Verktyg Visningsval
2013-02-03, 20:44   #1

dav123x

Medlem

dav123xs avatar

Registrerad: maj 2012

filöverföring på lan

Hej jag undrar hur man gör för att föra över filer mellan 2 datorer på lan nätverk/ hemnätverk... skulle ha stor nytta av det och är glad för alla svar jag kan få
fråga om ni behöver veta mer!!!
dav123x är inte uppkopplad
2013-02-03, 20:50   #2

combatzone

Avstängd

Plats: lund

Registrerad: dec 2010

högerklicka på mappen/filen du vill dela och väl "dela med" och sedan följ guiden
combatzone är inte uppkopplad
2013-02-03, 21:01   #3

jocke92

Medlem

Registrerad: dec 2008

Sitter du hemma kan du googla på hur du slår av lösenordskyddad delning, och högerklicka på mappen och dela med everyone.

Sitter du på lan-party ser du till att ha lösenord på ditt konto och högerklickar och delar. Sedan tar du fram din dators ip och i adressraden på Windows explorer (utforskaren) skriver du "\\ip". Det kan fungera med "\\datornamn" men inte säkert på ett lan där datorn heter tex. "david-dator" eller liknande som det lätt kan bli dubbelt av.
2013-02-03, 22:02   #4

dav123x

Medlem

dav123xs avatar

Registrerad: maj 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av combatzone Visa inlägg
högerklicka på mappen/filen du vill dela och väl "dela med" och sedan följ guiden
Citat:
Ursprungligen inskrivet av jocke92 Visa inlägg
Sitter du hemma kan du googla på hur du slår av lösenordskyddad delning, och högerklicka på mappen och dela med everyone.

Sitter du på lan-party ser du till att ha lösenord på ditt konto och högerklickar och delar. Sedan tar du fram din dators ip och i adressraden på Windows explorer (utforskaren) skriver du "\\ip". Det kan fungera med "\\datornamn" men inte säkert på ett lan där datorn heter tex. "david-dator" eller liknande som det lätt kan bli dubbelt av.
tackar för hjälpen
dav123x är inte uppkopplad
2013-02-03, 22:19   #5

jetten

Medlem

jettens avatar

Plats: Finland

Registrerad: dec 2011

Jag skulle ha valt FTP alla dagar.
Du slipper krångla med rättigheter och fundera om du gjort det rätt, så att lan-medlemmarna slipper in på det du delar ut och inte slipper in i dina privata mappar.
Du installerar t.ex. FileZilla FTP server, gör ett account som de kan logga in med och delar ut några mappar, sen så ansluter du genom att i utforskaren skriva ftp://användarnamn@ip-adress
2013-02-05, 10:42   #6

oouhdawg

Medlem

oouhdawgs avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: sep 2012

Dra en internetkabel mellan båda datorerna
oouhdawg är inte uppkopplad
2013-02-05, 10:51   #7

karjix

Medlem

karjixs avatar

Plats: Trollollollhättan

Registrerad: dec 2010

Själv brukar jag ha alla datorer i nätverket i samma Homegroup och då delar jag ut en "slaskmapp" som alla har fulla rättigheter till att ändra redigera ta bort saker i. Simpelt och smidigt.
| I7 2600K @4.7 | Mobo Fatal1ty Z68 Professional Gen3 |CORSAIR HX 750W| Asus Geforce GTX 780 Ti | 1 St Samsung SP 1TB / Samsung 840 Basic 128 | 8Gig Corsair vengeance 1866Mhz | Chassi Define XL |OS Win 8 x64 |
karjix är inte uppkopplad
2013-02-05, 10:54   #8

Kleiner

Medlem

Kleiners avatar

Plats: Karlskrona

Registrerad: jan 2011

Använd SSH och kör
scp user@remote_host:remote_file local_file
för nerladdning, och
scp local_file user@remote_host:remote_file
för uppladdning

Ifall du vill kopiera en hel mapp, använd växeln -r.
2013-02-05, 10:57   #9

Dr.Mabuse

Medlem

Dr.Mabuses avatar

Plats: STHLM

Registrerad: apr 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av oouhdawg Visa inlägg
Dra en internetkabel mellan båda datorerna
Låter dyrt och omständigt

Dr.Mabuse är inte uppkopplad
Senaste nyheterna