Enkel hemmalösning

Permalänk
Medlem

Enkel hemmalösning

Jag har länge varit sugen på att bygga något slags hemmaserver men har inte riktigt haft varken tid eller lust att lägga en massa pengar på ett sådant projekt. Nu råkade det bli så att i samband med att kontoret ska flytta på mitt jobb så fick jag en hög datorkomponenter som skulle kunna användas och då blev det genast lite mer aktuellt igen. Jag är dock tämligen oinsatt på området, så jag tänkte be om lite tips och råd. Har skummat igenom en del trådar och stickys, och är helt klart intresserad av att i framtiden bygga en riktig server men just nu får jag nog nöja mig med något enklare.

De datorkomponenter som var på väg ner i soptunnan som jag tänkte använda (givetvis med en del kompletteringar) är:
- ASUS P7H57D-V EVO moderkort med någon slags i7-processor och 16gb ram på
- Passivt kylt, enklare grafikkort (radeon 1650 ish?)
- 5 st WD Raptor/VelociRaptor (2+3) 150gb diskar

Tanken jag har är då att kanske försöka ge mig på något slags RAID5-alternativ och möjligen lägga till en lite större disk att bara ha filmer på.

Vad ska då lösningen användas till? Jo, följande:
- Dokumentlagring. Ett eget Dropbox helt enkelt, där familjens alla foton och andra dokument kan lagras och kommas åt från olika håll. Detta tänkte jag då att det hamnar på RAID-delen. Kanske även lite schemalagd säkerhetskopiering av filer från våra olika datorer
- Mediaspelning. T.ex. Plex som sedan används för att titta på film på TVn via vår AppleTV på något vis. Filmerna kan ligga separat på en större disk eftersom det inte är någon katastrof om dessa försvinner vid ett eventuellt haveri.
- Internetdelning? Ska maskinen ändå vara igång dygnet runt kan den möjligen få användas till att dela ut internet på vårt hemmanätverk. Kör med mobilt bredband och har haft lite problem att få USB-modemet att komma överens med routern. I dagsläget kör jag en Windows XP-burk som delar ut internet till routern.

Verkar det vettigt att ens försöka och hur går man enklast tillväga i sånt fall? Bättre att bara börja från början istället?

Tacksam för all input!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Raspberry pi B+ för två veckor sedan o har nu som NAS + Torrentbox. Mycket nöjd!
Jag var mest ute efter låg strömförbrukning då den ska vara igång hela tiden.