Billigaste alternativet till en Minecraft server (100pers MAX?)

Permalänk

Billigaste alternativet till en Minecraft server (100pers MAX?)

Tjenare!

Hade tänkt att starta en minecraft server som tidsfördriv då man är Arbetslös,

Finns det någon som kan rekommendera/plocka ihop en kundvagn?

Mina "krav"
Budget: 5000:-
Skall kunna Avbetala (då jag är arbetslös, har andra räkningar)

Jag har: Chassi, CD läsare (OS)
Ubuntu

Så finns det något för mig där ute?

En kompis länkade detta: http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen?prodlist=164032q1,1...

Är den "bra"? eller finns det bättre alternativ?

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av DivineWorlds:

Tjenare!

Hade tänkt att starta en minecraft server som tidsfördriv då man är Arbetslös,

Finns det någon som kan rekommendera/plocka ihop en kundvagn?

Mina "krav"
Budget: 5000:-
Skall kunna Avbetala (då jag är arbetslös, har andra räkningar)

Jag har: Chassi, CD läsare (OS)
Ubuntu

Så finns det något för mig där ute?

En kompis länkade detta: http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen?prodlist=164032q1,1...

Är den "bra"? eller finns det bättre alternativ?

MVH

Den kundvagnen kan lätt driva runt en server med 100 personer på. Sen beroro det på också kommer du ha pluggins till och såna grejer. Dock så skulle jag ändra från en Hårddisk till en SSD då en minecraft server skriver ner mycket .

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Skrivet av Sandia:

Den kundvagnen kan lätt driva runt en server med 100 personer på. Sen beroro det på också kommer du ha pluggins till och såna grejer. Dock så skulle jag ändra från en Hårddisk till en SSD då en minecraft server skriver ner mycket .

jo jag tänkte med på SSD, Men moderkortet stödjer bara 3gb/s, det är väll inte det bästa att sätta i en SSD isf?

Eller är jag helt ute och cyklar,

Och plugins är en självklarhet (har varit Admin på ExistenzMC) så kan iaf det med själva Minecraft Servern, men inte lika med Sys Specs

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/166066-kingst...
???

Permalänk
Skrivet av DivineWorlds:

jo jag tänkte med på SSD, Men moderkortet stödjer bara 3gb/s, det är väll inte det bästa att sätta i en SSD isf?

Eller är jag helt ute och cyklar,

Och plugins är en självklarhet (har varit Admin på ExistenzMC) så kan iaf det med själva Minecraft Servern, men inte lika med Sys Specs

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/166066-kingst...
???

En SSD skriver och läser i ca 500-600 MB/s så du kommer inte komma upp i 3GB/s. Har en i min gamla laptop det gör en stor skillnad.

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

En SSD skriver och läser i ca 500-600 MB/s så du kommer inte komma upp i 3GB/s. Har en i min gamla laptop det gör en stor skillnad.

så det är bara lägga till SSDn jag länkade och köpa eller?
+ passar allt?

Vill inte få detta, och sedan är det något som inte passar osv

Permalänk
Skrivet av DivineWorlds:

så det är bara lägga till SSDn jag länkade och köpa eller?
+ passar allt?

Vill inte få detta, och sedan är det något som inte passar osv

Vad jag ser så ska det inte vara några problem.

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av DivineWorlds:

så det är bara lägga till SSDn jag länkade och köpa eller?
+ passar allt?

Vill inte få detta, och sedan är det något som inte passar osv

Förresten, en server behöver inget grafikkort. Du kan använda det som finns på moderkortet (om processorn klarar det)

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

Förresten, en server behöver inget grafikkort. Du kan använda det som finns på moderkortet (om processorn klarar det)

det det inte gör vad min kompis sa, så måste ha grafikkortet
då blir det detta

Tack så mycket!
Känns säkrare nu

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6582459/2014-03-16

Du behöver inget grafikkort till en minecraft server.

La till en snabbare processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DivineWorlds:

Budget: 5000:-
Skall kunna Avbetala (då jag är arbetslös, har andra räkningar)

Tycker du verkligen att detta är en bra idé?

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Skrivet av Svbg:

Tycker du verkligen att detta är en bra idé?

har inte haft några problem med avbetalningar innan, då jag satt en budget på 5k tidigare,
Så JA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TasTheDevil:

En SSD skriver och läser i ca 500-600 MB/s så du kommer inte komma upp i 3GB/s. Har en i min gamla laptop det gör en stor skillnad.

Sata 2, dvs 3gbps vilket är ca 375MB/s, så kör man med sata 2 (3gbps) så kommer det flaska hastigheten av en SSD. Dock så är inte höga läs/skriv hastigheter hela grejen med en SSD. Den stora skillnaden är hur snabbt den kan leta efter filer och därför kommer allt kännas mycket snabbare även om man ej får ut högsta läs/skriv hastigheten man "borde" ha.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Ska du driva en Minecraft server med 100 samtidiga användare och en plugins så kan det bli problem med minnet.
Självklart beror det på hur pass många plugins du kör.
Om du tar något paket från FTB som har 50-150 plugins så kommer det att bli problem.

Permalänk
Skrivet av Pake:

Ska du driva en Minecraft server med 100 samtidiga användare och en plugins så kan det bli problem med minnet.
Självklart beror det på hur pass många plugins du kör.
Om du tar något paket från FTB som har 50-150 plugins så kommer det att bli problem.

Skall vara Bikkit (inte FTB)

Annars hade jag sagt det från början, och jag vet att FTB drar rätt mycket mer ram än Bukkit, (då jag själv spelar FTB)

Men för Bukkit borde det väll räcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TasTheDevil:

En SSD skriver och läser i ca 500-600 MB/s så du kommer inte komma upp i 3GB/s. Har en i min gamla laptop det gör en stor skillnad.

FEL fel fel. En SSD skriver och läser i 500MB per sekund ja, men SATA2 gränssnittet stöder 3Gbit, inte 3GB, det vill säga uppåt 375MB/s. Oavsett så är det skit samma, en SSD gör en stor skillnad mot HDD även om den är begränsad av SATA2.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska lägga pengar på en bättre intel processor då minecraft kör på single core. (kan gå att lösa vet ej)

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Skrivet av arry:

Jag tycker att du ska lägga pengar på en bättre intel processor då minecraft kör på single core. (kan gå att lösa vet ej)

ja man kan köra Servern på "multi-cores" första jag fick upp på google, och lösningen med,
rekomendation isf? (på intel?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DivineWorlds:

ja man kan köra Servern på "multi-cores" första jag fick upp på google, och lösningen med,
rekomendation isf? (på intel?)

En i5 4670k ELLER i7 4770 som jag länkade lite längre upp.

Permalänk
Medlem

8 gb ram är de inte lite till en MC server ? :/

Permalänk

16gb ram samt SSD skulle jag köra på, samt någon intel cpu med inbyggd grafikdel.

Sen så är snabbt internet viktigare än datorn skulle jag säga, vill du hosta för 100 pers så måste du väl åtminstånde ha 100mbit/s upload speed för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Skrivet av waspen123:

16gb ram samt SSD skulle jag köra på, samt någon intel cpu med inbyggd grafikdel.

Sen så är snabbt internet viktigare än datorn skulle jag säga, vill du hosta för 100 pers så måste du väl åtminstånde ha 100mbit/s upload speed för att vara på den säkra sidan.

har 98~ upp så det skall inte vara några problem i början iaf,