beräkningarna. Snabbt. Dyrt. Problem om du vill byta chip i framtiden eller om raidkortet dör (skaffa ett likadant).
Mjukvaruraid: mjukvara sköter raidberäkningarna i vanliga CPU. Billigt. Tar lite CPU-kraft (dock inte så mycket). Fördel att man kan flytta raid-volymer hur som helst (nästan). Ej chipbundet.
Fake-raid/chipset-raid: Moderkortets inbyggda raid. Det är samma sak som mjukvaruraid. CPU sköter beräkningarna. Billigt. Tar CPU-kraft precis som mjukvaruraid. Du kan inte flytta raid-volymerna fritt utan måste ha liknande chip (problem om moderkortet dör och du byter helt system).
Det du först behöver fundera på är: Behöver du raid? Måste burken vara uppe 24/7? Raid är INTE samma som säkrat data.
Hemmaservern är ju utöver filserver, lagring och mediaserver tänkt som en "primär" back-up till min stationära och bärbara. Jag förstår att det inte skyddar mot virus/filsystem som ballar ur etc. Men den skyddar iaf emot 1-2 eventuella hårddiskcrashar. Och för eller senare kommer det ju hända. Krashar min stationäras disk i dagsläget så är jag körd

Det absolut viktigaste (dokument,foton) har jag självklart separat back-up på utöver det hela.
Det vore ju skönt att slippa ta ner servern en längre tid vid en diskcrash utan att bara kunna byta disk och låta RAIDen sköta resten.
Hur mycket prestanda skillnad ger ett ordentligt RAID-kort jmf med fake/mjukvaru-raid? Det hela är ju inte tänkt som ett kortvarigt projekt så jag kan känna att det är värt att investera i ett ordentligt raid-kort om det är mycket större fördelar. Hur är det med pålitligheten mellan de olika typerna, att hddna inte droppar ur arrayn etc?
Vad händer om SSD disken dör med operativsystemet och man kör mjukvaruraid? Påverkar det de andra diskarna på något sätt eller kommer allt fungera om OS-disken bytts ut och man reinstallerar operativsystemet?
Angående problem för hårdvåruraid... byta chip i framtiden? Vad menar du med det?
Så om en RAID-kort dör måste man byta ut det mot ett identiskt RAID-kort? Det räcker inte med ett RAID-kort från samma tillverkare t ex? Vet inte riktigt hur systemet ser ut.. sorry det är säkert dumma frågor men försöker bara ta reda på så mkt som möjligt innan jag fattar något beslut
Tack för hjälpen än så länge!