Kommer denna äldre datorn att fungera som TS- och Minecraftserver? (C2D, 4GB ram, gigabit-nätverk)

Permalänk
Medlem

Kommer denna äldre datorn att fungera som TS- och Minecraftserver? (C2D, 4GB ram, gigabit-nätverk)

Hej! Detta kanske inte är de rätta stället att posta detta men jag behöver hjälp av någon kunnig!

Jag har fått tillfället att köpa en äldre dator av en vän till familjen, det gör att jag kommer kunna ha den igång 24/7.. Hur som helst, jag kommer att använda den för en ts3-server för ca 100 personer Max samt en Minecraftserver för ca 8 personer.. Det jag undrar är om datorn kommer duga för det..

Specs

lenovo M58

Intel Core 2 Duo processor
2gb ram (kommer bytas ut till 4gb)
500gb hdd
Intel PRO 100/1000 Gigabit Ethernet
Windows 7

200:- ligger prislappen på... Vad tror ni om det?
Duger den eller kastar jag pengar och tid i sjön?

Vad mer kan jag använda den till?

Tack mvh//Jesper

(Kanske ligger i fel tråd)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är inte färgblind, bara förvirrad

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik justerad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum, se §3.1.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

100 pers teamspeak och Minecraft för 8 personer... Utan att veta vad för C2D-CPU eller hårdvara i övrigt är jag tveksam. Priset är rimligt om den fungerar, men för din tillämpning är jag tveksam. Du nämner inget om förbindelsen till Internet heller.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det som att det bör gå.. Men som sagt, vad är det för CPU och vad har du för internet att koppla den på?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Sötast

Oavsett om den kommer att fungera perfekt eller ej för det slutliga ändamålet så tycker jag att det är ett mycket bra ställe att börja!

Det är inte den absolut segaste maskinen så den kommer att klara en _viss_ last åtminstone.
Det är dock inte troligt att du kommer att ha 8 spelare samt 100 på TS dygnet runt, åtminstone inte till en början.

Därmed får du en mycket billig maskin att börja labba med medans du lär dig konfa och mecka,optimera och felsöka med båda programmen. Om allt går som du planerat så märker du snart att du får mer och mer folk och då kan du utan problem övervaka hårdvaran och se när och hur hårt maskinen pressas.

Kommer du en dag nära gränsen på vad maskinen orkar så har du fram tills dess haft en enormt billig server och när det är dags att växa lite så har du nog lärt dig lite mer om just hur kraftfull maskin du faktiskt behöver!

Permalänk
Medlem

Teamspeak är inte särskilt krävande utan det är väl Minecraft som är den stora boven. En Core2Quad kan du komma över billigt i dagsläget och kan vara en vettig uppgradering.

Enligt din länk är det Core2 med ddr3?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Teamspeak är inte särskilt krävande utan det är väl Minecraft som är den stora boven. En Core2Quad kan du komma över billigt i dagsläget och kan vara en vettig uppgradering.

Enligt din länk är det Core2 med ddr3?

Jag är otroligt dålig på detta men enligt biosen är det en core 2 duo E8400. 3.00ghz // 2 cores samt 1333mhz bus speed.

Videokortet är ett Intel eaglelake Graphics chip accelerated VGA BIOS

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är inte färgblind, bara förvirrad

Permalänk
Medlem

Ska du köra minecraft med eller utan moddar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Ska du köra minecraft med eller utan moddar?

till en början va det tänkt helt utan moddar, men möjligen att några få moddar kommer användas!

Visa signatur

Jag är inte färgblind, bara förvirrad

Permalänk
Inaktiv

Så vitt jag vet kan du inte ens köra en TS server för 100 personer utan en NPL, och en NPL kommer du inte få till din hem anslutning.

Du får köra en 32 slots Teamspeak 3 server och en 8 slots MC server och det tror jag den burken skulle klara av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeepus:

till en början va det tänkt helt utan moddar, men möjligen att några få moddar kommer användas!

Har själv en TS, och allmän spel Server. Core 2 duo E8400 och 8GB Ram.

Kör TS på den för 70Pers, CS:GO server och även en Minecraft Server för 20 Personer. Så, jag förstår inte varför du inte skulle kunna göra detta. Bör inte vara något problem, absolut inte när det gäller TS och Minecraft. CS:GO Servern var mycket tyngre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Så vitt jag vet kan du inte ens köra en TS server för 100 personer utan en NPL, och en NPL kommer du inte få till din hem anslutning.

Du får köra en 32 slots Teamspeak 3 server och en 8 slots MC server och det tror jag den burken skulle klara av.

NPL?

Jag har kört de tidigare på min stationära dator, (jag har en TS3 licens)

Skrivet av Highwell:

Har själv en TS, och allmän spel Server. Core 2 duo E8400 och 8GB Ram.

Kör TS på den för 70Pers, CS:GO server och även en Minecraft Server för 20 Personer. Så, jag förstår inte varför du inte skulle kunna göra detta. Bör inte vara något problem, absolut inte när det gäller TS och Minecraft. CS:GO Servern var mycket tyngre.

jag sitter på samma cpu som du, så vid ett senare tillfälle skulle jag kunna uppgradera till 8 gb och kunna driva en CS_GO server?

Aja, har utökat med en till hårddisk, sen kommer en TS3 server vara igång och även en Minecraftserver.

Visa signatur

Jag är inte färgblind, bara förvirrad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

100 pers teamspeak och Minecraft för 8 personer... Utan att veta vad för C2D-CPU eller hårdvara i övrigt är jag tveksam. Priset är rimligt om den fungerar, men för din tillämpning är jag tveksam. Du nämner inget om förbindelsen till Internet heller.

Skrivet av Bazile:

Rent spontant känns det som att det bör gå.. Men som sagt, vad är det för CPU och vad har du för internet att koppla den på?

100Mbit upp och ned

Core 2 duo E8400. 3.00ghz // 2 cores samt 1333mhz bus speed. 6144 kB L2 cache

Visa signatur

Jag är inte färgblind, bara förvirrad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jeepus:

NPL?

Jag har kört de tidigare på min stationära dator, (jag har en TS3 licens)

Non-Profit License (NPL).
Vilket du måste ha för att köra en server med fler än 32 slots.

Har du fått din licens från thepiratebay då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Non-Profit License (NPL).
Vilket du måste ha för att köra en server med fler än 32 slots.

Har du fått din licens från thepiratebay då eller?

Jag har fått den legit via http://npl.teamspeakusa.com/ts3npl.php.

tack för att du frågar:)

Visa signatur

Jag är inte färgblind, bara förvirrad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jeepus:

Jag har fått den legit via http://npl.teamspeakusa.com/ts3npl.php.

tack för att du frågar:)

Okej, verkade mindre troligt bara då du sa att du hade 100/100 anslutning så antog jag att det var ett hemmanät, vilka sällan tillhandahåller fasta IP-adresser. Vilket är ett krav för att få en NPL. Har själv en NPL och blev nekad på min första ansökning även fast jag uppfyllde alla krav så antog att de var petiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Okej, verkade mindre troligt bara då du sa att du hade 100/100 anslutning så antog jag att det var ett hemmanät, vilka sällan tillhandahåller fasta IP-adresser. Vilket är ett krav för att få en NPL. Har själv en NPL och blev nekad på min första ansökning även fast jag uppfyllde alla krav så antog att de var petiga.

Värt att notera är att jag ansökte om licensen innan dom ändrade policyn... (minns inte ens när jag skaffade den)

Såg att dom gjort det nu!

När ansökte du?

Visa signatur

Jag är inte färgblind, bara förvirrad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jeepus:

Värt att notera är att jag ansökte om licensen innan dom ändrade policyn... (minns inte ens när jag skaffade den)

Såg att dom gjort det nu!

När ansökte du?

Aha okej.
Ansökte för ungefär 1 år sedan.

Permalänk
Medlem

Bara att byta till mumble! Inga dyngiga licenser och annat trams. Lägre latens och otroligt konfigurerbart.

Datorn borde vara en bra bas.
Kör själv en mumble server samt en FTB server på en C2Q och det funkar finfint.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Till TS:
Jajemän, det ska du kunna! Vad hade du tänkt köra för Operativsystem? Säger bara en sak och det är någon Linuxdist. Typ Debian, Ubuntu eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Till TS:
Jajemän, det ska du kunna! Vad hade du tänkt köra för Operativsystem? Säger bara en sak och det är någon Linuxdist. Typ Debian, Ubuntu eller liknande.

Du får gärna länka och motivera varför jag ska byta!

Just nu kör jag ett W7 ultimate 32-bit!

Hört att linux är mindre krävande än Windows!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är inte färgblind, bara förvirrad

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeepus:

Du får gärna länka och motivera varför jag ska byta!

Just nu kör jag ett W7 ultimate 32-bit!

Hört att linux är mindre krävande än Windows!

Skickades från m.sweclockers.com

Linux är oftast mindre krävande än Windows, Ja!

Du kan styra allt genom SSH, lätt och behagligt sätt att styra servrar på och ge fan i att ha skärm, tangentbord och skit.
Har alltid kört Linux, kan operativsystemet flytande, antagligen därför jag tycker det är behagligt.

Permalänk
Skrivet av jeepus:

Du får gärna länka och motivera varför jag ska byta!

Just nu kör jag ett W7 ultimate 32-bit!

Hört att linux är mindre krävande än Windows!

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk på att din M58-PC (en "kontorsmaskin" för övrigt) med 32Bits Windows 7 inte kommer kunna hantera mer än drygt 3GB RAM. Att överväga uppgradering av RAM utan att byta operativ är alltså pengar i sjön.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Tänk på att din M58-PC (en "kontorsmaskin" för övrigt) med 32Bits Windows 7 inte kommer kunna hantera mer än drygt 3GB RAM. Att överväga uppgradering av RAM utan att byta operativ är alltså pengar i sjön.

hmm... så egentligen kommer den inte alls att fungera bra som en server på bara 3 gb Ram?

Eller vad ska jag göra? Är ny till detta så förklara!

Så om jag kör Linux kommer jag kunna använda mer ram?

Visa signatur

Jag är inte färgblind, bara förvirrad

Permalänk
Skrivet av jeepus:

hmm... så egentligen kommer den inte alls att fungera bra som en server på bara 3 gb Ram?

Eller vad ska jag göra? Är ny till detta så förklara!

Så om jag kör Linux kommer jag kunna använda mer ram?

CPU:n du har kan köra 64-bitars-instruktioner så om du slänger in en Linux dist. med 64-bitars kernel så går det alldeles utmärkt att köra med mer än 3gb ram.

Minecraft är enligt mina erfarenheter mestadels mycket minneskrävande om man använder moddar. Hostade tidigare en server vilket låg och tickade runt 8-9 gb ram usage, men med ganska många moddar då. Teamspeak tror jag inte tar speciellt mycket när det kommer till CPU och minne.

Dock kan jag mer tänka mig att det kan vara bra att ha en vettig NIC om det är många som skall ansluta till den samtidigt. Lite osäker där om det verkligen är något som kan vara nödvändigt. Kanske någon annan som har bättre koll på detta.