Har kört Windows Home Server sedan ett bra tag tillbaka.
Jag känner att det börjar bli dags att gå vidare, men beslutet har gått trögt eftersom det kommer innebära omställningar inte minst. När jag började tänka varför man inte kör en dator baserad på Windows 7 upptäckte jag flera poster på nätet som menade att Windows 8 (som jag numera kör på mina datorer) har en Drive Pool funktion. Efter att ha läst på lite kommer jag fram till slutsatsen att Win8 Drive Pool inte är helt att lite på alternativt att den ändå saknar dupliceringsfunktionen som finns i WHS1 (att man duplicerar valda mappar genom att få dessa filer spridda över flera diskar som skydd mot diskhaveri). Genom tips hittar jag Drive Bender (
http://www.drivebender.com) som går att köra i WHS1/2011 samt Windows XP/Vista/7/8.
Valet att byta över till Win8 - främst för att det är ett nytt och stabilt OS som jag litar på - verkade självklart tills jag kom ihåg ett par funktioner i WHS1 som jag skulle sakna redan nu, för att inte tala om bra funktioner i WHS2011 som jag inte ens känner till.
Funktioner jag tror mig sakna redan nu är
* möjligheten att ha en namn.homeserver.com adress (som också uppdateras ifall mitt IP nummer ändras)
* möjligheten att via IE (Chrome stöds inte riktigt, en flik saknas) ansluta till ett webbgränssnitt som ger access till filerna på servern och t.o.m fjärraccess i stil med konsollen
Jag sitter i detta nu och går igenom diverse recensioner som jämför WHS1 o 2011 för att utröna om det finns fördelar i den nyare versionen.
Men min fråga här på forumet berör främst Win7/8 som serverplattform och med Drive Bender som programvara för Drive Pool. Valet av Drive Bender är rätt spikat och vi behöver inte gå närmare in på det annat än om det finns andra/bättre förslag på Pool mjukvara.
Kan man ersätta de två punkterna ovan (plus eventuellt andra livsnödvändiga WHS funktioner som du känner till) med tredjepartsprogram?
tack i förhand