VMware vs VirtualBox vs Xen vs OpenVZ vs KVM

Permalänk
Medlem

VMware vs VirtualBox vs Xen vs OpenVZ vs KVM

Hej,

Har nyligen inhandlat en biffig server att köra linux VMs på (utveckling) samt en för plexserver.

Vilken hypervisor rekommenderas?

Visa signatur

CoreOS

Permalänk

Inte Citrix Xen Server iaf... Den kräver extern lagring har jag för mig... Typ som iSCSI. Kör VMware ESXi..

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Medlem

Citrix XenServer skulle jag kört, men jag kör ESXi hemma

Det beror iofs på, ska du bara köra Linux-VMs eller kommer du blanda in andra OS också? (*BSD, Windows...)

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Ska du köra Debian, SUSE, Red Hat, CentOS, Oracle, eller Ubuntu så skulle jag rekommendera Hyper-V. (Officiellt supporterat) Många andra kommer också fungera men utvecklarna har ej lagt in officiellt stöd för Hyper-V.

Ingen speciell anledning mer än att jag tycker Hyper-V är grym som hypervisor. Kanske för att det är helt kostnadsfritt också.

Visa signatur

write-host ((0..66)|%{if (($_+1)%3 -eq 0){[char][int]("118105107116111114064103105108098101114116115115111110046099111109"[($_-2)..$_] -join "")}}) -separator ""

Permalänk
Medlem

ESXi, Xen och Hyper-V är alla döende på sikt. Det som har framtiden för sig är KVM.
OpenVZ är inte riktigt jämförbart med de ovan, då det mer är en slags "container".

Permalänk
Medlem

Jag har lämnat ESXi bakom mig då mitt hat mot VMware bara växer hela tiden. Nu har jag kört AIO på Proxmox i en månad och är mycket nöjd än så länge.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

ESXi, Xen och Hyper-V är alla döende på sikt. Det som har framtiden för sig är KVM.
OpenVZ är inte riktigt jämförbart med de ovan, då det mer är en slags "container".

Mycket intressant, utveckla gärna varför dem är döende?

Visa signatur

write-host ((0..66)|%{if (($_+1)%3 -eq 0){[char][int]("118105107116111114064103105108098101114116115115111110046099111109"[($_-2)..$_] -join "")}}) -separator ""

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

ESXi, Xen och Hyper-V är alla döende på sikt. Det som har framtiden för sig är KVM.
OpenVZ är inte riktigt jämförbart med de ovan, då det mer är en slags "container".

What? Hur många datacenter kör inte med VMware t.ex.? Känns inte riktigt rimligt att det skulle dö ut.

Till TS: Jag hade valt VMware. XenServer har jag testat själv hemma samt att vi kört det på jobbet och hos kunder. I samtliga miljöer har jag stött på problem (prestandaförluster, krascher med mera). VMware kör jag hemma och vi kör det på jobbet och jag tycker det fungerar förbannat bra (visst, det har sina brister men än så länge har jag inte stött på några problem som jag inte kunnat lösa).

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt i det hela, är bara en vanlig enkel hemanvändare.
Men jag sitter nöjd med Proxmox efter att ha rattat ESXi en liten period, allt handlar väl om preferenser.

Det är ju lätt att testköra mjukvara så varför inte göra det och återkomma med dina tankar, det skulle vara intressant att läsa tycker jag.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Jag har lämnat ESXi bakom mig då mitt hat mot VMware bara växer hela tiden. Nu har jag kört AIO på Proxmox i en månad och är mycket nöjd än så länge.

Kör också Proxmox och tycker att det är riktigt smidigt!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Datavetare

Har mest kört KVM, VirtualBox och Hyper-V så tänker inte ens nämna de andra alternativen. VirtualBox och Hyper-V är lättast att komma igång med, men KVM ger bäst prestanda.

Hade hoppats att Hyper-V skulle vara ett par snäpp vassare än VirtualBox (som är gratis för icke-kommersiell användning) och Hyper-V är också bättre på att hantera virtualiseringen av diskar. Men på andra områden känns det som Hyper-V lider av NIH syndromet då man har egna drivrutiner för alla para-virtualiserade enheter medan de andra använder den infrastruktur som man tagit fram genom KVM-projektet (virtIO). VirtualBox använder samma teknik som KVM för nätverks IO och vissa andra enheter och är där lika bra eller bättre än Hyper-V.

Och med tanke på att KVM finns med på listan så låter det som Linux ska vara host-OS, så Hyper-V kanske inte ens är ett alternativ.

Min rekommendation är VirtualBox om du är ute efter enkelhet och KVM om du är ute efter att köra sakerna i produktion. KVM verkar bli det överlägset vanligaste alternativet för de områden där man behöver s.k. Carrier Grade Linux (99.999% tillgänglighet) så stabilitet borde inte vara ett problem här.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Rekommenderar även jag Proxmox, riktigt nice att kunna blanda in lite OpenVZ som alternativ också.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Personligen har jag endast kört VMware ESXi dock med gott resultat, men jag har hört mycket gott om KVM i CentOS 7.
Fördelen med ESXi är i min mening att Hypervisorn är liten och extremt lätt att sätta upp, men den stora nackdelen gentemot KVM är att det stödet för konsumentprylar är undermåligt. Har man inga kunskaper om Linux kan nog KVM vara lite krångligt att få till som man vill.
Hyper-V är inte aktuellt såvida man inte sätter upp det i företagsmiljö då licensen för Windows Server är allt annat än gratis.

TL;DR - Min röst faller på KVM eller ESXi.

Permalänk
Medlem

Proxmox använder KVM och är lika lätt att fatta som ESXi.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

ESXi. Löjligt stabilt och bra stöd för diverse gäst-OS.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

ESXi går tyvvär bort eftersom det j*vla programmet inte finns för OSx samt det är sjukt buggigt på windows.. Funderar på att dra in CoreOS och köra i docker.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

ESXi går tyvvär bort eftersom det j*vla programmet inte finns för OSx samt det är sjukt buggigt på windows.. Funderar på att dra in CoreOS och köra i docker.

Öööh va? Vad är det som är sjukt buggigt på Windows?

ESXi har stöd för OS X som gäst: http://blogs.vmware.com/guestosguide/guest-os/unix-and-others/mac-osx Dock får man se upp med licensen för OS X eftersom den kräver att man kör på Apples hårdvara om jag förstått saken rätt.

Syftar du på VMware Player eller Workstation? Använder Player dagligen och det funkar klockrent. Hör inga klagomål på jobbet ang. Workstation heller.

Nej, jag jobbar inte på VMware eller någon av dess partners

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voultner:

Personligen har jag endast kört VMware ESXi dock med gott resultat, men jag har hört mycket gott om KVM i CentOS 7.
Fördelen med ESXi är i min mening att Hypervisorn är liten och extremt lätt att sätta upp, men den stora nackdelen gentemot KVM är att det stödet för konsumentprylar är undermåligt. Har man inga kunskaper om Linux kan nog KVM vara lite krångligt att få till som man vill.
Hyper-V är inte aktuellt såvida man inte sätter upp det i företagsmiljö då licensen för Windows Server är allt annat än gratis.

TL;DR - Min röst faller på KVM eller ESXi.

Du kan köra igång Hyper-V på windows 8

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

Kör både kvm (tsm med cloudmin) och esxi (kvm i sig och esxi på en hp g7). Är nöjd med båda, dock föredrar jag konsolen som esxi tillhandahåller. Cloudmin har ett ganska skönt webinterface.

Testa och se vilken du gillar bäst.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voultner:

Hyper-V är inte aktuellt såvida man inte sätter upp det i företagsmiljö då licensen för Windows Server är allt annat än gratis.

Microsoft Hyper-V Server är gratis, just saying...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Öööh va? Vad är det som är sjukt buggigt på Windows?

ESXi har stöd för OS X som gäst: http://blogs.vmware.com/guestosguide/guest-os/unix-and-others/mac-osx Dock får man se upp med licensen för OS X eftersom den kräver att man kör på Apples hårdvara om jag förstått saken rätt.

Syftar du på VMware Player eller Workstation? Använder Player dagligen och det funkar klockrent. Hör inga klagomål på jobbet ang. Workstation heller.

Nej, jag jobbar inte på VMware eller någon av dess partners

Nej, jag menar att hantera ESXi på OSx.
Ja, programmet buggar sjukt, element som ligger halvt utanför, men speciellt Konsollen som är horribelt ostabil

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Skulle föreslå att du tar en titt på SmartOS

Permalänk
Medlem

Beror ju på användandet helt och hållet.

Utveckling som kräver mycket prestanda borde ju köra något i stil med Xen eller KVM så du slipper overhead eller att din "node" kraschar - vilket kan hända ändå, men ja... + Xen är ju också väldigt lätt att sätta upp.

Linode som är ett riktigt nice företag som fokuserar på utveckling kör Xen t.ex.
Digital Ocean som också är ett nice företag kör KVM.

Om det är lättare användning då kan du ju köra Xen-PV eller någon av de lättare VM's som folk ovanför har nämnt.

Det hade varit bra om du hade nämnt specsen på servern du har skaffat också

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Öööh va? Vad är det som är sjukt buggigt på Windows?

Han syftade nog på klienten. Dvs. att det saknas helt och hållet någon möjlighet att managera ESXi om man inte sitter på en Windows-maskin.. Då räknar jag bort vCenter som inte kan användas (mig veterligen?) utan att det kostar, samt att man måste sätta upp dedikerade resurser för en vCenter-maskin (eller en VM som suger kraft).

Rätta mig gärna om jag har fel, länge sedan jag körde ESXi

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Öööh va? Vad är det som är sjukt buggigt på Windows?

ESXi har stöd för OS X som gäst: http://blogs.vmware.com/guestosguide/guest-os/unix-and-others/mac-osx Dock får man se upp med licensen för OS X eftersom den kräver att man kör på Apples hårdvara om jag förstått saken rätt.

Syftar du på VMware Player eller Workstation? Använder Player dagligen och det funkar klockrent. Hör inga klagomål på jobbet ang. Workstation heller.

Nej, jag jobbar inte på VMware eller någon av dess partners

Licensmässigt (både vmware och apple) får du dock bara köra os x på apple-hårdvara så är det inte en apple dator som kör hypervisorn så är möjligheten avslagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Microsoft Hyper-V Server är gratis, just saying...

Sedär! Mitt möte med Hyper-V är det endast kommer med en fullvärdig licens av Server 2008R2 eller Server 2012.
My bad!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dr.Mabuse:

Microsoft Hyper-V Server är gratis, just saying...

Om du med "gratis" menar "kräver Windows 8 Pro eller högre". Sen vet vi inte vad som menas med "biffig server". Vanliga Windows stödjer bara en CPU-sockel, professional stödjer max 2. En rätt normal server har 2 CPU-sockets och gissar att så är fallet här, men annars krävs en server-variant av Windows.

Frågan man ska ställa sig är kanske: vem vid sina sinnens fulla bruk kör Windows på en maskin med fler än 8-10 CPU-kärnor????

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Nej, jag menar att hantera ESXi på OSx.
Ja, programmet buggar sjukt, element som ligger halvt utanför, men speciellt Konsollen som är horribelt ostabil

Därför låter man bli Apple Tyvärr lär det inte bli bättre då fet-klienten, alltså vSphere Client verkar vara på väg bort (med tanke på att man bl a knappt kan managera VMar med "hårdvaru"version 10). Vet inte hur dom tänkt att man ska managera fristående host:ar.

Skrivet av aluser:

Licensmässigt (både vmware och apple) får du dock bara köra os x på apple-hårdvara så är det inte en apple dator som kör hypervisorn så är möjligheten avslagen

Lite som jag skrev alltså men jag missade att även VMware krävde Apple-hårdvara (licensmässigt). Nu vet vi ju inte om fet-servern TS har råkar vara en Apple men det är väl inte så troligt eftersom dom inte säljer några servrar längre

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om du med "gratis" menar "kräver Windows 8 Pro eller högre". Sen vet vi inte vad som menas med "biffig server". Vanliga Windows stödjer bara en CPU-sockel, professional stödjer max 2. En rätt normal server har 2 CPU-sockets och gissar att så är fallet här, men annars krävs en server-variant av Windows.

Frågan man ska ställa sig är kanske: vem vid sina sinnens fulla bruk kör Windows på en maskin med fler än 8-10 CPU-kärnor????

Nu vet jag inte vad du pratar om, det han syftar på är följande OS. Som är helt gratis.

Sedan har det stöd för 320st logiska processorer per host. 2048st vCPU för dina gäster(Max 64st vCPU á gäst). 4TB ram per host (1TB ram á gäst).

Predikar inte för att TS ska välja Hyper-V, men gillar inte när folk pratar om saker dem tydligen har 0 koll på.

Visa signatur

write-host ((0..66)|%{if (($_+1)%3 -eq 0){[char][int]("118105107116111114064103105108098101114116115115111110046099111109"[($_-2)..$_] -join "")}}) -separator ""