Kan någon förklara fördelarna/nackdelarna

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara fördelarna/nackdelarna

Hej!

Jag skulle vilja veta vad skillnaden är på att hosta en minecraft server på en Server vs PC.

Vad är det egentligen för skillnad om jag har en PC med 4GB ram vs en Server med 4GB ram?

Hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

ingen direkt skillnad i sig, det finns ingen speciell server-binär. Så den stora skillnaden är att en server är oftast igång 24/7 och den gör mindre andra saker som tar resurser. Din vanliga PC använder du oftast till en massa saker samtidigt som du hostar en server.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

En server ÄR en PC.

Bara det att man ofta väljer en annan konfiguration i en server, t ex väldigt enkla grafikkort, andra diskar etc.

En riktigt påkostad server har komponenter av mycket högre kvalité än i en hem PC, kanske dubbla nätaggregat, hot-swap diskar, dubbla nätkort mm mm

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Så om jag ska ha en server hemma med lite smått o gott på vad bör jag då införskaffa mig?

En vanlig typ miditower pc som jag har erfarenhet av att bygga eller ska jag köpa någon 1u server?

Som jag har förstått använder väl servrar andra typer av CPU / Ram m.m.

Permalänk
Medlem

ingen skillnad. din pc kan vara en server om du vill, och din server kan vara en pc.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är om jag skulle stöta på någon märkbar skillnad på en riktig "server" mot om jag installerade någon linux dist på en vanlig hemma pc?

Hoppas någon förstår vad jag menar.

Tänker i första hand hosta en FTB Minecraft Server för max 10 pers, webbserver med ftp och TS server

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfowkw:

Det jag undrar är om jag skulle stöta på någon märkbar skillnad på en riktig "server" mot om jag installerade någon linux dist på en vanlig hemma pc?

Hoppas någon förstår vad jag menar.

Tänker i första hand hosta en FTB Minecraft Server för max 10 pers, webbserver med ftp och TS server

har redan blivit besvarat. en pc är en server, och en server är en pc. enda skillnaden är mjukvaran.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

En server ÄR en PC.

Bara det att man ofta väljer en annan konfiguration i en server, t ex väldigt enkla grafikkort, andra diskar etc.

En riktigt påkostad server har komponenter av mycket högre kvalité än i en hem PC, kanske dubbla nätaggregat, hot-swap diskar, dubbla nätkort mm mm

Fel. PC = Personal Computer.
Servrar brukar inte vara personliga.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Och jag tror inte bara det är mjukvaran?

Jag ser då ingen hemma pc som kör xeon processorer? Vilket det verkar som att de flesta servrar gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Fel. PC = Personal Computer.
Servrar brukar inte vara personliga.

varför kallas då inte Mac's för PC? de är väl personliga?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Fel. PC = Personal Computer.
Servrar brukar inte vara personliga.

Min server är personlig.

Men nu behöver vi ju inte spela allan mer angående det.

Det TS behöver förstå och som han fick förstått med att en server är en PC, det är det faktum att en server inte nödvändigtvis består av någon unik hårdvara, vilken PC som helst kan agera server.

Precis som en server kan agera PC, dock får man dras med att den kanske inte har så bra grafikkort, låter mycket eller andra bekymmer som en renodlad server kan dras med.

En server har dock fortfarande normalt sett bildskärmsanslutning, tangentbord och mus-portar, etc.
(jag har dock haft burkar utan grafikkort, men många datorer startar inte utan grafikkort så de brukar få sitta i ändå)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfowkw:

Och jag tror inte bara det är mjukvaran?

Jag ser då ingen hemma pc som kör xeon processorer? Vilket det verkar som att de flesta servrar gör?

Det är för att en server du hyr används av flera personer/program därför används kraftigare saker, också därför många servrar kan vara laggiga för att dom som hyr ut dom låter dom användas till för mycket saker samtidigt.
Skaffar du en egen server hemma så är den mest att du har ett bra bredband som klarar att hantera all datatrafik det blir i minecraft så det inte blir laggigt för det.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfowkw:

Och jag tror inte bara det är mjukvaran?

Jag ser då ingen hemma pc som kör xeon processorer? Vilket det verkar som att de flesta servrar gör?

Inget hindrar dig från att ha en dator med XEON CPU.

Eller ECC minnen.

Eller SAS, diskar, RAID, hotswap.

Eller redundanta nätagg.

Men det kostar mer pengar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfowkw:

Det jag undrar är om jag skulle stöta på någon märkbar skillnad på en riktig "server" mot om jag installerade någon linux dist på en vanlig hemma pc?

Hoppas någon förstår vad jag menar.

Tänker i första hand hosta en FTB Minecraft Server för max 10 pers, webbserver med ftp och TS server

Om du märker någon skillnad beror alldeles på vad du tänkt använda den till.

Man kan kalla i princip vilken dator som helst för server, beroende på sammanhang. Men i vissa sammanhang har man förstås krav som inte vilken dator som helst skulle klara, och där kommer SAS-diskar, Xeon-CPUer, ECC RAM etc. in i bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfowkw:

Och jag tror inte bara det är mjukvaran?

Jag ser då ingen hemma pc som kör xeon processorer? Vilket det verkar som att de flesta servrar gör?

Bara för att du inte ser det, betyder inte att det är sant: http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=ECC_BUN...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Om du märker någon skillnad beror alldeles på vad du tänkt använda den till.

Man kan kalla i princip vilken dator som helst för server, beroende på sammanhang. Men i vissa sammanhang har man förstås krav som inte vilken dator som helst skulle klara, och där kommer SAS-diskar, Xeon-CPUer, ECC RAM etc. in i bilden.

När man betalar med sitt bankkort så vill man helst inte att det står Gigabajs på moderkortet, eller är en dator dekorerad med neon som sköter överföringen Man kan ju fortsätta hoppas...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

En server kan vara en PC och vice versa. När vi pratar server-hårdvara så brukar skillnaden bl a vara, förutom det som räknats upp tidigare, möjlighet till bl a fjärradministation t ex (ILO på HP-språk och DRAC på Dell-språk), dock är det tillval på en del modeller. Komponenterna håller högre kvalitet och man lägger ingen ansträngning alls för design av moderkort och kylflänsar - funktion - inte form. Överklockningsfunktioner mm saknas helt. Vidare finns det möjlighet att teckna serviceavtal för hårdvaran på ett annat sätt än för hemmaburkar.

Ljudnivån skiljer ofta rätt mycket från en vanlig desktop, samt design, man betalar inte för en massa blank plast bjäfs. Servrar i tower-chassien är i allmänhet designade för att stå närmare användaren, dvs kanske på mindre kontor och liknande. Servrar i rack-chassien kan låta från nästan ingenting till hur mycket som helst eftersom dom är avsedda att sitta i just rack i datahallar. Dessutom, ju plattare dom är, 1U t ex, desto mindre blir fläktarna med påföljd att dom måste snurra med hög fart (och därmed låta mycket) för att flytta tillräckligt med luft för att kyla maskinen. Moderna rack-servrar har i allmänhet smartare fläktstyrning och behöver inte låta så mycket om den inte är så hårt lastad.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Tänker på burken brorsan hade för ett skolarbete, han bodde på våningen ovanför på den tiden.

Stort as med dual eller quad xeon, kommer inte ihåg exakt, massa högvarviga scsi diskar, dubbla nätagg etc.

Den lät så mycket att vi kallade den Ragnarök, trotts att den stod i en stor trälåda, på kuddar, så gick det nästan inte vara i rummet under.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

En server ÄR en PC.

Bara det att man ofta väljer en annan konfiguration i en server, t ex väldigt enkla grafikkort, andra diskar etc.

En riktigt påkostad server har komponenter av mycket högre kvalité än i en hem PC, kanske dubbla nätaggregat, hot-swap diskar, dubbla nätkort mm mm

En PC kan vara en server och även vice versa, men jag skulle nog inte dra ett likhetstecken mellan dem. Men ja, en server (nu talar vi alltså om en fysisk dator som är ämnad att mer eller mindre uteslutande agera server, inte om själva programvaran den kör) är i princip som din PC, men just dedikerad till att agera server.

Nu kommer vi in på semantik här, men det jag vill få sagt är att server och PC är egentligen bara ord vi kallar en dator baserat på vad den fyller för funktion och för vem, eller vilka. Med det sagt kan du enkelt göra om din PC till en server (dvs dedikera den till sådan funktionalitet) eller, alternativt, köra en server på din PC. Det är en viss semantisk skillnad på de fysiska objekten, men du har en server i båda fallen..

Hårdvarumässigt kan en serverdator skilja sig en aning, just eftersom den oftast är ämnad att "serva" många klienter, till skillnad från en PC, som oftast används av en person i taget. Det är ingenting du behöver bekymra dig om så länge det är en mindre Minecraft-server du talar om, som troligtvis enbart kommer att hantera ett tiotal klienter, snarare än tusentalstals. Trots det är Minecraft ändå ett rätt krävande spel, men det räcker med helt OK hårdvara.

Så vad ska du köpa? Eftersom Minecraft enbart körs på en kärna är det rent slöseri att köpa en serverdator som har fler än två kärnor, om du inte har specifika addons/plugins som utnyttjar dem eller tänker använda servern till annat. Det viktigaste kommer att vara processorns klockfrekvens, cache och till viss mån ram:ets responstid, så behöver du åtminstone en 2,6GHz-processor, 2 GB ram och 10/10 mbit internet för att köra en server med upp till 100 personer (enligt deras egna server specs).

Med andra ord, köper du i princip vilken modern dator som helst så har du en fullgod minecraft-server, men nu vet du iaf vad du bör leta efter.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Tack!

Äntligen någon som kan svara vettigt =)!

Jag ville bara ha detta enkla svar på min fråga, inte massa tjafs om att jag inte ser en hemma-PC och en server som samma sak.

En lastbilsreggad personbil kommer ALDRIG att bli en lastbil i mina ögon.

Skrivet av Njure:

En PC kan vara en server och även vice versa, men jag skulle nog inte dra ett likhetstecken mellan dem. Men ja, en server (nu talar vi alltså om en fysisk dator som är ämnad att mer eller mindre uteslutande agera server, inte om själva programvaran den kör) är i princip som din PC, men just dedikerad till att agera server.

Nu kommer vi in på semantik här, men det jag vill få sagt är att server och PC är egentligen bara ord vi kallar en dator baserat på vad den fyller för funktion och för vem, eller vilka. Med det sagt kan du enkelt göra om din PC till en server (dvs dedikera den till sådan funktionalitet) eller, alternativt, köra en server på din PC. Det är en viss semantisk skillnad på de fysiska objekten, men du har en server i båda fallen..

Hårdvarumässigt kan en serverdator skilja sig en aning, just eftersom den oftast är ämnad att "serva" många klienter, till skillnad från en PC, som oftast används av en person i taget. Det är ingenting du behöver bekymra dig om så länge det är en mindre Minecraft-server du talar om, som troligtvis enbart kommer att hantera ett tiotal klienter, snarare än tusentalstals. Trots det är Minecraft ändå ett rätt krävande spel, men det räcker med helt OK hårdvara.

Så vad ska du köpa? Eftersom Minecraft enbart körs på en kärna är det rent slöseri att köpa en serverdator som har fler än två kärnor, om du inte har specifika addons/plugins som utnyttjar dem eller tänker använda servern till annat. Det viktigaste kommer att vara processorns klockfrekvens, cache och till viss mån ram:ets responstid, så behöver du åtminstone en 2,6GHz-processor, 2 GB ram och 10/10 mbit internet för att köra en server med upp till 100 personer (enligt deras egna server specs).

Med andra ord, köper du i princip vilken modern dator som helst så har du en fullgod minecraft-server, men nu vet du iaf vad du bör leta efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfowkw:

Tack!

Äntligen någon som kan svara vettigt =)!

Jag ville bara ha detta enkla svar på min fråga, inte massa tjafs om att jag inte ser en hemma-PC och en server som samma sak.

En lastbilsreggad personbil kommer ALDRIG att bli en lastbil i mina ögon.

Och därmed har du förolämpat alla andra som tog sig tiden att svara på din fråga.

Permalänk

Det som skiljer server och PC är helt enkelt hårdvara.

Serverns processor är utformad till att vara duktig på beräkningar och kunna hantera många beräkningar samtidigt.

Även moderkortets bussar och dylikt är byggd för att fungera optimalt för att hantera mer trafik än ett vanligt traditionellt moderkort för PC'n.

I en PC's moderkort är det mesta kompromissat, vissa kort är bättre på vissa saker, medans en servers moderkort är bra på allt i princip men det kommer också med en prislapp

Servermoderkort brukar ofta ha någon slags styrningsfunktion, IPMI, KVM, iDRAC, ofta döpt beroende på vilken tillverkare moderkortet/servern kommer ifrån.

Det brukar också vara andra typer av minnen dvs, ECC minnen, och klara mycket högre antal minnen än ett PC moderkort, beroende såklart på prisklass.

På mitt jobb, har vi Dell R420 modeller, det är en modell som har stöd för dubbla proppar och 6 dimmslottar (minnesslottar) per processor, dvs för att kunna utnyttja alla 12 slottar krävs det att man har processorer också.

Det finns dock inget som hindrar en privat människa till att använda en server, förutom kanske just prislappen och ljudnivån på en begagnad rackserver

Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfowkw:

Tack!

Äntligen någon som kan svara vettigt =)!

Jag ville bara ha detta enkla svar på min fråga, inte massa tjafs om att jag inte ser en hemma-PC och en server som samma sak.

En lastbilsreggad personbil kommer ALDRIG att bli en lastbil i mina ögon.

Vad var det med svaret som gjorde det så mycket bättre än föregående handfull korrekta svar du fick i tråden ? Dög de inte ?

Skrivet av tjossanmannen:

Det som skiljer server och PC är helt enkelt hårdvara.

Serverns processor är utformad till att vara duktig på beräkningar och kunna hantera många beräkningar samtidigt.

Även moderkortets bussar och dylikt är byggd för att fungera optimalt för att hantera mer trafik än ett vanligt traditionellt moderkort för PC'n.

I en PC's moderkort är det mesta kompromissat, vissa kort är bättre på vissa saker, medans en servers moderkort är bra på allt i princip men det kommer också med en prislapp

Servermoderkort brukar ofta ha någon slags styrningsfunktion, IPMI, KVM, iDRAC, ofta döpt beroende på vilken tillverkare moderkortet/servern kommer ifrån.

Det brukar också vara andra typer av minnen dvs, ECC minnen, och klara mycket högre antal minnen än ett PC moderkort, beroende såklart på prisklass.

På mitt jobb, har vi Dell R420 modeller, det är en modell som har stöd för dubbla proppar och 6 dimmslottar (minnesslottar) per processor, dvs för att kunna utnyttja alla 12 slottar krävs det att man har processorer också.

Det finns dock inget som hindrar en privat människa till att använda en server, förutom kanske just prislappen och ljudnivån på en begagnad rackserver

Tobias

En serverprocessor är sällan magisk, de är kanske ofta faktiskt är sämre på många saker än CPUn i en vanlig desktopmaskin.

Skillnaden är väl isf mer cache, stöd för flera CPUer på ett kort, andra typer av minnen, men kanske också lägre klockfrekvens och enkeltrådsprestanda.
Så en server-CPU kanske faktiskt presterar sämre i dagligt bruk.

Däremot passar den designen bättre med den typen av mjukvara som en server kanske kör, som förmåga att hantera många trådar, mycket disk/nät-IO, minnen med felkontroll etc.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.