Hårdvara för ESXi för VM och NAS med ZFS

Permalänk
Medlem

Hårdvara för ESXi för VM och NAS med ZFS

Har funderat länge på en NAS och har skaffat 6st WD RED 3 TB diskar som ska bilda raid 6 eller motsvarande.
Det blir då 12TB lagring. Vad jag sett så skriver de flesta att man helst ska ha 1 GB ram per 1 TB lagring. Så då bör det räcka med 16T GB RAM i datorn. Helst ska man även ha ECC-minne för att minimera rsiken för skrivfel. Har det någon betydelse om man skaffar 1x16 GB eller 2x8 GB minnesstickor?

Jag har dock inte bestämt mig för om det ska blir en CPU från Intel eller AMD. Mina senaste datorer har varit Intel men det är nog mest en smaksak från mig. Eftersom det ska vara en NAS så behövs det väl inte någon extrem prestanda på CPU:n. Ska man bara leta upp en CPU med så lite TDP som möjligt? AMD:s CPU:er ser ut at vara billigast.

Eftersom jag inte har något separat SATA-kontrollerkort så ska moderkortet helst ha minst 6 SATA-platser.
Ska fundera lite på om det är värt för mig att skaffa ett IBM M1015.

/Red 2014-04-24
Eftersom planerna för servern har förändrats sedan tråden skapades så uppdaterar jag första posten med nyare information.

Det kommer inte längre vara en dedikerad server för enbart NAS utan ska köra ESXi i botten och då även tillhandahålla andra VM efter smak.
NAS:en kommer att ha ett flashat m1015 med 8st WD RED 3TB med en lagringsytan på 18TB.

Just nu lutar det åt ett moderkort och CPU för Socket 2011 pga minnesbegränsningen på 32GB för Socket 1150.
Ett lämpligt val av CPU ser ut att vara E5-1650 (v1) som är en Hexacore (6-kärnig) CPU. Den har just nu ett attraktivt pris från Dustin på för "bara" 3990kr vilket är ca 1000kr billigare än övriga ställen och även ca 1000kr billigare än v2.

Permalänk
Medlem

Hur du partionerar minnet har ingen betydelse. Se bara till att platformen du völjer stödjer 16 GB stickor. Jag kör med ECC på en E3-1240v3 och det sparkar ifrån reält. Att man behöver 1GB ram pr. TB RAID är mest en tumregel, om man inte aktiverar deduplicering så klarar man sig med mindre utan problem. Har kört 6x3TB med 4GB RAM (64-bit FreeBSD) utan problem med äldre C2D CPU. Om du inte kommer skaffa mer än 1 GbE så finns det ingen direkt orsak att gå över 8 GB. All ram kommer att användas som cache, men hur många användare och hur mycket IO har du från din NAS? Är det bara en familj och 1GbE så räcker 8 GB gott och väl.

Med fara för att upprepa mig själv och alla andra som sysslar med ZFS så är det M1015 med Ti FW är det som gäller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Med fara för att upprepa mig själv och alla andra som sysslar med ZFS så är det M1015 med Ti FW är det som gäller!

Freudian slip? IT FW skall det ju vara.

Tycker det är dags för en sticky för zfs system.
Måste säga att det kliar i köptarmen för ett avotonsystem som då kanske blir utan riktig kontroller.

Permalänk
Medlem

Ja nu är det tamejfan dags för ZFS klistrad.

OnT:
Kör med 2 minnen, då kan du utnyttja dual-channel. Annars håller jag med föregående talare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Hur du partionerar minnet har ingen betydelse. Se bara till att platformen du völjer stödjer 16 GB stickor. Jag kör med ECC på en E3-1240v3 och det sparkar ifrån reält. Att man behöver 1GB ram pr. TB RAID är mest en tumregel, om man inte aktiverar deduplicering så klarar man sig med mindre utan problem. Har kört 6x3TB med 4GB RAM (64-bit FreeBSD) utan problem med äldre C2D CPU. Om du inte kommer skaffa mer än 1 GbE så finns det ingen direkt orsak att gå över 8 GB. All ram kommer att användas som cache, men hur många användare och hur mycket IO har du från din NAS? Är det bara en familj och 1GbE så räcker 8 GB gott och väl.

Med fara för att upprepa mig själv och alla andra som sysslar med ZFS så är det M1015 med Ti FW är det som gäller!

Angående plattformen menar du då moderkortet?

Jag har inga tankar alls på att köra snabbare än 1 GbE. Det är för privatbruk och därmed inga större belastningar på den.
Har bara insett att det blir onödigt dyrt att köpa en färdig NAS om man vill ha 6 diskar i den.

Varför är det så viktigt med M1015 för ZFS? Gäller det oavsett om man kör NAS i en dedikerad maskin eller i en virtuell?

Tycker att många rekommenderar att man kör NAS som separat maskin. Hade ju varit smidigast att lägga allt på en maskin istället för att ha flera burkar stående. Vill ha lite andra saker som en Minecraft server och utvecklingsmiljö. När man väl börjar bygga ordentliga system så misstänker jag att ens behov plötsligt kommer att öka

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Freudian slip? IT FW skall det ju vara.

En slip ja, men Freudian ser jag inte varför det skulle vara

Skrivet av Pake:

Angående plattformen menar du då moderkortet?

Jag menar CPU typ + Chipset + Moderkort + BIOS. Alla dessa kan ställa till det för stöd för stora minnesmoduler. Även om det ofta idag, med minneskontroller direkt på CPU, mest hänger på denna.

Skrivet av Pake:

Jag har inga tankar alls på att köra snabbare än 1 GbE. Det är för privatbruk och därmed inga större belastningar på den.
Har bara insett att det blir onödigt dyrt att köpa en färdig NAS om man vill ha 6 diskar i den.

Varför är det så viktigt med M1015 för ZFS? Gäller det oavsett om man kör NAS i en dedikerad maskin eller i en virtuell?

Det är inte speciellt viktigt med just M1015, det är viktigt att du har ett kort som fungerar bra under VT-d om du ska köra NAS som VM. Även om RDM kan ta större diskar nu, så är det inte att rekommendera för RAID. Flashning av M1015 till en IT LSI 9210-8i gör att du får åtta SATA3 portar tillgängligt direkt i din NAS VM utan att behöva blanda in den inbyggda diskkontrollern på moderkortet. Det är bara pris / prestanda / funktion som gör att alla talar om M1015.

Skrivet av Pake:

Tycker att många rekommenderar att man kör NAS som separat maskin. Hade ju varit smidigast att lägga allt på en maskin istället för att ha flera burkar stående. Vill ha lite andra saker som en Minecraft server och utvecklingsmiljö. När man väl börjar bygga ordentliga system så misstänker jag att ens behov plötsligt kommer att öka

Det är finns fördelar med att virtualisera eftersom ZFS NAS kräver mycket minne men inte mycket CPU och en server ofta kräver snabb CPU och snabb IO, men inte massor med minne. Det passar hand i handske. Att köra KVM eller liknande är ett alternativ, men ESXi är mycket smidigt eftersom det är pek och klick och stödjer alla x86/x64 OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Det är inte speciellt viktigt med just M1015, det är viktigt att du har ett kort som fungerar bra under VT-d om du ska köra NAS som VM. Även om RDM kan ta större diskar nu, så är det inte att rekommendera för RAID. Flashning av M1015 till en IT LSI 9210-8i gör att du får åtta SATA3 portar tillgängligt direkt i din NAS VM utan att behöva blanda in den inbyggda diskkontrollern på moderkortet. Det är bara pris / prestanda / funktion som gör att alla talar om M1015.

Det är finns fördelar med att virtualisera eftersom ZFS NAS kräver mycket minne men inte mycket CPU och en server ofta kräver snabb CPU och snabb IO, men inte massor med minne. Det passar hand i handske. Att köra KVM eller liknande är ett alternativ, men ESXi är mycket smidigt eftersom det är pek och klick och stödjer alla x86/x64 OS.

Kan lika gärna köra passthrough på inbyggda kontrollern så länge portarna räcker till. OS kan man köra på en usbsticka.

KVM (virt-manager) är lika mycket peka och klicka som esxi. Ser inte direkt några fördelar att köra freenas eller något annat i esxi jämfört med zfs och kvm på linux. Vill man göra något grafiskt (tex htpc) med burken så är linux absolut det vettigaste.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Kan lika gärna köra passthrough på inbyggda kontrollern så länge portarna räcker till. OS kan man köra på en usbsticka.

KVM (virt-manager) är lika mycket peka och klicka som esxi. Ser inte direkt några fördelar att köra freenas eller något annat i esxi jämfört med zfs och kvm på linux. Vill man göra något grafiskt (tex htpc) med burken så är linux absolut det vettigaste.

Tja, visst kan man det men man behöver ändå något ställe att lagra sina VMs på. Jobbigt att ha cirkulära beroenden, där olika VMs är beroende av varandra eller. Tex. vid en iSCSI export från din ZFS maskin till andra VMs.

Permalänk
Medlem

Det låter onekligen mycket roligare med VM för de olika områdena Kanske lika bra att skissa på hårdvara för det. Skönt att slippa ha flera burkar inkopplade om man kan gömma allt i en. Får försöka sätta ihop två system och järmföra kostnaden för dem. Det blir givetvis en del extra att sätta sig in i men sådant brukar ändå bli roligt. Dessutom blir det enklare att experimentera med nya saker.

Bara tråkigt att RAM har blivit så dyrt nu. Ska man köra virtuellt så är det nog lika bra att trycka in minst 32GB från början.
Om man ska ha ECC minne är det då främst Xeon eller passar det även med de vanliga Intel CPU:erna?

För virtuellt så är det väl bättre att ha en CPU med många kärnor? Hur fungerar det med hyper-threading för Intel i virtuella miljöer?

Just till en Minecraft server så tror jag det är viktigare med högre Hz än fler kärnor.

Permalänk
Medlem

För att få stöd för ECC behöver du ett moderkort i med server chipset (t.ex. C220-serien för socket 1150).

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

För att få stöd för ECC behöver du ett moderkort i med server chipset (t.ex. C220-serien för socket 1150).

Även de senaste moderkorten med intel atom avoton har stöd för ecc minnen.

Permalänk
Medlem

Finns även vissa AMD konsumentmoderkort med stöd för ECC-minnen om man vill hitta något billigare alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Tja, visst kan man det men man behöver ändå något ställe att lagra sina VMs på. Jobbigt att ha cirkulära beroenden, där olika VMs är beroende av varandra eller. Tex. vid en iSCSI export från din ZFS maskin till andra VMs.

Set är ju med esxi du får vm's som är beroende på en Zfs Vm. Med linux kan du köra Zfs direkt på hosten. Eller mdadm och xfs, vilket jag gör då jag även ville kryptera, vilket inte fungerar så bra tillsammans med Zfs.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Ett par polare kör ESXi med FreeBSD och zfs på detta (pass through på 6 diskar i raidz2):
http://www.mullet.se/product.html?product_id=335777
Flasha om LSI SAS controllern med icke raid firmwaren bara.

Funkar klockrent. De kör ett par virtuella Linux servrar också ihop med detta.

KVM over IP som man får med IMPI 2.0 är rätt praktiskt. Ratta allt från BIOS till installation av virtuella maskiner remote.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesseJames:

Ett par polare kör ESXi med FreeBSD och zfs på detta (pass through på 6 diskar i raidz2):
http://www.mullet.se/product.html?product_id=335777
Flasha om LSI SAS controllern med icke raid firmwaren bara.

Funkar klockrent.

Är det fel bild eller fel beskrivning för det moderkortet?
Det står " 2 SATA3 (6Gbps, RAID 0, 1) and 4 SATA2 (3Gbps, RAID 0, 1, 10)" men tittar man på bilder så tycker jag det är 8st SATA-kontakter.

Permalänk
Skrivet av Pake:

Är det fel bild eller fel beskrivning för det moderkortet?
Det står " 2 SATA3 (6Gbps, RAID 0, 1) and 4 SATA2 (3Gbps, RAID 0, 1, 10)" men tittar man på bilder så tycker jag det är 8st SATA-kontakter.

På bilden är det 14 SATA kontakter. Varav 8:a (de blå) går via LSI SAS kontrollern (SAS och SATA är kompatibelt så det går att köra vanliga SATA diskar där).

Review: http://www.servethehome.com/Server-detail/supermicro-x10sl7-f...

Kom bara ihåg att flasha LSI2308 till IT mode, defalt är RAID firmwaren där och kör man ZFS vill man ha IT moden, guide:
http://forums.servethehome.com/raid-controllers-host-bus-adap...

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Även de senaste moderkorten med intel atom avoton har stöd för ecc minnen.

Ja, det skulle kunna vara trevliga NAS kort för framtida byggen. Men som det är nu ser det ut som att i354 quad ethernetkontrollern inte fungerar med andra os än Linux och Windows.

Skrivet av maniak:

Set är ju med esxi du får vm's som är beroende på en Zfs Vm. Med linux kan du köra Zfs direkt på hosten. Eller mdadm och xfs, vilket jag gör då jag även ville kryptera, vilket inte fungerar så bra tillsammans med Zfs.

Nej, det är klart. Genom att inte köra en NAS under en hypervisor försvinner ju ett "lager".

Permalänk
Skrivet av beh:

Ja, det skulle kunna vara trevliga NAS kort för framtida byggen. Men som det är nu ser det ut som att i354 quad ethernetkontrollern inte fungerar med andra os än Linux och Windows.

Nej, det är klart. Genom att inte köra en NAS under en hypervisor försvinner ju ett "lager".

Med Passthrough på diskarna i ESXi får man bare metal prestanda ändå.
Med 6st 3T WD read i raidz2 (4:a spindlar data och två redundans) så får han 580MB/s i seq läs och 380MB/s i seq skriv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesseJames:

På bilden är det 14 SATA kontakter. Varav 8:a (de blå) går via LSI SAS kontrollern (SAS och SATA är kompatibelt så det går att köra vanliga SATA diskar där).

Review: http://www.servethehome.com/Server-detail/supermicro-x10sl7-f...

Kom bara ihåg att flasha LSI2308 till IT mode, defalt är RAID firmwaren där och kör man ZFS vill man ha IT moden, guide:
http://forums.servethehome.com/raid-controllers-host-bus-adap...

Aha det var ju väldigt trevligt.
Nackdelen är att det bara klarar 32GB vilket nog kan blir i minsta laget om man vill köra NAS och VM samtidigt.
Skulle "Intel Xeon E3-1240v3 3.4GHz QuadCore HT, 8MB, 80W TDP" passa till det moderkortet?
Tyckte den såg ut att vara mest prisvärd.

Permalänk
Skrivet av Pake:

Aha det var ju väldigt trevligt.
Nackdelen är att det bara klarar 32GB vilket nog kan blir i minsta laget om man vill köra NAS och VM samtidigt.
Skulle "Intel Xeon E3-1240v3 3.4GHz QuadCore HT, 8MB, 80W TDP" passa till det moderkortet?
Tyckte den såg ut att vara mest prisvärd.

32G räcker och blir över. Lägg 16G (8G funkar också) fast för ZFS filservern och så får de övriga virtuella servrarna dela på resten.
Det kan de göra dynamiskt t o m med hjälp av "balooning" Men fil cahen vill man ha fast.

Räcker inte 8/16G så släng in en SSD read cache (L2ARC) disk i zfs poolen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Aha det var ju väldigt trevligt.
Nackdelen är att det bara klarar 32GB vilket nog kan blir i minsta laget om man vill köra NAS och VM samtidigt.
Skulle "Intel Xeon E3-1240v3 3.4GHz QuadCore HT, 8MB, 80W TDP" passa till det moderkortet?
Tyckte den såg ut att vara mest prisvärd.

Ja den fungerar.
Men jag valde E3-1230v3.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesseJames:

Med Passthrough på diskarna i ESXi får man bare metal prestanda ändå.
Med 6st 3T WD read i raidz2 (4:a spindlar data och två redundans) så får han 580MB/s i seq läs och 380MB/s i seq skriv.

Ja, fast det är inte det vi diskuterar. Vi diskuterar om skillnaden att behöva ha NAS OS som en VM på en disk (RDM, Passtrough på 9211-8i, eller som en VMFS i datastore) som är fallet med ESXi kontra att låta NAS OS vara Hypervisor åt andra VMs och därmed kunna lagra dessa direkt på NAS array utan behov av en ytterligare datastore eller komplicerad NFS/iSCSI/SMB delning från en VM till ESXi till andra VMs.

Permalänk
Skrivet av beh:

... utan behov av en ytterligare datastore eller komplicerad NFS/iSCSI/SMB delning från en VM till ESXi till andra VMs.

Meningen med en filserver/NAS är ju att centralisera data lagringen och NFS/iSCSI/SMB lär man ju inte komma ifrån om man gör så, det lär ju behövas ändå om externa burkar ska komma åt datat. Så värst komplicerat är ju inte dessa bitar. NFS är väl lite halvbökigt, välj version IV. ISCSI är hyggligt enkelt och SMB är inte svårt det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesseJames:

Meningen med en filserver/NAS är ju att centralisera data lagringen och NFS/iSCSI/SMB lär man ju inte komma ifrån om man gör så, det lär ju behövas ändå om externa burkar ska komma åt datat. Så värst komplicerat är ju inte dessa bitar. NFS är väl lite halvbökigt, välj version IV. ISCSI är hyggligt enkelt och SMB är inte svårt det heller.

Nej nu får du lyssna. Det jag säger är att t.ex. köra iSCSI från én VM över ethernet till andra VMs för att tillhandahålla bootdisk, vilket betyder att du får inbördes beroende på bootdisk mellan dina VMs, är något som jag anser som komplicerat.

Det är inte själva protokollen; iSCSI, NFS eller SMB som är komplicerade. Det är det faktum att du har en VM som måste startas först och fungera innan du kan starta övriga VMs, och om det måste göras arbete på NAS VM så måste man göra det hela baklänges: Dvs. stänga av VMs som är beroende av NAS VM. Det är möjligt att det är okej när man kör något i produktion med god dokuemntation och script som sköter start och stopp, men hemma när man leker tycker jag att en sådan setup är mer hämmande än elegant. Är vi på samma sida nu?

Jag förespråkade ESXi med VMs diskar på egen datastore och maniak påpekar, med god grund, att genom att ha det så skapar man beroenden mellan VMs. Att ha en datastore för VMs betyder således att du måste hålla koll på ännu ett sett med OS/config data i tillägg till arrayet i din NAS där din delade data ligger.

Låt oss räkna. Vi har en makin med massor av diskar i ett mjukvaru raid-array, vi önskar att lägga VMs på detta array. Hur många lager av komplexitet har vi?

  • ESXi på egen disk eller USB (Lager 1 som måste fungera) som kör NAS VM på en datastore (Lager 2 som måste fungera) i form av en RDM disk eller VMFS, iSCSI eller pxeboot från NAS VM för att starta VMs som ligger på NAS (Lager 3 som måste fungera).

  • NAS OS på Bare metal med KVM eller en Typ 2 Hypervisor (Lager 1 som måste fungera).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesseJames:

På bilden är det 14 SATA kontakter. Varav 8:a (de blå) går via LSI SAS kontrollern (SAS och SATA är kompatibelt så det går att köra vanliga SATA diskar där).

Review: http://www.servethehome.com/Server-detail/supermicro-x10sl7-f...

Kom bara ihåg att flasha LSI2308 till IT mode, defalt är RAID firmwaren där och kör man ZFS vill man ha IT moden, guide:
http://forums.servethehome.com/raid-controllers-host-bus-adap...

Om man antingen köper ett löst M1015-kort eller ett moderkort med inbyggt LSI2308 så måste man väl även köpa till kablar som ger ut 4st SATA-kontakter liknande den här http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/133668-deltac...

Har ni tips var man i så fall hittar de billigast? Att lägga ut 700kr för bara kablarna känns kanska mycket.
Varför är M1015 så väldigt önskvärt? Varför inte bara skaffa vanliga SATA-kontrollerkort? De har kanske färre kontakter men då kan man istället skaffa två.
Att köpa ett M1015 för 1300-1500 plus 700 blir ju 2000-2200kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Om man antingen köper ett löst M1015-kort eller ett moderkort med inbyggt LSI2308 så måste man väl även köpa till kablar som ger ut 4st SATA-kontakter liknande den här http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/133668-deltac...

Köper du ett moderkort som det som diskuterades så behöver du inte sff 8087 men köper du ett som har sff 8087 eller dom flesta kontrollerkort så behöver du det.

Skrivet av Pake:

Har ni tips var man i så fall hittar de billigast? Att lägga ut 700kr för bara kablarna känns kanska mycket.
Varför är M1015 så väldigt önskvärt? Varför inte bara skaffa vanliga SATA-kontrollerkort? De har kanske färre kontakter men då kan man istället skaffa två.
Att köpa ett M1015 för 1300-1500 plus 700 blir ju 2000-2200kr.

Varför köper man bridgestone/nokian hakkapalita/goodyear osv istället för regummerade däck. Oftast för att man vill ha kvalitet och bättre funktion.
Visst det är dyrt men det är en avvägning man får göra. Du kan köra en filserver med mb/cpu/kontrollerkort som vardera kostar runt 500 eller mindre men man kan även lägga mer än det bara på kontrollerkortet.

Rekommendationen om m1015 kommer i stort från att det funnits gott om sådana på ebay så man kunnat pressa priset lägre än 2kkr men även som nya reservdelar för 2kkr är det lägre än 2.5-3kkr vilket motsvarande kort kostat original från lsi.

Just nu finns det kort för 800-900 kr ink frakt och kablar för 40 kr/st inkl frakt från china och hong kong där

Permalänk
Medlem

Hur mycket "kraft" per kärna är det i en Xeon CPU jämfört med t.ex i7 4770?
Tänkte då mest på om man vill köra t.ex Minecraft server i en VM så behöver den ganska mycket kraft och vad jag förstått så är den inte så väldigt bra på att använda flera kärnor samtidigt.

Ser att det blir en del dyrare att köra med Xeon och ECC än vanliga i7.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pake:

Hur mycket "kraft" per kärna är det i en Xeon CPU jämfört med t.ex i7 4770?
Tänkte då mest på om man vill köra t.ex Minecraft server i en VM så behöver den ganska mycket kraft och vad jag förstått så är den inte så väldigt bra på att använda flera kärnor samtidigt.

Ser att det blir en del dyrare att köra med Xeon och ECC än vanliga i7.

Det finns även ett par Core i3-modeller med Haswell-arkitektur som stödjer ECC. Så länge du är ute efter singeltrådad prestanda duger en hyfsat högt klockad Core i3:a utmärkt skulle jag spontant säga.

Skrivet av Pake:

Om man antingen köper ett löst M1015-kort eller ett moderkort med inbyggt LSI2308 så måste man väl även köpa till kablar som ger ut 4st SATA-kontakter liknande den här http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/133668-deltac...

Har ni tips var man i så fall hittar de billigast? Att lägga ut 700kr för bara kablarna känns kanska mycket.
Varför är M1015 så väldigt önskvärt? Varför inte bara skaffa vanliga SATA-kontrollerkort? De har kanske färre kontakter men då kan man istället skaffa två.
Att köpa ett M1015 för 1300-1500 plus 700 blir ju 2000-2200kr.

Köpte mitt IBM M1015 för cirka 700 spänn på Ebay, kablar kostar nästan ingenting.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Det finns även ett par Core i3-modeller med Haswell-arkitektur som stödjer ECC. Så länge du är ute efter singeltrådad prestanda duger en hyfsat högt klockad Core i3:a utmärkt skulle jag spontant säga.

Köpte mitt IBM M1015 för cirka 700 spänn på Ebay, kablar kostar nästan ingenting.

Om man ska köra VM så vill man väl gärna har många trådar?

Vad ska man söka på för att hitta kablarna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pake:

Om man ska köra VM så vill man väl gärna har många trådar?

Vad ska man söka på för att hitta kablarna?

Tänkte mer på Minecraft, som hellre vill ha singeltrådad prestanda. Men självklart, kör man virtuellt är det alltid bra med fler kärnor.

SAS breakout cable gav massa resultat på Ebay.

Edit: Tips är att läsa denna artikel om du är nyfiken på FreeBSD och ZFS virtualiserat.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+