Bygga om stationär dator till hemmaserver

Permalänk
Medlem

Bygga om stationär dator till hemmaserver

Hej!

Jag har en stationär dator som använts väldigt sparsamt sedan införskaffandet av laptop. Den har ~4TB HDD innehållandes ruggigt mycket film och bilder. Min tanke är att bygga om den till en mindre hemmaserver för att enklare komma åt filmer (via ex. plex) och bilder (via "mapp"). Grundtanken är att kunna streama film till iPad, MacBook och iPhone (via WiFi och internet) och det ska fungera smidigt och felfritt samt att kunna ladda hem saker till servern istället för MacBooken som har mer begränsat utrymme.

Jag är helt newbie när det gäller sånt här och vill ha tips/råd på hur jag bygger något snyggt och smidigt (tanken är att den ska få plats i TV-bänken på ett eller annat sätt) och vad jag ska ha för mjukvara.

Det som sitter i datorn just nu är:

Moderkortet är okänt, kan självklart kolla upp om det är relevant
Intel Core2Duo Q6600
4GB DDR2 Ram-minne
3.75TB HDD fördelat på 1TB, 2TB, 500GB och en 256GB flashdisk.
ATI Radeon grafikkort från ~09 (512MB eller nåt sånt)

Tips/trix på hur jag löser detta bäst är välkommet! En tanke har funnits på att kanske införskaffa en Mac Mini för själva uppspelandet, och sätta diskarna i någon form av NAS, men det känns som en dyrare och osmidigare variant.

Tack på förhand!
/Adam

Permalänk
Medlem

Sätt allt i en vinlåda av trä som du får gratis på systembolaget. Supersnyggt och modulärt. Och det bästa: 100% Gratis! Har bara borrat ett hål i botten för att få ut adapterkabeln, och ett par i toppen för att få in lite luft för en fläkt. Så kör jag min hemmaserver med 4st 4TB WD Red fyllda med Film, TV Serier, Bilder, Tidningar, Spel, Softvara etc.

Sen kör jag Apache filserver, Plex mediaserver. Tonido fildelningsserver, Hamachi VPN och AMMYY Admin för huvudlös administration från min laptop. All softvara också gratis

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Ta en titt på ownCloud

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Sätt allt i en vinlåda av trä som du får gratis på systembolaget. Supersnyggt och modulärt. Och det bästa: 100% Gratis! Har bara borrat ett hål i botten för att få ut adapterkabeln, och ett par i toppen för att få in lite luft för en fläkt. Så kör jag min hemmaserver med 4st 4TB WD Red fyllda med Film, TV Serier, Bilder, Tidningar, Spel, Softvara etc.

Sen kör jag Apache filserver, Plex mediaserver. Tonido fildelningsserver, Hamachi VPN och AMMYY Admin för huvudlös administration från min laptop. All softvara också gratis

Vad använder du Hamachi till ? För någon som är nybörjare och nyfiken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av critaL:

Vad använder du Hamachi till ? För någon som är nybörjare och nyfiken

Skickades från m.sweclockers.com

VPN tunnel.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Sätt allt i en vinlåda av trä som du får gratis på systembolaget. Supersnyggt och modulärt. Och det bästa: 100% Gratis! Har bara borrat ett hål i botten för att få ut adapterkabeln, och ett par i toppen för att få in lite luft för en fläkt. Så kör jag min hemmaserver med 4st 4TB WD Red fyllda med Film, TV Serier, Bilder, Tidningar, Spel, Softvara etc.

Sen kör jag Apache filserver, Plex mediaserver. Tonido fildelningsserver, Hamachi VPN och AMMYY Admin för huvudlös administration från min laptop. All softvara också gratis

Hej!

Tack för ditt svar. Jag har haft full upp senaste tiden och inte riktigt hunnit kika på detta innan men nu är jag på gång med all mjukvara..

Vad används Apache och Tonido till? Jag antar att det är för nedladdning/delning av filer men varför behövs det två olika program?

Vad är AMMYY Admin? Hur fungerar det och vad ska jag använda det till? Bör jag köra någon form av server-OS eller duger det gott med det Windows 7 som är installerat nu?