Vad behövs för processor? [virtualisering]

Permalänk
Medlem

Vad behövs för processor? [virtualisering]

Håller på och plockar ihop en dator som jag kommer köra virtualisering på.. Tror jag kommer använda mig av GIGABYTE GA-B75N B75 S-1155 M-ITX som morderkort. Verkar ha stöd fört virtualisering och vt-d.
Dock är jag lite osäker på processor.. Jag har en core i5 2500k idag, men den har ju tyvärr inte stöd för vt-d så jag måste köpa en ny. Jag tänkte försöka komma undan så billigt som möjligt, men vad bör man köpa för processor idag som dels klarar vt-d och också klarar några olika os installerade (kommer nog köra esxi i botten) utan att den går på knäna?
Hur vass processor bör man skaffa, eller rättare sagt, hur liten processor klarar jag mig på?

Datorn kommer agera NAS, webserver, ftp, samt eventuellt något mer. Låt säga att den kommer köra ca 3 (Max 4) os.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Vila i frid

Vilken propp som helst som klarar av VT-d räcker och blir över för ditt hemmalabbande. Som exempel, när jag lät min pfSense routa/lastbalansera gigabit-trafik (5x200 Mbit) under ESXi5 drog den ca 1 kärna på en Xeon E3-1220. Det som märks mest i prestanda är diskarna. Jag kör med två st 240 GB SSD utöver 2x1TB data för experiment där hastigheten är mindre viktigt.

Permalänk
Entusiast

Som du själv redan nämnt, kan det vara en god idé att satsa på en processor med stöd för virtualisering.
Satsa också på fler kärnor hellre än antal GHz. Ju fler kärnor, desto fler virtuella miljöer kan du köra obehindrat. Virtuella maskiner behöver sällan många GHz. Är man beroende av rå processorkraft, så är det bättre att satsa på dedikerade servrar istället.

Till detta är det rätt självklart att satsa på arbets-minne.

Edit:
Till uppgifterna du listat, är det bättre med ett OS, och konfigurera allt i en så kallad "multi purpose server".
På så sätt får du mer resurser över. Väldigt bra med en begränsad eekonomi.

Virtualisering till så pass enkla och simpla uppgifter är ren "overkill". Bara virtualiseringen + OS till varje miljö kommer att ta mer resurser i sig än alla uppgifterna tillsammans.

Döda bananflugor med en pansarvagn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Behöver du VT-d? Alltså I/O virtualisering? Har du nätverkskort som har stöd för SR-IOV? Om inte kommer du inte kunna använda det till något. Ska man skicka vidare grafikkortet till olika maskiner i en arbetsstation verkar det inte direkt rätt grejer ändå.

Det viktigaste här är att moderkortet stöds i ESXi inget annat. Processorn har VT-x med EPT. Du kommer inte ha Intel vPro och iAMT, men det har du ju inte nämnt så där spelar det ingen roll. Dessutom har du inte stöd för vPro på B75-chipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vilken propp som helst som klarar av VT-d räcker och blir över för ditt hemmalabbande. Som exempel, när jag lät min pfSense routa/lastbalansera gigabit-trafik (5x200 Mbit) under ESXi5 drog den ca 1 kärna på en Xeon E3-1220. Det som märks mest i prestanda är diskarna. Jag kör med två st 240 GB SSD utöver 2x1TB data för experiment där hastigheten är mindre viktigt.

Tack, det låter bra.

Skrivet av SysGhost:

Edit:
Till uppgifterna du listat, är det bättre med ett OS, och konfigurera allt i en så kallad "multi purpose server".
På så sätt får du mer resurser över. Väldigt bra med en begränsad eekonomi.

Virtualisering till så pass enkla och simpla uppgifter är ren "overkill". Bara virtualiseringen + OS till varje miljö kommer att ta mer resurser i sig än alla uppgifterna tillsammans.

Döda bananflugor med en pansarvagn?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vill särskilja uppgifterna, så jag vill inte köra allt i samma miljö. Vill kunna blåsa om ett os utan att t.ex. Naset går ner eller blir lidande t.ex. Sen är det också lite i utbildningssyfte, jag vill lära mig mer om virtualisering och då failar en "multi purpose server". Det är en sån jag har idag som tuffar på på min server som har 2500k-processorn.

Skrivet av Petterk:

Behöver du VT-d? Alltså I/O virtualisering? Har du nätverkskort som har stöd för SR-IOV? Om inte kommer du inte kunna använda det till något. Ska man skicka vidare grafikkortet till olika maskiner i en arbetsstation verkar det inte direkt rätt grejer ändå.

Det viktigaste här är att moderkortet stöds i ESXi inget annat. Processorn har VT-x med EPT. Du kommer inte ha Intel vPro och iAMT, men det har du ju inte nämnt så där spelar det ingen roll. Dessutom har du inte stöd för vPro på B75-chipset.

Jag antar att jag behöver vt-d då jag vill köra passthrough på vissa diskar direkt till ett visst system.. Då jag är ny på området virtualisering har jag lite dålig koll på alla termer och vad man bör ha (därav denna tråds uppkomst..). Behöver jag sr-iov-stöd på nätverkskorten för att kunna utnyttja vt-d, eller vad menas? Jag hade tänkt att använda moderkortets två inbyggd nätverkskort (realtek tror jag det var) + ett intel PRO-kort som jag hänger på..
Har även dålig koll på vPro och iAMT och vad jag behöver det till..

Vad förlorar jag på att inte ha ovan nämnda tekniker? Hur mycket i/o-prestanda kan jag t.ex. förvänta mig om jag inte har vt-d? I dagsläget kan jag skicka data i ca 70-80 megabyte i sekunden mellan mina datorer där den ena agerar NAS.. Nätverket är alltså ingen stoppkloss, utan det är ju diskarna i datorn som sätter stopp. Men vad kan jag förvänta mig från naset om det körs virtualiserat utan vt-d och övriga viktiga tekniker?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Du vet visst inte vad VT-d är, du kan köra VT-d eller passthrough på kontrollerkort fast det är ju bara att ge den virtuella maskinen en egen disk i ESXi via den inbyggda som inte stödjer VT-d. Att köra passthrough och ha egen kontroller för varje virtuella maskin är nog inte vad du är ute efter. Ett vanligt Intel Pro-kort stödjer inte SR-IOV. Så inget virtuella kort till dina gäster. Med SR-IOV kan man med I/O virtualisering och drivrutiner i din hypervisor skicka vidare kort till dina gäster som sen har åtkomst på PCIe-nivå. Men det virtualiserar också nätverkskortet kan man säga, så flera gäster får åtkomst till samma kort på hårdvarunivå fast ändå delar det.

Du kan säkert få igång ren passthrough med lite vilja dock. Du har nog ingen nytta av VT-d och det gör inget med dina integrerade nätverkskort, SATA-kontroller osv.

PCI Passthrough kan du dessutom köra utan VT-d-stöd för många enheter, men VT-d hjälper ofta till. Ska du köra filserver så är det ju en bra idé att köra ett kontrollerkort med de diskarna och köra passthrough.

Det är prestandan på protokollen som sätter stopp CIFS/SMB är tungdrivet och slött. NFS toppar säkert långt innan diskarna också. iSCSI brukar vara kämpigt att få upp hastigheter med också och är mycket beroende av implementationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du vet visst inte vad VT-d är, du kan köra VT-d eller passthrough på kontrollerkort fast det är ju bara att ge den virtuella maskinen en egen disk i ESXi via den inbyggda som inte stödjer VT-d. Att köra passthrough och ha egen kontroller för varje virtuella maskin är nog inte vad du är ute efter. Ett vanligt Intel Pro-kort stödjer inte SR-IOV. Så inget virtuella kort till dina gäster. Med SR-IOV kan man med I/O virtualisering och drivrutiner i din hypervisor skicka vidare kort till dina gäster som sen har åtkomst på PCIe-nivå. Men det virtualiserar också nätverkskortet kan man säga, så flera gäster får åtkomst till samma kort på hårdvarunivå fast ändå delar det.

Du kan säkert få igång ren passthrough med lite vilja dock. Du har nog ingen nytta av VT-d och det gör inget med dina integrerade nätverkskort, SATA-kontroller osv.

PCI Passthrough kan du dessutom köra utan VT-d-stöd för många enheter, men VT-d hjälper ofta till. Ska du köra filserver så är det ju en bra idé att köra ett kontrollerkort med de diskarna och köra passthrough.

Det är prestandan på protokollen som sätter stopp CIFS/SMB är tungdrivet och slött. NFS toppar säkert långt innan diskarna också. iSCSI brukar vara kämpigt att få upp hastigheter med också och är mycket beroende av implementationerna.

Det stämmer nog att jag inte har helt pejl på vad som menas med allt, därför söker jag råd här
Men summa summarum av ditt inlägg är att jag troligen inte har någon större nytta av vt-d och övriga tekniker som nämnts i denna tråd?
Servern kommer som sagt köra esxi och kanske 3-4 os, varav ett är NAS. Till NAS:et ansluter min övriga familjs datorer och gör backup av digitalbilder och dokument en gång om dagen. Internetuppkopplingarna varierar från 10Mbps till 100Mbps, så servern bör inte vara en flaskhals.
I mitt och sambons hushåll har vi ca 3 datorer utöver servern som kommer spara alla filer på nas:et. Min vanliga dator, en htpc (som även kommer streama från nas:en) samt en till två bärbara datorer.. Utdelningar kommer alltså mountas i respektive os.

Utöver det kommer, som sagt, ca 2-3 linuxdistar snurra som hostar lite webapplikationer (java) m.m.
Kommer min nuvarande dator;
Intel DH67CFB3 H67 ( http://www.dustinhome.se/product/5010586675/intel-desktop-boa... )
Intel CoreI5 2500k
16GB DDR3-minnen
6TB HD
fixa det utan att den går på knäna eller upplevs som långsam?

Servern är med andra ord byggd för hemmabruk och ett begränsat antal användare (max 10st..)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Om du ska köra passthrough av kontrollerkort till diskarna (till en – 1 – gäst) rekommenderar jag VT-d. vPro/iAMT har du ingen nytta av om du inte ska ha remote managementfunktionerna.

Fast viktigaste är att du kör ett moderkort med firmware (UEFI/BIOS) som både har funktionerna fungerande och fungerar utan problem och som har ordentligt stöd av din hypervisor of choice. Att ESXi har ordentlig support och kompatibilitet med ditt moderkort.

Jag vågar inte uttala mig om prestandaförlusten av att inte köra en egen kontroller för diskarna med PCI Passthrough (med ESXi får du nog inte igång det utan VT-d), men det finns andra som har sådan setup som kan beskriva prestandan de får ut. Du kan säkert för den delen få igång VT-d och passthrough på den inbyggda SATA-kontrollern, men vad ska då de andra gästerna köra emot?

Du kan såklart ge diskarna till din filserver-VM i ESXi direkt från den inbyggda SATA om du inte tänkt köra kontrollerkort, men du får labba dig fram vad det gäller prestanda om du inte letar upp någon med samma setup. Ska du ha kontrollerkort måste du tänka på vilket kontrollerkort din NAS-instans och OS tycker om.

Vad det gäller processorer till LGA1155 som har VT-d är det ganska straight forward, förutom att ta en titt på Intel ARK så är det ju bara att lista de på prisjakt http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=500#rparams=l=s12113183... Sen tillkommer begränsningar på vilka processorer moderkorten stödjer såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vilken propp som helst som klarar av VT-d räcker och blir över för ditt hemmalabbande. Som exempel, när jag lät min pfSense routa/lastbalansera gigabit-trafik (5x200 Mbit) under ESXi5 drog den ca 1 kärna på en Xeon E3-1220. Det som märks mest i prestanda är diskarna. Jag kör med två st 240 GB SSD utöver 2x1TB data för experiment där hastigheten är mindre viktigt.

Men. VT-x ? Värt att gå på en dyrare propp som har stöd för det med ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Men. VT-x ? Värt att gå på en dyrare propp som har stöd för det med ?

Tror inte det finns någon propp som har stöd för VT-d men inte VT-x

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Tror inte det finns någon propp som har stöd för VT-d men inte VT-x

my bad, menade motsatsen !
antar att det är det då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

my bad, menade motsatsen !
antar att det är det då

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det beror ju på. I TS fall där det efterfrågas passtrough till diskar så är VT-d värt de extra kronorna

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Ja det beror ju på. I TS fall där det efterfrågas passtrough till diskar så är VT-d värt de extra kronorna

ska börja leka med esxi och se hur mycket som går att klämma in i samma maskin
huvudsyftet är nätverkslagring !

edit: insåg att jag måste gå upp på i5 3570T då den har fyra riktiga kärnor.. Servern kommer ju i princip vara identisk med min stationära ! Bara lite workstationinriktning på moderkortet och lagringsdiskar istället för dedikerat grafikkort. Oh the irony !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Tack, det låter bra.

Jag vill särskilja uppgifterna, så jag vill inte köra allt i samma miljö. Vill kunna blåsa om ett os utan att t.ex. Naset går ner eller blir lidande t.ex. Sen är det också lite i utbildningssyfte, jag vill lära mig mer om virtualisering och då failar en "multi purpose server". Det är en sån jag har idag som tuffar på på min server som har 2500k-processorn.

Jag antar att jag behöver vt-d då jag vill köra passthrough på vissa diskar direkt till ett visst system.. Då jag är ny på området virtualisering har jag lite dålig koll på alla termer och vad man bör ha (därav denna tråds uppkomst..). Behöver jag sr-iov-stöd på nätverkskorten för att kunna utnyttja vt-d, eller vad menas? Jag hade tänkt att använda moderkortets två inbyggd nätverkskort (realtek tror jag det var) + ett intel PRO-kort som jag hänger på..
Har även dålig koll på vPro och iAMT och vad jag behöver det till..

Vad förlorar jag på att inte ha ovan nämnda tekniker? Hur mycket i/o-prestanda kan jag t.ex. förvänta mig om jag inte har vt-d? I dagsläget kan jag skicka data i ca 70-80 megabyte i sekunden mellan mina datorer där den ena agerar NAS.. Nätverket är alltså ingen stoppkloss, utan det är ju diskarna i datorn som sätter stopp. Men vad kan jag förvänta mig från naset om det körs virtualiserat utan vt-d och övriga viktiga tekniker?

Skrivet av Tangentbord:

ska börja leka med esxi och se hur mycket som går att klämma in i samma maskin
huvudsyftet är nätverkslagring !

edit: insåg att jag måste gå upp på i5 3570T då den har fyra riktiga kärnor.. Servern kommer ju i princip vara identisk med min stationära ! Bara lite workstationinriktning på moderkortet och lagringsdiskar istället för dedikerat grafikkort. Oh the irony !

Skickades från m.sweclockers.com

Väcker den här tråden då jag har liknande funderingar..
Har flyttat till lägenhet och vill försöka rationalisera in så mycket som möjligt av utrustningen i befintligt rackskåp/fäste.

Har ett kommande "behov" 😉 av en liten Linux server för att köra en Java-baserad mjukvara av Unifi-controller för min AP.
Tänkte då även passa på att skrota min lilla HP Thin Client med tillhörande USB enheter och se om jag kan köra igång ESXi med 2-3 separata VM med debian/Ubuntu.

Jag har tittat på mini-itx.se MP-161B-GA-B75N med dubbla Lan & tänkte mig att det går att byta ut processorn till en i5-4570T för VT-d (om det behövs).

Jag har precis som TS en önskan om att kunna separera miljöerna, i mitt fall det OS som kör Unifi controllern från min nuvarande Thin Clients uppgifter, samt att övriga resurser kanske kunde användas till ett 3e VM för diverse labbande?

Hur har era lösningar fungerat -=Fredrik=- & "Tangentbord" ???

//Andreas

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

ska börja leka med esxi och se hur mycket som går att klämma in i samma maskin
huvudsyftet är nätverkslagring !

edit: insåg att jag måste gå upp på i5 3570T då den har fyra riktiga kärnor.. Servern kommer ju i princip vara identisk med min stationära ! Bara lite workstationinriktning på moderkortet och lagringsdiskar istället för dedikerat grafikkort. Oh the irony !

Skickades från m.sweclockers.com

Behöver du fyra riktiga kärnor då? Varje VM behöver inte en egen kärna, exakt hur mycket som går att klämma in beror förstås på hur snabb processorn är och hur mycket last maskinerna går med, men när jag virtualiserade Win 7 på Xeon-proppar för 4 år sen eller nåt så var tumregeln 6-8 VM:ar per fysisk kärna.

Dagens i5or presterar säkert inte sämre än dåtidens Xeon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Behöver du fyra riktiga kärnor då? Varje VM behöver inte en egen kärna, exakt hur mycket som går att klämma in beror förstås på hur snabb processorn är och hur mycket last maskinerna går med, men när jag virtualiserade Win 7 på Xeon-proppar för 4 år sen eller nåt så var tumregeln 6-8 VM:ar per fysisk kärna.

Dagens i5or presterar säkert inte sämre än dåtidens Xeon.

Njae knappast för det jag skall köra, men i5-4570T har bara 2 kärnor & 4 trådar, däremot lite bättre stöd för virtualisering, av vad jag förstått..

Enligt Intel ARK

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Behöver du fyra riktiga kärnor då? Varje VM behöver inte en egen kärna, exakt hur mycket som går att klämma in beror förstås på hur snabb processorn är och hur mycket last maskinerna går med, men när jag virtualiserade Win 7 på Xeon-proppar för 4 år sen eller nåt så var tumregeln 6-8 VM:ar per fysisk kärna.

Dagens i5or presterar säkert inte sämre än dåtidens Xeon.

Du hittade ett gammalt inlägg att citera !
(fast det är nog jag som får skämmas mest då jag knappt hunnit testa någonting med den gamla servern som står i källaren).

Om jag behöver 4 kärnor ? Nej inte till det jag planerat för den, men jag har överbevisat det svenska "lagom är bäst" och vuxit ur grejer tidigare och ville vara på säkra sidan.

Ghaster: Min lösning blev en gammal & gratis HP-server, 2GHz xeon-propp i ett socket 775 moderkort. Kan säga att 4 GB ram inte räcker långt men i övrigt fungerar det fint !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vt-d behöver du bara om du har massa speciella instickskort/usb-stickor som behöver anslutas till en maskin. Servern du tittat på känns ut att vara i dyraste laget, med bara 2gig ram och sedan ska du ändå byta cpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vt-d behöver du bara om du har massa speciella instickskort/usb-stickor som behöver anslutas till en maskin. Servern du tittat på känns ut att vara i dyraste laget, med bara 2gig ram och sedan ska du ändå byta cpun.

Jo men tanken är att kolla om det går att få byta processorn direkt i butik mot att jag lägger till mellanskillnaden det medför.

Jag vet inte riktigt vad jag kommer vilja koppla in framöver, men några USB diskar har jag ju och även en USB-kortläsare ska kopplas in, men behövs inte VT-d så blir det såklart bara billigare..

Funderar på att lägga till minne också, alternativt utöka själv längre fram.

Men framförallt är det formatet (rackmonterbar) och storleken på 22cm djup som lockar mig, vill inte ha en massa små servrar (som jag har idag) stående på diverse hyllor.. Och mitt rackväggfäste från Kjell & Co. Klarar bara 20-30 cm djup..

Finns det mer prisvärda alternativ i samma format så mottager jag mer än gärna försöka på detta. 😀

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem

Tack för tipset om chassiet på mini-ITX.se

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Satsa på en processor med vt-d. Med den prislappen på chassit som inte inkluderar nätdel är det nog helt ok pris

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jocke92:

Satsa på en processor med vt-d. Med den prislappen på chassit som inte inkluderar nätdel är det nog helt ok pris

Intel VT-d (vmx) eller AMD-V (svm)
...och de flesta processorer idag kommer med dessa funktioner vare sig man behöver dem eller inte. Man måste långt ner i budget-segmenten för att hitta processorer utan stöd för respektive teknik... och även då svårt att hitta utan.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Intel VT-d (vmx) eller AMD-V (svm)
...och de flesta processorer idag kommer med dessa funktioner vare sig man behöver dem eller inte. Man måste långt ner i budget-segmenten för att hitta processorer utan stöd för respektive teknik... och även då svårt att hitta utan.

Jo och sedan får man akta sig för K-processorerna som inte har funktionen

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SysGhost:

Intel VT-d (vmx) eller AMD-V (svm)
...och de flesta processorer idag kommer med dessa funktioner vare sig man behöver dem eller inte. Man måste långt ner i budget-segmenten för att hitta processorer utan stöd för respektive teknik... och även då svårt att hitta utan.

Skrivet av jocke92:

Jo och sedan får man akta sig för K-processorerna som inte har funktionen

Faktum är att alla dagens CPU-modeller, till och med Atom, har VT-x (vilket är vad vmx flaggan visar) och samma för AMD, alla modeller har AMD-V (vilket är vad svm flaggan visar). Däremot saknar K-modellerna och Atom VT-d.

Har inte lusläst tråden, men rent generellt har jag svårt att se varför man skulle behöva VT-d/AMD-Vi på en hemma-server. De överlägset mest prestandakritiska funktionerna ligger i VT-x/AMD-V.

Givet vad första posten beskriver har jag väldigt svårt att se varför man överhuvudtaget skulle vilja använda virtualisering. Vill man (av skäl som inte är helt uppenbara för mig) isolera varje service i en egen OS-instans kan man köra med Linux containers, detta kan man köra helt utan "overhead" kostnad på precis all HW som fungerar på Linux (använder inte VT-x/VT-d). Fast varför räcker det inte med den isolering man har mellan Linux-processer och bara köra alla services i en och samma OS-instans?

Vill man absolut köra virtualiserat så borde nog KVM vara förstahandsvalet idag då det är en hypervisor som alltid finns i alla moderna Linux-kärnor och den har väldigt bra prestanda. KVM kräver VT-x/AMD-V och kan använda VT-d/AMD-Vi om behov finns.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer