Välja nas från synology

Permalänk
Medlem

Välja nas från synology

Hej jag skall köpa en nas till att spara filmer och streama till 2 st tv apparater.
Vilken av synology skall jag välja?
Jag funderar på dessa modellerna, ds213j ds213+ ds214.
Är de 2 sista så mycket bättre att det är värt att lägga till de pengarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jope84:

Hej jag skall köpa en nas till att spara filmer och streama till 2 st tv apparater.
Vilken av synology skall jag välja?
Jag funderar på dessa modellerna, ds213j ds213+ ds214.
Är de 2 sista så mycket bättre att det är värt att lägga till de pengarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Hejsan!

Jag skulle tippa på att du inte kommer ha problem med någon utav de där 3, jag kör en Synology CS407 som jag köpte kort efter lansering och har inga problem med att komma upp i hastigheter runt 24Mb/s vid nedladdning från en raid5 på 4st gamla samsung 500Gb diskar.

Personligen så skulle jag kunna ta krona eller klave på ds213+ och ds214, riktiga skönheter och GUI är så snyggt, det är ju förvisso så på alla Synology Nas men ändå.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem

Läste att ds214+ skall kunna hårdvaru transcoda filmer vad innebär detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jope84:

Läste att ds214+ skall kunna hårdvaru transcoda filmer vad innebär detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl det att den kan göra om formatet on the fly, så du kan streama till vad du vill egentligen så den gör helt enkelt om formatet enligt två olika principer som finns nämnda här såg jag.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem

Jag köpte själv en NAS i början av sommaren. Mitt val föll på en Synology Ds413 och jag har inte ångrat mitt val en enda sekund. Enkel att installera och ställa in, men med tillräckligt många funktioner (mer än vad jag kommer ha användning för).
Själv kör jag med 2x 3TB Wester digital Red diskar.

Mitt val för på en NAS med 4 platser för att kunna ha möjligheten att utöka lagringen i ett senare skede.

"J" modellerna räknas normalt som de enheter som är anpassade för hemmanätverk och är aningen nedbantade i processorkraft
Modellerna utan någon bokstav har snabbare processorer och ibland även minne
"+" modellerna har mycket kraftigare processor, mer minne och även ofta med dubbla nätverkskort, de är mer anpassade för företag (eller kräsna användare)

Personligen betalar jag gärna aningen mer en gång, än att köpa billigt och känna ett behov av att uppgradera efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Köpte själv DS213+ då den verkade schysst. Väntar på diskarna så har inte hunnit testa än.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv atx tempered glass MB: Asus P8P67 EVO B3
CPU: i7 2700K@4.5GHz RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz
HDD: 2TB WD Black SSD: Samsung 840 Pro 256GB
GPU: Asus GTX980Ti PSU: EVGA G2 750W
NAS: Synology DS213+ WD RED 4+4TB

Permalänk

Jag satt upp en dlna/upnp på min maskin för att transcoda MKV filmer till min PS3 en gång i tiden så jag antar att den kan lösa det.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Skäggig legend

Jag har en DS213+ hemma med 2st 3TB WD red i. Otroligt nöjd.
Utöver det har vi 2 som står och tickar på jobbet som FTP och säkerhetskopiering. Awesome.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

DS213J som matar media till en HTPC (OpenELEC på en NUC). Funkar klockrent och har allt man kan önska sig. Enkel att få igång också. Kan varmt rekommendera denna lösning som har en hög WAF.

Permalänk
Medlem

Du bör undvika J-modellen då de inte har lika bra CPU-kraft vilket behövs om du ska streama film från det.

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Du bör undvika J-modellen då de inte har lika bra CPU-kraft vilket behövs om du ska streama film från det.

Jag har en 212j och ahr inga problem att se filmer från den, dock, beror väl lite på vad man menar med "streama", det har itne samma betydelse för alla, men jag kollar på dem med VLC över mitt LAN, det klarar den finfint. Men om man vill att den ska behandlas på nått sätt, konverteras eller så, så kanske den inte orkar med.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Har för mig att det är lite olika typer av CPU-er som skiljer också. Vissa går t.e.x inte att köra Logitech Media Server på, ett problem jag stötte på när jag köpte min DS413

Permalänk
Medlem

har DS213J och har använt den nästan ett år nu, inga problem alls använder den för att streama film i hd utan problem.
känns skönt att ha allt samlat på ett ställe

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en 212j hemma, den har stått och rullat i något år nu, jag är lite besviken på den när jag kör lite torrent på den, det är väldigt sällan att den kommer upp i maxhastighet för mig utan att processorn i NASen blir överbelastad och throttlar min download från ~11Mb/s till 2-3Mb/s.

Permalänk
Medlem

Får nog bli en 214 för den är nyaste modellen, man behöver inte transcode om man skall streama till en western digital mediaspelare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ds214

Någon som har koll på vad som skiljer 214, 214+ och 214 play i praktiken. Jag har läst specifikationerna som ni ser nedan men är play versionen bättre än ds214+? Om nu dessa uppgifter stämmer. Play verkar ju inte finnas än heller? Jag är aningen förvirrad. Har tänkt att ha min till filmer men även kunna testa med de andra sakerna i dsm. Priserna är från dustin utan moms om det verkar billigt...

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan det kommer ann på är vad du menar med att streama. Om du menar att öppna en film-fil över nätverket så klarar du dig med vilken modell som helst. Om du pratar om att streama via DLNA eller liknande så kan du behöva lite kräm i burken om inte formatet på din film stämmer med det som tex TV'n vill ta emot. I så fall skulle jag satsa på en + eller Play modell.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack, Jag var lite otydlig där. Jag har en Asrock ION idag som spelar upp ganska bra. Men har tänkt testa med dlna eller liknande för att få filmerna från videokameran som är gigantiska att flyta bättre. Men jag ser inte riktigt den stora skillnaden mellan 214 play och 214+.

Permalänk
Medlem

Går det att sätta upp dessa för att backa upp alla hårddiskar på datornregelbundet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite av meningen med en NAS är ju att man inte skall ha saker på hårdiskar överallt utan centralisera lagringen. Sedan kopplar du kanske en USB disk till din NAS och schemalägger backup på det viset.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Deba:

Går det att sätta upp dessa för att backa upp alla hårddiskar på datornregelbundet?

Jag tror inte att det finns något inbyggt. Jag använder ett program från en annan leverantör för att göra det. Men man kan göra det ganska snyggt. Jag har satt upp olika areor för olika datorer så att inte vem som helst kan in och rota bland backuperna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deba:

Går det att sätta upp dessa för att backa upp alla hårddiskar på datornregelbundet?

Synology har något som heter "Data Replicator 3" och som verkar vara ungefär det du frågar efter. Har aldrig provat det själv dock. Annars finns det ju som sagt andra leverantörer som har sån mjukvara.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Frågan det kommer ann på är vad du menar med att streama. Om du menar att öppna en film-fil över nätverket så klarar du dig med vilken modell som helst. Om du pratar om att streama via DLNA eller liknande så kan du behöva lite kräm i burken om inte formatet på din film stämmer med det som tex TV'n vill ta emot. I så fall skulle jag satsa på en + eller Play modell.

Jag är ute efter en billig NAS, duger DS213j att spela upp .mkv filmer (max 5gb stor) till laptop med i5 ??
Är det datorn som gör jobbet då och inte NAS'n ??

Hur är det med iPad, krävs det bättre NAS eller klarar iPad av att spela upp .mkv utan problem ??

Tacksam för all svar

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Jag är ute efter en billig NAS, duger DS213j att spela upp .mkv filmer (max 5gb stor) till laptop med i5 ??
Är det datorn som gör jobbet då och inte NAS'n ??

Hur är det med iPad, krävs det bättre NAS eller klarar iPad av att spela upp .mkv utan problem ??

Tacksam för all svar

Beror helt och hållet på vilka programvaror du blandar in.
Installerar du tillexempel Plex så kan du välja i klienten vem som ska transkoda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Beror helt och hållet på vilka programvaror du blandar in.
Installerar du tillexempel Plex så kan du välja i klienten vem som ska transkoda.

Installerar man Plex på NAS eller datorerna ??
Läste att Plex inte stödjer DS213j eller så.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Installerar man Plex på NAS eller datorerna ??
Läste att Plex inte stödjer DS213j eller så.

Du behöver Plex Media Server på antingen en Windows Server, en OS X Server, en Linux-server eller på ett NAS. Endast vissa NAS stöds.
Sen behöver du en Plex-klient som ansluter till servern och tittar på innehållet. Där kan du då välja om klienten ska plocka hem rådatan och själva transkoda den eller om servern ska transkoda filmen och streama över bilden.

http://www.plexapp.com/connected/

Permalänk
Medlem

ok tack.
Verkar som om DS213j inte stödjer Plex.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

en teoretisk fråga på detta.. säg att man har en nuc och en DS213j. kan man installera plex server på nucen men peka ut bibliotek på en nas, som vanliga uppmappningar, G: osv? och sen så kör man även plex media center på nucen? eller blir det för mycket bandbredd för nasen?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

en teoretisk fråga på detta.. säg att man har en nuc och en DS213j. kan man installera plex server på nucen men peka ut bibliotek på en nas, som vanliga uppmappningar, G: osv? och sen så kör man även plex media center på nucen? eller blir det för mycket bandbredd för nasen?

Det ska inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden.

Kan man inte använda Synology NAS som en "extern hdd" ??
Inne i File Station, dubbel-klickar man på en video så vill den spara ner till hdd, är man tvungnen att höger-klicka och välja spela upp varje gång ??
Deras video player använder VLC plugin, men skulle vilja att själva VLC spelade upp filmen, så man kan använda alla inställningar som finns.
Mkv med soft subtitles verkar inte fungera 100%, går inte att stänga av undertexterna.

/Win 7 64-bit

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011