Verktyg Visningsval
2012-11-10, 15:17   #1

Haider of Sweden

Medlem

Registrerad: nov 2012

Kör WHS1 - ska jag byta till WHS2011 eller bygga en Win7/8 baserad?

Har kört Windows Home Server sedan ett bra tag tillbaka.
Jag känner att det börjar bli dags att gå vidare, men beslutet har gått trögt eftersom det kommer innebära omställningar inte minst. När jag började tänka varför man inte kör en dator baserad på Windows 7 upptäckte jag flera poster på nätet som menade att Windows 8 (som jag numera kör på mina datorer) har en Drive Pool funktion. Efter att ha läst på lite kommer jag fram till slutsatsen att Win8 Drive Pool inte är helt att lite på alternativt att den ändå saknar dupliceringsfunktionen som finns i WHS1 (att man duplicerar valda mappar genom att få dessa filer spridda över flera diskar som skydd mot diskhaveri). Genom tips hittar jag Drive Bender (http://www.drivebender.com) som går att köra i WHS1/2011 samt Windows XP/Vista/7/8.

Valet att byta över till Win8 - främst för att det är ett nytt och stabilt OS som jag litar på - verkade självklart tills jag kom ihåg ett par funktioner i WHS1 som jag skulle sakna redan nu, för att inte tala om bra funktioner i WHS2011 som jag inte ens känner till.

Funktioner jag tror mig sakna redan nu är
* möjligheten att ha en namn.homeserver.com adress (som också uppdateras ifall mitt IP nummer ändras)
* möjligheten att via IE (Chrome stöds inte riktigt, en flik saknas) ansluta till ett webbgränssnitt som ger access till filerna på servern och t.o.m fjärraccess i stil med konsollen

Jag sitter i detta nu och går igenom diverse recensioner som jämför WHS1 o 2011 för att utröna om det finns fördelar i den nyare versionen.

Men min fråga här på forumet berör främst Win7/8 som serverplattform och med Drive Bender som programvara för Drive Pool. Valet av Drive Bender är rätt spikat och vi behöver inte gå närmare in på det annat än om det finns andra/bättre förslag på Pool mjukvara.
Kan man ersätta de två punkterna ovan (plus eventuellt andra livsnödvändiga WHS funktioner som du känner till) med tredjepartsprogram?

tack i förhand
Haider of Sweden är inte uppkopplad
2012-11-10, 15:30   #2

Hotcpu6

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: aug 2010

DU kan ta och jämföra funktionerna som finns i Windows Server 2012 Essentials, även om detta blir lite dyrare pga licensen. Men det är det närmsta du kommer WHS1 i funktionalitet. Diskhanteringen fungerar riktigt bra där, tycker iaf jag. Nu köra jag den enbart för backup av mina datorer hemma, lagring köra jag till Solaris+NappIT NAS-lösning.
valde att hoppa över WHS2011 just pga den dåliga disk/mapphanteringen , samt att de inte kommer att fortsätta utveckla produkten.

Annars kan kanske Amahi vara ett alternativ, har de flesta funktioner du efterfrågar. http://www.amahi.org/
Hotcpu6 är inte uppkopplad
2012-11-10, 15:53   #3

Haider of Sweden

Medlem

Tack, Hotcpu6, för din input.

Amahi verkar spännande - tar en titt på det snart.
Backup på datorerna vet jag finns i WHS1, men har aldrig engagerat mig i den funktionen. Är det för att slippa installera om datorn, eller är det backup av filer på datorn? Om det är det sistnämnda, så varför inte lagra filerna på WHS:en direkt?

Angående jämföra funktionerna, så menar jag WHS1 vs 2011, inte Windows Server 2012 Essentials (som jag dessvärre inte vet något om - antar att det är ett ordinarie server OS)

Och skulle du kunna utveckla detta angående den dåliga disk/mapphanteringen?
2012-11-10, 16:09   #4

Haider of Sweden

Medlem

Kollade upp Windows Server 2012 Essentials lite snabbt. Initialt känner jag att operativet erbjuder mycket mer än jag behöver. Varför jag alls funderat i banorna Win7/8 är för att jag känner mig mest säker här, hittar lättare information om dessa på nätet osv. I slutändan är jag en normal användare. Hade jag kunnat Linux så hade jag nog nappat på nåt av de kända gratis lösningar som finns tillgängliga.

Av nyfikenhet undrar jag om det i din server ingår en Dynamic DNS klient som ger dig en *.homeserver.com adress. Känner på mig att redan vid namnet "homeserver" så verkar svaret bli "nej"
Frågan är om man kan få ut klienten och använda den på Win 7/8...
2012-11-10, 18:00   #5

Hotcpu6

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: aug 2010

Ja, det ingår webbklientåtkomst, fast det är inte *homeserver.com, det är en annan adress som jag inte kommer ihåg just nu.

WHS 2011 har inte samma möjligheter till "mjukvaruraid" på mappnivå som WHS1 hade. Dels lyckades MS inte rätta till de buggar som de hade från WHS1, dels tog det för lång tid, så de skippade den featuren helt och hållet. Men den funktionen finns nu i Windows 8 och Windows Server 2012, även Essentials. DVS du kan skapa storagepooler med redundans, så att filer lagras på mins 2 olika fysiska diskar.

Ja, Server 2012 Essentials är ett fullt server-OS, med Active Directory och allt därtill. Dessutom så stödjer det enbart Windows7/8-klienter, om de ska vara med i domänen (och t.ex kunna göra backup). Men om du har erfarenhet av att hantera din WHS1, så blir hoppet till Essentials inte långt (förutom för plånboken tyvärr)
Hotcpu6 är inte uppkopplad
2012-11-18, 20:38   #6

Haider of Sweden

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Hotcpu6 Visa inlägg
J... du kan skapa storagepooler med redundans, så att filer lagras på mins 2 olika fysiska diskar.
Grejen med redundans är att jag vill kunna välja det på mappnivå. Att spegla en hel 1Tb eller 2Tb disk kan bli överflödigt. Verkar som om Drive Bender är det enda tredjepartsprogram som har ett lagom bra pris och gör detta åt en på ett bra sätt. Man kan ta ut en disk eller lägga till en disk utan att som i WHS1 utföra en destruktiv process.

Detta med Dynamic DNS klient så har jag förstått att en del routrar har stöd för det och att man kan ställa in en egen domän att fungera i detta syfte.

Enligt ett jämförande test så har WHS 2011 även inbyggda streaminglösningar för musik och film. Men sådant kan man lösa genom tredjepartsverktyg.

Hade hoppats på lite mer input och åsikter som jag kan lära mig av. Vi får se om det trillar in fler förslag
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb