göra en webserver

Permalänk

göra en webserver

Hej ska göra en webserver för att hosta lite sidor wordpress och vanliga. måste kunna ha ftp php ch mysql

Vad är bästa att andvända ubuntu eller windows server 2008 har licens

Och är det svårt att kopla webservern till en fristående fil server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockbomb:

Hej ska göra en webserver för att hosta lite sidor wordpress och vanliga. måste kunna ha ftp php ch mysql

Vad är bästa att andvända ubuntu eller windows server 2008 har licens

Och är det svårt att kopla webservern till en fristående fil server

Skulle rekommendera att köra Ubuntu server utan GUI.

Finns en hel del guider hur du gör för att sätta upp en webserver t.ex - https://www.digitalocean.com/community/tutorials/how-to-launc...

Permalänk
Medlem

Håller med wRRM, Apache 2 (webserver-mjukvara) kommer dessutom förinstallerat på det om jag inte minns fel. Om inte så är det väldigt enkelt att göra det, tar inte mer än ett par minuter beroende på internethastighet såklart.

EDIT: Jag tycker också att det är smidigt att köra VM'er (virtuella maskiner) istället för att köra Ubuntu server i botten. Proxmox är en trevlig sådan där du enkelt kan hantera dina "containrar" och VM'er via ett web interface.

MVH
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Skrivet av pixzie:

Håller med wRRM, Apache 2 (webserver-mjukvara) kommer dessutom förinstallerat på det om jag inte minns fel. Om inte så är det väldigt enkelt att göra det, tar inte mer än ett par minuter beroende på internethastighet såklart.

EDIT: Jag tycker också att det är smidigt att köra VM'er (virtuella maskiner) istället för att köra Ubuntu server i botten. Proxmox är en trevlig sådan där du enkelt kan hantera dina "containrar" och VM'er via ett web interface.

MVH
Hugo

Är promox som ett opverativ system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockbomb:

Är promox som ett opverativ system?

Typ är nog ett bra svar.

Det är ett operativsystem du har i botten på din server, sen ifrån det kan du skapa flera virtuella servrar.

Jag har en liknande setup fast ESXi i botten.

ESXi är installerat på ett USB minne som sitter på moderkortet som datorn bootar ifrån, sen har jag 5+ virtuella servrar i ESXi bland annat två webservrar som kör ubuntu server 14.04.

Fördelen är att du kan administrera allt från ett webgränssnitt eller en klient.

Ska du bara köra en server och inte har allt för bra hårdvara är det nog dock smidigare att bara köra Ubuntu Server eller något liknande rent på din hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Typ är nog ett bra svar.

Det är ett operativsystem du har i botten på din server, sen ifrån det kan du skapa flera virtuella servrar.

Jag har en liknande setup fast ESXi i botten.

ESXi är installerat på ett USB minne som sitter på moderkortet som datorn bootar ifrån, sen har jag 5+ virtuella servrar i ESXi bland annat två webservrar som kör ubuntu server 14.04.

Fördelen är att du kan administrera allt från ett webgränssnitt eller en klient.

Ska du bara köra en server och inte har allt för bra hårdvara är det nog dock smidigare att bara köra Ubuntu Server eller något liknande rent på din hårdvara.

Är inte promox en linux distribution?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Är inte promox en linux distribution?

Ja proxmox är linux (Debian) baserat.
https://www.proxmox.com/

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Är inte promox en linux distribution?

Skrivet av upl8447:

Ja proxmox är linux (Debian) baserat.
https://www.proxmox.com/

Debian.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10