Köpråd virtualisering

Permalänk
Medlem

Köpråd virtualisering

Hej på er!

Jag har gått i tankarna att fixa en egen virtualiseringsmiljö här hemma... det jag hade tänkt köra i den är följande:

  • Fil/mediaserver (Plex)

  • En webbserver med lite hobbyprojekt

  • Möjligtvis en testwebbserver

  • VPN

  • Git

  • Jenkins

  • Domänkontrollant

  • Utvecklingsmiljö

  • Någon random temporär burk då och då

Ett par av dessa skulle man väl säkert kunna trycka ihop på en maskin för att inte belasta servern mer än nödvändigt med massa OS. Förutom Git, Jenkins och kanske VPN (inte ens tänkt längre än att det låter najs där) som antagligen kommer köra Ubuntu server utan GUI så kommer det nog bli Windows på allt. Mediaservern ska givetvis kunna streama 1080p video utan problem. Webbservern behöver inte klara något nämnvärt tryck... kommer nog aldrig bli mer än 2 klienter samtidigt där. Jag ska köra någon slags RAID, antagligen 1 (någon som kör någon annan redundant variant privat?). Jag ska köpa nya diskar då en av anledningarna till att fixa en server också är att mina nuvarande diskar börjar närma sej slutet av sin livstid tror jag. Jag vill helst ha ~4TB utrymme... Min lägenhet är inte jättestor så jag har inte många rum att välja på och jag har tyvärr ingen bra garderob eller så att ställa en server i, utan den kommer stå i ett hörn i antingen vardagsrummet eller sovrummet, oavsett vilket behöver den vara tyst (och gärna ganska diskret utseende också ).

Jag har läst guiden (http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1134186-guide-ege...), vi kör VMware på jobbet så jag är bekant med det. Jag funderar dock på Hyper-V som jag varken testat eller läst mycket om. Vilket föredrar ni, och varför? Framför allt vill jag dock ha tips på hårdvara. Min budget är ganska flytande, om det verkligen behövs kan jag skjuta till med 10-15k men helst vill jag nog hålla det under 10k. Jag erkänner att jag inte har någon riktig uppfattning om vad detta kommer kunna kosta dock...

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Ubuntu + KVM!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Ubuntu + KVM!

Du får gärna utveckla

Permalänk
Medlem

Har valt Hyper-V själv.
Den stora fördelen där är HW-stödet. Funkar det till W8.1 så funkar det i princip alltid till 2012R2 server också.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Efter att vi kört vmware och nu gått över till Hyper-v på jobbet kan jag rekommendera hyper-v
Bra hårdvarustöd samt lika bra eller till och med smidigare hantering

Permalänk
Medlem

Som tips så kan ge dig min Hyper-V setup så har du något att utgå ifrån. Kör inte lika många burkar som du har skrivit så du bör lägga dig över min setup. Observera att jag har inte några serverkomponenter (tar den smällen).
CPU: i3-4150
RAM: 16 GB
Diskar: Host på en samsung 840 SSD, Guestdisk: WD Yellow
Lagring: Ett gäng WD red.

På detta kör jag.
*1 Host maskin med Mediaportal Tv-Server + webserver för att sköta inspelningarna (kör detta på hosten för att slippa passthrough av TV-kortet). Här ligger även Plex samt Air Visdeoserver HD
*1 Guest maskin med hemautomation, Switchking, 1-wire server och lite annat krafs.
*1 Guest maskin med Hmailserver
*1 Guest maskin för diverse tester

Övrigt så tas backup osv på alla datorer på LAN via 2012 Essentials tillägget. (har inte implementerat AD än)
Samtliga maskiner (Host+Guest) är Win Server 2012R2.

Ligger på ca 60% RAM. Streamar med transcoding till kanske 2 klienter samtidigt, aldrig upplevt några problem.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tråkigt... Men; Synology kan allt det du beskriver att du vill ha...
Dessutom är redundans hårddisk uppsättning standard, med 2 eller fler diskar för en relativt billig peng.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Om du orkar pilla med ESXi så är det att föredra, finns guider här på SweC.

Permalänk
Medlem

Hyper-V på Server 2012R2 är riktigt trevlitgt, Finns guide i sign för att komma igång. Guiden är för Win8 men är appliserbar på server också

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av moggizx:

Du får gärna utveckla

1. Du slipper skapa en tråd på swe med rubriken "passar dessa delar till ESXi"?
2. Sedan plockar du ihop en dator av de delar du har hemma.
3. Laddar ned Ubuntu Server 14.04 LTS och installerar det på din dator (server)
4. Komplettera med KVM och virtual-manager så är du redo att virtualisera.

Fördelen med Ubuntu är att du kan strippa den och optimera den.
Sedan är det också så att du behöver endast ha en port öppen (SSH) mot internet för att hanterade den.

Nackdelen är att du behöver installera om servern efter 5 år, för då är det dags att byta LTS version

Min server
Ubuntu Server 12.04 LTS
Intel C2D Q6600 2.4 GHz, 8G Minne, 2TB HDD (RAID5)

-- Brandvägg
-- Backup
-- NAS
-- Deluge

UP 324 days
System load: 0.22
Memory usage: 43%

System load kan vara bra bit över 4 när jag laddar ned något eftersom jag har snort aktiverat på min brandvägg.
Dock så maxar jag min lina, 100 Mbit, fast snort jobbar.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Det låter ju trevligt BrusE, jag vill dock ha ett AD och jag gör lite .NET utveckling sååå KVM känns tyvärr inte som ett alternativ i och med att jag redan är bekant med VMware och inte är överdrivet förtjust i det så tänkte jag nog köra på Hyper-V, de flesta här verkar ju föredra det också.

Angående hårdvara så provade jag att plocka ihop en server på Dell bara för att få ett humm om vad för prisklass det kan tänkas bli. I guiden står det att hårddiskar bör vara av "enterprise" modell (jag antar att de är det när man väljer en server hos Dell), men jag kände att det blev grymt dyrt... ca 3k per TB med RAID1. WD Red/SE kostar ju typ hälften. Jag vet inte vad för diskar Dell stoppar in i sina servers (det står inte), men skulle de verkligen kunna vara så mycket bättre? Räknas t.ex. WD Red eller SE som "enterprise"?

Det känns väl i alla fall som att jag kan dra slutsatsen att 24gb minne och 2x2GHz processor borde räcka gott och väl för mina behov... Förutom det som står i guiden (hårvarustöd för virtualisering, strömsnålt, bra kylning), är det något speciellt man borde tänka på när man ska köpa t.ex. minne eller processor? Värt att köpa ett nätverkskort eller duger inbyggt? Vad som helst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av moggizx:

Tack för svaren!

Det låter ju trevligt BrusE, jag vill dock ha ett AD och jag gör lite .NET utveckling sååå KVM känns tyvärr inte som ett alternativ i och med att jag redan är bekant med VMware och inte är överdrivet förtjust i det så tänkte jag nog köra på Hyper-V, de flesta här verkar ju föredra det också.

Angående hårdvara så provade jag att plocka ihop en server på Dell bara för att få ett humm om vad för prisklass det kan tänkas bli. I guiden står det att hårddiskar bör vara av "enterprise" modell (jag antar att de är det när man väljer en server hos Dell), men jag kände att det blev grymt dyrt... ca 3k per TB med RAID1. WD Red/SE kostar ju typ hälften. Jag vet inte vad för diskar Dell stoppar in i sina servers (det står inte), men skulle de verkligen kunna vara så mycket bättre? Räknas t.ex. WD Red eller SE som "enterprise"?

Det känns väl i alla fall som att jag kan dra slutsatsen att 24gb minne och 2x2GHz processor borde räcka gott och väl för mina behov... Förutom det som står i guiden (hårvarustöd för virtualisering, strömsnålt, bra kylning), är det något speciellt man borde tänka på när man ska köpa t.ex. minne eller processor? Värt att köpa ett nätverkskort eller duger inbyggt? Vad som helst!

Om du tycker att 24 GB räcker så undrar jag om du behöver dubbla processorer visserligen trevligt och bra för kompileringar men e3 och e5-1xxx är billigare.
WD Red är proffsdiskar inte enterprise och WD SE är instegs enterprisediskar. Sen var det troligen Near-line SAS och inte och SATA du tittade på även om satadiskarna är dyra i alla märkesmaskiner å andra sidan får du troligen 3 år next business day garanti på hårdvaran så du felanmäler och det kommer en ny disk som du byter till och skickar in den gamla.

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja VMware ESXi, har dock inget att säga om Hyper-V eller liknande servrar men jag kör själv med en liknande virtuell miljö hemma och ESXi fungerar klockrent. En annan sak att tänka på är väll att ha ganska kraftig hårdvara. Jag kör själv på en Xeon X3430, 32gb ram, dubbla scsi raid0 och 4 nätverkskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

1. Du slipper skapa en tråd på swe med rubriken "passar dessa delar till ESXi"?
2. Sedan plockar du ihop en dator av de delar du har hemma.
3. Laddar ned Ubuntu Server 14.04 LTS och installerar det på din dator (server)
4. Komplettera med KVM och virtual-manager så är du redo att virtualisera.

Fördelen med Ubuntu är att du kan strippa den och optimera den.
Sedan är det också så att du behöver endast ha en port öppen (SSH) mot internet för att hanterade den.

Jag är mest nyfiken på varför du väljer att gå på Ubuntu och sen installera vad som behövs istället för att välja Proxmox VE direkt?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag är mest nyfiken på varför du väljer att gå på Ubuntu och sen installera vad som behövs istället för att välja Proxmox VE direkt?

Nu är inte jag han men kostar inte proxmox pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Nu är inte jag han men kostar inte proxmox pengar?

Ja och Nej.
Man kan välja att köra det gratis om man vill.
Man kan Även välja att betala för en s.k. prenumeration och få tillgång till "supporten" som Proxmox har.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Ja och Nej.
Man kan välja att köra det gratis om man vill.
Man kan Även välja att betala för en s.k. prenumeration och få tillgång till "supporten" som Proxmox har.

Ok fattade det som att allt kostade pengar men är uppdateringarna gratis kan det vara värt att utvärdera.

Permalänk
Skrivet av Fuusko:

Om du orkar pilla med ESXi så är det att föredra, finns guider här på SweC.

Varför är VMwarehypervisorn att föredra jämfört med Hyper-V i detta fall?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Varför är VMwarehypervisorn att föredra jämfört med Hyper-V i detta fall?

Hyper-V är klart mycket trevligare (enligt mig) om man primärt ska ha Windows gäster, gjorde mig till ett fan av Powershell.

Jag föredrar dock att använda esxi för Linux maskiner, även om Ubuntu fungerar klockrent i Hyper-V 2012.

Till TS:
Mer RAM, mer SSD. Mindre CPU. CPU har aldrig varit en flaskhals för mig. Har ingen erfarenhet av Plex men kan inte tänka mig att det behövs dubbla CPU:er till det. Mina två ören.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Hyper-V är klart mycket trevligare (enligt mig) om man primärt ska ha Windows gäster, gjorde mig till ett fan av Powershell.
.

Körde du esxi powershell innan?

Permalänk
Skrivet av celoz:

Hyper-V är klart mycket trevligare (enligt mig) om man primärt ska ha Windows gäster, gjorde mig till ett fan av Powershell.

Jag föredrar dock att använda esxi för Linux maskiner, även om Ubuntu fungerar klockrent i Hyper-V 2012.

Med risk för att hamna offtopic, men förstår inte resonemanget riktigt att HyperV skulle vara bättre för att du kör Windowsgäster? VMware, KVM, Xen mfl sköter detta galant. Det finns skillnader mellan dessa hypervisors, men är inte kraven specifika eller kör i speciella tillämpningar gör jag bedömningen att alla ovan nämnda virtualieringsplattformar fungerar utmärkt. Så gillar TS VMware, så kör VMware. Gillar TS HyperV, kör det.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Dessa saker köpte jag för att få till det du i princip önskar.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2412070&view=c
Sedan har jag lite diskar med pass-thru till freenas. Samt två intel dual gigabitkort..
Moderkortet är en dröm att använda. Behöver inte gå till datorn för att göra något. Allt kan skötas remote. Med GUI

Lite mer minne blir det snart.
Jag kör ESXI i botten med dessa virtuella maskiner:
FreeNAS (min nas)
Pfsense ( lastbalanserare med tre 100 MBit/s linor)
Windows server 2008 R2 (domänkontrollant)
FreeBSD(timemachine för Apple prylar, och annat)
Ubuntu ( lekmaskin och jenkins samt subversionarkiv)

På jobbet kör vi Hyper-V och jag tycker det är mer en smaksak vilken du väljer. Ta det som du finner bekvämast.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem

Kolla på mullet om du är sugen på server. Du kan köra KVM i botten och virtualisera allt annat.

Ubuntu Server och KVM är inte så svårt som man kan tro. Inga licenser och ingen (nästan) krångel med maskinvaran. När du har ställt in allt så rullar det, år in år ut!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Vill man ha grafiskt "lull lull" så kolla på proxmox, precis som någon skrev.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrixon:

4 nätverkskort

wat. Är det här faktiskt värt?

Skrivet av Docker:

Dessa saker köpte jag för att få till det du i princip önskar.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2412070&view=c

Bra inspiration, tack

Noterade att Xeon E3-1230 inte har Hyper Threading, vilket känns som något man vill ha, eller? E3-1231 kostar ju bara ~150 kr mer och har det. Tror jag vill ha WD SE diskar också... Du kör inget separat nätverkskort eller raid controller? Om jag köper ett likadant moderkort, hur mycket skulle jag vinna på att köpa separat nätverkskort respektive raid controller och vad skulle det kunna kosta? (ingen aning om hur mycket man bör lägga på det)

Skrivet av BrusE:

Kolla på mullet om du är sugen på server. Du kan köra KVM i botten och virtualisera allt annat.

Ubuntu Server och KVM är inte så svårt som man kan tro. Inga licenser och ingen (nästan) krångel med maskinvaran. När du har ställt in allt så rullar det, år in år ut!

Mullet var ett bra tips, dom verkar ju ha rätt bra priser. Kan använda som inspiration om inte annat. Inte helt övertygad om KVM ännu dock ^^. Tror du jag kommer undan med markant billigare hårdvara om jag kör KVM istället för ESXi/Hyper-V?

Funderar för övrigt på att köra RAID0 istället för 1 (iaf till en början) för att halvera kostnaden på diskar. Hur jobbigt är det att "migrera" till en annan RAID konfiguration (typ RAID1+0 eller 5) om man vill det senare? Måste jag kopiera över allt till andra diskar, formatera om diskarna, fixa nya RAID konfigurationen och sen kopiera tillbaka allt eller?

Permalänk
Skrivet av moggizx:

Mullet var ett bra tips, dom verkar ju ha rätt bra priser. Kan använda som inspiration om inte annat. Inte helt övertygad om KVM ännu dock ^^. Tror du jag kommer undan med markant billigare hårdvara om jag kör KVM istället för ESXi/Hyper-V?

Skillanden i hårdvara är ingen skulle jag säga mellan plattformarna i ditt fall. Du ska bygga hårdvaran efter lasten på dina VM's, din hypervisor tar i det stora hela ganska lite prestanda. Men visst, en VMware, Xen eller KVM är nog en aning "lättare" än icke-core WS2012R2.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Kolla denna: https://www.dustin.se/product/5010755240/proliant-ml310e-gen8...
komplettera med mer minne och diskar och installera Esxi på ett USB-minne.

Kör själv en Dell T310 med 32GB ram(Esxi) och denna(proliant) är betydligt bättre på i princip allt.

Vad gäller ljudnivå så är det ju relativt, jag tycker inte att den(proliant) låter allt för mycket.

Lycka till.

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem

Moderkortet i mitt bygge har ett inbyggt LSI raid kontroller... Smidigt. Går att flasha till IT mode vilket betyder att det bara blir en dum diskkontroller. Sedan kan du ge t ex en virtuell maskin exklusiv rätt att använda kontrollern(pass-thru). Jag gav FreeNAS full kontroll och den kör filsystemet ZFS på sina diskar. Sedan har jag en extra disk som håller alla virtuella maskiner och ISO filer/patchar( min datastore)

De inbyggda nätverkskorten fungerar bra( har för mig att jag fick fippla lite för att de att fungera i esxi).
Fast jag satt sedan i flera intel dual gigabit för att ge dessa till pfsense maskinen för lastbalancering samt router funktion. De inbyggda har jag som administrativnätverk.

E3-1230v3 har HT.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantumPersuader:

Kolla denna: https://www.dustin.se/product/5010755240/proliant-ml310e-gen8...
komplettera med mer minne och diskar och installera Esxi på ett USB-minne.

Lycka till.

Inte alls dumt förslag men kolla utbyggnads möjligheterna med minne disk och dylikt innan köp. (5000 inkl moms på dustinhome.se)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av moggizx:

Funderar för övrigt på att köra RAID0 istället för 1 (iaf till en början) för att halvera kostnaden på diskar. Hur jobbigt är det att "migrera" till en annan RAID konfiguration (typ RAID1+0 eller 5) om man vill det senare? Måste jag kopiera över allt till andra diskar, formatera om diskarna, fixa nya RAID konfigurationen och sen kopiera tillbaka allt eller?

Ja, du måste initiera om raid systemet vilket gör att data försvinner. Jag dumpar ofta allt till en tempdisk.(om jag vill återanvända de diskar jag hade innan). Fixar ny raid och sedan in med data på nya raiden. Så börja med raid0 men backup på all data på annan plats.(i "molnet" eller USB-disk)

Finns säkert trevliga funktioner på vissa raidkontroller som tillåter migrerande till olika raidnivåer online. Men jag är alltid skeptisk till dessa.

I dagsläget kan två av mina 4 diskar haverera(iofs får jag lite panik då) utan att det betyder så mycket. I med ny disk och ZFS bygger sedan upp arrayen igen. Men den skulle rent teoretisk kunna hitta fel på de andra två fungerande diskarna under uppbyggnaden och då är jag rökt.
MEN eftersom jag kör ett rsync jobb varje timma som speglar viktig data, från ovanstående diskar, till en annan fysisk maskin(med raid1 på sina två diskar) på annan fysisk plats så är jag rätt trygg ändå.

Så kör vilken raid du vill men kom ihåg backup!!! Det räcker kanske för dig med en extern disk som du kopplar in en gång i månaden och tar backup på all din kod/data/bilder..., kopplar sedan ur den och förvarar på annan plats. Så gjorde jag i flera år. Så gör jag även hos kunder som tror sig ha backup... Jag har lärt mig detta den hårda vägen.

Just ja, mina diskar är vanliga WD green 2TB. Men jag har ändrat IDLE värdet till 300 eller liknande. Då blir de som WD Red... (Jag är också snål)
WD SE är bra diskar. Kör dem på jobbet men hemma är de för dyra för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic