ULTIMATA lagringslösningen inom foto-, reklam- och filmbranschen

Permalänk

ULTIMATA lagringslösningen inom foto-, reklam- och filmbranschen

Tjena clockers,

Jag har nyligen startat företag tillsammans med min kollega och jobbar inom foto-, reklam- och filmbranschen.

Tidigare har vi jobbat ganska "offline", dvs materialet låg på hårddiskar i en stationär dator där vi sedan dumpat över filer till externa diskar för backup när de interna blivit fulla. Nu vill jag gärna ändra detta av ett flertal anledningar, den största är då att alla ska kunna ha tillgång till allt och samtidigt upprätthålla en hastighet som inte gör att överförings/renderingstider offras.

I och med att vår huvuddator kör dubbla Xeon och har ett Titan Black och 64GB RAM och yadayada så känns det lite tråkigt om allt fallerar på diskarnas hastighet.

Såhär ser flödet ut idag när vi jobbar:

Fotografering/filmning in på kort/diskar --> manuellt överförs till en av de stationära datorernas interna hårddiskar.

Mappstruktur/katalog skapas lokalt på datorn --> bearbetning påbörjas --> rendering görs lokalt --> fil/filer skickas till kund.

Efter projektets gång ligger filerna kvar på datorn --> dumpas över på 3.5" diskar via en dockningsstation och läggs i en väska.

Om man vill ha tillgång till filerna utanför kontoret eller via en telefon/laptop --> Teamviewer/skicka filerna via WeTransfer/USB-sticka.

Just tillgänglighetsmässigt så hade ju en NAS varit en bra lösning med FTP-access till enheterna som inte är på kontoret, men vad som krävs då är en sån djääävulsk pjäs för att både få utrymmet, RAID:en och hastigheten. Rent hastighetsmässigt så har jag sett NAS:ar med RAID 1 komma upp i runt 60MB/s, vilket inte är snabbt nog när man jobbar med REDs .r3d-filer som kan ligga på 4GB styck.

Vad jag nu kikar efter är kanske något likt denna, dock är jag väldigt osäker på hastigheten de levererar. Anledningen till att köra en sådan enhet är för att då kan jag koppla in den via USB till routern för att få remoteaccess och sedan eSATA in i vår huvuddator. För de bärbara/offshore enheterna krävs inte någon superhastighet, men gärna så ska man ändå ha tillgång till allt som ligger på disken.

Med en enhet som denna är tanken att de stationära redigeringsdatorerna endast ska ha SSD med programmen på och sedan jobba direkt mot denna externa lösning.

Tänker jag helt fel? Är det omöjligt att jobba såhär? Tips?

Mvh

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem

Tveksamt om den där prylen kan vara ansluten mot två enheter samtidigt (du kansk läst på mer än jag). Vet att DROBO's NAS-enheter har möjlighet att ha en M.2-SSD som cache-disk vet dock inte hur mycket extra prestanda det ger, men borde ju gå att forska reda på.

EDIT: Kanske ska tillägga att jag själv aldrig använt något från Drobo, så det kanske inte ska tolkas som en rekommendation

Permalänk
Skrivet av KiWo:

Tveksamt om den där prylen kan vara ansluten mot två enheter samtidigt (du kansk läst på mer än jag). Vet att DROBO's NAS-enheter har möjlighet att ha en M.2-SSD som cache-disk vet dock inte hur mycket extra prestanda det ger, men borde ju gå att forska reda på.

EDIT: Kanske ska tillägga att jag själv aldrig använt något från Drobo, så det kanske inte ska tolkas som en rekommendation

Det har jag inte riktigt kollat upp nej... Antog det bara haha...

Anledningen till att jag gärna inte kör NAS är som sagt att det krävs en jäkla apparat för att driva allt, men massa cache och processorkraft osv

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem

1. Hur mycket data pratar vi om?

2. Hur mycket beräknas datan växa under enhetens beräknade livslängd?

3. Behöver de bärbara tillgång även till R3D-filer etc? Isf kanske någon lämplig lagring och en VPN-lösning kan vara the shit.

4. Stämmer det att ni tänkt arbeta med datan när den ligger på enheten?
4a. Om ja, hur många samtidiga användare?
4b. Har vi en susning om vad för bandbredd som krävs? Ska flera jobba samtidigt med stora högupplösta filmfiler så lär det krävas en herrejösseslösning och GbE blir snabbt en flaskhals.

5. Behöver ni en lösning som ni kan teckna serviceavtal på? Det låter ju som att det kostar lite om det ligger nere några timmar/dagar?

6. Backup/redundans. Hur har ni tänkt kring detta?

Kan det vara en lösning att dela upp data som det arbetas med och något som mera liknar ett arkiv? Detta för att slippa köpa en BÅDE svinstor och svinsnabb lösning

Edit: Var ska den stå? På ett kontor eller har ni ett rack i eget utrymme så att det inte gör något om det låter mycket?

Edit2: Det behövs ingen jättekrallig NAS för att fylla en GbE (~112MB/s) såvida det inte rör sig om skitsmå filer.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Använder du en NAS så kan flera ansluta till den på samma gång.
Kör du med det du länka ovan (även kallat DAS (Direct Attached Storage)) så kan man få upp hastigheten iom andra interface så som USB3m FW eller Thunderbolt men då kan du också bara ansluta en dator till den i taget.

60 MB/sek låter lite klent.
Synology har en NAS med plats för 4 diskar (modell: DS415+) där kommer man upp i ca 200 MB/sek med Link Aggregation (två nätverkskablar anslutna mellan NASen och datorn).

Sen har den eSATA-portar, USB 2 & 3 om ni vill kopiera över data till externa diskar för arkivering.
NASen har stöd för FTP mm för att komma åt filerna ute på språng

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske ska kolla på SAN/Fibre Channel i stället, det är en fråga om vad det får kosta men betalar du så går det att få hög prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Synology har en NAS med plats för 4 diskar (modell: DS415+) där kommer man upp i ca 200 MB/sek med Link Aggregation (två nätverkskablar anslutna mellan NASen och datorn).

Ja och nej. Inte till en och samma dator mig veterligt. Du behöver väl stöd för SMB3 för att kunna använda flera GbE på det sättet och det har nog tyvärr inte Synology's DSM (ännu). Du får högre hastighet med flera strömmar, t ex flera samtidiga användare men inte till en och samma dator om jag fattat det rätt. Dessutom behövs en switch med stöd för LACP om flera datorer ska kunna ansluta vilket det väl var frågan om här, annars är nog som du säger en DAS en bättre väg att gå.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Ja och nej. Inte till en och samma dator mig veterligt. Du behöver väl stöd för SMB3 för att kunna använda flera GbE på det sättet och det har nog tyvärr inte Synology's DSM (ännu). Du får högre hastighet med flera strömmar, t ex flera samtidiga användare men inte till en och samma dator om jag fattat det rätt.

Så hur kör de testerna här då?
https://www.synology.com/en-global/products/performance#4_bay

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Köp en filserver med 10GbE så borde det vara lugnt.
De flesta raidkort idag fixar utan problem över 1GB read/write på större filer och du kan ju mixa ssd/hdd alt köra kort som har ssd som "cache" utöver det inbyggda minnet.
Nu kör jag inte min egen för fet performance men mina Reddiskar i Raid5 fixar lätt 800MB seq read/write.
Ska du ha en någolunda vettig nas är det samma pengar som för en vanlig burk.
Vill man själv välja vilken typ av disk man ska bestycka med så fungerar Supermicro fantastiskt bra men för ett företag vill man ju gärna ha på platsen garanti som ex.vis HP, Dell m.fl erbjuder.
Jag hade tagit en server vilken dag i veckan över en NAS (Not A Server

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

10GbE eller Infiniband är intressant kanske?
>500MB/s är fullt möjligt

Frågan är hur pass seriöst man vill köra, ofta plånboken som styr lite...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Rekommenderar att fixa en ordentlig NAS, inte en Synology mes med 4HDD:er och proprietär Raid.

Skaffa ordentlig Raid med 6-10diskar och anslut på 1GBit nät. Vi maxar vårt nätverk med 5st HDD i Raid 5. Ska du ha snabbare så får du satsa på parade nätverkskort som kan köra 2GBit samtidigt eller en DAS där arbetsdatorn även delar ut DAS:en på nätverket via t ex Windows Samba eller liknande lösning.

Annars kan du lösa intern diskraid för högre hastigheter och nätverksdelning (fortfarande 100MB/s limiterat pga nätverket), denna data backas upp till nas på plats varje natt och även bort till långtbort i stan service för att köra backup offsite.

Vill du ha högre hastigheter på en NAS än 100MB/s så får du fundera på parade nätverksportar eller uppgradera till 10Gbit. Vilket kostar massor med pengar.

Absolut helst skaffar du en ordentlig server med 10Gbit/s nät än sysslar med egen NAS då det inte finns någon service där att få.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Flera samtidiga användare (datorer) och räknar samman totalen? Jag vet inte, men det enda jag hittar om DSM och multipath har att göra med iSCSI.

Edit: det står längst ner på sidan vad dom använt, men det är ju intressant att dom använt "Intel Gigabit CT" i klientdatorn? Jaha, flera stycken då får man ju anta? MPIO är heller inte tillgängligt i Windows 7 som uppges ha använts varför jag drar slutsatsen att dom använt flera datorer.

Jag hade gärna sett att det funkat och håller med om att prestandasiffrorna kan vara missvisande (om jag har rätt). Har en 1512+ och kör LACP men har inget att prova med i andra änden (inte utan att börja skruva isär saker och flytta dual-NICar etc).

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Vet inte hur stora ni är men skulle nästan föreslå att ni vänder er till en levrantör "cloud computing" och köper CDN "Content Delivery Network" tjänst så behöver man oftast inte betala mer än det man använder, och ni får den farten ni behöver.

http://en.wikipedia.org/wiki/Content_delivery_network

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Rekommenderar att fixa en ordentlig NAS, inte en Synology mes med 4HDD:er och proprietär Raid.

Skaffa ordentlig Raid med 6-10diskar och anslut på 1GBit nät. Vi maxar vårt nätverk med 5st HDD i Raid 5. Ska du ha snabbare så får du satsa på parade nätverkskort som kan köra 2GBit samtidigt eller en DAS där arbetsdatorn även delar ut DAS:en på nätverket via t ex Windows Samba eller liknande lösning.

Annars kan du lösa intern diskraid för högre hastigheter och nätverksdelning (fortfarande 100MB/s limiterat pga nätverket), denna data backas upp till nas på plats varje natt och även bort till långtbort i stan service för att köra backup offsite.

Vill du ha högre hastigheter på en NAS än 100MB/s så får du fundera på parade nätverksportar eller uppgradera till 10Gbit. Vilket kostar massor med pengar.

Absolut helst skaffar du en ordentlig server med 10Gbit/s nät än sysslar med egen NAS då det inte finns någon service där att få.

Properitär RAID i DSM? Sen när är mdadm (SHR) properitärt? Det räcker med 4x4TB WD RED (SHR-1) för att maxa en GbE (~112MB/s) i en DS1512+ kan jag meddela och går att stoppa diskarna i en Linuxkärra om hårdvaran i sig havererar men datan är intakt.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Flera samtidiga användare (datorer) och räknar samman totalen? Jag vet inte, men det enda jag hittar om DSM och multipath har att göra med iSCSI.

Edit: det står längst ner på sidan vad dom använt, men det är ju intressant att dom använt "Intel Gigabit CT" i klientdatorn? Jaha, flera stycken då får man ju anta? MPIO är heller inte tillgängligt i Windows 7 som uppges ha använts varför jag drar slutsatsen att dom använt flera datorer.

Jag hade gärna sett att det funkat och håller med om att prestandasiffrorna kan vara missvisande (om jag har rätt). Har en 1512+ och kör LACP men har inget att prova med i andra änden (inte utan att börja skruva isär saker och flytta dual-NICar etc).

fast då är det ju väldigt felvisande siffror. De skriver både att de kör win7 och med vanliga CT-kort.
Jag kör MPIO mellan Synology och ESXi så det är inte riktigt samma sak. De skriver uttryckligen Windows...

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Micke O:

Properitär RAID i DSM? Sen när är mdadm (SHR) properitärt? Det räcker med 4x4TB WD RED (SHR-1) för att maxa en GbE (~112MB/s) i en DS1512+ kan jag meddela och går att stoppa diskarna i en Linuxkärra om hårdvaran i sig havererar men datan är intakt.

Nämde varken DSM eller SHR, rekommendationen är att undvika alla form av NAS med properitära raider. Inte att alla Syn har prop...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

fast då är det ju väldigt felvisande siffror. De skriver både att de kör win7 och med vanliga CT-kort.
Jag kör MPIO mellan Synology och ESXi så det är inte riktigt samma sak. De skriver uttryckligen Windows...

Men då kör du iSCSI?

Eftersom dom redovisar iSCSI separat så kan man ju ANTA att dom kört SMB för Windows-testerna men eftersom Microsoft själva säger att MPIO inte är tillgängligt i W7, däremot 2008R2 (och nyare får man väl anta) så har jag svårt att få ihop Synologys siffror.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nämde varken DSM eller SHR, rekommendationen är att undvika alla form av NAS med properitära raider. Inte att alla Syn har prop...

Ok, sorry, då är vi överens

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Jag börjar också luta åt att en riktig server förmodligen är bästa vägen att gå, och mest flexibelt. En 10GbE och då kan man antingen direktansluta den till arbetsstationen som behöver det och övriga via GbE om man inte vill köpa en 10GbE switch.

Dessutom kan man lätt koppla en bandare till eller hur man nu tänkt lösa backuperna.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc.Morgan:

Tjena clockers,

Jag har nyligen startat företag tillsammans med min kollega och jobbar inom foto-, reklam- och filmbranschen.

Tidigare har vi jobbat ganska "offline", dvs materialet låg på hårddiskar i en stationär dator där vi sedan dumpat över filer till externa diskar för backup när de interna blivit fulla. Nu vill jag gärna ändra detta av ett flertal anledningar, den största är då att alla ska kunna ha tillgång till allt och samtidigt upprätthålla en hastighet som inte gör att överförings/renderingstider offras.

I och med att vår huvuddator kör dubbla Xeon och har ett Titan Black och 64GB RAM och yadayada så känns det lite tråkigt om allt fallerar på diskarnas hastighet.

Såhär ser flödet ut idag när vi jobbar:

Fotografering/filmning in på kort/diskar --> manuellt överförs till en av de stationära datorernas interna hårddiskar.

Mappstruktur/katalog skapas lokalt på datorn --> bearbetning påbörjas --> rendering görs lokalt --> fil/filer skickas till kund.

Efter projektets gång ligger filerna kvar på datorn --> dumpas över på 3.5" diskar via en dockningsstation och läggs i en väska.

Om man vill ha tillgång till filerna utanför kontoret eller via en telefon/laptop --> Teamviewer/skicka filerna via WeTransfer/USB-sticka.

Just tillgänglighetsmässigt så hade ju en NAS varit en bra lösning med FTP-access till enheterna som inte är på kontoret, men vad som krävs då är en sån djääävulsk pjäs för att både få utrymmet, RAID:en och hastigheten. Rent hastighetsmässigt så har jag sett NAS:ar med RAID 1 komma upp i runt 60MB/s, vilket inte är snabbt nog när man jobbar med REDs .r3d-filer som kan ligga på 4GB styck.

Vad jag nu kikar efter är kanske något likt denna, dock är jag väldigt osäker på hastigheten de levererar. Anledningen till att köra en sådan enhet är för att då kan jag koppla in den via USB till routern för att få remoteaccess och sedan eSATA in i vår huvuddator. För de bärbara/offshore enheterna krävs inte någon superhastighet, men gärna så ska man ändå ha tillgång till allt som ligger på disken.

Med en enhet som denna är tanken att de stationära redigeringsdatorerna endast ska ha SSD med programmen på och sedan jobba direkt mot denna externa lösning.

Tänker jag helt fel? Är det omöjligt att jobba såhär? Tips?

Mvh

Köp en filserver med hårdvaruraid från nån större tillverkare istället såsom HP/Dell. Då kommer ni bara vara bundna av nätverket istället och kan på enklare sätt låta något annat ta backup, såsom extern disk eller Nas eller liknande.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Men då kör du iSCSI?

Eftersom dom redovisar iSCSI separat så kan man ju ANTA att dom kört SMB för Windows-testerna men eftersom Microsoft själva säger att MPIO inte är tillgängligt i W7, däremot 2008R2 (och nyare får man väl anta) så har jag svårt att få ihop Synologys siffror.

Japp i det fallet är det iSCSI

jo det känns som det är många konstigheter som skulle behöva klargöras i de där mätningarna

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kört arbetsstationen som server så länge det bara är den som behöver de höga hastigheterna på lagringen. Windows fildelning duger bra. En backup-programvara och externa diskar. En fysisk brandvägg med vpn-server när man behöver koppla upp sig fjärrledes. När fler arbetsstationer kommer kan man köpa server istället, de investeringar jag skrivit kommer fortfarande vara användbara ihop med den.

Permalänk

OJ vad svar jag hann få haha, kul!

Många av er pratar i termer som jag inte har någon aning om, hårdvara har jag väl koll på men serversystem kan jag mer eller mindre inget om...

Men såhär då: det lutar mot att köpa någon sorts NAS-lösning med 4-bay. Vad jag har för krav på denna NAS som ni tycker jag ska köra på är då följande:

- Kosta under 10.000

- Ha dubbla ethernetportar så jag kan koppla en direkt in i huvuddatorn och en in i routern för FTP/lokal nätverksdelning

- Inte flaskhalsa hårddiskarnas hastighet (om de satt internt i datorn) i RAID5/10(?), diskar likt denna kanske (?)

Som svar till någras frågor så är det möjligt att max 2st videoprojekt kommer att använda lagringsutrymmet samtidigt. Vad som även kommer ligga på utrymmet är Adobe Lightroom katalogen då det skulle vara underbart om alla hade tillgång till den istället för att ha olika kataloger på olika datorer. Denna katalog kanske kommer att jobbas med samtidigt som videoprojekt jobbas med.

Detta är f.ö. huvuddatorn som vi sitter på mest.

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem

För 10k så kan du få en halvkass lösning, ingenting med business level prestanda och i princip allting du får för de pengarna kommer prestera exakt likadant. Serviceavtal och support är helt uteslutet för de pengarna.

Satsa på WD Red Pro diskar, de är 7.2K diskar istället för 5.4K som vanliga Red är, kommer ge lite extra prestanda speciellt vid random read. Kan vara värt att köra RAID10, RAID5/6 kan ha en väldigt stor påverkan av prestanda när man skriver till NASet.

Skaffa en switch som stöder link aggregation och koppla in båda portarna i switchen. Finns ingen anledning till att köra portarna separat i en sån här enhet, ni förlorar bara potentiell prestanda.

Tänk på vad som händer om någonting går ner, d.v.s. flera diskar går sönder och det tar 2-3 dagar innan ni får upp systemet igen.

Enheten du länkade till i ditt första inlägg är en vanlig extern hårddisk, vilket kanske kan vara vettigt i eran budget om ni kan hitta en med Thunderbolt eller eSATA interface, men det enda sättet att dela dem är att fysisk flytta dem mellan datorer (vilket visserligen är lättare än med en intern disk).

NASar är inte per defenition sämre än en "riktig" server, konsumentprodukter är det. Om ni i framtiden skulle överväga att köpa en riktig (Dell/HP) server enbart för lagring, kolla på lagringslösningar från t. ex. NetApp först. Då kan det dessutom vara värt att prata med någon som vet vad de håller på med också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc.Morgan:

OJ vad svar jag hann få haha, kul!

Många av er pratar i termer som jag inte har någon aning om, hårdvara har jag väl koll på men serversystem kan jag mer eller mindre inget om...

Men såhär då: det lutar mot att köpa någon sorts NAS-lösning med 4-bay. Vad jag har för krav på denna NAS som ni tycker jag ska köra på är då följande:

- Kosta under 10.000

- Ha dubbla ethernetportar så jag kan koppla en direkt in i huvuddatorn och en in i routern för FTP/lokal nätverksdelning

- Inte flaskhalsa hårddiskarnas hastighet (om de satt internt i datorn) i RAID5/10(?), diskar likt denna kanske (?)

Som svar till någras frågor så är det möjligt att max 2st videoprojekt kommer att använda lagringsutrymmet samtidigt. Vad som även kommer ligga på utrymmet är Adobe Lightroom katalogen då det skulle vara underbart om alla hade tillgång till den istället för att ha olika kataloger på olika datorer. Denna katalog kanske kommer att jobbas med samtidigt som videoprojekt jobbas med.

Detta är f.ö. huvuddatorn som vi sitter på mest.
http://oi59.tinypic.com/j9ykab.jpg

Eftersom du inte vill flaska huvuddatorn står jag fast vid att jag låtit den vara server också. Jobbet att låta den vara server kommer inte belasta den särskilt hårt

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

För 10k så kan du få en halvkass lösning, ingenting med business level prestanda och i princip allting du får för de pengarna kommer prestera exakt likadant. Serviceavtal och support är helt uteslutet för de pengarna.

Satsa på WD Red Pro diskar, de är 7.2K diskar istället för 5.4K som vanliga Red är, kommer ge lite extra prestanda speciellt vid random read. Kan vara värt att köra RAID10, RAID5/6 kan ha en väldigt stor påverkan av prestanda när man skriver till NASet..............

Skrivet av jocke92:

Eftersom du inte vill flaska huvuddatorn står jag fast vid att jag låtit den vara server också. Jobbet att låta den vara server kommer inte belasta den särskilt hårt

Okej tack för bra input!

Med mina preferenser, för totalt runt 20 000 ex moms och med lagring på runt 10TB, vad kan ni rekommendera?

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem

Om jag tolkade dig rätt så menade du att du vill har Lightrooms catalog på NASen. Om inget ändrats på den fronten sedan version 4 så gick det inte (officiellt iaf) att ha catalog på en nätverksenhet. Möjligen via iSCSI, då kanske det inte fattar att man försöker använda den från en nätverksenhet, då får du dessutom till multipathing och kan nyttja flera GbE ifall du ett dual eller quad-NIC i er arbetsstation.

Var 10k inkl. eller exkl. disk?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc.Morgan:

Okej tack för bra input!

Med mina preferenser, för totalt runt 20 000 ex moms och med lagring på runt 10TB, vad kan ni rekommendera?

Om du står fast vid NAS så kanske Synology DS1515+ eller DS1815+ kan vara något. Går att expandera med 5-disks kabinett som dock inte är gratis.

5xWD Red Pro 4TB

Någon lämplig switch som stöder LACP (Link Aggregation) och en dual eller quad-NIC förutsatt att du tänker köra iSCSI iaf.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Om jag tolkade dig rätt så menade du att du vill har Lightrooms catalog på NASen. Om inget ändrats på den fronten sedan version 4 så gick det inte (officiellt iaf) att ha catalog på en nätverksenhet. Möjligen via iSCSI, då kanske det inte fattar att man försöker använda den från en nätverksenhet, då får du dessutom till multipathing och kan nyttja flera GbE ifall du ett dual eller quad-NIC i er arbetsstation.

Var 10k inkl. eller exkl. disk?

Jag har iofs inte kollat om det är möjligt att ha katalogen, det hade bara vara väldigt händigt så man slipper fjärrstyra datorer när man inte är på plats osv.

Förlåt men förstår inte alls vad du menar med "då får du dessutom till multipathing och kan nyttja flera GbE ifall du ett dual eller quad-NIC i er arbetsstation."

Inkl disk!

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Rekordmedlem

Asrock släpper ett nytt moderkort med dubbla 10 Gbit portar och stöd för ddr 4, det kanske är nått att basera en lagringsburk på.
http://www.asrock.com/mb/Intel/X99%20WS-E10G/index.asp?cat=

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.