fixa en linuxserver....

Permalänk
Medlem

fixa en linuxserver....

Jag ska köpa en ny server men för att slippa köpa windowsOS så tänkte försöka mej på att installera linuxOS på min gamla server först för att lära mej.
Dock har jag ingen erfarenhet av linux men har försökt läsa på lite.Har kommit fram till att ubuntu borde passa mej. Tänkte då köra gui versionen.Tänte bara ha den som fildelningserver i mitt hemnätverk så den måste då fungera i windows miljö.Kommer även koppla den till en smartTV framöver.Den behöver kunna streama hdfilmer. Finns det nån nybörjarguide för dumskallar som man kan använda?
Som jag fattat det så behöver jag även installera samba för att få den att fungera i windowsmiljö,finns det annat man behöver installera?

Finns det nåra bra linuxforum som man kan läsa?

Edit behöver även kunna fjärrstyra den från en windowsdator då jag inte kommer ha en skärm till den i skarpt läge.
sunfire

Permalänk
Datavetare

Kan ju alltid vara bra att läsa vad Canonical själva skriver om Ubuntu-server.

Sedan, installera server-versionen och lägg på GUI stöd i efterhand i stället för att använda desktop-versionen som server. Finns ingen anledning att ha onödiga saker på en server, tvärt om finns det gott om skäl varför det är en dålig idé att ha mer än nödvändigt på en server.

För att komma åt din server via GUI kan du endera installera t.ex. VNC. Själv tycker jag NoMachine är den överlägset bästa remote-desktop miljö jag någonsin testat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

Jag sitter och följer denna guide eftersom jag också är sugen på en liten mediaserver, och är precis som du total nybörjare i Linux. Alla punkter som du tagit upp tror jag tas upp i guiden också.

Ifall du vill testa dig fram så rekommenderar jag VirtualBox eller dyl. för att slippa ha en separat dator medans man experimenterar.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

FreeNAS kanske vore någonting?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

FreeNAS kanske vore någonting?

Är den lättare att installera än ubuntu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kan ju alltid vara bra att läsa vad Canonical själva skriver om Ubuntu-server.

Sedan, installera server-versionen och lägg på GUI stöd i efterhand i stället för att använda desktop-versionen som server. Finns ingen anledning att ha onödiga saker på en server, tvärt om finns det gott om skäl varför det är en dålig idé att ha mer än nödvändigt på en server.

För att komma åt din server via GUI kan du endera installera t.ex. VNC. Själv tycker jag NoMachine är den överlägset bästa remote-desktop miljö jag någonsin testat.

Hur lägger man på gui i efterhand...finns det med på skivan?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sunfire:

Hur lägger man på gui i efterhand...finns det med på skivan?

Det finns i på Ubuntu repositories. Du kan lägga till det genom

$ sudo apt-get install <paketnamn>

vilket då kommer ladda och installera paketet + alla paket som behövs för att det ska fungera.

Frågan är om det kanske inte är enklare i ditt fall att bara installera ett webbgränssnitt mot filerserver-delen (Samba). I det läget behöver du ingen GUI alls men kan ändå konfigurera saker via webbläsaren på din Windows-maskin.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Innan körde jag Plex, och det har väl stöd för flera TV m m

Recommended Configuration — transcoding HD Content:
Intel Core 2 Duo processor 2.4 GHz or better
If transcoding for multiple devices, a faster CPU may be required
At least 2GB RAM
Windows XP with SP3, Windows Vista SP2, Windows 7 SP1, Windows 8
Mac OS X Snow Leopard 10.6.3 or later (64-bit)
Ubuntu, Debian, Fedora, CentOS or SuSE Linux

Fjärrstyrning: VNC
Guide googla
och fixa gärna lite redundans

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips,ska försöka ge mej på det här snart.
Fyll gärna på med fler tips om ni har

Permalänk
Medlem

Stödjer din TV Plex eller streaming via FTP så är väl det att rekommendera

Tycker att du bör köra med Ubuntu server och där efter lägga till allt du vill ha så som Plex, SSH, FTP osv.
Eftersom du ska ha den till media-server så kanske du även vill använda en torrent klient och då kan jag rekommendera rtorrent/rutorrent.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Stödjer din TV Plex eller streaming via FTP så är väl det att rekommendera

Tycker att du bör köra med Ubuntu server och där efter lägga till allt du vill ha så som Plex, SSH, FTP osv.
Eftersom du ska ha den till media-server så kanske du även vill använda en torrent klient och då kan jag rekommendera rtorrent/rutorrent.

rtorrent + rutorrent är definitivt trevligt att ha. Säg till så kan jag slänga upp ett script för installation och kompilering av allt (hittat på nätet men fungerar utmärk med att bara köra chmod +x och sen köra)

Som ovan, stödjer din tv Plex appen så är plex kanon att köra.
Försök med ssh - tar lite tid men imo värt att lära sig.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

Är den lättare att installera än ubuntu?

Tja, du laddar ner en image-fil som du sedan "bränner" till en USB-sticka.
Starta upp från USB-stickan så kan du efter ca en kvart ansluta till datorn remote i din webbläsare och börja konfigurera.
Sedan kör servern från USB-stickan permanent så sparar du dina SATA-portar till lagringsenheter.

Du kan köra plex, couchpotato, transmission, mythtv och mycket mer i form av plugins/jails.

Det är såpass smidigt att jag tycker du borde testa det iaf.

Imagefil: http://web.freenas.org/download-freenas-release.html
7-zip för att öppna arkivet ovan: http://www.7-zip.org/
program för att "bränna" image till USB: http://sourceforge.net/projects/win32diskimager/

FreeNAS-manual:
http://doc.freenas.org/index.php/Main_Page

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Tja, du laddar ner en image-fil som du sedan "bränner" till en USB-sticka.
Starta upp från USB-stickan så kan du efter ca en kvart ansluta till datorn remote i din webbläsare och börja konfigurera.
Sedan kör servern från USB-stickan permanent så sparar du dina SATA-portar till lagringsenheter.

Du kan köra plex, couchpotato, transmission, mythtv och mycket mer i form av plugins/jails.

Det är såpass smidigt att jag tycker du borde testa det iaf.

Imagefil: http://web.freenas.org/download-freenas-release.html
7-zip för att öppna arkivet ovan: http://www.7-zip.org/
program för att "bränna" image till USB: http://sourceforge.net/projects/win32diskimager/

FreeNAS-manual:
http://doc.freenas.org/index.php/Main_Page

Det låter oneklingen intressant får testa det lite senare just nu försöker jag få ubuntu att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kan ju alltid vara bra att läsa vad Canonical själva skriver om Ubuntu-server.

Sedan, installera server-versionen och lägg på GUI stöd i efterhand i stället för att använda desktop-versionen som server. Finns ingen anledning att ha onödiga saker på en server, tvärt om finns det gott om skäl varför det är en dålig idé att ha mer än nödvändigt på en server.

För att komma åt din server via GUI kan du endera installera t.ex. VNC. Själv tycker jag NoMachine är den överlägset bästa remote-desktop miljö jag någonsin testat.

Jag får inte vnc att funka....har försökt med nomachine och stickyvnc men ingen får kontakt.......vad göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag sitter och följer denna guide eftersom jag också är sugen på en liten mediaserver, och är precis som du total nybörjare i Linux. Alla punkter som du tagit upp tror jag tas upp i guiden också.

Ifall du vill testa dig fram så rekommenderar jag VirtualBox eller dyl. för att slippa ha en separat dator medans man experimenterar.

Har du fått det att fungera? Får varken vnc eller samba att funka...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sunfire:

Har du fått det att fungera? Får varken vnc eller samba att funka...

VNC har jag fått att fungera, men det verkar bugga om man försöker använda Gnome så jag har installerat Xfce4 istället enligt rekommendation.

Samba-delen har jag inte kommit till än eftersom mitt experimenterande är väldigt sporadiskt med flera veckors mellanrum mellan gångerna ibland. För tillfället så håller jag på att lära mig att lägga till hårddiskar i Linux samt implementera SnapRAID på bästa sätt. Som sagt så är jag totalt nybörjare så ett steg i guiden kan ibland sluta som tre eller fyra steg i slutändan eftersom jag upptäcker andra saker som jag vill lära mig.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

VNC har jag fått att fungera, men det verkar bugga om man försöker använda Gnome så jag har installerat Xfce4 istället enligt rekommendation.

Samba-delen har jag inte kommit till än eftersom mitt experimenterande är väldigt sporadiskt med flera veckors mellanrum mellan gångerna ibland. För tillfället så håller jag på att lära mig att lägga till hårddiskar i Linux samt implementera SnapRAID på bästa sätt. Som sagt så är jag totalt nybörjare så ett steg i guiden kan ibland sluta som tre eller fyra steg i slutändan eftersom jag upptäcker andra saker som jag vill lära mig.

men hur installerar man xfce4,finns det nåt kommando??

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Tja, du laddar ner en image-fil som du sedan "bränner" till en USB-sticka.
Starta upp från USB-stickan så kan du efter ca en kvart ansluta till datorn remote i din webbläsare och börja konfigurera.
Sedan kör servern från USB-stickan permanent så sparar du dina SATA-portar till lagringsenheter.

Du kan köra plex, couchpotato, transmission, mythtv och mycket mer i form av plugins/jails.

Det är såpass smidigt att jag tycker du borde testa det iaf.

Imagefil: http://web.freenas.org/download-freenas-release.html
7-zip för att öppna arkivet ovan: http://www.7-zip.org/
program för att "bränna" image till USB: http://sourceforge.net/projects/win32diskimager/

FreeNAS-manual:
http://doc.freenas.org/index.php/Main_Page

fick det inte att funka heller tyvärr,den säger bara non system disc or disc error

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

men hur installerar man xfce4,finns det nåt kommando??

glöm va jag skrev

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

fick det inte att funka heller tyvärr,den säger bara non system disc or disc error

Brände du imagen till ett tomt USB-minne (minst 4GB, helst 8+) med programmet jag länkade?
Ställde du in i BIOS/UEFI/boot-meny att starta från det USB-minnet?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Nu när du redan satt igång måste jag kasta in ytterligare ett alternativ i röran: OpenMediaVault. Har inte kört det själv, men av kommentarerna på olika forum verkar fok gilla OMV.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Nu när du redan satt igång måste jag kasta in ytterligare ett alternativ i röran: OpenMediaVault. Har inte kört det själv, men av kommentarerna på olika forum verkar fok gilla OMV.

Och där blev plötsligt min "Att-lära-sig-lista" lite längre.

Ska kolla mer när jag kommer hem från jobbet, men är det någon som vet om det finns någon typ av HDD-pooling funktion i OMV?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte förstår mig på tipsen med VNC och fjärrskrivbord?
99% av allt man gör i Linux gör man ju i terminalen, i alla fall på en server.
Då är det ju SSH och Putty som gäller.

Alternativt något webUI som det som länkats.

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define S Svart, ASUS Z170 PRO GAMING, Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, OCZ TR150 480GB, Corsair RM550x 550W, be quiet! Pure Rock, TP-Link Archer T9E AC1900.

Permalänk

Jag kör VNC mot min server. Visst kan man köra screen eller tmux, men jag tycker det är ganska praktiskt att ha flera virtuella desktops även på servern och kunna ha olika terminalfönster vid sidan varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Brände du imagen till ett tomt USB-minne (minst 4GB, helst 8+) med programmet jag länkade?
Ställde du in i BIOS/UEFI/boot-meny att starta från det USB-minnet?

japp det har jag gjort men det vill inte funka tyvärr. Det är ju gammal HP dator så den kanske inte stödjer freenas

edit. behöver man formatera till nåt annat än fat32?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Jag kör VNC mot min server. Visst kan man köra screen eller tmux, men jag tycker det är ganska praktiskt att ha flera virtuella desktops även på servern och kunna ha olika terminalfönster vid sidan varandra.

vilken vnc kör du?

Permalänk
Medlem

Finns det nåt sätt att ta en kopia på installationen innan man börjar med vnc och annat, så ifall man fuckar upp det så är det bara lägga in kopian istället för behöva installera om igen? Den funktionen kommer nog att användas en hel hos mig iallafall isåfall hehe.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sunfire:

Finns det nåt sätt att ta en kopia på installationen innan man börjar med vnc och annat, så ifall man fuckar upp det så är det bara lägga in kopian istället för behöva installera om igen? Den funktionen kommer nog att användas en hel hos mig iallafall isåfall hehe.

Om du håller på att experimentera med virtuella maskiner, t.ex. i VirtualBox, så kan du ta ett s.k. snapshot av maskinen innan du går vidare till nästa steg. Skulle det då skita sig i experimenterandet så är du bara en knapptryckning ifrån att återställa maskinen till hur den var innnan du började.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Jag kör (av historiska skäl) Gnome på linux-burken och då blev det Vino. Det funkar inte helt hundra, men jag slipper gå ner i källaren för att logga in på burken.

Vino ger dig tillgång till den inloggningen som visas på skärmen och man får samma upplösning som den skärmen har. Så har du en liten utrangerad skärm med låg upplösning till servern får du en liten desktop i VNC.

Se till att stänga av alla animeringar och effekter som window managern har. Över VNC skall den ha så lite dumheter för sig som möjligt och inte rita mer än den måste. Glöm Unity.

På Windows kör jag RealVNC, men det var väl inte det du ville veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Om du håller på att experimentera med virtuella maskiner, t.ex. i VirtualBox, så kan du ta ett s.k. snapshot av maskinen innan du går vidare till nästa steg. Skulle det då skita sig i experimenterandet så är du bara en knapptryckning ifrån att återställa maskinen till hur den var innnan du började.

Tyvärr kör jag inte virtuella då jag är ganska trött på det sega xp jag hade på den gamla maskinen.Visste inte heller om maskinen skulle orka me å köra virtuellt