ESXi - hur lägger man till hdd?

Permalänk
Medlem

ESXi - hur lägger man till hdd?

Har precis gjort min första ESXi installation och försöker hitta hur man gör så att en icke virtuell hårddisk kan användas av t.ex. FreeNAS som är en av mina virtuella maskiner.

Vad jag kan se har ESXi hittat alla hårddiskar när jag klickar Configuration -> Storage Adapters kan jag se alla mina diskar.

Men hur får jag in dem i FreeNAS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuusko:

Har precis gjort min första ESXi installation och försöker hitta hur man gör så att en icke virtuell hårddisk kan användas av t.ex. FreeNAS som är en av mina virtuella maskiner.

Vad jag kan se har ESXi hittat alla hårddiskar när jag klickar Configuration -> Storage Adapters kan jag se alla mina diskar.

Men hur får jag in dem i FreeNAS?

Configuration -> Advanced Settings. Men du kan bara lägga till hela controllers om jag förstått det rätt, inte specifika SATA-portar. Så antingen har du ett controllerkort typ M1015 eller så har moderkortet kanske flera controllers, som är ganska vanligt. Eller så kör du passthrough på den SATA-controller som finns och ger alltså alla portar till FreeNAS-maskinen.

Passthrough kallas det du vill göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rashnu:

Configuration -> Advanced Settings. Men du kan bara lägga till hela controllers om jag förstått det rätt, inte specifika SATA-portar. Så antingen har du ett controllerkort typ M1015 eller så har moderkortet kanske flera controllers, som är ganska vanligt. Eller så kör du passthrough på den SATA-controller som finns och ger alltså alla portar till FreeNAS-maskinen.

Passthrough kallas det du vill göra

Tack för infon, allt fungerar nu

Permalänk
Medlem

Om du ser dina diskar under storage controllers så är det bara till att gå under fliken "storage" sedan add storage och välj sedan en av de tillgängliga diskarna, lägg upp en VMFS-5 partition e Voila! Du har nu en tillgänglig Datastore.

Sedan är det bara till att välja edit settings på din freenas vm och lägga till en disk.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]