Guide: Egen server – virtualisera och få mer ur din hemma-server!

Permalänk
Medlem

Guide: Egen server – virtualisera och få mer ur din hemma-server!

Då och då på Sweclockers kommer det frågor om hur man sätter upp en server och vad som behövs för hårdvara etc.
Jag tänkte visa hur man med VMWare ESXi får så mycket ur sin server som möjligt, genom virtualisering d.v.s ”köra flera servrar i samma server.”
Då kan vi köra t. ex. Windows- och Linux-servrar och experimentera utan att fördärva en fungerande ”produktionsserver”.

Möjligheterna och fördelarna är många.

I guiden går vi igenom hur man:

• Skaffar licens och installations-media
• Installerar och grund-konfigurerar ESXi
• Skapar och installerar en Virtuell Maskin
• Patchar och uppdaterar ESXi

Att tänka på:

VMWare ESXi är en kraffull s.k. Hypervisor, ett ”virtualiserings OS” som är gratis att använda. Gratis-licensen har dock vissa begränsningar men det är inget som kommer att utgöra ett problem i vår hobby-miljö.
Vidare så är ESXi ganska smalt i sitt hårdvarustöd, så om du planerar att köpa delar för att bygga en ”whitebox server”, konsultera kompatiblitetsguiden innan inköp:

http://www.vmware.com/resources/compatibility/

Någorlunda moderna servrar från de stora tillverkarna som HP, IBM och Dell bör kunna köra ESXi utan problem.

Jag vill påstå att mycket RAM är viktigare än många kärnor och hög klockfrekvens, men det hänger ju såklart på vad för slags servrar vi ska köra i vår ESXi och hur många. Filservrar, webservrar och mailservrar i hobby-miljön är inte så CPU-intensiva, men dedikerade spelservrar drar mer CPU.

I min egen ESXi har jag 2st AMD Opteron 2347HE Quad-core cpu’er, totalt 8 kärnor á 1,9GHz per kärna och 24GB RAM. I den snurrar just nu 7 VM’s blandat Windows och Linux.

Din CPU bör ha stöd för Virtualisering i hårdvaran annars kommer du få prestandaproblem!

Andra punkter jag tycker är viktiga i en server är:

• Drift-ekonomi! Bygg strömsnålt! Elektricitet är inte gratis.
• Fysisk placering! En server som ska gå 24/7 måste ha bra kylning året runt.
Fläktar låter ju bekant en del så måste du vistas nära den se till att kylningen är bra och tyst. Ska du ha den i en garderob se till att ventilera utrymmet. Sommarvärme + dåligt ventilerad garderob = ökad risk för hårddisk ras!
• En lite mer seriös server som planeras att gå 24/7 bör enligt min åsikt byggas på riktiga server-komponenter. Det måste inte bli dyrt, du behöver inte ha senaste generationen Intel Xeon cpu’er. Du hittar prisvärda prylar på eBay. Jag ska försöka återkomma till exempel på prisvärda servrar-komponenter senare. Hårddiskarna bör vara av ”Enterprise” modell anser jag, då sessa är gjorda för att klara 24/7 drift. Dyrare ja, men snåla nu och gråt senare….
Självklart kan du bygga en server på ”desktop-delar”, det kan mycket väl fungera 24/7 mycket länge. Men vi vill minimera riskerna för hårdvaruproblem.

Själva operativet ESXi är litet och kan med fördel köras på en USB-sticka medan vi kör våra Virtuella Maskiner (VM) från en traditionell hårddisk.
Jag rekommenderar att skilja själva systemet och den datastore där VM’s kommer att ligga, dvs, kör ESXi på en USB-sticka, en liten SSD eller en egen hårddisk.

EDIT 2014-02-15: ESXi är nu uppe i v5.5, och jag vill lyfta ett varningens finger för att uppdatera någon VM till senaste "Virtual Hardware" versionen som är vmx-10. Gör du det och INTE har Virtual Center som ger tillgång till Web-klienten, så kommer du inte att kunna editera VM'ns hårdvara. Dvs, uppgraderar du från v5.1 eller tidigare, låt bli att uppgradera dina VM's "Virtual Hardware"!
Ett tips är att installera Virtual Center Appliance, men det är dock en licensierad produkt, och utan licens kommer den att bli nedlåst efter 60 dagar.

Nu börjar vi!

LICENS OCH INSTALLATIONSMEDIA

Registrera dig hos VMware och hämta en gratis ESXi-licens samt installations-CD:

https://my.vmware.com/web/vmware/registration

Fyll i formuläret, under företagsuppgifter får du använda din fantasi.
Godkänn avtalet och fortsätt!

Du kommer nu att få ett mail från VMware. Aktivera ditt konto genom att klicka på länken ”activate”, logga sedan in med ditt lösenord.

I menyn, klicka på Products & Downloads > All downloads.

Under Datacenter & Cloud Infrastructure välj VMware vShere Hypervisor (ESXi).
Vi vill ha senaste utgåvan, i skrivande stund VMware vSphere Hypervisor 5.0.0 U1 från 2012-03-15. Klicka på knappen Download, i nästa fönster måste du registrera dig för en licens, klicka på knappen Register. Formuläret bör vara för-ifyllt bortsett från frågan om hur många fysiska servrar vi kommer att använda, fyll i ”1” under Additional questions, godkänn EULA och fortsätt.

TADA! Nu har vi en licensnyckel! Spara den i textfil, vi behöver den senare.
Ladda nu ner CD-imagen, ca 300Mb. Bränn sedan iso’n till en CD (eller gör en bootbar USB-sticka). Jag förutsätter att du kan det här själv.

Medan vi väntar intar vi en kopp kaffe eller annan dryck med högt koffeininnehåll.

Med vår nya installations-CD kan vi äntligen börjar installera!

INSTALLATION

Boota på CD’n!

Två alternativ här, vi väljer att installera ESXi.

Enter!

Godkänn och fortsätt, F11!

Välj var du vill installera ESXi. Min gamla test-maskin bootar inte på USB-sticka så jag väljer att installera på hårddisk. Vill du installera på USB-sticka så plugga in USB-stickan nu och tryck F5, nu bör den finnas att välja i listan.

Nu ska vi välja en tangentbods-layout, vi kör på US Default, Enter!

Sätt ett root-lösenord. Det här måste du komma ihåg, dokumentera det, lämpligen i samma fil som du sparade licensen i tidigare.

Min gamla test-maskin har inte stöd för Virtualisering i CPUn, men det går ändå. Prestandan blir dock sämre men för guidens skull spelar det ingen roll. Har du bättre grejer än min gamla test-maskin så ska du slippa att se den här bilden!

Har du valt rätt disk så bekräftar vi med F11!

Nu kan vi ta en paus för att klappa katten/hunden, hämta mer kaffe, äta, gå på toa eller vara social med andra människor en liten stund….

Woohoo, klart! Ta ur CD’n och tryck Enter!

Kom ihåg att ändra boot-settings i BIOS om du ska boota på USB-stickan

Nu ska vi sätta en fast IP-adress på servern! Tryck F2, och ange root-lösenordet som vi satte under installationen.

Välj Configure Management Network > IP Configuration

Välj “Set static IP address and network configuration” med mellanslagstangenten.
Sätt sedan en lämplig IP-adress. Du kan så klart köra DHCP om du vill men jag anser att en server skall ha fast IP så man vet var i nätet den ligger.

När vi har gjort våra ändringar trycker vi Enter, sedan Esc!


Vi måste starta om Management nätverket, tryck Y!

Yay! Installationen är klar! Logga ut genom att trycka Esc.

Nu bör det se ut som i bilden ovan, d.v.s. du ska se det IP-nr du valde tidigare.
Nu kan vi stänga av skärmen, resten kommer vi att sköta ”remote”.

Är klockan mycket och det är läggdags för länge sen så är det ett bra tillfälle att bryta här.

KONFIGURATION

ESXi manageras med en klient. Den ska vi ladda ner! Med din favoritbrowser, knappar du in adressen till servern som vi satte under installationen.

Klicka på Download vSphere Client och ladda ner klienten. När nerladdningen är klar så kör setupen och installera. Jag väljer att inte ta med denna del i guiden då jag förutsätter att om vi tagit oss så här långt så man kan installera ett vanligt Windows-program utan guide.

När klienten är installerad bör vi ha en grön ikon på skrivbordet som heter VMware vSphere Client. Starta klienten!

Ange serverns IP, root, och root-lösenord, klicka sedan på Login!

Säkerhetsvarning! Klicka i rutan ”Install this certificate…” och sedan Ignore, så slipper vi se det här fler gånger.

Nu är vi inne! Snart kan vi börja virtualisera! Klicka på OK i rutan om Evaluering. Vår server kommer fungera i 60 dagar utan licens men eftersom vi redan har en så anger vi den nu!

Klicka på fliken Configuration. I menyn Software väljer vi Licensed Features och sedan Edit…

Välj Assign a new license key to this host, sedan Enter key…
Ange din licens-nyckel. (Cut’n paste FTW!) Avsluta med OK!

Med licensen avklarad så tar vi hand om lagringen.

Fortfarande under fliken Configuration, klicka på Storage i Hardware menyn. Håddiskar och volymer kallas för Datastores, och vi ser vår HDD/SSD/USB-sticka som en Datastore i det översta fältet. Klicka på Add Storage.

Här kan vi antingen välja att lägga till en lokal disk eller ett NFS-share från t.ex. en NAS.
Vi väljer en lokal disk, så välj Disk/LUN och klicka på Next.

Här dyker de diskar vi har i systemet men som ännu inte är tilldelade upp. I det här fallet en 500 Giggare. Den vill vi göra till ett eget datastore som vi kan lagra våra VM’s på!
Erfarenheten har lärt mig att ESXi inte gillar diskar med partitioner och andra filsystem på, så om du har en "begagnad" disk och för att slippa eventuella problem här, se till att rensa dem innan, t.ex med Diskpart i Windows eller annat lämpligt verktyg, så att den är helt tom.

Välj disken och klicka på Next!

Här ska vi välja ett filsystem! Vi väljer VMFS-5 som är nytt från version 5 av ESXi. Har du en disk eller RAID-array större än 2TB så är VMFS-5 din bästa vän! Klicka Next!

Nästa vy är en summering av disken, bara att klicka Next!

Nu ska vi ge vårt Datastore ett begåvat namn. Vi kallar det för DataStore! Next!

Här ska vi välja om vi vill använda hela disken till ett Datastore eller om vi ska partitionera upp den. Vi väljer Maximum! Next!

En ny summering över våra val, Next!

Som genom ett trollslag har vi nu ett nytt Datastore redo att användas.

Innan vi är helt klara vill jag bara döpa om det datastore där själva systemet ligger till, just det , System. Högerklicka på ”datastore1” välj Rename och skriv System, sedan Enter!

Nästa steg är att se till så att systemet klocka alltid går rätt!
Fortfarande under fliken Configuration, under menyn Software, klicka på Time Configuration, sedan på ”Properties…” uppe till höger.

Bocka i rutan NTP Client Enabled, sedan klicka på knappen ”Options…”

Under General väjer vi ”Start and stop with Host”, sedan väljer vi NTP settings ute till vänster…

Klicka på knappen” Add…”. I rutan som kommer upp, ange följande NTP-servrar, en i taget:

0.se.pool.ntp.org 1.se.pool.ntp.org 2.se.pool.ntp.org 3.se.pool.ntp.org

Med det gjort ska det se ut som i bilden ovan. Klicka i rutan ”Restart NTP service…” sedan klicka OK! Och Ok igen…

Klicka på fliken Summary!

Under Storage Ser vi nu våra två Datastores. Högerklicka på den vi skapade för en stund sedan, och välj Browse Datastore…

Det här är systemets ”filhanterare”. Nu ska vi skapa två kataloger!
Klicka på Mappen med ”+” på… I rutan skriver vi ”iso”. Och en gång till, fast nu skriver vi ”patch”.

Voila! Två kataloger skapade. I iso katalogen kommer vi logiskt nog att spara de iso-filer som vi vill installera, och i patch lägger vi våra patch-filer.

LADDA UPP ISO FILER

Okej!
I träd-strukturen till vänster, markera iso, klicka sedan på Uppladnings-knappen, välj ”Upload file…” Här förutsätter jag att du redan har iso-filer till dina favorit OS, eller OS som du vill testa. Har du inte det är det läge att skaffa. Eftersom jag har förberett så börjar jag ladda upp. Jag laddar upp en Ubuntu 12.04 Server iso samt en Windows 2008 R2 iso. Du får ladda upp vad du vill, bara det går att boota på ison. Now do it!

Nu är iso-filerna på plats! Nu ska vi skapa vår första VM! Stäng Datastore browsern.

SKAPA OCH INSTALLERA VM

Under fliken Summary, en bit ner hittar vi menyn Commands, klicka på ”New Virtual Machine.

1. I första rutan väljer vi helt enkelt bara Typical, klicka Next!
2. Vår VM behöver ett namn, vi kallar vår ”Test”! Next!
3. Var ska vi spara vår VM? Jo i datastoret DataStore! Next!
4. Vad är det för OS? Här väljer vi det som matchar det vi tänker installera.

5. Hur många nätverkskort behöver vi, vilken typ och vilket nät ska det ligga på?
Vi behöver bara ett NIC här, och vilket nät vi ska använda är enkelt för vi hara bara ett i nuläget. Under ”Adapter” väljer vi VMXNET 3 då det fungerar bra i alla OS. Fritt att experimentera med adapter typen här… Next!

6. Hur stor disk behöver vi? Vi anger storlek på disken där operativet kommer att installeras. Sedan ska vi göra ett val avseende ”provisioning policy”, vilka egenskaper vår virtuella disk får. Som standard i vår hemma-server tycker jag att man kan använda ”Thin Provisioning”, det innebär att vi om vi anger att vår disk skall vara 30GB så kommer vi att boka 30GB i systemet, men disken kommer bara att vara så stor den behöver vara för stunden.
I vårt gäst-OS kommer dock disken att ha den storleken vi har angett… förvirrande?
Misstänkte det. Välj Thin Provisioning och sen Next!

Vill du veta mer om Virtual Disk Provisioning Policies så läs här:
http://pubs.vmware.com/vsphere-50/index.jsp?topic=%2Fcom.vmwa...

Nåväl, snart i mål, bara ett par val till:

Innan vi slutför vår VM, klicka i ”Edit the virtual machine settings before completion”, sedan Continue!

Här har vi den virtuella hårdvaran. Här kan vi sätta hur många CPU kärnor vår server skall ha, hur mycket RAM och om vi ska ha fler diskar och nätverkskort. Det här han du modifiera även i efterhand, när VM’en är installerad. Vissa parametrar som CPU och RAM kan bara ändras när VM’en är avstängd, disk kan du lägga till ”on the fly”.

För en vanlig Linux-server räcker 2 kärnor och 2GB RAM utmärkt, så det väljer vi nu!
När vi är nöjda kommer den virtuella maskinen att skapas! Finish!

Strålande! Ute till vänster dök vår nya VM upp. Just nu gör den dock ingen glad, så vi högerklickar på den och väljer Edit Settings…

Där har vi den virtuella hårdvaran igen. Nu ska vi mounta en iso så vi kan börja installera vårt OS. Markera CD/DVD drive 1, sedan väljer du Datastore ISO file och browsar upp den iso-fil vi laddade upp tidigare. Vi går till DataStore/iso, och väljer en iso, i vårt fall här, Ubuntu 12.04 server.

Innan vi går vidare klickar vi i Connect at power on… annars kommer det inte hända så mycket.

Nu så!

Klicka på vår nya VM i trädet till vänster, klicka sedan på ”Launch Virtual Machine Console”, sedan på den gröna Play-knappen i konsoll fönstret!

Nu kommer den virtuella servern att starta och du kan installera operativsystemet du valt.
Vi går inte igenom det här.

När installationen är klar går du till ”Edit settings” på din VM, välher CD/DVD drive 1 och klickar i Client Device. Då har vi avmonterat ison från frå VM'en.

Har du ingen erfarenhet av Linux, börja med en Windows-maskin.

Om vi installerar en Windows-maskin så bör man installera "VMWare Tools" på den. Det är ett paket med drivrutiner och optimeringar som förbättrar prestandan. Det gör vi enklast genom att högerklicka på vår VM, välj Guest sedan Install/upgrade VMware tools.
Då kommer systemet att automatiskt montera en virtuell CD, som dyker upp i Windows på din VM. Kör installationen och boota om så är den optimerad.

I en Linux-server utan grafiskt gränssnitt är VMware tools inte nödvändigt. Det går inte att installera lika enkelt som i Windows men det går om man vill.

Nu har du en infrastruktur som tillåter dig att experimentera med alla möjliga OS. Om du senare vill ta bort en VM, stänger du bara av den, högerklickar på den och väljer ”Delete from disk”. Alla resurser som VM’n upptog har nu frigjorts och lämnats tillbaka till systemet, fria att använda igen.

PATCHA ESXi

Innan jag släpper iväg dig vill jag gå igenom hur vi underhåller vår ESXi host!
Oftast i mitten av varje månad släpper VMware ett paket med patchar.
Det kan vara säkerhetsfixar, bugfixar och uppdateringar, och de anger tydligt vilken inverkan patchprocessen har på systemet. Vissa patchar kan läggas på med alla VM igång, medan vissa kräver att samtliga VM’s är avstängda och hosten måste startas om. Senaste patchen som finns tillgänglig är av den senare typen. Vi laddar ner och lägger på den!

Gå till http://www.vmware.com/patchmgr/download.portal

Välj “ESXi (Embedded and installable)”, sedan search.

I nästa vy ser vi tillgängliga patch-paket. I skrivande stund är ”ESXi500-201207001” den senaste, och under ”System Impact” står det vilken inverkan patchen har. Samtliga VM’s måste stängas ner och ESXI hosten bootas om. Ladda ner patchen på Download.

I vSphere klienten, under fliken Summary, högerklicka på DataStore, välj Browse datastore…
Välj katalogen ”patch” i trädstrukturen, sedan uppladningsknappen, välj ”Upload file…” och bläddra sedan fram till katalogen där du sparade patchen.

Jag brukar patcha min ESXi via SSH, och för att göra det måste vi slå på SSH.
Gå till fliken Configuration, under menyn Software klicka Security Profile.
Vi behöver starta tre tjänster. Man kan antingen göra den här processen varje gång man patchar, eller så kan vi låta tjänterna vara igång hela tiden. Det är en säkerhetsrisk att ha SSH igång men sålänge vi sitter bakom en brandvägg är det ingen katastrof, men du väljer själv.
Tjänsterna som måste vara startade är ESXi Shell, SSH och Direct Console UI. Klicka på ”Properties…”

Markera respektive tjänst ESXi Shell, SSH och Direct Console UI, klicka på ”Options…”
Välj antingen “Start and stop with host” = alltid igång eller ”Start and stop manually” = du får starta dem vid varje patchtillfälle.

Stäng av alla VM’s om det behövs. När alla är nere, gå till fliken Summary, och under Commands klicka ”Enter Maintenande mode”.
I underhållsläge kan inga VM’s startas.

Nu behöver vi en SSH-klient! Jag rekomenderar PuTTY! Har du inte PuTTY är det bara att Googla och ladda ner, det är PuTTY-litet… moahaha… hrm…

Starta Putty, skriv serverns IP-adress, porten skall vara 22, sedan Open.
Första gången du ansluter måste du godkänna SSH-nyckel, bara acceptera och gå vidare.
Nu står du vid en login-prompt: skriv root sedan root-lösen.

Klistra in (en enda rad):

esxcli software vib install --maintenance-mode --depot /vmfs/volumes/DataStore/patch/ESXi500-201207001.zip

(Nästa patch heter ju givetvis inte likadant, ange istället det nya filnamnet nästa gång… )

Sedan trycker du Enter, och patchningen startar, även om det inte ser ut att hända något först så ser du när den är klar.
När prompten är redo återstår bara att boota om. Skriv reboot följt av Enter!
Nu startar servern om. När den är uppstartad igen bör du se det nya buildnummer som servern fick i och med patchen. Logga in med vSphere-klienten, ta hosten ur Maintenance mode och sedan är det klart!

Starta dina VM’s och experimentera och lära känna vSphere klienten och din nya Virtual Server Host!

Det finns massor med andra parametrar och inställningar att leka med. Lämpligt är också att skapa en användare till som vi använder till daglig drift.

Welcome to the wonderful world of virtualization!

Synpunkter, kritik o frågor imottages gärna.

Korrigering av stavfel
Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Tack för detta! Riktigt roliga och nyttiga saker.
Denna ska jag använda när jag sätter upp labb-burk för Server 2008 certet. Tack!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Vila i frid

Tjusigt! Den som kanske är oklart är hur ESXI-patcharna hanteras, är det cumulative eller incremental?

<edit>Det är både och... verkar det som. De skall vara cumulative men hoppar man över någon så kan man missa en liten tidigare fix.
http://blogs.vmware.com/vsphere/2012/02/understanding-esxi-pa... </edit>

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Tjusigt! Den som kanske är oklart är hur ESXI-patcharna hanteras, är det cumulative eller incremental?

<edit>Det är både och... verkar det som. De skall vara cumulative men hoppar man över någon så kan man missa en liten tidigare fix.
http://blogs.vmware.com/vsphere/2012/02/understanding-esxi-pa... </edit>

Det var en bra poäng du tog upp där, det har jag aldrig funderat på!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Tack för detta! Riktigt roliga och nyttiga saker.
Denna ska jag använda när jag sätter upp labb-burk för Server 2008 certet. Tack!

Varsågod!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Ska man köra virtuella servrar med mycket hårddiskläsning och skrivning kan det kanske vara värt att kika på VMware Paravirtual som virtuell SCSI-kontroller istället för den som är default.

Bättre prestanda vid läs/skriv till lägre CPU-kostnad.

http://www.virtualizationadmin.com/articles-tutorials/general...
http://planetzorg.wordpress.com/2011/07/07/vmware-lsi-sas-scs...

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk

Trevlig guide.

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Roligt att du skrev en guide om detta. Vi kör ca 30 servrar virtuellt på jobbet och det är så mycket smidigare. Synd att man inte har råd med en riktig diskhylla hemma bara. Nu vill jag se en guide om en vettig backup miljö.

Permalänk
Medlem

Bra guide!

När jag drog upp min esxi server var jag tvungen att lägga till mina andra diskar via http://kb.vmware.com/selfservice/documentLinkInt.do?microsite..., kan vara värt att lägga till i din guide för folk som får problem.

En annan sak som du borde highlighta är "Test network settings" i eSXi-menyn - en riktigt lifesaver.

Kan vara värt att nämna VMwares övriga verktyg också. t.ex VMware Workstation eller VMware Player/server.

*Gillar*

//Simon

Permalänk
Medlem

Real deal! Ett ämne jag sedan länge villat sätta mig in i, men har inte riktigt haft tiden att grotta ner mig i. Så detta kommer hjälpa en mycket med grunderna.

Har bara skummat igenom den lite lätt hittils men finns det möjlighet i gratisversionen att köra flera virtuella maskiner på en dator?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Har bara skummat igenom den lite lätt hittils men finns det möjlighet i gratisversionen att köra flera virtuella maskiner på en dator?

Ja.. det är lixom själva tanken
Begränsningarna är typ att man är begränsad till en fysisk processor, X GB ram osv.. sedan finns det riktig support om man väljer att betala..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Ja.. det är lixom själva tanken
Begränsningarna är typ att man är begränsad till en fysisk processor, X GB ram osv.. sedan finns det riktig support om man väljer att betala..

I see. Frågan är om man kanske ska lattja upp sitt gamla modekort som har stöd för två P2-processorer. Frågan är kanske om de stödjer virtualisering
Men man verkar inte vara bunden till ett specifikt operativsystem? Skulle kanske kunna vara värt att köra något UNIX-baserat.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Real deal! Ett ämne jag sedan länge villat sätta mig in i, men har inte riktigt haft tiden att grotta ner mig i. Så detta kommer hjälpa en mycket med grunderna.

Har bara skummat igenom den lite lätt hittils men finns det möjlighet i gratisversionen att köra flera virtuella maskiner på en dator?

Du kan köra i princip vilket OS du vill som en VM, t.o.m. OSX om jag har förstått det rätt, dock är det tydligen inte utan "meck". Men alla Windows och Linux-distar funkar, BSD... ESXi har ingen begränsning på hur många VM's du får köra, rent praktiskt begränsas du dock av hårdvaran, speciellt RAM.

Du kan dock inte köra på allt för gammal hårdvara. CPU'n behöver ha stöd för hardware virtualization för att det ska fungera vettigt. http://en.wikipedia.org/wiki/X86_virtualization

Alla Intel och AMD med 64-bit arkitetktur bör fungera.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

I min egen ESXi har jag 2st AMD Opteron 2347HE Quad-core cpu’er, totalt 8 kärnor á 1,9GHz per kärna och 24GB RAM. I den snurrar just nu 7 VM’s blandat Windows och Linux.

Sorry, nu är jag tillbaka igen
Har intresserat och läst mer om ESXi men får inte ihop hårdvarukraven riktigt. Du skrev tidigare att man var begränsad till en fysisk processor i gratisversionen. Men vad innebär detta egentligen? Att jag bara kan köra en virtuell maskin per fysisk processor eller att jag bara kan köra en virtuell maskin per fysisk kärna? Har citerat vad du själv skriver i guiden längst upp som referens.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Gratislicensen för ESXi 5 har inga begränsningar på antal CPUs. Däremot kan du bara nyttja max 32GB RAM till dina virtuella maskiner.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trexpsy:

Gratislicensen för ESXi 5 har inga begränsningar på antal CPUs. Däremot kan du bara nyttja max 32GB RAM till dina virtuella maskiner.

Tack för svaret. Följdfråga, innebär detta max 32GB RAM i ESXi eller för varje virtuell maskin?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Totalt bland alla dina virtuella.

För att utveckla så kan du ha tex 40 GB RAM i ESXi-hosten men dina virtuella får bara använda 32 GB vRAM tillsammans.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trexpsy:

Totalt bland alla dina virtuella.

För att utveckla så kan du ha tex 40 GB RAM i ESXi-hosten men dina virtuella får bara använda 32 GB vRAM tillsammans.

Ok. 32GB kommer man ju rätt långt på ändå, även om TS föreslår att man kör ganska mycket RAM per virtuell maskin.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Riktigt nice guide!
Inte fel att ha koll på virtualisering om man hoppas jobba med infrastrukturdrift någon dag.
Får väl skriva ihop en liknande med PowerVM, fast jag tror inte folk har så mycket nytta av den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Natac:

Riktigt nice guide!
Inte fel att ha koll på virtualisering om man hoppas jobba med infrastrukturdrift någon dag.
Får väl skriva ihop en liknande med PowerVM, fast jag tror inte folk har så mycket nytta av den

Gör det ändå, jag älskar onödigt vetande!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Skoj! Tackar för guiden, detta blir intressant.
Har ikväll fixat konto och fyllt på infon ifrån din guide med lite youtubeklipp.
Nu funderar jag på vilken hårdvara jag ska köra med.. har en filserver idag (win 7) som är helt ok (sign) som jag gärna vill fortsätta använda som filserver etc.. så jag antar att man får shoppa lite nya delar och bygga en till server för detta ändamål eller att man väljer att boota vmware när inte filservern jobbar..

Edit; äh, borde väl inte vara några problem att göra om den till min vmware-server och bara dunka en win7 om jag nu skulle vilja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZonCo:

Skoj! Tackar för guiden, detta blir intressant.
Har ikväll fixat konto och fyllt på infon ifrån din guide med lite youtubeklipp.
Nu funderar jag på vilken hårdvara jag ska köra med.. har en filserver idag (win 7) som är helt ok (sign) som jag gärna vill fortsätta använda som filserver etc.. så jag antar att man får shoppa lite nya delar och bygga en till server för detta ändamål eller att man väljer att boota vmware när inte filservern jobbar..

Edit; äh, borde väl inte vara några problem att göra om den till min vmware-server och bara dunka en win7 om jag nu skulle vilja det.

Gör en ESX och kör filservern inuti där. Då har du möjlighet att experimentera och köra annat vid sidan om. Så gör jag.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Gör en ESX och kör filservern inuti där. Då har du möjlighet att experimentera och köra annat vid sidan om. Så gör jag.

Eftersom jag började intressera mig på riktigt i ämnet igår så är jag inte helt hundra på om jag förstår dig rätt. När du skriver "Gör en ESX och kör filservern inuti där", menar du då att jag ska tex. köra en win7 som vm och köra filservern därifrån? Kommer ju endå kunna köra RDP och den biten, precis som jag vill.
Hur fungerar hårddiskuppsättningen? Jag har ett gäng diskar som jag förstås vill ska mountas och delas ut precis som tidigare, kommer det vara några problem?

Säg till om det blir för offtopic.

Permalänk
Medlem

Så.. en ESX-server med exempelvis Windows 7 och Ubuntu..
Kan jag då t.ex boota upp någon av dessa virtuella maskiner på en fristående dator? Alltså som vid PXE-boot?
Jag tänker mig att banta ner våra datorer här hemma, och kunna sköta allt centralt.
Hastigheten, som blir begränsat av nätverket, spelar inte så stor roll här hemma.

EDIT:
Skulle jag t.ex. kunna köra en DHCP/PXE maskin (virtuell) som presenterar en boot-meny åt t.ex tjejens dator, där hon kan välja Windows 7 eller Ubuntu, och sen bootas en av de virtuella maskinerna upp?

Hoppas jag gör mig förstådd..

EDIT 2:
Eller skrotar man hela PXE-biten och kör "vnc-style" och låter ESXi hosten stå för all körning av program etc (som en tunn klient)?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Awesome guide! <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZonCo:

Eftersom jag började intressera mig på riktigt i ämnet igår så är jag inte helt hundra på om jag förstår dig rätt. När du skriver "Gör en ESX och kör filservern inuti där", menar du då att jag ska tex. köra en win7 som vm och köra filservern därifrån? Kommer ju endå kunna köra RDP och den biten, precis som jag vill.
Hur fungerar hårddiskuppsättningen? Jag har ett gäng diskar som jag förstås vill ska mountas och delas ut precis som tidigare, kommer det vara några problem?

Säg till om det blir för offtopic.

Exakt så menar jag, du kör Win7 som en VM. Har du en massa data på diskarna redan? Isåfall behöver du nog kopiera över den till en annan plats tillfälligt, sen rensa diskarna och låta ESXi ta hand om dem, dvs formatera dem med VMFS5, sen tilldelar du dem till din Win7 VM och kopierar tillbaka datat.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Så.. en ESX-server med exempelvis Windows 7 och Ubuntu..
Kan jag då t.ex boota upp någon av dessa virtuella maskiner på en fristående dator? Alltså som vid PXE-boot?
Jag tänker mig att banta ner våra datorer här hemma, och kunna sköta allt centralt.
Hastigheten, som blir begränsat av nätverket, spelar inte så stor roll här hemma.

EDIT:
Skulle jag t.ex. kunna köra en DHCP/PXE maskin (virtuell) som presenterar en boot-meny åt t.ex tjejens dator, där hon kan välja Windows 7 eller Ubuntu, och sen bootas en av de virtuella maskinerna upp?

Hoppas jag gör mig förstådd..

EDIT 2:
Eller skrotar man hela PXE-biten och kör "vnc-style" och låter ESXi hosten stå för all körning av program etc (som en tunn klient)?

Du menar att du har t. ex en laptop, och så har du t. ex. en Win7-image och en Ubuntu-image som matchar den, och så vill du PXE-boota och kunna välja vilken av dessa du vill köra just då? Det kommer iofs ta en halv dag o boota Win7 på sättet men det hade nog gått att lösa.

Jag kan dra mitt upplägg. Jag har min vanliga PC med Win7 som jag spelar osv. på. Sen har jag en VM på min ESX som kör Server 2008 R2, som jag använder som en Terminal Server, där sköter jag alla nerladd... jag menar där lånar jag film och serier på det stora vida biblioteket.
All film/serier landar på diskar som den VM'en håller, och som är utdelade i nätverket, som jag sen kommer åt med XBMC-PC'n vid tv'n.

Utöver det kör jag ett gäng Linux-VM's, mest Ubuntu Server för att jag börjar bli bekväm så här på äldre dar. Där körs en mail-server och lite annat nördigt.

En variant är ju att du har t ex Win7 på datorn och sen kör VMware Workstation på den, och där kör du din Ubuntu virtuellt. Som ESX fast lokalt.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Kanon guide/tråd

Tack för guiden, har suttit ett tag och funderat på att bygga en liten budget hemma server med virtualisering så hittar man den här tråden! perfekt!

Hade bland annat tänk köra en NAS av något slag, en Cisco CallManager för telefoni och ett tredje för eventuellt någon HTPC och kanske en windows 2008 server till resterande hemma moln tjänster som man kan tänkas behöva

Lite osäkert dock vad man behöver i hårdvara.. vill ju inte att det ska lagga för mycket

Permalänk

Riktigt fin guide! Kommer följa denna när jag ska börja sätta upp mina servrar.

En sak som jag kommer ihåg när jag provade esxi för första gången. Var ett bra tag sedan. Hade antagligen konfigurerat en hel del fel då jag bara drog igenom installationen snabbt utan att ha en aning om vad jag gjorde x) Men om jag inte kommer ihåg helt fel så stängdes alla VMs av när jag stängde av min klient? Borde inte de fortsätta rulla på servern? Eller har jag missuppfattat detta?

Visa signatur

MacBook Pro
www.mcgaraget.org
Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundahldaniel:

Riktigt fin guide! Kommer följa denna när jag ska börja sätta upp mina servrar.

En sak som jag kommer ihåg när jag provade esxi för första gången. Var ett bra tag sedan. Hade antagligen konfigurerat en hel del fel då jag bara drog igenom installationen snabbt utan att ha en aning om vad jag gjorde x) Men om jag inte kommer ihåg helt fel så stängdes alla VMs av när jag stängde av min klient? Borde inte de fortsätta rulla på servern? Eller har jag missuppfattat detta?

Du kan lugnt stänga ner din klient, alla VM's rullar vidare.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.