NAS-server specifikationer/förslag

Permalänk
Medlem

NAS-server specifikationer/förslag

Jag har tänkt att investera i NAS-server och undrar vad jag behöver som minst när det gäller processor och ram minne m.m.? För att ha en vettig server
Länka gärna förslag!
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Ska du bygga en egen server med FreeNAS om operativsystem? Vad ska du använda servern till? XBMC-bibliotek? Delad resurs för kontorsarbete? Vad som krävs minst beror lite på detta. För att streama en film över LAN räcker det med 100Mbps. De flesta nätverks/moderkort har 100Mbps eller mer.

Till processor räcker det med en dubbelkärnig processor, till RAM räcker 2GB. Grafik kör man med moderkortets interna eller det billigaste man kan hitta. Detta om det bara är du som ska använda servern.

Edit: Det krävs inte ECC RAM till normalt hemmabruk. Kör med 2 likadana hårddiskar i RAID1 för lite säkrare lagring. Jag hade valt WD Green eller Red diskar, men detta främst för jag personligen har bra erfarenhet av dessa.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozzor:

Ska du bygga en egen server med FreeNAS om operativsystem? Vad ska du använda servern till? XBMC-bibliotek? Delad resurs för kontorsarbete? Vad som krävs minst beror lite på detta. För att streama en film över LAN räcker det med 100Mbps. De flesta nätverks/moderkort har 100Mbps eller mer.

Till processor räcker det med en dubbelkärnig processor, till RAM räcker 2GB. Grafik kör man med moderkortets interna eller det billigaste man kan hitta. Detta om det bara är du som ska använda servern.

Edit: Det krävs inte ECC RAM till normalt hemmabruk. Kör med 2 likadana hårddiskar i RAID1 för lite säkrare lagring. Jag hade valt WD Green eller Red diskar, men detta främst för jag personligen har bra erfarenhet av dessa.

Det jag har tänkt att ha den till är att lagra dokument, filmer, bilder osv. Mesta dels filmer,men även lite saker på hemma datorn som jag ska ha backup på. Jag kollar film via xbmc så om det itne krävs för mycket till det så är det klart jag använder servern till det Och det jag har tänkt är att köpa en färdigbyggd NAS som jag bara köper diskar till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassi:

Det jag har tänkt att ha den till är att lagra dokument, filmer, bilder osv. Mesta dels filmer,men även lite saker på hemma datorn som jag ska ha backup på. Jag kollar film via xbmc så om det itne krävs för mycket till det så är det klart jag använder servern till det Och det jag har tänkt är att köpa en färdigbyggd NAS som jag bara köper diskar till

Har inte någon erfarenhet av färdigköpta NAS-servrar tyvärr, men tror de flesta med bra betyg på prisjakt duger till dina behov. Läs omdömena för att se vad folk tycker

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassi:

Jag har tänkt att investera i NAS-server och undrar vad jag behöver som minst när det gäller processor och ram minne m.m.? För att ha en vettig server
Länka gärna förslag!
Tacksam för svar

Om du har planer på att bygga en riktig filserver, så bör du bygga den med komponenter för ändamålet. Därför bör du läsa vad som står här https://forums.freenas.org/index.php?threads/hardware-recomme... och inte följa Rozzors felaktiga påstående om att ECC inte behövs för hemmabruk. Frågan du bör fråga dig själv är, vad är din data värd för dig? Ingen RAID i världen kommer att skydda dig från bitröta, därför gäller det att från början vara påläst och göra val som minimerar riskerna och de fel som kommer att ske. Om det är för mycket arbete så är många nöjda med en NAS från exempelvis Synology.

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonlol:

Om du har planer på att bygga en riktig filserver, så bör du bygga den med komponenter för ändamålet. Därför bör du läsa vad som står här https://forums.freenas.org/index.php?threads/hardware-recomme... och inte följa Rozzors felaktiga påstående om att ECC inte behövs för hemmabruk. Frågan du bör fråga dig själv är, vad är din data värd för dig? Ingen RAID i världen kommer att skydda dig från bitröta, därför gäller det att från början vara påläst och göra val som minimerar riskerna och de fel som kommer att ske. Om det är för mycket arbete så är många nöjda med en NAS från exempelvis Synology.

Okej tack ! Fördelen med att köpa en färdig som jag känner är att jag i princip bara startar den och sen kör. Men det kostar därefter också.. Själv är jag inte så jätteinsatt i att bygga eget osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassi:

Okej tack ! Fördelen med att köpa en färdig som jag känner är att jag i princip bara startar den och sen kör. Men det kostar därefter också.. Själv är jag inte så jätteinsatt i att bygga eget osv..

Ja, är lösningen för svår att använda så är nog risken större att man råkar "slarva bort" all sin data snarare än att några filer ruttnar

Vilken du sen ska sikta på beror ju på hur mycket data är det som ska lagras, vilken prestanda kräver du, hur många samtidiga användare, hur mycket räknar du med att datamängden ska öka under enhetens beräknade livslängd (säg 3 år) osv osv. Mera processor och RAM krävs förstås om man tänker börja köra en massa andra tjänster eller transcoding på den än ren fildelning. De allra långsammaste klarar inte att fylla en 1GbE ens med en användare och stora sekventiella läsningar/skrivningar

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassi:

Okej tack ! Fördelen med att köpa en färdig som jag känner är att jag i princip bara startar den och sen kör. Men det kostar därefter också.. Själv är jag inte så jätteinsatt i att bygga eget osv..

Försöker inte skrämma bort dig från att bygga eget, men jag tror att det krävs en del egenintresse och en vilja att lära sig hur saker fungerar för att kunna lösa eventuella problem i framtiden när man bygger eget. Om du vill det är min första länk en bra början på vad som kommer att krävas.

Om du hellre vill ha en färdigbyggd NAS så är det som Micke O säger, att valet av NAS snarare är en kostnadsfråga beroende på vad du och dina eventuella användare behöver. Nu finns det många olika tillverkare som säkert kommer att fungera jätte bra, men Synology har här några frågor som du kan svara på för att få hjälp med vilken NAS de rekommenderar https://www.synology.com/sv-se/support/nas_selector .

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk

Synologys NAS har allt du vill ha, dom släpper uppdateringar hela tiden som ger mer och mer funktioner samt att prestandan ökar.

till ändamålet som du beskrivit räcker det med vilken som helst av deras gamla, till exempel ur 10 serien så räcker prestandan till att streama dubbla full HD streams med hög bitrate och mer därtill. jag har bland annat en gammal DS410j (släpptes 2009) och är helnöjd med den.

så fundera på hur många diskar du vill att den ska ha och hur många MB/s vill du komma upp i när du för över filer? vill du ha typ 100MB/s då är det ur någon av dom senaste generationerna som du ska köpa
jag vill ha en NAS med minst 4 diskar, jag kör RAID5 så att platsen av en disk försvinner, skönt ifall någon disk skulle rasa.

edit: hittade gamla anteckningar på hur min 410j presterade för 3 år sedan: läs 52.6 MB/s (testat på 6.85GB stor fil)
skriv 27.6 MB/s
edit2: jag har även haft 3 modeller från D-Link en från Seagate och en från LaCie. aldrig ingen....

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

Synologys NAS har allt du vill ha, dom släpper uppdateringar hela tiden som ger mer och mer funktioner samt att prestandan ökar.

till ändamålet som du beskrivit räcker det med vilken som helst av deras gamla, till exempel ur 10 serien så räcker prestandan till att streama dubbla full HD streams med hög bitrate och mer därtill. jag har bland annat en gammal DS410j (släpptes 2009) och är helnöjd med den.

så fundera på hur många diskar du vill att den ska ha och hur många MB/s vill du komma upp i när du för över filer? vill du ha typ 100MB/s då är det ur någon av dom senaste generationerna som du ska köpa
jag vill ha en NAS med minst 4 diskar, jag kör RAID5 så att platsen av en disk försvinner, skönt ifall någon disk skulle rasa.

edit: hittade gamla anteckningar på hur min 410j presterade för 3 år sedan: läs 52.6 MB/s (testat på 6.85GB stor fil)
skriv 27.6 MB/s
edit2: jag har även haft 3 modeller från D-Link en från Seagate och en från LaCie. aldrig ingen....

Har tänkt mig minst 4-bays beroende på priset, och det kommer med största sannolikhet bli en synology och bara vara jag som använder den mesta dels , vad behöver jag i processor och ram minne då ?

Permalänk
Skrivet av Bassi:

Har tänkt mig minst 4-bays beroende på priset, och det kommer med största sannolikhet bli en synology och bara vara jag som använder den mesta dels , vad behöver jag i processor och ram minne då ?

DS410J har lägsta prestandan som du ska nöja dig med 800MHz single core, du har hastigheterna som jag får med det i förra posten, med snabbare processor så blir det snabbare.
den har 128MB som är absolut minimum, den har senaste DSM och klarar den och en massa appar utan problem, men Synology har sagt att denna version blir den sista då det kommer krävas mer RAM för nästa version.
så vill du ha mer framtidssäkert välj en med minst 256MB

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk

är du ute efter nytt eller begagnat, vad har du för budget?

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

Här har du ett ruskigt bra pris på en Netgear Readynas RN10200. 899:-

Köpte hem en själv och dom levererade på 1dag.

http://www.net2world.se/nas-x-2---netgear-readynas-rn10200-ka...

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Bygga eget med freeNAS (billigt) eller köpa färdig synology (dyrt men lätt)?

Permalänk
Medlem

Jag har nu gjort tre PC försök på Freenas och ett på DSM. Att jag har en nu till åren kommen Synology NAS i signatur ångrar jag inte en sekund. Och den blev mycket bra nu när DSM ver 5.1 kom. Det är nog så meckigt med HTPC hårdvara/mjukvara då man skall se på film, man vill då inte samtidigt börja felsöka sin NAS.
För övrigt är det bra pris på DS414j om man inte vil lägga så mycket pengar men ändå ha 4 diskar.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge