Permalänk
Avstängd

Databas bygge?

Hej! Vill ha min egna databas eller MySQL kanske man säger. För min hemsida behöver mera utrymme hela tiden och Loopia är svin dyra när man kommer över 10GB. Så undra om detta skulle räcka som MySQL/Databas.

Permalänk
Medlem

Det borde det göra tycker jag fast jag kan inte mycket om det... Har du tänkt att ha backupp nån annan stans också i fall du får en krach som berör båda hårdiskarna? Antar du tänkte kör raid speglad på dom.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jacobtr:

Det borde det göra tycker jag fast jag kan inte mycket om det... Har du tänkt att ha backupp nån annan stans också i fall du får en krach som berör båda hårdiskarna? Antar du tänkte kör raid speglad på dom.

Kommer att köra 6 stycken såna i Raid 10 eller 1+0 som den även heter. (tror jag) så behöver nog ingen extra backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oseriöstnamn:

Kommer att köra 6 stycken såna i Raid 10 eller 1+0 som den även heter. (tror jag) så behöver nog ingen extra backup

Tänkte mest om du får krypterande virus eller en krachs som dödar alla diskar. Men den risken kanske är värd att ta virus bör ju inte vara så aktuellt heller eftersom du inte ska använda den...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oseriöstnamn:

Kommer att köra 6 stycken såna i Raid 10 eller 1+0 som den även heter. (tror jag) så behöver nog ingen extra backup

Raid är inte backup. Backup ska (helst) göras på fysiskt separata platser; vad gör du om huset brinner upp? Då hjälper det inte mycket att du kör Raid på diskarna...

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Jämför med att byta webbhotell till exvis surftown. För 1035 kr per år får du 30GB databasutrymme. Det kanske räcker ett tag? För priset av din dator får du alltså 6års drift. Plus backup, och förmodligen högre uppetid och bättre bandbredd. Har du ens räknat vad elen kommer att kosta till din server? Om den drar i snitt 100W (beror ju givetvis på belastningen på din hemsida) så betyder det 2,4kWh/dygn á 75öre = 657kr/år. Om den nu ska vara uppe dygnet om.

Permalänk
Geeks Gaming

vad ska du med 3TB lagring för SQL? har du tänkt igenom det här?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jacobtr:

Tänkte mest om du får krypterande virus eller en krachs som dödar alla diskar. Men den risken kanske är värd att ta virus bör ju inte vara så aktuellt heller eftersom du inte ska använda den...

Du tänker så!

Skrivet av Fille625:

Raid är inte backup. Backup ska (helst) göras på fysiskt separata platser; vad gör du om huset brinner upp? Då hjälper det inte mycket att du kör Raid på diskarna...

Om man gör en till exakt likadan server då och har dom på olika ställen då lär det ju vara ganska skyddat tycker jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlvarBerglind:

vad ska du med 3TB lagring för SQL? har du tänkt igenom det här?

För lagring kostar ju ingenting idag?

Permalänk
Medlem

Kör SSD

Och eventuellt kombination av dessa 2 kanske ger lite bättre prestanda för samma peng:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2681878
+
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2716789

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oxxyyd:

Jämför med att byta webbhotell till exvis surftown. För 1035 kr per år får du 30GB databasutrymme. Det kanske räcker ett tag? För priset av din dator får du alltså 6års drift. Plus backup, och förmodligen högre uppetid och bättre bandbredd. Har du ens räknat vad elen kommer att kosta till din server? Om den drar i snitt 100W (beror ju givetvis på belastningen på din hemsida) så betyder det 2,4kWh/dygn á 75öre = 657kr/år. Om den nu ska vara uppe dygnet om.

Är uppe i 23GB nu, Så 30GB räcker nog inte sålänge men tack för tipset! Elen kan vi släppa allt sånt är löst

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hultron:

Kör SSD

Och eventuellt kombination av dessa 2 kanske ger lite bättre prestanda för samma peng:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2681878
+
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2716789

Blir det någon stor skillnad?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oxxyyd:

Har du ens räknat vad elen kommer att kosta till din server? Om den drar i snitt 100W (beror ju givetvis på belastningen på din hemsida) så betyder det 2,4kWh/dygn á 75öre = 657kr/år. Om den nu ska vara uppe dygnet om.

Nja, din uträkning är lite fel. Elen kostar snarare runt 1.25 kr/kWh i snitt +/- när allt är pålagt.

Skrivet av Oseriöstnamn:

För lagring kostar ju ingenting idag?

Det är ju en smaksak. Lagring kostar idag med, så oavsett så är det en kostnad. Men ska det vara en databasserver så borde du istället köra på SSD:er.

Skrivet av Oseriöstnamn:

Är uppe i 23GB nu, Så 30GB räcker nog inte sålänge men tack för tipset! Elen kan vi släppa allt sånt är löst

Vad är det för sida / system du driver som är uppe i 23GB som databas nu, och växer så snabbt så "räcker nog nog inte så länge"?

Ge mer info om vad det är, så kan vi ge förslag på annat webbhotell, eller annan lösning.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

2x3TB för en SQL-databas!? Gode gud, vad ska du lagra egentligen?
Du vet att SQL är anpassat för mindre data va?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Vad är det för sida / system du driver som är uppe i 23GB som databas nu, och växer så snabbt så "räcker nog nog inte så länge"?
Ge mer info om vad det är, så kan vi ge förslag på annat webbhotell, eller annan lösning.

Kan inte skriva vad det är här på Swec. Så SSD är bättre för en Databas? Pratade men en annan här på forumet om det förut och han sa att man inte kommer märka någon skillnad även fast man har snabbt internet där Databasen är? Har han fel eller rätt.

Permalänk
Medlem

För 6000 kr kan du hyra en VPS i +30 månader. Utöver de 6000kr så tillkommer el kostnader samt tid till underhåll.

På tex https://cloudroyale.se/pricing får du en VPS för ~200kr/månaden.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oseriöstnamn:

Kan inte skriva vad det är här på Swec. Så SSD är bättre för en Databas? Pratade men en annan här på forumet om det förut och han sa att man inte kommer märka någon skillnad även fast man har snabbt internet där Databasen är? Har han fel eller rätt.

En liten sida kommer inte märka någon skillnad. Hur mycket data läser du från databasen per sekund i snitt? Jämför om det överstiger vad en HDD max kan läsa per sekund, antagligen inte.

SSD har nog också lite snabbare access tider (någon millisekund snabbare?). Om det bara är säg 5 ms snabbare så är det ingenting om din ping till servern är 50ms.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

2x3TB för en SQL-databas!? Gode gud, vad ska du lagra egentligen?
Du vet att SQL är anpassat för mindre data va?

Nej det visste jag inte. Kan inte säga vad som ska lagras men det tar upp mycket och sidan måste kunna komma åt materialet 24/7. Vad ska jag använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oseriöstnamn:

Nej det visste jag inte. Kan inte säga vad som ska lagras men det tar upp mycket och sidan måste kunna komma åt materialet 24/7. Vad ska jag använda?

Sparar du filmer / bilder så ska du inte spara de i en SQL databas utan i ditt filsystem.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oseriöstnamn:

Kan inte skriva vad det är här på Swec. Så SSD är bättre för en Databas? Pratade men en annan här på forumet om det förut och han sa att man inte kommer märka någon skillnad även fast man har snabbt internet där Databasen är? Har han fel eller rätt.

Om du inte "kan" skriva det här, så kan du heller inte få några bra förslag på hur du ska göra.

Och beroende på system så ja, SSD gör en stor skillnad om man inte har en riktig server, med 15k rpm SAS diskar och raidkort med cache, men även då ger SSD ett bra lyft då databaser är rätt diskkrävande.

Så för att få bra svar på vad du ska kolla på så måste du säga vad du ska lagra i databasen. För bara att du säger vad som lagras så är ju inte det något speciellt med det, då ingen iaf vet adress, eller annat till sidan.

Men ja, SSD är värt det och ger ett bra lyft för databaser.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Jag kan intyga att SSD är en "gudagåva" när det gäller databaser.
Jag har ett projekt där jag har miljarder rader data och den är både write och readintensivt stundvis och när jag för många år sedan bytte till SSDer så gick det måååånga gånger snabbare.
Och när jag jobbade på Webbhallen och bytte ut databasservrar mot sådana med raidade SSDer var det också en STOR skillnad.

Men när du inte vill berätta vad du har för slags data och hur det ser ut så kan jag bara ge dig ett råd. Kör SSD och har du inte råd med att lägga all data på SSDer så kan du köra cachning (beroende på OS) eller index (beroende på tabellformat) mot SSD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Om du inte "kan" skriva det här, så kan du heller inte få några bra förslag på hur du ska göra.

Och beroende på system så ja, SSD gör en stor skillnad om man inte har en riktig server, med 15k rpm SAS diskar och raidkort med cache, men även då ger SSD ett bra lyft då databaser är rätt diskkrävande.

Så för att få bra svar på vad du ska kolla på så måste du säga vad du ska lagra i databasen. För bara att du säger vad som lagras så är ju inte det något speciellt med det, då ingen iaf vet adress, eller annat till sidan.

Men ja, SSD är värt det och ger ett bra lyft för databaser.

Okej, Men om jag byter ut HDD till SSD duger resten av sakerna jag har plockat ihop?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iXam:

Jag kan intyga att SSD är en "gudagåva" när det gäller databaser.
Jag har ett projekt där jag har miljarder rader data och den är både write och readintensivt stundvis och när jag för många år sedan bytte till SSDer så gick det måååånga gånger snabbare.
Och när jag jobbade på Webbhallen och bytte ut databasservrar mot sådana med raidade SSDer var det också en STOR skillnad.

Men när du inte vill berätta vad du har för slags data och hur det ser ut så kan jag bara ge dig ett råd. Kör SSD och har du inte råd med att lägga all data på SSDer så kan du köra cachning (beroende på OS) eller index (beroende på tabellformat) mot SSD.

Tack för svar, Får bli SSD då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oseriöstnamn:

Okej, Men om jag byter ut HDD till SSD duger resten av sakerna jag har plockat ihop?

Vad har du för budget?

Om du inte har något emot att gå upp 500kr så skaffa en Intel Core i3-4330 3.5GHz / 4 Trådar.

Edit;

Enligt http://ark.intel.com/compare/77773,77769 så har inte heller g3220 stöd för 1600-minnen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hultron:

Vad har du för budget?

Om du inte har något emot att gå upp 500kr så skaffa en Intel Core i3-4330 3.5GHz / 4 Trådar.

Edit;

Enligt http://ark.intel.com/compare/77773,77769 så har inte heller g3220 stöd för 1600-minnen.

Har ingen budget vill bara att det ska funka. Okej blir det bättre om jag skulle ta typ 4770K eller märker man inte någon skillnad på en server med en sån?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oseriöstnamn:

Okej, Men om jag byter ut HDD till SSD duger resten av sakerna jag har plockat ihop?

Det är svårt att svara på, beror helt på användningsområde.

Så. så länge du inte säger vad det är till (forum, hemsida med tillhörande databas, etherpad-lite eller annat) så är det svårt att säga vad du ska satsa på för system då vi inte vet vad du kör för mjukvara på systemet.

I ditt fall då du frågar så många frågor, så verkar du inte ha koll på vad du gör, och då lutar det åt att du är ett "troll", då du vill ha svar på lämpliga komponenter, men inte "kan" säga något om vad du ska köra, fastän det inte spelar någon roll om du säger att du kör ett forum, eller en hemsida som använder de 23GBen i databasen. Att en databas blir 23GB är ju inte direkt vanligt på en privatpersons hemsida, så då lutar det mer åt någon annan form av system än hemsida.

Så vad är det du ska köra på servern?
För utan att veta det så kan vi inte säga något om vilken cpu, hur mycket minne etc du borde ha då vi inte vet vad du ska köra, och då kan veta prestandakrav på mjukvaran.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oseriöstnamn:

Har ingen budget vill bara att det ska funka. Okej blir det bättre om jag skulle ta typ 4770K eller märker man inte någon skillnad på en server med en sån?

Då du enbart nämnt storleken på din nuvarande databas så kan vi omöjligtvis ge annat råd än att "köp det bästa du har råd med".
Vi vet inget om tabellstruktur, index, din kunskap, hur dina querys ser ut osv och det verkar du inte vilja berätta.
Men generellt sett så är det viktigaste för en databas 1. Minne, 2. IO(block), 3. CPU. Men det kan även det variera beroende på hur man använder databasen/datan.

Permalänk
Medlem

Hur används databasen? Hämtar folk information ur den eller samlar du in/loggar information för eget bruk? Hur långt tid tog det att fylla den med 23GB data?

Vilken information accessas främst? Är det mycket arkiverad information eller används allt regelbundet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Hur används databasen? Hämtar folk information ur den eller samlar du in/loggar information för eget bruk? Hur långt tid tog det att fylla den med 23GB data?

Vilken information accessas främst? Är det mycket arkiverad information eller används allt regelbundet?

Både och, men det hämtas mer data än det loggas. Var uppe i 20GB efter 4 månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

2x3TB för en SQL-databas!? Gode gud, vad ska du lagra egentligen?
Du vet att SQL är anpassat för mindre data va?

Tja, jag vet inte vad du labbar med för databaser, men jag har ansvar för två vanliga produktionsdatabaser där en är på 60GB och ökar med 5-10GB per år.
Partionering och index hjälper vissa databaser ordentligt i prestanda.

Körs på MS-SQL 2005... Rock solid i produktion sedan 5 år tillbaka.

Edit: ignorera min kommentar. Läste TB som GB. Morxy49 har rätt.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic