Permalänk
Medlem

Backup server

Hade tänkt fixa en gammal dator till en backup-server.

Tanken är att den ska ta backup från min NAS så fort jag laddar upp nya eller ändrar filer på den.

Sen ska den även ha en backup av min dators hårddisk. Men där ska jag själv välja när den ska ta backup (en genväg på skivbordet för att ladda upp om möjligt).
Då ska det laddas upp nya och ändrade filer. Så det ska vara en klon av min C: på servern.

Vill kunna ta backup vart jag än är (Hemma, Jobb osv).

Vilket OS är att föredra?

Har ingen koll på detta men det finns säkert bra lösningar för det. Alla tips välkomnas!

Mvh

Permalänk
Medlem

Lättaste är väl ändå att nyttja din NAS för det och sedan ansluta en USB-disk till den för extern backup. bara lägga ett schema för det.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att servern inte kommer stå hemma ifall NAS:en skiter sig

Permalänk
Medlem

Det är därför jag sa att du även ska ha en extern usb-disk och då är det skitsamma om NASen skiter sig.

Permalänk
Medlem

Vad erbjuder din NAS för backupalternativ? Om den har stöd för FTP kan du sätta upp valfritt OS med en FTP server i andra ändan. Jag skulle valt linux för att slipp kostanderna för mjukvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genell:

Hade tänkt fixa en gammal dator till en backup-server.

Tanken är att den ska ta backup från min NAS så fort jag laddar upp nya eller ändrar filer på den.

Sen ska den även ha en backup av min dators hårddisk. Men där ska jag själv välja när den ska ta backup (en genväg på skivbordet för att ladda upp om möjligt).
Då ska det laddas upp nya och ändrade filer. Så det ska vara en klon av min C: på servern.

Vill kunna ta backup vart jag än är (Hemma, Jobb osv).

Vilket OS är att föredra?

Har ingen koll på detta men det finns säkert bra lösningar för det. Alla tips välkomnas!

Mvh

Kom ihåg att det är skillnad på att spegla och ta backup. Eftersom din nas säkert redan är skyddad mot diskras genom raid så vill du ha backup för att skydda mot brand, filkorruption osv. Helst vill man ha backup med historik så man kan backa ifall man upptäcker att data blivit korrupt på något sätt. Jag är också i tankarna på att skaffa mig en extra burk för just backup. Just nu har jag ett zfs system utan snapshots så jag har bara skyddat mig mot enstaka diskras just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Kör på ett OS du är bekväm med. När det väl skiter sig vill du inte stå och klia dig i huvudet och säga "hur fan löser jag det här"