Citat:
Ursprungligen inskrivet av
JZ0NiC
... Ubuntu som grundOS, stoppade in 7st 2TB diskar som jag kör ZFS på. (bootar på en separat disk).
...
såhär ser mina resultat ut på ZFS disken som alla VMs ligger på.
Raidz2:
root@NASDISK:~# dd if=/dev/zero of=/nasdisk/zerofile.000 bs=1M count=10000
10000+0 records in
10000+0 records out
10485760000 bytes (10 GB) copied, 36.046 s, 291 MB/s
root@NASDISK:~# dd if=/nasdisk/zerofile.000 of=/dev/null bs=1M
10000+0 records in
10000+0 records out
10485760000 bytes (10 GB) copied, 32.6235 s, 321 MB/s
...
Om jag förstår det rätt så kör du alltså raid-z2 i host-operativet, och alltså inte virtualiserat som TS undrade om? Om du kör virtualiserat så ser siffrorna trevliga ut.
Jag kör själv raid-5 på fakeraid i Windows, med hela raidvolymen TrueCrypt:ad, och får liknande (aningen högre) resultat (med i5 650 med AES-NI), men vill hellre köra raid-z (så jag slipper beroendet av Intel ICHxR-chipset och risken för write holes etc). Raid-z i Windows verkar vara att glömma, och då återstår för min del bara virtualiserad FreeNAS med iSCSI (förutsatt att jag kan fortsätta använda TrueCrypt på något vis).
Den intressanta frågan är ju då hur stor prestandaförlust virtualiserad FreeNAS med iSCSI egentligen har? Hälften? I så fall är det ändå ok för mig, då mitt hemmanätverk maxar ut på 1 gbit (får strax över 100 MB/s både till och från servern i dagsläget) och hälften av min nuvarande prestanda ändå blir en god bit över 100 MB/s...
Tillägg: Jag kan iofs förutse responsen på detta: "Det är väl bara att testa?", men det är inte så "bara" tyvärr eftersom jag har rätt mycket data på min raid-5-volym som jag inte har plats att backa undan till 100%.