Köpråd ny publik cloudserver

Permalänk
Medlem

Köpråd ny publik cloudserver

Hallå,

Här kommer ytterligare en köpråd-tråd. Vet vad jag vill ha och det blir förmodligen denna konfig, men tänkte kolla om ni har synpunkter på förbättringar?

Kundvagn gammal standard: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7284432/server
Kundvagn ny standard: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7284444/serverextreme

Tanken är att jag ska starta ett mindre företag och hosta en cloudserver som jag ska hyra ut plats på. Det blir antingen www.seafile.com eller www.ownCloud.org

Edit: Uppdaterade kundvagnen.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Vad är ditt mindre förtetag inriktat på för målgrupp?
Hur stor belastning?

Antar att detta är en uppstartsfas då du inte ser ut att tänka använda rackservrar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Vem exakt är det du tror ska köpa plats på din singel server som är helt åt helvete feldimensionerad och har ungefär 0% redundans? Framförallt varför ska de köpa av dig istället för att skaffa 1TB Dropbox för 100kr / månad, eller helt enkelt välja en utav de rekommenderade providerserna från owncloud.org.

Jag kanske är lite hård, men innan du pissar ut 20kkr så bör du räkna med att inte få tillbaka investeringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Vem exakt är det du tror ska köpa plats på din singel server som är helt åt helvete feldimensionerad och har ungefär 0% redundans? Framförallt varför ska de köpa av dig istället för att skaffa 1TB Dropbox för 100kr / månad, eller helt enkelt välja en utav de rekommenderade providerserna från owncloud.org.

Jag kanske är lite hård, men innan du pissar ut 20kkr så bör du räkna med att inte få tillbaka investeringen.

Min tanke är inte att få tillbaka 20k. Min tanke är inte ens att det ska gå med vinst. Kanske jämt ut om 1 år. När jag sa mindre så menade jag verkligen mindre. Jag kommer köra RAID10 så det blir inte så mycket lagring kvar, vilket innebär små paket på max 100GB per användare.

Tanken var mest att starta typ en enskild firma flr att driva det som ett flretag men egentligen gör jag det bara för att jag gillar att hålla på. I dagsläget har jag en liknande burk där jag inte hyr ut, men ger bort plats till vänner och även ett företag.

Jag har heller inte berättat att jag redan har en UPS och backup på lagringen, detta var ju enbart lite input från er på hur ni hade gjort.

Utveckla gärna feldimensioneringen.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Vad är detta

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Vem exakt är det du tror ska köpa plats på din singel server som är helt åt helvete feldimensionerad och har ungefär 0% redundans? Framförallt varför ska de köpa av dig istället för att skaffa 1TB Dropbox för 100kr / månad, eller helt enkelt välja en utav de rekommenderade providerserna från owncloud.org.

Jag kanske är lite hård, men innan du pissar ut 20kkr så bör du räkna med att inte få tillbaka investeringen.

Nej, du är inte för hård. Det är ofta folk frågar efter hjälp att ta sig in på en EXTREMT konkurrensutsatt marknad. För att lyckas behöver man antingen

a) kapital (20k är en piss i sjön)
b) vara en jävel på att sälja
c) nischa sig något enormt

Har du något av ovanstående är det bättre att satsa på något annat som ger mer.

Lycka till TS.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk

glöm inte bort kostnaden för rackplats samt uppkoppling. du kan inte hosta detta på din hemmalina då det med 99% säkerhet bryter mot avtalet du har med din ISP (om du tecknat privatabb).

ska du hosta en tjänst av detta slaget behöver du redundanta maskiner, säkerställd strömförsörjning, etc. kunderna kommer inte acceptera att tjänsten är nere.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Nej, du är inte för hård. Det är ofta folk frågar efter hjälp att ta sig in på en EXTREMT konkurrensutsatt marknad. För att lyckas behöver man antingen

a) kapital (20k är en piss i sjön)
b) vara en jävel på att sälja
c) nischa sig något enormt

Har du något av ovanstående är det bättre att satsa på något annat som ger mer.

Lycka till TS.

Du tänker alldeles för stort. Jag tänker inte bli nya Dropbox, eller ens i närheten utav något i den storleken eller mindre. Jag tänker absolut max 100 användare, men börja med kanske 10 st.

Bara för att jag skriver "företag" så menar jag inte något AB eller liknande. Mer hobbyverksamhet.

Ett annat alternativ är ju att sälja servrar till företag med typ 10 anställda max. Nishen i det fallet kommer vara säkerheten, att företaget har sina filer på sin server och inte någon annan stans. Min tanke är ännu inte utvecklad helt, och detta är den första frågeställning till andra förutom det jag gått och funderat på.

Givetvis så måste man ha rackservrar och dylikt om tanken är att man ska göra det ur ett större perspektiv.

Btw, jag är "en jävel på att sälja".

Skrivet av linuxprofessor:

glöm inte bort kostnaden för rackplats samt uppkoppling. du kan inte hosta detta på din hemmalina då det med 99% säkerhet bryter mot avtalet du har med din ISP (om du tecknat privatabb).

ska du hosta en tjänst av detta slaget behöver du redundanta maskiner, säkerställd strömförsörjning, etc. kunderna kommer inte acceptera att tjänsten är nere.

Det kommer inte att vara så mycket trafik. Jag har ju redan 10 användare idag på min hemmalina och det går cirka 3 TB per månad i trafik.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Du tänker alldeles för stort. Jag tänker inte bli nya Dropbox, eller ens i närheten utav något i den storleken eller mindre. Jag tänker absolut max 100 användare, men börja med kanske 10 st.

Bara för att jag skriver "företag" så menar jag inte något AB eller liknande. Mer hobbyverksamhet.

Ett annat alternativ är ju att sälja servrar till företag med typ 10 anställda max. Nishen i det fallet kommer vara säkerheten, att företaget har sina filer på sin server och inte någon annan stans. Min tanke är ännu inte utvecklad helt, och detta är den första frågeställning till andra förutom det jag gått och funderat på.

Givetvis så måste man ha rackservrar och dylikt om tanken är att man ska göra det ur ett större perspektiv.

Btw, jag är "en jävel på att sälja".

Så, vad är din backup plan? Eller vad menar du med säkerhet? Du har en budget på 20k som du helt och hållet har spenderat på en massa beräkningskraft och en handfull kassa hårddiskar.

Du kanske kan sälja in dig själv till någon som är helt teknikfrånkopplad och inte speciellt kompetent när det kommer till att driva ett företag i allmänhet. Det finns absolut ingenting att vinna för ett företag på att köpa IT-tjänster ifrån en privatperson. Hur lågt tänker du prissätta dig för att konkurrera med Dropbox? Eller kommer du skita i det och hoppas att de som du säljer till aldrig hört talas om de alternativa tjänsterna?

Jag anar dessutom att du egentligen inte har så bra koll på vad du sysslar med. Vill du labba, visst, men låt inte folk betala dig för att du ska kunna göra misstag.

Ovårdat språk
Permalänk
Medlem

1. Hur garanterar du säkerheten vid brand, stöld etc. Det är inte samma regler för privat personer och företag.
2. Enskild firma etc. behöver du ha en plan för att gå med vinst annars kommer du inte få ok till firman, samt du är ansvarig med din egen ekonomi om det skulle gå i konka.
3. Hur kryptera all data för att hindra att "anställda" har tillgång till material på lagringen?
4. failover behövs definitivt på nätet och som privat person har du inte samma snabba support på att få linan fixad som ett företags abb och kunderna kommer bli rätt griniga om dom inte kommer åt sina dokument då dom sitter på möten eller vid deras behov.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Så, vad är din backup plan? Eller vad menar du med säkerhet? Du har en budget på 20k som du helt och hållet har spenderat på en massa beräkningskraft och en handfull kassa hårddiskar.

Du kanske kan sälja in dig själv till någon som är helt teknikfrånkopplad och inte speciellt kompetent när det kommer till att driva ett företag i allmänhet. Det finns absolut ingenting att vinna för ett företag på att köpa IT-tjänster ifrån en privatperson. Hur lågt tänker du prissätta dig för att konkurrera med Dropbox? Eller kommer du skita i det och hoppas att de som du säljer till aldrig hört talas om de alternativa tjänsterna?

Jag anar dessutom att du egentligen inte har så bra koll på vad du sysslar med. Vill du labba, visst, men låt inte folk betala dig för att du ska kunna göra misstag.

Min plan med backup är att jag ska ha en annan dator som gör backup en gång i timmen typ. ***bort/mod***

Så Mr, Sir, Herr Haxalot... Vad är ditt förslag? Hur skulle du ha gjort det??

Ovårdat språk och nedlåtande text
Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

1. Hur garanterar du säkerheten vid brand, stöld etc. Det är inte samma regler för privat personer och företag.
2. Enskild firma etc. behöver du ha en plan för att gå med vinst annars kommer du inte få ok till firman, samt du är ansvarig med din egen ekonomi om det skulle gå i konka.
3. Hur kryptera all data för att hindra att "anställda" har tillgång till material på lagringen?
4. failover behövs definitivt på nätet och som privat person har du inte samma snabba support på att få linan fixad som ett företags abb och kunderna kommer bli rätt griniga om dom inte kommer åt sina dokument då dom sitter på möten eller vid deras behov.

Jag inser när du skriver så att det finns många saker jag inte har tänkt på.

1 & 4.Men samtidigt, jag har en upptid sista året på 100% förutom vid de tillfällen jag har uppdaterat servern. Då har den legat nere i cirka 1 minut. Brand kan jag inte garantera, stöld kan jag förebygga.

2. Återigen. Ni tänker alldeles för stort. Jag har haft företag tidigare mellan 2008 och 2011. Sista året stod det +200K i bokslutet med en omsättning på 1.5 miljoner, då med 4 anställda. Så, företagsbiten kan jag. Men, mitt syfte är inte att driva det med vinst, jämt ut på sin höjd. Det finns så många saker man skulle kunna göra. Det behöver inte handla om att hosta en server och ta betalt för plats, men den idén kräver lite mer seriösa prylar än det jag redan har - jag har insett det nu.

3. Kryptering ligger inbyggt på servern, och min tanke i det fallet var att helt enkelt bara ha ett adminkonto och sedan göra grupper där användarna ligger. Samtliga användare får givetvis olika behörigheter, men ingen har samma behörighet som jag. Så ingen kommer åt via SSH eller liknande förutom jag. Det användarna ser är inte backend, det är mlntjänsten som ligger på servern.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Som svar på den tekniska biten:
Kanske lite mer minne? Dubbla mängden.

Processorkraft räcker och blir över, men minne kan du inte få för mycket av.

Lycka till,
Magnus

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Så Mr, Sir, Herr Haxalot... Vad är ditt förslag? Hur skulle du ha gjort det?

Well, jag skulle för det första inte sälja tjänster ifrån vad som essentially är ett fancy hemlabb. Jag skulle inte heller gå in i det ensam (dina kunder kommer vara mindre glada om något går ner och du är på semester).

Men framförallt så skulle jag inte börja sälja tjänster ifrån en ensam konsumentburk som helt saknar redundans. Jag inser att det är en extremt takt marknad som det är och att det inte är realistiskt att rikta in sig på att driva den här typen av tjänst för 100 användare och faktiskt samtidigt ge något mervärde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av enoch85:

Det kommer inte att vara så mycket trafik. Jag har ju redan 10 användare idag på min hemmalina och det går cirka 3 TB per månad i trafik.

Nu vet jag inte vilken ISP du har, men de flesta har strikta regler som säger att du får INTE sälja deras tjänst vidare oavsett hur liten traffik det rör sig om. Såvida du inte har avtal med dom som tillåter det.
Kan inte svara på att det står ordagrant i andras avtal, men i alla fall telias avtal står detta.

"4.1 Kunden får använda Tjänsten för eget bruk och för det ändamål som framgår av Avtalet. Kunden svarar exempelvis för att användningen av Tjänsten inte:
1. ger upphov till skada eller annan olägenhet för Telia eller tredje man;
2. ger upphov till störningar i Telias nät eller i Tjänsten, exempelvis genom massanrop eller obeställda massutskick, (s.k. "spam"), eller spridande av datavirus,
3. används i kommersiellt syfte, exempelvis som växelfunktion, gränssnitt för samtrafik eller liknande operatörsverksamhet;
4 .kränker Telias eller tredje mans upphovsrätt eller annan immaterialrätt;
5. strider mot lag eller mot myndighets föreskrift eller beslut, eller
6. strider mot god sed eller mot Telias vid var tid gällande regler för Tjänsten, till exempel "Användningspolicy - Telias Internettjänster", se www.telia.se/sakerhet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Docker:

Som svar på den tekniska biten:
Kanske lite mer minne? Dubbla mängden.

Processorkraft räcker och blir över, men minne kan du inte få för mycket av.

Lycka till,
Magnus

Tack för det bästa svaret hittils.

Skrivet av Sir. Haxalot:

Well, jag skulle för det första inte sälja tjänster ifrån vad som essentially är ett fancy hemlabb. Jag skulle inte heller gå in i det ensam (dina kunder kommer vara mindre glada om något går ner och du är på semester).

Men framförallt så skulle jag inte börja sälja tjänster ifrån en ensam konsumentburk som helt saknar redundans. Jag inser att det är en extremt takt marknad som det är och att det inte är realistiskt att rikta in sig på att driva den här typen av tjänst för 100 användare och faktiskt samtidigt ge något mervärde.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, tack för ett mycket bättre svar. Återigen, du använder ord som "marknad" osv. Du tänker för stort. Som sagt, 10 användare till en början, och max 100 användare om nått år.

Redundans? Ja, jag vet att RAID10 inte är redundans, men att ha en time-machine som automatisk gör backup är väl ändå redundans, eller?

Skrivet av Canada_Adde:

Nu vet jag inte vilken ISP du har, men de flesta har strikta regler som säger att du får INTE sälja deras tjänst vidare oavsett hur liten traffik det rör sig om. Såvida du inte har avtal med dom som tillåter det.
Kan inte svara på att det står ordagrant i andras avtal, men i alla fall telias avtal står detta.

"4.1 Kunden får använda Tjänsten för eget bruk och för det ändamål som framgår av Avtalet. Kunden svarar exempelvis för att användningen av Tjänsten inte:
1. ger upphov till skada eller annan olägenhet för Telia eller tredje man;
2. ger upphov till störningar i Telias nät eller i Tjänsten, exempelvis genom massanrop eller obeställda massutskick, (s.k. "spam"), eller spridande av datavirus,
3. används i kommersiellt syfte, exempelvis som växelfunktion, gränssnitt för samtrafik eller liknande operatörsverksamhet;
4 .kränker Telias eller tredje mans upphovsrätt eller annan immaterialrätt;
5. strider mot lag eller mot myndighets föreskrift eller beslut, eller
6. strider mot god sed eller mot Telias vid var tid gällande regler för Tjänsten, till exempel "Användningspolicy - Telias Internettjänster", se www.telia.se/sakerhet."

Jag har BBB, och inte troligt att dem kollar för att jag har ovanligt mycket trafik. Telia är lite mer kinkiga när det kommer till den biten skulle jag tro.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av enoch85:

Tack för det bästa svaret hittils.
Ok, tack för ett mycket bättre svar. Återigen, du använder ord som "marknad" osv. Du tänker för stort. Som sagt, 10 användare till en början, och max 100 användare om nått år.
Redundans? Ja, jag vet att RAID10 inte är redundans, men att ha en time-machine som automatisk gör backup är väl ändå redundans, eller?
Jag har BBB, och inte troligt att dem kollar för att jag har ovanligt mycket trafik. Telia är lite mer kinkiga när det kommer till den biten skulle jag tro.

Hej!
Nej, en time machine backup är inte redundans!
Redundans (bara grunden för en server) är: minst RAID1 (hellst RAID5/RAID6 eller liknande) för lagringen (o nej, RAID är inte redundans i sig, men det ger en viss grund "säkerhet" och tid innan man måste laga felet), och på det redundanta nätaggregat, och för viktig lagring så såklart ECC minnen etc. Där har vi grunden.

Sen bygger vi vidare på redundans med, dubbla UPS:er (en UPS till varje nätaggregat), då är vi ett steg på vägen, på det så lägger vi till redundant internetuppkoppling (med fiber inkommande från 2 olika väderriktningar till fastigheten), då är vi ytterligare en bit på vägen till redundans, på det lägger vi till 1 st server till som är lika dan som den första, och de 2 servrarna körs då i ett kluster, så de både delar belastningen och man får en redundans i systemet mot trasig server, eller liknande. Båda servrarna ska givetvis antingen synkas mot varandra eller ha gemensam (redundant) lagring på ett SAN.
Sen kan vi bygga vidare på redundans i "all oändlighet" om vi vill det, med dubbla serverhallar på olika platser i både landet, och världen etc.

Men grunden i princip för att få redundans är: dubbla servrar, redundant lagring, dubbla inkommande fiberlinor, dubblerad elförsörjning (dubbla UPS:er, dvs A+B kraft, helst diesel aggregat etc).

Och just det områden du tänker försöka slå dig in på är rätt svårt, om man inte har rätt mycket pengar, och är rätt inriktad på en begränsad del på något sätt som inte ex Dropbox, Box, Google Drive eller liknande är då de dels är välkända, och stabila leverantörer.

Och varför skulle ett mindre företag välja en lösning från dig då de i princip (om du kör Owncloud) själva kan köpa tjänsten färdig från leverantörer, eller skaffa i princip valfritt webbhotell och lägga upp en Owncloud installation själva?

Och Bredbandsbolagets villkor innehåller begränsningar om vad du får göra, och kommersiell tjänst är en sådan:
"7.4
Kunden får ansluta datorresurser, såsom en server till Fastighetsnät/Accessnät under förutsättning att det
sker för personligt bruk och inte mot betalning. Oavsett vad som nu angivits förbehåller sig Bredbandsbolaget
rätten att spärra Tjänsten om Bredbandsbolaget eller annan drabbas av skada eller olägenhet med anledning
av Kundens anslutning eller användning av datorresurs som anslutits enligt ovan (se Allmänna villkoren)."

Det som händer om (när) de kommer på dig är:
1. (värsta): Din uppkoppling blir avstängd direkt utan förvarning (vilket resulterar i att dina kunder klagar på dig att din webbtjänst är nere, och du får svårt att lösa detta utan att åka till en serverhall och sätta in servern där).
2. Du blir förvarnad av BBB att de kommer stänga ner din anslutning om du inte upphör med villkors brottet inom viss tid, vilket även detta resulterar i att dina kunder klagar då du måste ta ner servern för att flytta denna till serverhall.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

En sak till att du kan bli skadestånds skyldig om kunderna bestämmer sig att lämna in en stämnings ansökan mot dig om du inte levererar enligt avtal.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!
Nej, en time machine backup är inte redundans!
Redundans (bara grunden för en server) är: minst RAID1 (hellst RAID5/RAID6 eller liknande) för lagringen (o nej, RAID är inte redundans i sig, men det ger en viss grund "säkerhet" och tid innan man måste laga felet), och på det redundanta nätaggregat, och för viktig lagring så såklart ECC minnen etc. Där har vi grunden.

Sen bygger vi vidare på redundans med, dubbla UPS:er (en UPS till varje nätaggregat), då är vi ett steg på vägen, på det så lägger vi till redundant internetuppkoppling (med fiber inkommande från 2 olika väderriktningar till fastigheten), då är vi ytterligare en bit på vägen till redundans, på det lägger vi till 1 st server till som är lika dan som den första, och de 2 servrarna körs då i ett kluster, så de både delar belastningen och man får en redundans i systemet mot trasig server, eller liknande. Båda servrarna ska givetvis antingen synkas mot varandra eller ha gemensam (redundant) lagring på ett SAN.
Sen kan vi bygga vidare på redundans i "all oändlighet" om vi vill det, med dubbla serverhallar på olika platser i både landet, och världen etc.

Men grunden i princip för att få redundans är: dubbla servrar, redundant lagring, dubbla inkommande fiberlinor, dubblerad elförsörjning (dubbla UPS:er, dvs A+B kraft, helst diesel aggregat etc).

Och just det områden du tänker försöka slå dig in på är rätt svårt, om man inte har rätt mycket pengar, och är rätt inriktad på en begränsad del på något sätt som inte ex Dropbox, Box, Google Drive eller liknande är då de dels är välkända, och stabila leverantörer.

Och varför skulle ett mindre företag välja en lösning från dig då de i princip (om du kör Owncloud) själva kan köpa tjänsten färdig från leverantörer, eller skaffa i princip valfritt webbhotell och lägga upp en Owncloud installation själva?

Och Bredbandsbolagets villkor innehåller begränsningar om vad du får göra, och kommersiell tjänst är en sådan:
"7.4
Kunden får ansluta datorresurser, såsom en server till Fastighetsnät/Accessnät under förutsättning att det
sker för personligt bruk och inte mot betalning. Oavsett vad som nu angivits förbehåller sig Bredbandsbolaget
rätten att spärra Tjänsten om Bredbandsbolaget eller annan drabbas av skada eller olägenhet med anledning
av Kundens anslutning eller användning av datorresurs som anslutits enligt ovan (se Allmänna villkoren)."

Det som händer om (när) de kommer på dig är:
1. (värsta): Din uppkoppling blir avstängd direkt utan förvarning (vilket resulterar i att dina kunder klagar på dig att din webbtjänst är nere, och du får svårt att lösa detta utan att åka till en serverhall och sätta in servern där).
2. Du blir förvarnad av BBB att de kommer stänga ner din anslutning om du inte upphör med villkors brottet inom viss tid, vilket även detta resulterar i att dina kunder klagar då du måste ta ner servern för att flytta denna till serverhall.

Tack för ett väldigt utförligt svar. Jag vet hur redundans fungerar.

Som sagt, just nu har jag RAID1 men i den nya riggen blir det RAID10 för att enklare kunna byta ut diskar under drift.

Och återigen, det blir inget företag utav just denna idén. Dock kommer jag eventuellt att ge ut ännu mer gratis plats än vad jag har idag.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Tanken är att jag ska starta ett mindre företag

Skrivet av enoch85:

det blir inget företag utav just denna idén

Nu kanske jag missade i tråden vart det vände, men klart det blir förvirring när du går ut i trådstarten om att starta företag där det sedan mynnar ut i att du ska köra något hobbyprojekt för ett gäng polare. Ganska stor skillnad.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

PowerNet: Gillar ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!
Nej, en time machine backup är inte redundans!
Redundans (bara grunden för en server) är: minst RAID1 (hellst RAID5/RAID6 eller liknande) för lagringen (o nej, RAID är inte redundans i sig, men det ger en viss grund "säkerhet" och tid innan man måste laga felet), och på det redundanta nätaggregat, och för viktig lagring så såklart ECC minnen etc. Där har vi grunden.

Jo, raid är redundans. Redundata oberoende diskar, där en eller fler av dom, beroende på uppsättning, kan gå sönder utan att driften blir lidande. Precis som du säger, det ger lite marginal att hinna byta den felande disken i drift, eller ta ner servern under kontrollerade och planerade former snrare än att den dör okontrollerat. Däremot är det inte backup, för det skyddar inte mot att hela servern brinner upp eller att någon tar bort en fil av misstag.

TS: Jag skulle rekommendera dig att kolla på "riktig" server-hårdvara, eller iallafall ett modetkort med ECC-minnen. ECC skyddar mot datakorruption och gör servern stabilare, och är absolut att rekommendera till servrar. Dessa har dessutom oftast fler minnesplatser, och minne är det man behöver mest av när man ska hosta många virtuella burkar. Kolla tex http://mullet.se/ eller http://dustin.se efter server-moderkort, det är inte nödvändigtvis jättemycket dyrare. Se gärna över ditt val av diskar också, oftast är det inte utrymmet på diskarna som tar slut om man har många aktiva virtuella servar, utan IOPS. När många virtuella burkar ska läsa och skriva samtidigt från diskarna så riskerar du att få en flaskhals där. Överväg att ha fler små diskar i en array eller kanske till och med SSD-diskar, som snabbar upp den annars största flaskhalsen. Men detta beror såklart mycket på hur de virtuella servarana kommer att nyttjas, om det kommer att vara mycket lagring på dom eller inte. Generellt sätt så köper inte folk virtuella servrar för att lagra massor av data på dom, utan för att köra applikationer, och då vill du erbjuda en snabb och stabil plattform för dessa.

Om du verkligen menar allvar med att detta projekt så tänk också på det som många andra redan sagt att det kan bli svårt att göra det hemifrån i större skala. Men har du väl lyckats få ett antal kunder som betalar en månadsavgift så har du snart råd att flytta in servern till en serverhall. Där kan du också få fler ip-adresser än vad du kan få hemma, så du kan ge varje kund en egen statisk (publik) adress tex. Tänk på att de flesta servarhallar inte tar betalt för utrymmet per höjdenhet, så en desktop-låda blir oftast dyrare att placera där än en mer kompakt rackmonterbar server.

Annars måste jag säga att jag uppmuntrar dig i projektet, det är alltid lärorikt att leka med sånt här, oavsett om man tjänar några pengar på det Lyssna inte på alla haters, men var medveten om att det är en överetablerad marknad du ger dig in på. Se till att inte lova någonting i dina avtal, om du ska skriva avtal med folk eller företag, se till att du friskriver dig från skadeståndskrav vid nedtid osv. Många avtal vi skriver med våra leverantörer och kunder står det alltid i princip "har du tur så kommer den här tjänsten att fungera väldigt bra, men vi lovar ingenting och vi har inget ansvar för några konsekvenser nedtid får för dig och din verksamhet". Och kanske något om att du kan få en del av din månadsavgift tillbaka om vi misslyckas, men oftast inte mer än så. Men detta är väl bortom denna tråd egentligen.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Annars måste jag säga att jag uppmuntrar dig i projektet, det är alltid lärorikt att leka med sånt här, oavsett om man tjänar några pengar på det Lyssna inte på alla haters, men var medveten om att det är en överetablerad marknad du ger dig in på. Se till att inte lova någonting i dina avtal, om du ska skriva avtal med folk eller företag, se till att du friskriver dig från skadeståndskrav vid nedtid osv. Många avtal vi skriver med våra leverantörer och kunder står det alltid i princip "har du tur så kommer den här tjänsten att fungera väldigt bra, men vi lovar ingenting och vi har inget ansvar för några konsekvenser nedtid får för dig och din verksamhet". Och kanske något om att du kan få en del av din månadsavgift tillbaka om vi misslyckas, men oftast inte mer än så. Men detta är väl bortom denna tråd egentligen.

Jag tror inte att någon "hatear" för att han försöker att driva ett projekt och lära sig något nytt. Problemet är att han försöker (eller försökte?) sälja tjänster till intet ont anande småföretag i processen. Att lära sig kommer att innebära misstag, vilket i rätt situation är bra för då lär man sig förhoppningsvis någonting av det. Men om man har kunder som har betalat för en tjänst och förväntar sig att den stannar uppe så sitter man i skiten på en helt annan skala när någonting går fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Nu kanske jag missade i tråden vart det vände, men klart det blir förvirring när du går ut i trådstarten om att starta företag där det sedan mynnar ut i att du ska köra något hobbyprojekt för ett gäng polare. Ganska stor skillnad.

Sir. Fucxalot hatade ju ganska mycket, och sen så är det omöjligt att föra en vettig disskution när ingen här inne har koll på min kunskap eller o-kunskap sedan tidigare. Därför väljer jag att i denna tråden gå åt hållet att det inte kommer att bli av.

Jag har redan en liknande maskin där jag hostar platser, och det har fungerat riktigt bra, men att ta det till nästa nivå kräver mer än vad jag kanske tänkt på från början just gällande den idén.

Nu lutar det mer åt ett IT-konsult företag typ där jag hjälper okunniga i mindre skala. Jag har agerat support åt cirka 50-talet människor gratis nu bara sista året som gått, med bra resutat. Imorgon ska jag träffa en kille som jag inte känner och hjälpa honom med hans dataissues. Varför inte börja ta betalt istället?

Skrivet av fisk1n:

Jo, raid är redundans.

Bara en sån sak som att folk inte fattar att när man köper 4 diskar så är det förmodligen RAID10 och ÄNDÅ propsa på superbackup ala Google serverhall är ju lite kontigt.

Skrivet av fisk1n:

Däremot är det inte backup, för det skyddar inte mot att hela servern brinner upp eller att någon tar bort en fil av misstag.

Owncloud sparar "versions" och råkar man ta bort en fil så ligger den i papperskorgen på serven i 180 dagar eller tills 95% av minnet är fullt.

Skrivet av fisk1n:

TS: Jag skulle rekommendera dig att kolla på "riktig" server-hårdvara, eller iallafall ett modetkort med ECC-minnen. ECC skyddar mot datakorruption och gör servern stabilare, och är absolut att rekommendera till servrar

Tack för ett mycket bra tips. Jag är medveten om budgetval utav diskar, men jag tänkte inte bränna på i "server v.1" det blir nog i "server v.2". Har haft liknande diskar i min nuvarande burk och de funkar perfekt och har gjort sedan maj 2013.

Skrivet av fisk1n:

Annars måste jag säga att jag uppmuntrar dig i projektet, det är alltid lärorikt att leka med sånt här, oavsett om man tjänar några pengar på det Lyssna inte på alla haters, men var medveten om att det är en överetablerad marknad du ger dig in på. Se till att inte lova någonting i dina avtal, om du ska skriva avtal med folk eller företag, se till att du friskriver dig från skadeståndskrav vid nedtid osv. Många avtal vi skriver med våra leverantörer och kunder står det alltid i princip "har du tur så kommer den här tjänsten att fungera väldigt bra, men vi lovar ingenting och vi har inget ansvar för några konsekvenser nedtid får för dig och din verksamhet". Och kanske något om att du kan få en del av din månadsavgift tillbaka om vi misslyckas, men oftast inte mer än så. Men detta är väl bortom denna tråd egentligen.

Tack! Fler som du här på Sweclockers vore inte fel.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danne:

PowerNet: Gillar ditt svar.

Trevligt!

Skrivet av fisk1n:

Jo, raid är redundans. Redundata oberoende diskar, där en eller fler av dom, beroende på uppsättning, kan gå sönder utan att driften blir lidande. Precis som du säger, det ger lite marginal att hinna byta den felande disken i drift, eller ta ner servern under kontrollerade och planerade former snrare än att den dör okontrollerat. Däremot är det inte backup, för det skyddar inte mot att hela servern brinner upp eller att någon tar bort en fil av misstag.
TS: Jag skulle rekommendera dig att kolla på "riktig" server-hårdvara

Nja, RAID i sig är inte redundans för själva serversystemet i sin helhet, utan RAID ger endast lite mer tid att byta ut trasig(a) disk(ar) mot fungerande, så att säga att RAID är redundans är på ett sätt rätt, men på lika mycket fel. Då det inte är ger någon större redundans i slutänden i hela systemet, utan att det bara ger att man får lite mer tid på sig att byta trasig disk.
Och RAID skyddar inte heller mod trasig diskkontroller, att filsystemet blir korrumperat, någon tar bort en fil, trasigt moderkort eller liknande, vid dessa 3 scenarium så är RAID inget skydd alls.
Och ska man kolla på hårdvara såhär i början så kan begagnad vara att föredra, då ex från Ebay. Så kan man i många fall få 2 maskiner (eller fler) till priset av 1 ny, och således bygga upp en mer pålitlig miljö än en singelmaskin.

Skrivet av enoch85:

Sir. Fucxalot hatade ju ganska mycket, och sen så är det omöjligt att föra en vettig disskution när ingen här inne har koll på min kunskap eller o-kunskap sedan tidigare. Därför väljer jag att i denna tråden gå åt hållet att det inte kommer att bli av.
Jag har redan en liknande maskin där jag hostar platser, och det har fungerat riktigt bra, men att ta det till nästa nivå kräver mer än vad jag kanske tänkt på från början just gällande den idén.
Nu lutar det mer åt ett IT-konsult företag typ där jag hjälper okunniga i mindre skala. Jag har agerat support åt cirka 50-talet människor gratis nu bara sista året som gått, med bra resutat. Imorgon ska jag träffa en kille som jag inte känner och hjälpa honom med hans dataissues. Varför inte börja ta betalt istället?
Bara en sån sak som att folk inte fattar att när man köper 4 diskar så är det förmodligen RAID10 och ÄNDÅ propsa på superbackup ala Google serverhall är ju lite kontigt.
Owncloud sparar "versions" och råkar man ta bort en fil så ligger den i papperskorgen på serven i 180 dagar eller tills 95% av minnet är fullt.
Tack för ett mycket bra tips. Jag är medveten om budgetval utav diskar, men jag tänkte inte bränna på i "server v.1" det blir nog i "server v.2". Har haft liknande diskar i min nuvarande burk och de funkar perfekt och har gjort sedan maj 2013.
Tack! Fler som du här på Sweclockers vore inte fel.

RAID10 är ingen backup, utan det ger bara RAID1 i grunden, men med snabbheten av fler diskar, så du skulle ändå vara "körd" om 2 disk pajar i samma RAID1 del.

Men som andra med sagt, du kan självklart bygga en enklare server, med singel cpu, lämplig mängd minne, singel nätaggregat, och RAID10 eller RAID6 eller annan lämplig lagring och sedan sälja till kunderna.

Men du måste då vara beredd på att ha skrivet i avtalen att du inte tar något ansvar (ekonomiskt) för avbrott i dina tjänster, eller liknande. Och även vara beredd att inom rimlig tid få upp tjänsterna igen så de fungerar. Och givetvis låta dina kunder veta att du garanterar inga 99.99%+ upptider eller högre (/år).

Och kom ihåg även att meddela dina kunder i god tid för sådant underhåll som du kan planera i förväg (ex uppgradering av hårdvara, byte av hårdvara, uppgradering av mjukvara etc) utom då oförutsedda händelser.

Och förslagsvis så bygger du upp ditt serversystem med virtuella maskiner, så kan du med enkelhet gå från att ha 1 virtuell maskin, till att lägga till lastbalanserare, och dubbla webbservrar, etc i framtiden med enkelhet än att behöva ominstallera fysiska servern.

Du kan ju även om du kör virtuella maskiner bygga upp en labbmiljö, där du labbar med nyare mjukvaruversioner av ex Owncloud före de sätts i produktion.
Och fördelen med att köra virtuell är ju att du kan ju byta ut fysiska hårdvaran relativt enkelt utan (i princip) någon nedtid alls, beroende på vilken virtualiseringslösning du väljer, och vilka funktioner denna har.

Så det går om man vill bygga upp bra system från grunden, bara man är medveten om riskerna med att köra på en singel fysisk maskin, utan någon direkt serverhårdvara, och är villig att lägga ned tid på uppbyggnad, konfigurering, drift, säljande, utveckling av tjänsterna etc.
Lycka till och återkom om du har fler frågor, antingen i denna tråden, eller ny tråd, eller via PM!.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

massa text

Jag gillar ditt svar. Jobbar du på Dell?

Jag kan tyvärr inte svara ikväll, men jag återkommer imorgon och redigerar då detta inlägg eller skriver ett nytt.

Btw, kika på http://demo.owncloud.org/

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Mitt förslag är att du delar upp dina pengar i två delar.

Del 1. Huvudserver. Satsa 15.000 kr och köp en maskin från mullet eller om du bygger en på Inet. Detta är din huvudmaskin och du kör allt från denna.

Del 2. En "backup" server, ca 5000 kr. Här har du backuper, men också beredskapen att ta över viktiga kunder från huvudservern om det skulle skitas sig.

När det kommer till diskar så snåla inte. Köp ordentliga och köp minst 7200 RPM

Jag skulle rekommendera starkt att du virtualiserar. Det blir lättare att flytta mellan maskinerna.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Om vi ska använda Inet så är detta mitt förslag

Huvudserver

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7298136/srv1

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Backup

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7298169/backup

Dessa två maskiner delar vissa komponenter så att du kan byta själv medan du väntar på ett utbyte.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nja, RAID i sig är inte redundans för själva serversystemet i sin helhet,

Nej givetvis är det inte redundans för hela hostinglösningen, utan bara för just dom fysiska diskarna och inget annat. Men det förutsätter jag att folk förstår...

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.