Permalänk
Medlem

Gaming server

Hej!

Nu tänkte jag fråga er kunniga om att sätta upp en server och hoppas på bra svar och råd!

Jag ska sätta upp en gaming server där jag tänkte hosta ca 5 cs servers 3 teamspeak , 4 minecraft servers.
Kanske mer vet inte exakt antal.

Då tänkte jag kolla med er vad behöver jag i program väg?
Remote program?
Controlpanel program?

etc. Vill ha råd hur jag ska göra.
Väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Geeks Gaming

har du hårdvaran eller ska du köpa den också? Vilka operativsystem har du tänkt köra? (jag hade kört Linux för Minecraft delarna och Windows för teamspeak/mumble etc.

Permalänk
Medlem

Ska alla olika servrar köras hela tiden?
Om NEJ vilka ska då köras hela tiden?
Och när dom andra körs ska då dom som körs hela tiden fortfarande köras?
Samt hur många användare/spelare ska varje server klara av?

Frågar för det krävs ju en hel del för att bara köra en minecraft server med x antal för att inte tala om ftb/crackpack/andra mods.
Och ska allt köras hela tiden och med mer än nån enstaka användare/spelare på varje server så kommer det att krävas ett monster.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvarBerglind:

har du hårdvaran eller ska du köpa den också? Vilka operativsystem har du tänkt köra? (jag hade kört Linux för Minecraft delarna och Windows för teamspeak/mumble etc.

Hårdvaran ska införskaffas med, Har aldrig använd Linux någonsin, så tänkte köra window.
Tanken är att alla servers ska köras på en dator, om det går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Ska alla olika servrar köras hela tiden?
Om NEJ vilka ska då köras hela tiden?
Och när dom andra körs ska då dom som körs hela tiden fortfarande köras?
Samt hur många användare/spelare ska varje server klara av?

Frågar för det krävs ju en hel del för att bara köra en minecraft server med x antal för att inte tala om ftb/crackpack/andra mods.
Och ska allt köras hela tiden och med mer än nån enstaka användare/spelare på varje server så kommer det att krävas ett monster.

Alla servers ska köras hela tiden d.v.s 24/7.
Hur många användare/personer vet jag inte riktigt än. Men en hel del är tanken.

Okej, när du menar "monster" hur tänker du då? riktigt dyr prisklass?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zanris:

Alla servers ska köras hela tiden d.v.s 24/7.
Hur många användare/personer vet jag inte riktigt än. Men en hel del är tanken.

Okej, när du menar "monster" hur tänker du då? riktigt dyr prisklass?

Tack på förhand

Åtskilliga tusen kronor.

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte ihåg de exakta siffrorna men på den tiden jag sysslade med minecraftservrar så vet jag att det slukade både ram och bandbredd.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Billig lär det inte bli om du ska köra så pass mycket. Med ett flertal minecraft servrar med gott om folk på så vill du inte gärna ha allt på en seg mekanisk disk heller. Utan i så fall en disk per server, eller köra på SSD.

de 4 minecraft servrarna är de som kommer dra helt klart mest. Själv går det runt ganska bra med en mer eller mindre vanilla minecraft och en FTB server samtidigt, ca 8 spelare på varje server på en phenom 2 x6 @ 4GHz. Klarar nog en del spelare till men jag kör en hel del annat på denna dator också.
Vill du ha 4 servrar med spelare på alla som går 24/7 så kommer det bli en stor mängd RAM som behövs och en riktigt stark processor(eller två?).

Cs servrar vet jag inte exakt vad de drar men tror inte det är speciellt mycket. Hostat någon enstaka server nu och då men aldrig riktigt kollat.

Mumble/ts drar mest bandbredd om något, min Mumble servrar ser nästan aldrig ut att dra något allafall.

Själv styr jag min server via RDP/VNC.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Kör du Windows server eller Windows 7/8 professional eller bättre ingår remote desktop för att fjärrstyra servern. Annars är teamviewe ett bra program.

Om det är andra som ska administrera de enskillda spelservrarna kan en kontrollpanel vara trevligt. Sist jag kollade fanns dock ingen gratis som klarar flera minecraft servrar igång samtidigt. Men det kan vara värt att spendera lite pengar då man får många bra funktioner. Borde finnas för ts och cs med.

Permalänk
Inaktiv

Det lär bli en väldigt dyr maskin. Minecraft är så sjukt krävande (vilket är lite lustigt), så glöm att köra fyra stycken samtidigt på en billig kontorsdator...för det lär kräva rätt bra kraft (och RAM).

Med allt du ska ha så räkna med 2 Xeon CPU, 32GB+ RAM (gärna det dubbla), en SSD för OS och självklart separata diskar per spel/server, sikta gärna på snabba serverdiskar runt 10000rpm-klassen.

Lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Zanris:

Hårdvaran ska införskaffas med, Har aldrig använd Linux någonsin, så tänkte köra window.
Tanken är att alla servers ska köras på en dator, om det går?

Om man är smart så kör man ett operativsystem på grund systemet och kör sen flera virtuella servrar, då kan du starta om en virtuell server utan att starta om hela burken. Då kan du köra Windows på TS/mumble Linux på minecraft och Windows på nån annan del. Du väljer helt själv.

Ska du ha flera servar med flera spelare så behöver du mycket RAM och mycket lagring (antar att du vill ha backup på servrarna).

Jag skulle köra en SSD på 250GB med 50GB till vardera server och sen köra backup till en HDD en gång per dag. Man vill ha de snabba access tiderna till SSD:n.

Annan hårdvara är väl 32 GB RAM, xeon processor (eller flera). Något litet chassi efter din smak. en HDD för backup, SSD för lagring och ett moderkort som funkar med allt. Är grunderna jag kan komma på... Detta kommer kosta mycket eftersom det du kräver tar väldigt tunga resurser.

Är det vanilla Minecraft eller är det FTB? eller bara server moddar? FTB kräver helt andra resurser än vanilla/bukkit

Jag hade seriöst funderat på att hyra en server. Kolla upp vad olika servrar kostar. För det drar en hel del el och bandbredd att ha en server igång dygnet runt. Det är inte säkert att det lönar sig i längden. Sen kanske du tröttnar efter ett år eller två och då är det bara att avbeställa...

Permalänk

Jag äger själv ett par rackservrar som jag slänger upp spelservrar på lite då och då. I princip alla spelservrar körs genom virtuella Linuxmaskiner och jag ser ingen anledning att köra något genom Windows så länge det finns Linuxstöd.

Jag kan hälpa dig utfärdligt med både hård- och mjukvara, men då måste jag veta följande saker:

  • Vilken typ av Minecraftserver tänker du hosta? (Vanilla, Bukkit eller FTB)

  • Hur många spelare ska det vara på respektive Minecraftserver, på ett ungefär? (8, 16, 32, 64)

  • Vad har du för pengar att spendera på serverutrustning?

... Vill du ha min hjälp så måste du givetvis vara intresserad av att då in-depth, för detta är ingenting man gör på en kvart. Ska man dessutom hosta serverapplikationer så är Linux the way to go.

Anledningen till att jag frågar främst efter Minecraft är den, att Minecraft drar väldigt mycket mer resurser än någon annan spelserver.

Skrivet av jocke92:

Kör du Windows server eller Windows 7/8 professional eller bättre ingår remote desktop för att fjärrstyra servern. Annars är teamviewe ett bra program.

Om det är andra som ska administrera de enskillda spelservrarna kan en kontrollpanel vara trevligt. Sist jag kollade fanns dock ingen gratis som klarar flera minecraft servrar igång samtidigt. Men det kan vara värt att spendera lite pengar då man får många bra funktioner. Borde finnas för ts och cs med.

Ingår i priset av det dyra operativsystemet ja. I Linux är grejerna gratis.

Skrivet av AlvarBerglind:

har du hårdvaran eller ska du köpa den också? Vilka operativsystem har du tänkt köra? (jag hade kört Linux för Minecraft delarna och Windows för teamspeak/mumble etc.

Jag hade kört allt på Linux. Kör själv en Mumble-server genom Debian och det fungerar galant. Relativt enkelt att konfigurera också.

Skrivet av AlvarBerglind:

Om man är smart så kör man ett operativsystem på grund systemet och kör sen flera virtuella servrar, då kan du starta om en virtuell server utan att starta om hela burken.

[...]

+1, men jag ser ingen anledning till att köra Windows

Skrivet av AlvarBerglind:

[...]

Jag hade seriöst funderat på att hyra en server. Kolla upp vad olika servrar kostar. För det drar en hel del el och bandbredd att ha en server igång dygnet runt. Det är inte säkert att det lönar sig i längden. Sen kanske du tröttnar efter ett år eller två och då är det bara att avbeställa...

Jo, VPS kan vara ett bra alternativ.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Geeks Gaming

Teamspeak har nyare versioner till Windows därför tänker jag att Windows kan vara bra att ha på en. Men att köra grundsystemet med Linux krävs nästan. Det är mycket stabilare än Windows, nu kommer du såklart säga att jag inte kan linux. Det kunde inte jag heller innan jag fixade min första server. Man lär sig bäst genom att testa. och du kommer aldrig lära dig om du inte försöker. Vill du ha hjälp att confa din server och tips på programvaror så är det bara att fråga på många här har bra erfarenhet. Det är också enklare att installera programvaror i Linux än Windows. Och enkelt att logga in via internet (SSH).

Vilken version av linux då, Debian server, weezy har jag för mig är senaste, kan ha fel..
Du kan ta Ubuntu server om du känner för det. men en debian baserad version är att rekomendera (du får tillgång till apt-get som gör det väldigt enkelt att installera program.)

Permalänk
Skrivet av AlvarBerglind:

Teamspeak har nyare versioner till Windows därför tänker jag att Windows kan vara bra att ha på en.

Jag föredrar dock Mumble framför Teamspeak, men det kan väl vara en smaksak.

Skrivet av AlvarBerglind:

Att köra grundsystemet med Linux krävs nästan. Det är mycket stabilare än Windows, nu kommer du såklart säga att jag inte kan linux.

Jag hade rekommenderat att köra en hypervisor som grundoperativsystem för att köra virtuella maskiner under det med alla spelservrar. VMwares hypervisor 'ESXi' föredrar jag. Den finns som gratisversion (utan utgående testperiod) med vissa begränsningar, men jag tror inte att begränsningarna kommer vara något problem.

Skrivet av AlvarBerglind:

Vilken version av linux då, Debian server, weezy har jag för mig är senaste, kan ha fel..
Du kan ta Ubuntu server om du känner för det. men en debian baserad version är att rekomendera (du får tillgång till apt-get som gör det väldigt enkelt att installera program.)

Måste förtydliga: Du får det att låta som om Debian är den enda Linuxdistributionen, vilket det inte är. Själv föredrar jag dock Debian.

Ubuntu (server) är Debianbaserat. Ubuntu Server fungerar precis som Debian, bara att det finns förinstallerade saker för att förenkla. Själv tycker jag att det skräpar ner, men men...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av HElephant:

Jag föredrar dock Mumble framför Teamspeak, men det kan väl vara en smaksak.

Jag hade rekommenderat att köra en hypervisor som grundoperativsystem för att köra virtuella maskiner under det med alla spelservrar. VMwares hypervisor 'ESXi' föredrar jag. Den finns som gratisversion (utan utgående testperiod) med vissa begränsningar, men jag tror inte att begränsningarna kommer vara något problem.

Måste förtydliga: Du får det att låta som om Debian är den enda Linuxdistributionen, vilket det inte är. Själv föredrar jag dock Debian.

Ubuntu (server) är Debianbaserat. Ubuntu Server fungerar precis som Debian, bara att det finns förinstallerade saker för att förenkla. Själv tycker jag att det skräpar ner, men men...

Det var ett förslag, tror Debian är det som kommer funka bäst. Jag föredrar Teamspeak och har använt båda mycket. Men vi behöver nog vänta på att TS ska svara.

Permalänk
Medlem

Skippa Minecraft så blir det billigare.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av b0ris_:

Skippa Minecraft så blir det billigare.

Skippar man servern blir det ännu billigare!