Synology: Problem med att mappa nätverksdisk

Permalänk
Medlem

Synology: Problem med att mappa nätverksdisk

Tjenare.

suttit nu i ett par timmar med denna skiten...
Har en Ds212j som jag försöker mappa upp nätverksdiskar på min Gfs dator. Fungerar klockrent på min egen och mina 2 laptops samt gäst datorn.
Vi båda sitter på windows 8.1 fullt uppdaterade, samma nätverk, samma inställningar,samma ipspan osv.
Problemet är att när jag tar Dator->Map Network Drive->Anger IpAdressen så står det bara "Can't find networkpath", kvittar om jag tar "Use different connetion credentials.
Har kollat igenom hela nasen och hennes dator. Hittar inget som skulle göra att den inte kan ansluta.
Går att Pinga nasen,Hitta den med Synology Assistans, Hittar DLNA.
Testat uppdatera Nätverkskortet, Flusha Dns, renew IP, bytta IP ja o allt annat skit man kan tänka sig.

Är det någon som har något tips? Omformatering av datorn är inte ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Men om klickar på Start -> Kör och skriver \\IP-till-NAS så händer vad?
För felsökningssyfte, vad händer om du kör \\IP-till-en-annan-dator på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Men om klickar på Start -> Kör och skriver \\IP-till-NAS så händer vad?
För felsökningssyfte, vad händer om du kör \\IP-till-en-annan-dator på datorn?

Mot nasen fungerar det ej
Mot min dator fungerar det.

samt alla ligger i Samma workgroup.

Permalänk
Medlem

När du kör mot NASen får du felmeddelandet att den inte hittar nätverkssökvägen? Eller fel användarnamn/lösenord?

Det är inte så att den inte har NetBIOS över TCP/IP avstängt?
På samma ställe du sätter fast IP på datorn klickar du på avancerat och väljer WINS-fliken.
Kolla så att NetBIOS över TCP/IP är igång istället för standard. Ja, eller jämför med din andra burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

När du kör mot NASen får du felmeddelandet att den inte hittar nätverkssökvägen? Eller fel användarnamn/lösenord?

Det är inte så att den inte har NetBIOS över TCP/IP avstängt?
På samma ställe du sätter fast IP på datorn klickar du på avancerat och väljer WINS-fliken.
Kolla så att NetBIOS över TCP/IP är igång istället för standard. Ja, eller jämför med din andra burk.

Den säger att den inte hittar sökvägen, dock är den 100% korrekt.
Kollade över Netbios på datorn, den vart satt på default precis som min egen. Testade aktivera den permanent men ikke någon skillnad.

Detta är fan ett underligt problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av h3l1m4n:

Den säger att den inte hittar sökvägen, dock är den 100% korrekt.
Kollade över Netbios på datorn, den vart satt på default precis som min egen. Testade aktivera den permanent men ikke någon skillnad.

Detta är fan ett underligt problem..

Jag håller med. Det är inte så att den lagrat gamla credentials och på något sätt har ihjäl något på det viset?
Kolla credential manager om där finns något sparat mot NASet.
Kanske värt att köra CCleaner och bli av med lite temp-filer som kanske innehåller något cachat?
En tanke som slog mig, är det en bärbar eller stationär dator? Om du har möjlighet att prova ett annat NIC på datorn kanske det gör någon skillnad?
Syns det något i loggboken när detta händer? System-, Applikation- eller Säkerhetsloggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Jag håller med. Det är inte så att den lagrat gamla credentials och på något sätt har ihjäl något på det viset?
Kolla credential manager om där finns något sparat mot NASet.
Kanske värt att köra CCleaner och bli av med lite temp-filer som kanske innehåller något cachat?
En tanke som slog mig, är det en bärbar eller stationär dator? Om du har möjlighet att prova ett annat NIC på datorn kanske det gör någon skillnad?
Syns det något i loggboken när detta händer? System-, Applikation- eller Säkerhetsloggen?

Rensade credentialsen innan.
Kört Ccleaner samt det finns inget relevant i Systemloggarna.
Stationär dator, sitter i samma switch som min dator.

Det slutade förövrigt när vi hade en uppdateringsdag.
Installerade om våra datorer till 8.1, updatade nasen till DSM 5.0.
Inte fungerat sedan dess o de andra datorer bara rullade på utan problem.

Inget speciellt med datorn iheller, en helt vanlig gaming burk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av h3l1m4n:

Rensade credentialsen innan.
Kört Ccleaner samt det finns inget relevant i Systemloggarna.
Stationär dator, sitter i samma switch som min dator.

Det slutade förövrigt när vi hade en uppdateringsdag.
Installerade om våra datorer till 8.1, updatade nasen till DSM 5.0.
Inte fungerat sedan dess o de andra datorer bara rullade på utan problem.

Inget speciellt med datorn iheller, en helt vanlig gaming burk...

Låter ju helt mongo.
Men sitter där två NIC i den? I så fall så testa med det andra.
Kör cmd som administratör och kör sfc /scannow och se om den hittar något kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Låter ju helt mongo.
Men sitter där två NIC i den? I så fall så testa med det andra.
Kör cmd som administratör och kör sfc /scannow och se om den hittar något kul.

Sfc hittade inget och det finns bara en utgång i datorn.

Sitter med likande skit varje dag på jobb, men det här tar fan priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h3l1m4n:

Sfc hittade inget och det finns bara en utgång i datorn.

Sitter med likande skit varje dag på jobb, men det här tar fan priset.

Men det måste ju vara en Windows-uppdatering som ställt till det i så fall om det hända när du patchade en dag.
Vet du när det var? Kan du kolla i installerade uppdateringar vilka som är installerade den dagen?
I så fall kanske man ska testa att ta bort uppdatering efter uppdatering som installerades den dagen tills det fungerar igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Men det måste ju vara en Windows-uppdatering som ställt till det i så fall om det hända när du patchade en dag.
Vet du när det var? Kan du kolla i installerade uppdateringar vilka som är installerade den dagen?
I så fall kanske man ska testa att ta bort uppdatering efter uppdatering som installerades den dagen tills det fungerar igen.

Tyvärr ominstallerade vi från 7 till 8.1 och sen en full uppdatering på det. Så har inte fungerat sedan windows 7.
Men ska testa använda ett Wireless USB och se om det blir någon skillnad när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h3l1m4n:

Tyvärr ominstallerade vi från 7 till 8.1 och sen en full uppdatering på det. Så har inte fungerat sedan windows 7.
Men ska testa använda ett Wireless USB och se om det blir någon skillnad när jag kommer hem.

Jävligt märkligt. Gör gärna det och se om det blir någon skillnad :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Jävligt märkligt. Gör gärna det och se om det blir någon skillnad :).

Testade nu i helgen med Wifi sticka, testade både via routerns Wifi & Nasens Wifi. Ingen trådad anslutning då jag drog kabeln från switchen.
Ingen skillnad. samma felmeddelande som innan.

Permalänk
Medlem

Kör net use i ett CMD-fönster och kolla så den inte mappat upp det redan av någon anledning. Har fått samma fel som du, men då handlar det inte alls om att den inte hittar sökvägen, utan för att den redan är uppmappad utan att det syns...

Permalänk
Medlem

Nu har jag samma problem på min Windows 8.1-burk. Helt.. jävla.. plötsligt kommer jag inte åt mitt Qnap-NAS via SMB/CIFS. Samma fel; nätverkssökvägen hittas inte. Bara slutade fungera pang.

Har även en uppmappad enhet mot en Linux-server som fungerat i alla tider, men nu helt plötsligt av någon random anledning får jag "Nätverkssökvägen hittas inte".

Någon annan som fått samma fel nyligen?

EDIT: När jag ansluter till NASet får jag inloggningsruta. Jag loggar in en gång, men den verkar inte ta uppgifterna. Jag loggar in en gång till och då får jag upp en ruta där jag ska välja ett certifikat (en lista över mina användarcertifikat i Windows visas)?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Nu har jag samma problem på min Windows 8.1-burk. Helt.. jävla.. plötsligt kommer jag inte åt mitt Qnap-NAS via SMB/CIFS. Samma fel; nätverkssökvägen hittas inte. Bara slutade fungera pang.

Har även en uppmappad enhet mot en Linux-server som fungerat i alla tider, men nu helt plötsligt av någon random anledning får jag "Nätverkssökvägen hittas inte".

Någon annan som fått samma fel nyligen?

EDIT: När jag ansluter till NASet får jag inloggningsruta. Jag loggar in en gång, men den verkar inte ta uppgifterna. Jag loggar in en gång till och då får jag upp en ruta där jag ska välja ett certifikat (en lista över mina användarcertifikat i Windows visas)?!

Exakt samma jävla skit jag sitter med... Du kommer inte ihåg vad du gjorde innan det började?

Permalänk
Medlem

Tänkte att det kunde vara värt att nämna att den 8:e april släppte Microsoft en uppdatering gällande exekvering av .bat och .cmd på shares:
https://technet.microsoft.com/library/security/ms14-019

En annan idé kan vara att starta om smb/samba då det kan hjälpa till ibland (på jobbet hade vi liknande problem i veckan där en omstart av smb fixade det).

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h3l1m4n:

Exakt samma jävla skit jag sitter med... Du kommer inte ihåg vad du gjorde innan det började?

Löste uppmappningen mot NASet.
Startade om min domänkontrollant och NASet, sen kunde jag ansluta.

Uppmappningen mot Linux-sharet fungerar fortfarande inte, men det tror jag inte beror på min dator (får nämligen felmeddelande på Linux-burken som tyder på att problemet ligger där).