Råd om serverköp

Permalänk
Medlem

Råd om serverköp

Jag funderar på att skaffa en server. Jag har läst massor, men jag känner mig tyvärr inte så mycket klokare. (Ganska dum, men villig att försöka lära mig)

Användningsområdena jag har tänkt mig är: backup, stream av film och så skulle jag vilja kunna sätta upp en egen tf2-server och lite sådant plock. Eventuellt köra en ftp-server också.

Vilken konfiguration ska jag kika på? Hur mycket RAM? Hur mycket av allt annat? Det är viktigt att den är tyst, sval och liten.
Hur långt kommer man på en budget runt 3-4000:- till att börja med?

Det är inte livsviktigt med redundans för backup, men finns det någon slug inte alltför dyr lösning så är det intressant, alternativt om man kan bygga ut det senare med mer lagring och RAID 1 osv.

Visa signatur

Hjälp.

Permalänk
Medlem

tyst, sval och liten. köp en begagnad laptop med workstationprestanda och blås ur damm ur fläktar etc, plocka bort batteriet och häng upp den på en ventilerad yta. lagring löser du med en extern hårddisk till den eller en separat NAS-lösning.

mata i så mycket ram du får plats med i den. behöver du redundans och backup av data är det mer kostnadseffektiv i längden att hyra det hos en datalagringlösning tex Backblaze (5$/månad för obegränsat med data - ie vad, 32kr i månaden? du klarar 100 månader på din budget med den lösningen plus att du inte behöver betala elräkningen eller byta ut delar i servern själv.)

börja med att kika på vad du har, eller kan få ihop med hjälp av vänner gratis, istället för att projektera en helt nyinköpt lösning.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

tyst, sval och liten. köp en begagnad laptop med workstationprestanda och blås ur damm ur fläktar etc, plocka bort batteriet och häng upp den på en ventilerad yta. lagring löser du med en extern hårddisk till den eller en separat NAS-lösning.

mata i så mycket ram du får plats med i den. behöver du redundans och backup av data är det mer kostnadseffektiv i längden att hyra det hos en datalagringlösning tex Backblaze (5$/månad för obegränsat med data - ie vad, 32kr i månaden? du klarar 100 månader på din budget med den lösningen plus att du inte behöver betala elräkningen eller byta ut delar i servern själv.)

börja med att kika på vad du har, eller kan få ihop med hjälp av vänner gratis, istället för att projektera en helt nyinköpt lösning.

Är väl bättre med en riktig workstation så man kan uppgradera efter behov? Med en laptop är man ju ganska inlåst och vill man byta processor är det inte det lättaste.

Förstår inte varför du tipsar han ska köra på laptop när han eventuellt vill kunna köra raid och bygga ut senare och han har inte sagt att det ska vara nytt...
Och ha tex 5 externa hårddiskar är inte det roligaste med usb kablar, nätadapters, usb-hub osv
För 4,000:- kan man få rätt mycket server för pengarna om man kollar på begagnat dessutom.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Kör hellre på en riktig workstation, ja. Datalagringen ligger längst ner på prio-listan.

Skulle typ en sådan här Dell Poweredge vara vettig? Det ser ut som att jag kan utöka lagring och RAM efter behov med denna.

EDIT: Kollade annonserna här på sweclockers, skulle någon av de här funka? http://www.sweclockers.com/annons/102041-4st-servrar-cpu-och-...
Skulle helst vilja få in servern i en garderob el. liknande...

Visa signatur

Hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av njb:

Kör hellre på en riktig workstation, ja. Datalagringen ligger längst ner på prio-listan.

Skulle typ en sådan här Dell Poweredge vara vettig? Det ser ut som att jag kan utöka lagring och RAM efter behov med denna.

EDIT: Kollade annonserna här på sweclockers, skulle någon av de här funka? http://www.sweclockers.com/annons/102041-4st-servrar-cpu-och-...
Skulle helst vilja få in servern i en garderob el. liknande...

Jo. Riktigt fina grejer till bra priser hon säljer. Dock är det rack grejer så det kommer knappast vara tyst samt att de tar ganska mycket plats då det är ca 700mm djupa skulle jag tro.
Kan vart rekommendera att du försöker få server 3 eller 4a.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av njb:

EDIT: Kollade annonserna här på sweclockers, skulle någon av de här funka? http://www.sweclockers.com/annons/102041-4st-servrar-cpu-och-...
Skulle helst vilja få in servern i en garderob el. liknande...

Det där är ju dock verkligen inte tyst och litet snarare tvärtom.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det där är ju dock verkligen inte tyst och litet snarare tvärtom.

Bra poäng! Jag lär mig lite hela tiden här

Visa signatur

Hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Jo. Riktigt fina grejer till bra priser hon säljer. Dock är det rack grejer så det kommer knappast vara tyst samt att de tar ganska mycket plats då det är ca 700mm djupa skulle jag tro.
Kan vart rekommendera att du försöker få server 3 eller 4a.

Jag vet inte om jag skulle hålla med om att det är fina grejer till bra priser.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Om du vill köra med en riktig server med serverhårdvara så blir det svårt att få det tyst och det är inte billigt heller.

Dell servern verkar hårdvarumässigt vara en PC mer än en server

Permalänk
Medlem

har nyss köpt en dell poweredge t20 med xeon proc, tycker inte den lever om speciellt, och man får mycket dator för pengarna

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Jag har en simpel https://www.dustin.se/product/5010780354/primergy-tx100-s3p som lär fungera fint till det du vill göra. Den är tyst nog för att jag ska kunna sova 3 meter ifrån den utan att störas. Kampanjpris på Dustin dessutom.

Permalänk
Medlem

Lite över din budget, men https://www.dustin.se/product/5010748063/proliant-dl320e-gen8...
Det där är om du verkligen vill ha rackservrar istället för towerservrar.

Jag har själv två såna jag länkade här hemma och håller på att ordna med dom innan dom ska till en serverhall i Stockholm.
Kan rekommendera dom starkt. Enda nackdelen är avsaknaden av redundanta nätdelar, men tror inte det är prio för dig.

Annars, ska du bara ha den stående i en garderob, gå med en towerserver direkt. Tänk på ventilationen bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunatech:

Jag har en simpel https://www.dustin.se/product/5010780354/primergy-tx100-s3p som lär fungera fint till det du vill göra. Den är tyst nog för att jag ska kunna sova 3 meter ifrån den utan att störas. Kampanjpris på Dustin dessutom.

Värt att notera att det är förra generationens e3 i fujisun och du kan få en motsv hp med denna generations e3 för samma pengar dock kan jag inte uttala mig om ljudet på hp:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Lite över din budget, men https://www.dustin.se/product/5010748063/proliant-dl320e-gen8...
Det där är om du verkligen vill ha rackservrar istället för towerservrar.

Jag har själv två såna jag länkade här hemma och håller på att ordna med dom innan dom ska till en serverhall i Stockholm.
Kan rekommendera dom starkt. Enda nackdelen är avsaknaden av redundanta nätdelar, men tror inte det är prio för dig.

Annars, ska du bara ha den stående i en garderob, gå med en towerserver direkt. Tänk på ventilationen bara.

Second that!
Kör 6 sådana som AD kluster... Enkla, stabila och klarar lite raid. Låter en del...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic