Köpråd: NAS Synology

Permalänk
Medlem

Köpråd: NAS Synology

Tänkte köpa mig en NAS för hemmalagring och backup. Jag har ingen tidigare erfarenhet av NAS. Bekanta rekommenderar varmt Synology:s maskiner, främst eftersom deras DiskStation Manager mjukvara med tillhörande funktioner ska vara lätt och smidig att använda och ha många bra funktioner.

Pratade med Inet och de rekommenderade följande konfiguration:
Synology DiskStation DS414j (http://www.inet.se/produkt/4304705/synology-diskstation-ds414...)
2 st: 3TB WD Red 7200rpm 64MB (http://www.inet.se/produkt/4304283/3tb-wd-red-7200rpm-64mb)

Verkar detta vara ett vettigt upplägg? Tänkte köra diskarna i Synology Hybrid RAID.
Synpunkter och erfarenheter mottages tacksamt!

Permalänk

För att kunna rekommendera något, så behöver du förtälja mer om ditt behov och förväntningar. Ska du köra ren fillagring utan krav på hög prestanda, köra iSCSI och hosta VM's, transcoding?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Det är en bra nas, du kommer säkerligen att bli nöjd. Det enda som skulle kunna vara lite negativt med den är RAM-minnet. Om du får för dig att installera en massa plugins och grejor kan den bli lite seg. Jag har själv DS414, den har 1GB minne och dubbla nätverksuttag, dock en bit dyrare.

SKa du bara använda den som en generell filserver är det dock absolut inget du behöver tänka på. Det är när du får för dig att installera saker som plex, sabnzbd och sånt som minnet kan spela in.

Diskarna är det inget att anmärka på. Tänk dock på att när du i en framtid får för dig att sätta in en tredje och fjärde disk så kommer det ta riktigt lång tid för NAS:en att utöka raid-volymen. Räkna med minst en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

För att kunna rekommendera något, så behöver du förtälja mer om ditt behov och förväntningar. Ska du köra ren fillagring utan krav på hög prestanda, köra iSCSI och hosta VM's, transcoding?

Jag tänkte använda NAS:en till ren fillagring. Kommer troligtvis köra regelbunden back-up på delar av innehållet mot någon av mina vänners NAS:ar. Synology har lite appar för telefon som ger smidig filåtkomst och strömning av musik så dom grejerna kommer jag såklart att använda. Några mer avancerade saker kommer jag inte köra på den, utan det räcker om den orkar med de funktioner som ingår i DSM mjukvaran. Viktigt är snarare att den är lätt att konfigurera och enkel och smidig att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leggan:

Jag tänkte använda NAS:en till ren fillagring. Kommer troligtvis köra regelbunden back-up på delar av innehållet mot någon av mina vänners NAS:ar. Synology har lite appar för telefon som ger smidig filåtkomst och strömning av musik så dom grejerna kommer jag såklart att använda. Några mer avancerade saker kommer jag inte köra på den, utan det räcker om den orkar med de funktioner som ingår i DSM mjukvaran. Viktigt är snarare att den är lätt att konfigurera och enkel och smidig att använda.

Då är grejorna du har plockat ut perfekta. Synology har inbyggda funktioner för att kopiera till andra nas:ar med, så har dina polare också synology-burkar är det lätt att synka.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Synology NAS. Personligen är jag inte supernöjd och har för avsikt att bygga en egen burk och köra FreeNAS. Synology-NASen gör allt den behöver för en "vanlig" användare, men jag vill ha full kontroll över allt jag gör och tycker inte att DSM ger mig möjlighet till det.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av leggan:

Jag tänkte använda NAS:en till ren fillagring. Kommer troligtvis köra regelbunden back-up på delar av innehållet mot någon av mina vänners NAS:ar. Synology har lite appar för telefon som ger smidig filåtkomst och strömning av musik så dom grejerna kommer jag såklart att använda. Några mer avancerade saker kommer jag inte köra på den, utan det räcker om den orkar med de funktioner som ingår i DSM mjukvaran. Viktigt är snarare att den är lätt att konfigurera och enkel och smidig att använda.

Då fungerar den utmärkt. Kollade inte så noga vilka diskar du valt, men observera att både 5 och 6TB nyligen börjat säljas. Det kan vara värt att titta på i alla fall, oklart på hur prislappen ser ut.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Då fungerar den utmärkt. Kollade inte så noga vilka diskar du valt, men observera att både 5 och 6TB nyligen börjat säljas. Det kan vara värt att titta på i alla fall, oklart på hur prislappen ser ut.

Om man räknar krona per gig så ligger 3TB:arna bäst till

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Jag har själv en Synology NAS. Personligen är jag inte supernöjd och har för avsikt att bygga en egen burk och köra FreeNAS. Synology-NASen gör allt den behöver för en "vanlig" användare, men jag vill ha full kontroll över allt jag gör och tycker inte att DSM ger mig möjlighet till det.

Vad var det som inte funkade för dig på Synology?

Jag har själv gjort "resan" från att spec:a ett FreeNAS bygge till att titta närmare på en Synology.
Tur att man gör detta privat för att lägga ner så här mycket tid på att undersöka olika system känns lite överdrivet, men det är väl som med vilken hobby som helst

Just nu lutar det åt en Synology för mig men jag väntar på att de ska göra en refresh på 8-bay enheterna.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Köpråd: Köp den på Net2World istället. Ett par hundra billigare. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2634993

Även diskarna är ett par 10or billigare på Net2World

Har en bekant som köpte Synology DiskStation DS214play och får hela tiden höra hur nöjd han är med den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Vad var det som inte funkade för dig på Synology?

Jag har själv gjort "resan" från att spec:a ett FreeNAS bygge till att titta närmare på en Synology.
Tur att man gör detta privat för att lägga ner så här mycket tid på att undersöka olika system känns lite överdrivet, men det är väl som med vilken hobby som helst

Just nu lutar det åt en Synology för mig men jag väntar på att de ska göra en refresh på 8-bay enheterna.

Det jag saknar mest är att ha full kontroll över hårdvaran. Jag vill kunna bygga ut systemet allt eftersom. Emellertid ska ju inte Synology få skit för att jag köpt en "för liten" NAS. Något mer som jag stör mig på är att DSM inte riktigt gillar att jag kör en egen router. De har gjort en del för att "förenkla" men de förväntar sig att folk ska använda deras "setup wizard" och liknande, och dessa fungerar inte om du kör för konstiga routrar.

Sen vill jag att allt i mitt hem ska vara Open Source.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jo det där med att köpa för "litet" har varit en grej i min beslutsprocess. Till slut kom jag fram till att jag nog ändå kommer köra Sanzbd, sickbeard osv på min dator som är på 24/7.

FreeNAS listan på hårdvara startade på en Xeon CPU och gick bara uppåt från det...

Stavfel
Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Jo det där med att köpa för "litet" har varit en grej i min beslutsprocess. Till slut kom jag fram till att jag nog ändå kommer köra Sanzbd, sickbeard osv på min dator som är på 24/7.

FreeNAS listan på hårdvara startade på en Xeon CPU och gick bara uppåt från det...

Jag kör sabnzbd osv på min Synology NAS..

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Det jag saknar mest är att ha full kontroll över hårdvaran. Jag vill kunna bygga ut systemet allt eftersom. Emellertid ska ju inte Synology få skit för att jag köpt en "för liten" NAS. Något mer som jag stör mig på är att DSM inte riktigt gillar att jag kör en egen router. De har gjort en del för att "förenkla" men de förväntar sig att folk ska använda deras "setup wizard" och liknande, och dessa fungerar inte om du kör för konstiga routrar.

Sen vill jag att allt i mitt hem ska vara Open Source.

Jag använde en egen byggd FreeNAS i många år. Fungerade bra till mycket.

Fick dock för mig att köpa en Synology och började använda den istället för FreeNas.

När då min FreeNas burk stod ledig hittade jag Xpenology som gör det möjligt att installera DSM på en valfri maskin.
Kanske något att titta på ifall du inte helt ogillar DSM.

Dock fortfarande inte Open Source.