Citat:
Ursprungligen inskrivet av
linuxprofessor
vill bara poängtera att raid0 sannerligen inte lämpar sig för skriv-cache. större risk att någon av diskarna failar och då har du förlorat det som skulle skrivas. skrivcache bör alltid vara speglad om en av diskarna skulle dö.
Vi körde ett par OCZ i Raid0 i början men dom höll c:a 2 resp. 4 veckor. Inteldiskarna snurrade på i över ett år innan jag lämnade företaget.
Raid0 körde vi bara för att det var en testmiljö där datan inte var så viktig. Vi hade batteribackup på kontrollernkotet med 512MB ram också.
Citat:
saddam
"Sinnesstörd prestanda" är aldrig fel. Kommer du ihåg ungefär hur den var konfad? Hur många diskar? Hade ni SSD som cache? Hur mycket prestanda fick du ut, ungefär? Vore kul att bygga något liknande hemma, med "sinnesstörd prestanda"!
Och ja, det kortet är bra. Det är ett LSI kort och de korten rekommenderas för Solaris + ZFS och antagligen även FreeBSD. LSI är "seriösa" lagringskort så kan man köpa ett sånt kort billigt, så ska man absolut göra det! Men det finns ett lowend kort som heter IBM M1015 som faktiskt använder samma LSI 2008 chipset, och de kan man köpa på Ebay för 80 USD. Men det kortet du nämner, tror jag är lite mera highend?
Kortet bör flashas till IT-mode och sen kan du göra pass-through i ESXi till OpenIndiana/Solaris/FreeBSD/etc. Då körs automatiskt JBOD mode, tror jag.
Diskarna satt i ett Lian-Li chassi där LSI-kortet satt. 8st 2TB och 2st PATAdiskar för systemet. Raid0-diskarna kördes på moderkortets raid.
Vi betalade i runda slängar 4000kr exkl. moms från Dustin, vet inte om det är dyrt eller inte, men prestandan tycker jag var värd det. Kommer inte ihåg exakt vilka skriv/läshastigheter vi låg på men över 100MB/s vågar jag nog påstå att det var

Och jag flashade kortet till IT-mode ja
Citat:
ronnylov
Men det är bara filen som håller på att skrivas man riskerar förlora? Finns någon rollback-funktion i nyare versioner av ZFS för att rädda volymen om skrivcachen pajar har jag för mig. Å andra sidan kan väl det vara allvarligt nog att förlora dessa filer i och för sig.
Allt som finns i cachen ryker ju, har inte koll på hur mycket som köades faktiskt.