filöverföring på lan

Permalänk
Medlem

filöverföring på lan

Hej jag undrar hur man gör för att föra över filer mellan 2 datorer på lan nätverk/ hemnätverk... skulle ha stor nytta av det och är glad för alla svar jag kan få
fråga om ni behöver veta mer!!!

Permalänk
Avstängd

högerklicka på mappen/filen du vill dela och väl "dela med" och sedan följ guiden

Permalänk
Medlem

Sitter du hemma kan du googla på hur du slår av lösenordskyddad delning, och högerklicka på mappen och dela med everyone.

Sitter du på lan-party ser du till att ha lösenord på ditt konto och högerklickar och delar. Sedan tar du fram din dators ip och i adressraden på Windows explorer (utforskaren) skriver du "\\ip". Det kan fungera med "\\datornamn" men inte säkert på ett lan där datorn heter tex. "david-dator" eller liknande som det lätt kan bli dubbelt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av combatzone:

högerklicka på mappen/filen du vill dela och väl "dela med" och sedan följ guiden

Skrivet av jocke92:

Sitter du hemma kan du googla på hur du slår av lösenordskyddad delning, och högerklicka på mappen och dela med everyone.

Sitter du på lan-party ser du till att ha lösenord på ditt konto och högerklickar och delar. Sedan tar du fram din dators ip och i adressraden på Windows explorer (utforskaren) skriver du "\\ip". Det kan fungera med "\\datornamn" men inte säkert på ett lan där datorn heter tex. "david-dator" eller liknande som det lätt kan bli dubbelt av.

tackar för hjälpen

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha valt FTP alla dagar.
Du slipper krångla med rättigheter och fundera om du gjort det rätt, så att lan-medlemmarna slipper in på det du delar ut och inte slipper in i dina privata mappar.
Du installerar t.ex. FileZilla FTP server, gör ett account som de kan logga in med och delar ut några mappar, sen så ansluter du genom att i utforskaren skriva ftp://användarnamn@ip-adress

Permalänk
Avstängd

Dra en internetkabel mellan båda datorerna

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag ha alla datorer i nätverket i samma Homegroup och då delar jag ut en "slaskmapp" som alla har fulla rättigheter till att ändra redigera ta bort saker i. Simpelt och smidigt.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Använd SSH och kör

scp user@remote_host:remote_file local_file

för nerladdning, och

scp local_file user@remote_host:remote_file

för uppladdning

Ifall du vill kopiera en hel mapp, använd växeln -r.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Dra en internetkabel mellan båda datorerna

Låter dyrt och omständigt

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net