Asus P9A-I Avoton moderkort (mITX för lagring)

Permalänk
Medlem

Asus P9A-I Avoton moderkort (mITX för lagring)

(Hittar ingen tråd om dessa moderkort, kanske någon som skrivit om dom i en tråd men skit samma, en dedikerad tråd får det bli)

Såja, herregud vad tillverkarna gör Avoton till en fin liten plattform, för inte allt för länge sedan så släppte ju Asrock ett moderkort som dom flesta av oss älskade vid första anblick, 12st SATA portar, mumma.

Asus kunde ju inte vara sämre och har petat in det enda jag tyckt att Asrock skulle gjort också, använt MiniSAS, Asrock hade då klarat sig med 3st portar på mobot (så hade Asrocks Avoton server barebone varit ännu sötare), iaf, nog om Asrock, Asus petade in hela 4st MiniSAS, vilket ger 16st enheter + 2 enheter från 2st SATA enheter på moderkortet. Verkar finnas en version som bara har 1 SATA på moderkortet men har en M.2 port/slot istället. Max 18 enheter på ett mITX, å jag som tyckte Asrocks 12 var mycket

http://www.asus.com/Commercial_Servers_Workstations/P9AIC2750...

http://www.servethehome.com/asus-releasing-intel-avoton-c2750...

Vet inget om pris men det blir nog inte allt för billigt

Någon som är sugen? Funderar själv på att skicka tillbaka mitt Asrock kort å ta Asus kortet istället.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Haha, 4+1st NIC också. Det var ingen dålig liten bräda!

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Mums !
Men jag hade gärna sett ett par färre fläktplatserna och en intern USB.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att veta hur det är kopplat. Som jag fattat det så räcker egentligen inte antalet PCIe -lanes till för alltihopa.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Såg mycket lovande ut innan jag såg att det var Marvell-controller.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Såg mycket lovande ut innan jag såg att det var Marvell-controller.

Ja, i en perfekt värld så hade det kanske varit finare med LSI eller whatever men såvitt jag förstår är det inte samma Marvell kontroller som brukar sitta på många konsument moderkort osv (där marvell ibland lämnat lite övrigt att önska), verkar som just dessa Marvell kretsar på mITX brädan är en aning mer "enterprise" & sitter på flera HBA kort osv så det är nog inte så farligt som det låter

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Är det realtek nics som vanligt?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Är det realtek nics som vanligt?

NIC:en verkar bestå av Marvell chip med Intel i354 kontroller

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Snusfri

Mycket sött kort, verkar riktigt intressant till en liten NAS detta.
18x4TB WD RED och FreeNAS på en USB-stick

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Plockar upp hakan från golvet och försöker få tillbaka den på plats.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Ja, i en perfekt värld så hade det kanske varit finare med LSI eller whatever men såvitt jag förstår är det inte samma Marvell kontroller som brukar sitta på många konsument moderkort osv (där marvell ibland lämnat lite övrigt att önska), verkar som just dessa Marvell kretsar på mITX brädan är en aning mer "enterprise" & sitter på flera HBA kort osv så det är nog inte så farligt som det låter

Det vore väldigt intressant att se om en 16 diskars ZFS setup med SSD caching presterar eller om moderkortet smälter

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Skulle denna brädan orka med ESXi som kör pfSense och ZFS/FreeNAS?

Permalänk
Medlem

Ganska meningslöst med itx om man vill ha 16 diskar i samma burk, man måste ju ha ett stort chassi ändå

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Mycket sött kort, verkar riktigt intressant till en liten NAS detta.
18x4TB WD RED och FreeNAS på en USB-stick

Vill man inte sprida risken med så mycket data genom att bygga 2 maskiner?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

bara en kanske dum fråga...

men SAS, jag har en Silverstone DS380, och i hotswap racket, finns varje plats med både SAS och SATA kontakt brevid varandra, men bara ett interface mot disken,
om jag skulle montera ihop två av miniSAS portarna till dom 8 diskarna i racket, och sedan sätter i en SATA disk, vad skulle hända då?

skulle den fungera som vanligt, eller skulle de bli fel för det inte är en SAS disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

skulle den fungera som vanligt, eller skulle de bli fel för det inte är en SAS disk?

Ja i ditt exempel fungerar det som det skall.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Skrivet av JesperA:

Ja i ditt exempel fungerar det som det skall.

hmm då skulle det kortet kunna vara ett alternativ om de blir retur på mitt asrock c2550d4i om det inte är mycket dyrare än supermicro & asrock korten

tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

hmm då skulle det kortet kunna vara ett alternativ om de blir retur på mitt asrock c2550d4i om det inte är mycket dyrare än supermicro & asrock korten

tack.

För mig ligger Asrock c2750d4i precis på smärtgränsen prismässigt & jag har egentligen inte en aning men 2550 versionen av Asus kortet kan mycket väl hamna i den prisklassen med tanke på dess komponenter :S

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Är det någon som hittat releasedatum på denna bräda?

Visa signatur

// Oscar aka raXXo

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

NIC:en verkar bestå av Marvell chip med Intel i354 kontroller

Hmm.. då är det ju genast intressantare

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Det ryktades att kortet skulle släppas idag, eller åtminstone skulle ett MSRP pris sättas idag, har bara hittat en australiensk butik som har kortet i deras webbshop, men det priset sattes för ett par veckor sedan så hur bra det stämmer med priset som skulle sättas idag det vetifan.

http://www.scorptec.com.au/product/Motherboards/Server_&_Work...

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

whoa.. 700 dollar i down under... då hoppas ja fan att ja inte behöver byta ut mitt c2550d4i...

Permalänk
Medlem

servethehome.com verkar ha fått tag på det första exemplaret, kommer följa deras tråd med spänning.

MSRP ska tydligen vara $344, vilket är mer i linje med vad övriga tillverkare tar för respektive kort. $699 känns ju som sagt för mycket.

Permalänk
Skrivet av yakideo:

servethehome.com verkar ha fått tag på det första exemplaret, kommer följa deras tråd med spänning.

MSRP ska tydligen vara $344, vilket är mer i linje med vad övriga tillverkare tar för respektive kort. $699 känns ju som sagt för mycket.

ah det var mer i rätt prisklass.. då e det ju fortfarande intressant..

Permalänk
Medlem

Bara 2 minnesmoduler aka max 16gb ram? ZAC med 4 sas avaton men man vill ju ha mer ram, eller möjligheten till senare. Alltid finns de något. Men 4 nic, wow.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Bara 2 minnesmoduler aka max 16gb ram? ZAC med 4 sas avaton men man vill ju ha mer ram, eller möjligheten till senare. Alltid finns de något. Men 4 nic, wow.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, upp till 32GB DDR3 är det på P9A-I. 16GB moduler ska börja komma ut på marknaden snart.

Permalänk
Medlem

Japp japp japp, nu har dom lagt upp "recensionen" http://www.servethehome.com/Server-detail/asus-p9a-i-c2550-sa...

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Har just mejlat Asus Sverige ang ev rel.datum - men ansvarig är tillbaka först 4 aug så vi får vänta 2v till på ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av callius:

Har just mejlat Asus Sverige ang ev rel.datum - men ansvarig är tillbaka först 4 aug så vi får vänta 2v till på ett svar

Du kan ju prova att posta i Asus-delen här på forumet, chansen finns ju att någon där sitter på ett svar.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Hon är tydl tillbaka först 10 aug
http://www.sweclockers.com/forum/146-asus/1308911-obs-asus-re...
Tror väl knappast att ngn annan på Asus-forumet har reda på sådant...

Och på Newegg så är brädan "Out of stock" - men de har nog aldrig haft den inne överhuvudtaget skulle man misstänka. (http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168131322...)