Köpa server för ESXi virtualisering

Permalänk

Köpa server för ESXi virtualisering

Hej,

Jag håller på med att kika runt efter en server att inhandla för virtualisering och hade hoppats på att få lite hjälp, jag är inte så erfaren så det känns bäst att fråga Sweclockers innan jag köper något dumt.

Har tidigare kört 16 virtuella maskiner på en dator med en billig FX-8320 CPU och 32gb RAM men nu efter senaste versionen av MTGO klarar burken bara av ca 10 av dom på grund av högre RAM krav av klienten och att det inte längre finns support för XP.
Därför planerar jag att köpa in en värre maskin för att få plats för fler virtuella maskiner. Jag planerar att köra ESXi denna gång och försöka klämma in så många VM jag kan men vill ha mycket plats för att expandera.
Just nu tar varje vm mellan 1.3 och 1.5 gb RAM och CPU verkar inte vara något problem, den drar ungefär 20% med 10 igång + en hel del andra program som min sambo använder.

Tanken är att flytta över resterande 6 VM till en ny server men även starta en bunt till och sen fler längre fram, så jag vill ha spelrum för att skapa fler och även kunna uppgradera burken med mer RAM längre fram.
Har kikat runt lite och efter rekommendation lutar lite mot att plocka upp en server med två X5650 och minst 32gb RAM till att börja med, antagligen mer men vill i alla fall kunna trycka in mer längre fram. Anledningen till att jag kikat på X5650 är att den är lite äldre och har mycket bra priset, dock vet jag inte om det finns någon annan att föredra?
Har kikat runt lite på svenska sidor, men inte hittat allt för mycket.

Fick följande erbjudande:
Dell PowerEdge R710
2 x Xeon X5650 med heatsinks och fläktpaket
4 x 8 GB DDR3 ECC 10600R
2 x PSU 570 W
9.350:- + moms

Och tycker att det låter bra, dock blir det nog lite mer RAM.
Låter det som ett vettigt pris?

En bekant I Texas hittade en begagnad server med följande komponenter:
Dell Poweredge R410
2 x Intel Xeon X5650
24GB RAM
1 TB SAS
480W PSU
ERC 6iR RAID

För enbart 6000 SEK med frakt, dock är jag lite orolig över att köpa begagnat.
Det verkar vara en bra affär som har bra betyg men jag har ingen erfarenhet av begagnade servrar, är det dumt att chansa?

Jag är verkligen ute och cyklar och skulle uppskatta all hjälp jag kan få.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hm, oavsett om du köper en ny R710 eller en begagnad R410 så kommer dom låta rätt rejält. Behöver du verkligen en rackserver? Har du tittat på att bygga en "whitebox" istället?

Sen, R710:an du specat verkar rätt överdomensionerad. Om du idag bara använder 10-20% cpu på en FX-8320, varför då knöla in två xeon-proppar i den nya?

Rent tekniskt så funkar båda servrarna du beskrev för virtualisering, men jag hade nog tittat ett varv till innan jag hade slått till på en rackserver.

Har du redan rack och sånt så är det en helt annan sak

Permalänk
Medlem

Kör själv en R710 och ett par R610 och ljudnivån är inga problem. Mycket tystare än vad man tror. Mitt hemmabygge i en CM stacker låda låter mer
Samt dem har även 4 inbyggda gig NIC vilket är rätt trevligt. Kolla även så att du får med iDRAC på den, då slipper du göra något lokalt på den.

Har bara bra erfarenheter av dem modellerna.

Permalänk
Skrivet av Scuttle:

Hm, oavsett om du köper en ny R710 eller en begagnad R410 så kommer dom låta rätt rejält. Behöver du verkligen en rackserver? Har du tittat på att bygga en "whitebox" istället?

Sen, R710:an du specat verkar rätt överdomensionerad. Om du idag bara använder 10-20% cpu på en FX-8320, varför då knöla in två xeon-proppar i den nya?

Rent tekniskt så funkar båda servrarna du beskrev för virtualisering, men jag hade nog tittat ett varv till innan jag hade slått till på en rackserver.

Har du redan rack och sånt så är det en helt annan sak

Tack för hjälpen!

Egentligen behöver den inte vara rack format, jag har ett skåp nere men inget hindrar mig från att köra whitebox istället. Ljudet är inte så noga dock då ingen kommer höra den där nere.
Anledningen till två 5560 var att jag tyckte att jag fick bra pris på dom i båda erbjudandena och att jag inte hittat något ställe att köpa dom separat i Sverige för ett vettigt pris. Av någon anledningen verkar det vara mycket dyrare att köpa enbart CPUn om jag skulle vilja ha en till senare.
Jag har inte riktigt hittat någon svensk sida med bra priser på lösa delar, annars hade jag gärna satt ihop den i vilket billigt chassi som helst så jag kommer undan billigare.

Permalänk
Skrivet av Danne:

Kör själv en R710 och ett par R610 och ljudnivån är inga problem. Mycket tystare än vad man tror. Mitt hemmabygge i en CM stacker låda låter mer
Samt dem har även 4 inbyggda gig NIC vilket är rätt trevligt. Kolla även så att du får med iDRAC på den, då slipper du göra något lokalt på den.

Har bara bra erfarenheter av dem modellerna.

Låter bra! Hade inte tänkt på iDRAC, ska kika på det.

Permalänk
Medlem

Hold the phone!

Du har idag problem med att du får slut på dina 32GB RAM men CPU är inget problem och du planerar att lösa det genom att köpa mycket kraftfullare CPUer och samma mängd minne? Jag fäljer inte den logiken riktigt...

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Hold the phone!

Du har idag problem med att du får slut på dina 32GB RAM men CPU är inget problem och du planerar att lösa det genom att köpa mycket kraftfullare CPUer och samma mängd minne? Jag fäljer inte den logiken riktigt...

Anledningen till 2 x5650 är för att jag inte kan hitta något ställe som säljer dom för vad dom verkligen är värda separat. I serverpaketet jag kikar på får jag den första för 1100 och den andra för 900. Alla sidor jag hittar som säljer enbart CPUn säljer för 14000+.
Så det är mer för att säkra inför framtida uppgraderingar då det är så billigt att köpa en till direkt. Jag börjar med 32gb ram eller lite mer för att jag inte beöver mer än 64 (om man räknar in den gamla burken) tills vidare, men kommer garanterat behöva mer längre fram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dilemmachine:

Anledningen till 2 x5650 är för att jag inte kan hitta något ställe som säljer dom för vad dom verkligen är värda separat. I serverpaketet jag kikar på får jag den första för 1100 och den andra för 900. Alla sidor jag hittar som säljer enbart CPUn säljer för 14000+.
Så det är mer för att säkra inför framtida uppgraderingar då det är så billigt att köpa en till direkt. Jag börjar med 32gb ram eller lite mer för att jag inte beöver mer än 64 (om man räknar in den gamla burken) tills vidare, men kommer garanterat behöva mer längre fram.

En x5650 kostar inte 14 000 kr, utan snarare kring 700kr inkl frakt.

Ett tips är att kolla på Ebay, så kan du fynda riktigt bra maskiner till bra pris.
Sen så satsa på 64GB eller mer direkt om du ska köra en maskin.
Och tänk på att det kan bli billigare att köpa en maskin med ex 4GB minne från Ebay och sedan köpa ramminne löst (från Ebay) att uppgradera med än att köpa en färdig monterad maskin med säg 64GB minne i från Ebay.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||