Vad ska jag ha en server till?

Permalänk

Vad ska jag ha en server till?

Tjena, farsan ska få en server och varken han eller jag har en aning om vad vi ska göra med den. Det är en sprillans HP av okänd modell, den skulle vara liten så troligtvis inte ett prestanda monster men den är nog rätt snabb ändå. Problemet är att vi inte har en aning om vad vi ska göra med den, vi programmerar inte, vi är inte några inbitna gamers, vi ska inte sälja den, vi ska inte slå sönder den och vi har inget behov av en media server. Så vad för roligt kan man hitta på?

Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk
Medlem

Folda, hosta en porrsida och dra in pengar på reklamintäkterna, brandvägg, router, bara fantasin sätter gränser.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av unknown12:

Tjena, farsan ska få en server och varken han eller jag har en aning om vad vi ska göra med den. Det är en sprillans HP av okänd modell, den skulle vara liten så troligtvis inte ett prestanda monster men den är nog rätt snabb ändå. Problemet är att vi inte har en aning om vad vi ska göra med den, vi programmerar inte, vi är inte några inbitna gamers, vi ska inte sälja den, vi ska inte slå sönder den och vi har inget behov av en media server. Så vad för roligt kan man hitta på?

Roligt vet jag inte om det är men folding@home kanske vore något?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk

Sälj den till mig?

Nämen använd den som lite avancerad NAS för lagring och backup av era lokala filer. Är det en HP Microserver? Typ N36L 40L eller 54L? Isf släng in Synologys mjukvara så får du en mycket potent NAS som du garanterat kommer ha användning för.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Sälj den till mig?

Nämen använd den som lite avancerad NAS för lagring och backup av era lokala filer. Är det en HP Microserver? Typ N36L 40L eller 54L? Isf släng in Synologys mjukvara så får du en mycket potent NAS som du garanterat kommer ha användning för.

Går det alltså att använda synologys mjukvara på en egen server? Detta låter högst intressant!

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Skrivet av Raffe:

Går det alltså att använda synologys mjukvara på en egen server? Detta låter högst intressant!

Det går alldeles utmärkt, såtillvida att din hårdvara stödjs av projektet. Det kallas xpenology och finns en del skrivet om det bland annat här på forumet, men även andra sidor. http://www.xpenology.nl/ rekomenderas varmt tex, där har du typ allt du behöver.

Kolla upp om det är någon av de små HP-servrarna jag nämnde i mitt tidigare inlägg. Jag har själv en N54L som överträffad alla mina förväntningar många gånger om, speciellt med xpenology installerat.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

filserver/backup, webbserver, mailserver / mailbackup, router, spelserver, värmeelement är vad jag har servrar till. Om inget av detta låter intressant kan det bli svårt.

Permalänk
Medlem

Oavsett om det är en privatperson eller ett företag som skaffar sin första "server". Så brukar man väl börja med några få funktioner, och därefter ändras ändamålen och funktionsbehoven med tiden.

Men för att föreslå något konkret t.ex. OwnCloud , du kan använda den som en sorts dropbox som du själv har kontrollen över och äger innehållet. Centraliserad lagring helt enkelt som inte är platformsbundet. Likväl kan det byggas på så att det passar er vardag bättre. T.ex. med plugins så att man kan t.ex. streama egen musik etc..

En server blir ju det man gör det till, antingen en pappersvikt, livsviktigt verktyg, eller allt där emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Det går alldeles utmärkt, såtillvida att din hårdvara stödjs av projektet. Det kallas xpenology och finns en del skrivet om det bland annat här på forumet, men även andra sidor. http://www.xpenology.nl/ rekomenderas varmt tex, där har du typ allt du behöver.

Kolla upp om det är någon av de små HP-servrarna jag nämnde i mitt tidigare inlägg. Jag har själv en N54L som överträffad alla mina förväntningar många gånger om, speciellt med xpenology installerat.

låter klart intressant, ska ta en titt på det tackar!

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk

bitcoin.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriddezor:

Dock så räcker väl inte pengarna man får ut av det till att betala elen längre? Vilket gör det rätt så värdelöst skulle föreslå någon spelserver om du är intreserad av spel!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Köra en ArchiveTeam Warrior, eller 10.
FTP server?
Hemsida för att nå filer på annan ort? (t.ex. HFS)

Men annars om den bara kommer stå och samla damm, varför inte göra er av med den? Vad är det för mening att ha något stå och samla damm om man kan sälja den föra några hundringar tänker jag på.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Pappa och jag satt hela kvällen igår och funderade och bestämde oss för att vi ska köra flera visuella servrar på servern varav en av de ska få vara en NAS, en eventuell host för något kul och kanske en tredje för något roligt projekt, vi tänkte bygga typ ett helt överdrivet hemmanätverk som mer blir som ett företagsnätverk i miniatyr främst för att få kunskap men också för att använda det. Dessutom har jag undersökt möjligheten att koppla på ett gäng gamla dual core datorer (ca 2-8 st) med servern för extra beräkningskraft om vi kommer på något roligt som kräver en del kraft.

tack för alla tips!

Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk
Skrivet av jacobtr:

Dock så räcker väl inte pengarna man får ut av det till att betala elen längre? Vilket gör det rätt så värdelöst skulle föreslå någon spelserver om du är intreserad av spel!

Hahah sant.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii