Minecraft/WoW Server bygge!

Permalänk
Avstängd

Minecraft/WoW Server bygge!

Hej!

Jag och några polare vill bygga en en server för Minecraft och WoW, Och då menar jag en mer riktigt server "rack server". Men vad behöver man för prestanda för det här? Minecraft tar nog inte så mycket men wow lär nog ta lite mer. Även planer på att skapa ett eget "moln" i framtiden. Har aldrig bygget en server förut inte mer än en NAS. Så hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oseriöstnamn:

Hej!

Jag och några polare vill bygga en en server för Minecraft och WoW, Och då menar jag en mer riktigt server "rack server". Men vad behöver man för prestanda för det här? Minecraft tar nog inte så mycket men wow lär nog ta lite mer. Även planer på att skapa ett eget "moln" i framtiden. Har aldrig bygget en server förut inte mer än en NAS. Så hjälp uppskattas!

Har ni ett rum där ni kan ha servern först och främst? En rackmonterad server låter mycket och det är inget du vill höra när du ska sova t.ex.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oseriöstnamn:

Hej!

Jag och några polare vill bygga en en server för Minecraft och WoW, Och då menar jag en mer riktigt server "rack server". Men vad behöver man för prestanda för det här? Minecraft tar nog inte så mycket men wow lär nog ta lite mer. Även planer på att skapa ett eget "moln" i framtiden. Har aldrig bygget en server förut inte mer än en NAS. Så hjälp uppskattas!

Hur många slots är det tänkt att servrarna ska ha och kommer det vara mycket mods/plugins? Minecraft tar väldigt mycket prestanda om du har mycket plugins och slots på servern. Vill du ha en rackserver så tror jag att det är billigast att köpa på ebay(rätta mig gärna om jag har fel). Vart har ni tänkt att ha servern? Har ni rack hemma eller ska den till co-location?

Edit: Kan vara bra om ni har en budget med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oseriöstnamn:

Hej!

Jag och några polare vill bygga en en server för Minecraft och WoW, Och då menar jag en mer riktigt server "rack server". Men vad behöver man för prestanda för det här? Minecraft tar nog inte så mycket men wow lär nog ta lite mer. Även planer på att skapa ett eget "moln" i framtiden. Har aldrig bygget en server förut inte mer än en NAS. Så hjälp uppskattas!

har blizzard anlitat dig för att lägga upp en officiell wow server eller tänker du göra något som bryter mot reglerna?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

har blizzard anlitat dig för att lägga upp en officiell wow server eller tänker du göra något som bryter mot reglerna?

Well, han ska ju ha rack o grejjer, så det e väl inte helt otänkbart att han ska slänga in några servrar med 1TB ram i varje och ha redundanta 100Gbit linor

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Well, han ska ju ha rack o grejjer, så det e väl inte helt otänkbart att han ska slänga in några servrar med 1TB ram i varje och ha redundanta 100Gbit linor

nädå är ju standard i alla hem runtom i sverige!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrKanin:

Har ni ett rum där ni kan ha servern först och främst? En rackmonterad server låter mycket och det är inget du vill höra när du ska sova t.ex.

Ska ha den i en källare.

Skrivet av Oliver91:

har blizzard anlitat dig för att lägga upp en officiell wow server eller tänker du göra något som bryter mot reglerna?

Glömde bort att att det bryter mot reglerna. Men det är inget som stoppas för det

Skrivet av jakob55:

Well, han ska ju ha rack o grejjer, så det e väl inte helt otänkbart att han ska slänga in några servrar med 1TB ram i varje och ha redundanta 100Gbit linor

Haha!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jakob55:

Hur många slots är det tänkt att servrarna ska ha och kommer det vara mycket mods/plugins? Minecraft tar väldigt mycket prestanda om du har mycket plugins och slots på servern. Vill du ha en rackserver så tror jag att det är billigast att köpa på ebay(rätta mig gärna om jag har fel). Vart har ni tänkt att ha servern? Har ni rack hemma eller ska den till co-location?

Edit: Kan vara bra om ni har en budget med

Tänkte väll ha en server som klarar av 64 spelar även fast det nog aldrig kommer att vara så många men det är skönt att vara säker. Kommer inte använda några plugins eller mods i början. Men vill kunna använda det senare utan att det blir problem. Server ska stå i en källare där det finns 100/100 Fiber kan även få 1000/100 av telia. Kommer att köpa ett rack skåp och det var inte så dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oseriöstnamn:

Tänkte väll ha en server som klarar av 64 spelar även fast det nog aldrig kommer att vara så många men det är skönt att vara säker. Kommer inte använda några plugins eller mods i början. Men vill kunna använda det senare utan att det blir problem. Server ska stå i en källare där det finns 100/100 Fiber kan även få 1000/100 av telia. Kommer att köpa ett rack skåp och det var inte så dyrt.

64 players på minecraft med plugins drar ganska mycket vet jag. Dock vet jag inte riktigt hur mycket. Men har ni någon budget på servern?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jakob55:

64 players på minecraft med plugins drar ganska mycket vet jag. Dock vet jag inte riktigt hur mycket. Men har ni någon budget på servern?

Skickades från m.sweclockers.com

Gärna under 10k men kan nog gå upp till 50k om det är bra grejer Kommer att köpa via företag så räkna bort momsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oseriöstnamn:

Kommer att köpa ett rack skåp och det var inte så dyrt.

Inte så dyrt? Kollade du på ett skåp för servrar eller för nätverksutrustning?

Permalänk
Medlem

Beg skåp kan hittas för rimliga summor.
Men att bedriva seriös copyright skyddad server kommer du inte långt på.

Lek först med vad du har, en server för minecraft kan knåppas ihop för 2k, men ditt andra ex å ta 100+ spelare så räcker inte ens 20k

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bader:

Inte så dyrt? Kollade du på ett skåp för servrar eller för nätverksutrustning?

Kan ha fel. https://www.dustin.se/product/5010205081/rackskap-golv-19-22u...

Permalänk
Medlem

Det var faktiskt inte så dyrt, betydligt billigare än dem jag sett. Dock vet jag inte om jag sett någon server som får plats i ett så grunt skåp. Fast det är klart det har ju bakdörrar så det kanske inte behöver få plats

Permalänk
Legendarisk
Visa signatur

Abstractions all the way down.