virtualisering eller ej / hosta gratis counter strike server

Permalänk

virtualisering eller ej / hosta gratis counter strike server

om man skall köra två cpu krävande applikationer på en dator, är det föredel att köra dem separat virtualiserade eller inte?

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem

beror på vad det är för applikationer men generellt nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlawsWorth:

om man skall köra två cpu krävande applikationer på en dator, är det föredel att köra dem separat virtualiserade eller inte?

Ja. Du kan styra resursutnyttjandet i större grad. T.ex kan du antingen fördela CPU till 50/50. Elller så granskar du reursutnyttjandet över tid och justerar så det motsvarar det verkliga behovet som kan vara t.ex 56/44. Det gäller även minnesutnyttjandet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det beror nog på vad som skall köras, hårdvaruacceleration och vilken virtualiseringsteknik (de har olika mycket overhead). Ett problem att köra på samam host är ifall resurserna tar slut, men samtidigt är en fördel om bara ena kräver CPU för stunden så kan den andra få mer (och utan overhead från virtualisering). Men som Dr.Mabuse säger finns det fördelar med styrning av resurser istället vilket också är en stor fördel, framförallt ju fler applikationer det blir.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Skrivet av Kuufukuji:

Det beror nog på vad som skall köras, hårdvaruacceleration och vilken virtualiseringsteknik (de har olika mycket overhead). Ett problem att köra på samam host är ifall resurserna tar slut, men samtidigt är en fördel om bara ena kräver CPU för stunden så kan den andra få mer (och utan overhead från virtualisering). Men som Dr.Mabuse säger finns det fördelar med styrning av resurser istället vilket också är en stor fördel,[...]

...givet att den OS-instans som applikationerna skulle samsas på inte har motsvarande grad av prioritetskontroll och resursallokering.

Permalänk

målet är är att köra teamspeak/counter-strike server + ev tredje program och tänkte att om jag drar in det på servern utan köra virtualisering och det blir hårdbelastning kunde programmen påverka varandra negativt.

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk

gratis hosting Counter-Strike/Minecraft/Team Fortress 2/teamspeak

Har två datorer över med Intel Core i3 3217U cpu och 8gb ram samt 128gb SSD och 100/100mbit med fast ip. Har redan satt upp en ts server och nu funderar jag på att slänga upp en counter-strike:go server, minecraft server, team fortress 2 el dyl.

Frågan lyder vad som krävs hårdvarumässigt och om de är något man bör köra virtualiserat, på varsin dator eller köra flera spel tsm på en dator? Samt såklart om det finns något intresse här som motiverar att man slänger upp det och om det finns någon eldsjäl som kan administrera?

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlawsWorth:

Har två datorer över med Intel Core i3 3217U cpu och 8gb ram samt 128gb SSD och 100/100mbit med fast ip. Har redan satt upp en ts server och nu funderar jag på att slänga upp en counter-strike:go server, minecraft server, team fortress 2 el dyl.

Frågan lyder vad som krävs hårdvarumässigt och om de är något man bör köra virtualiserat, på varsin dator eller köra flera spel tsm på en dator? Samt såklart om det finns något intresse här som motiverar att man slänger upp det och om det finns någon eldsjäl som kan administrera?

Så du vill slänga upp ett par servrar och sedan ha ngn som sköter om det åt dig?

Får jag fråga varför du ska slänga upp ett par servrar om du inte har intresse av att sköta det?
vad vill du åstakomma med detta osv, så man förstår mer bara

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Kortfattat svar: Ja. Längre svar: Jovars.

Seriöst svarat: Ska du köra TS och CS-server skulle jag nog virtualisera dem. Det finns några situationer när det inte är lämpligt (eller inte mest fördelaktigt) att virtualisera. Ett exempel kan vara grafikintensiva tillämpningar, och din hårdvara finns inte på HCL (tänker främst VMware här). Men för dina tillämpningar skulle jag säga Ja. Vilken plattform? Välj själv! Du blir nog inte missnöjd med någon.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

För de tjänsterna ser jag absolut ingen anledning att virtualisera, overheaden du får på att virtualisera kommer troligen att vara ett större problem än nyttan du får ut av att göra det. Sedan vet jag att CS servrar är ganska beräkningsintensiva (fps som det kallas) och därför kan bli lidande av att virtualiseras, detta stämde ivf för några år sedan, nu har jag inte labbat direkt mycket med det på senare tid, och det kan hända att det flyter på bra virtuellt också. Men tidigare så gick många (seriösa serverdriftare) så långt som att kompilea sin egen kärna för att öka på server-fps:en

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Kort svar: Självklart ska du virtualisera och konsolidera så mycket du kan.
Långt svar: Finns det inget krav på hårdvaruacceleration (GPU, CPU) eller fysisk påhängshårdvara (TV-kort, USB-licensnycklar och liknande) är det väldigt få applikationer som -inte- lämpar sig för virtualisering idag.

Generellt sett tappar du ungefär 10% i overhead på virtualisering, men det tjänar du igen mångfalt i och med att du kan konsolidera flera servrar på samma hårdvara.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Skrivet av olol:

För de tjänsterna ser jag absolut ingen anledning att virtualisera, overheaden du får på att virtualisera kommer troligen att vara ett större problem än nyttan du får ut av att göra det. Sedan vet jag att CS servrar är ganska beräkningsintensiva (fps som det kallas) och därför kan bli lidande av att virtualiseras, detta stämde ivf för några år sedan, nu har jag inte labbat direkt mycket med det på senare tid, och det kan hända att det flyter på bra virtuellt också. Men tidigare så gick många (seriösa serverdriftare) så långt som att kompilea sin egen kärna för att öka på server-fps:en

Hur mycket overheadprestanda stjäl en (modern) hypervisor idag? Har väldigt svårt att se att det är en mätbar (märkbar) skillnad, när VM'arna kan arbeta direkt mot hårdvaran i servern. Vinsten med virtualisering (åter igen, oavsett hypervisor) är en ökad skalbarhet prestandallokering.
En länk där ämnet diskuteras för den intresserade. Tänk på att gamla hypervisors är "sämre" ur overheadaspekten jämfört med nya. http://serverfault.com/questions/135431/is-virtual-machine-sl...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Skrivet av Delarium.:

Hur mycket overheadprestanda stjäl en (modern) hypervisor idag? Har väldigt svårt att se att det är en mätbar (märkbar) skillnad, när VM'arna kan arbeta direkt mot hårdvaran i servern.

Det stämmer nog. För tjänster som ändå ska ut på WANet är nog inte realtidskraven sådana att några procents högre latens eller minskad throughput är ett bekymmer.

Det som skulle kunna ställa till det är om tjänsterna ska köras på en väldigt spinkig server, som inte orkar med flera OS-instanser.*

Citat:

Vinsten med virtualisering (åter igen, oavsett hypervisor) är en ökad skalbarhet prestandallokering.

En annan fördel med virtualisering som i mina ögon väger mycket tyngre är att varje tjänsts stack kan isoleras. Med virtualisering är det inga problem att köra flera tjänster som tekniskt eller supportmässigt behöver olika versioner av OS, JVM, PHP, etc.

* Skärp dig, Hieronymus. En gig internminne fås för mindre än en hundring i dag.

Permalänk
Skrivet av Solding:

Så du vill slänga upp ett par servrar och sedan ha ngn som sköter om det åt dig?

Får jag fråga varför du ska slänga upp ett par servrar om du inte har intresse av att sköta det?
vad vill du åstakomma med detta osv, så man förstår mer bara

Var nog lite otydlig ursäkta...

Jag har 'råkat' köpa två intel nuc datorer (pryltokigproblem) och insåg att jag inte riktigt kan motivera pengarna jag spenderat och tänkte lösa problemet på något kul sätt. Då helst genom slänga in någon spelserver, problemet för min del är ju att jag inte riktigt längre har tid pga av jobbet att administrera allt och spelar måttligt. Dock så fick jag ex lite blodad tand av CS:GO efter sett det live på dreamhack. Därav slog det mig att om de är kraftfulla nog att kunna agera spel server så vore det ju ett bra sätt att utnyttja dem till det iom jag har två fasta ip adresser och två fasta 100/100mbit anslutningar jag kan utnyttja + en tredje anslutning med icke fast ip. Har ju båda inkopplade till en UPS enhet och fått upp en teamspeak server så borde ju gå att få upp något kul på dem som de som är mer aktiva kan ha nytta av medan jag själv kan spela i den mån och tid jag har.

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem

Tycker det borde funka till CS:GO, men lättaste är ju att kasta upp en server och kolla hur det funkar i praktiken för att få det bästa svaret.

Att hitta nån som sköter om borde inte vara några större problem.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Haha, aldrig sett någon huggas för att vilja ge bort något gratis. Vad gäller prestandan så är det förmodligen bäst att testa, flaskhalsen kommer utan tvekan vara CPUn, men det kommer bero på saker som om du har bottar som fyller upp eller max antal spelare. Förmodligne kommer du kunna hosta utan några större problem.

Vad gäller att hitta spelare/admin så borde det vara busenkelt. Är du riktigt desperat så borde till exempel subreddits för respektive spel snabbt kunna hitta dig någon.

Permalänk
Skrivet av TheNoNa:

Haha, aldrig sett någon huggas för att vilja ge bort något gratis. Vad gäller prestandan så är det förmodligen bäst att testa, flaskhalsen kommer utan tvekan vara CPUn, men det kommer bero på saker som om du har bottar som fyller upp eller max antal spelare. Förmodligne kommer du kunna hosta utan några större problem.

Vad gäller att hitta spelare/admin så borde det vara busenkelt. Är du riktigt desperat så borde till exempel subreddits för respektive spel snabbt kunna hitta dig någon.

Well, allt har med WAF värdet att göra då jag måste finna fiktiva motiveringar för allt jag köper i egenskap av 'prylnörd' och i det här fallet vore det en god gärning och nöd motivering om jag agerar host och passar på att utnyttja min hårdvara medan den kan vara till någon nytta. Har ju skaffat genom åren UPS enhet, nätverkskamera, intel nuc enheter, företagsswitch m.m. och fyllt garderoben där hemma mest på skoj och nu är det väl dags att använda. Vad det gäller cpu tror jag det kan fungera efter googlat lite snabbt så verkar iaf source spelen klara sig ok på i3 cpu utan några problem såvidare man inte skall försöka driva flera spelserverar på samma enhet.

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem

En sak som kan vara bra för dig att veta är att du bör ge en srcds (source dedicated server) tillgång till 2 processorkärnor om du vill ha bäst prestanda på servern. srcds är numera delvis 2-trådig men dom flesta vet inte om detta.
Tumregeln förr var att inte ha mer än 1 srcds per processorkärna men efter orangebox-uppdateringen gjordes för srcds bör man alltså ge varje srcds 2 kärnor.

Permalänk
Skrivet av samots:

En sak som kan vara bra för dig att veta är att du bör ge en srcds (source dedicated server) tillgång till 2 processorkärnor om du vill ha bäst prestanda på servern. srcds är numera delvis 2-trådig men dom flesta vet inte om detta.
Tumregeln förr var att inte ha mer än 1 srcds per processorkärna men efter orangebox-uppdateringen gjordes för srcds bör man alltså ge varje srcds 2 kärnor.

tack!

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk

tack för många bra svar fått lite mer kött på benen nu. en dum fråga, om man kör två win 7 maskiner då krävs det också två licens nycklar och räcker inte med en oem nyckel som man äger sedan tidigare antar jag?

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem

Men om man nu virtualiserar så måste man även driva två operativsystem, kanske här de 10%en kommer in?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Kör du Linux så kan du använda containers då slipper du overheaden / delad kärna men fortfarande möjligheten att dela upp resurser med mera. Vill man köra något som inte stödjer Linux kärnan ex windows så är det VM som gäller

Jag kör en router/brandvägg Linux mot nätet, skulle jag köra en cs server skulle jag köra containers och inte ge direkt tillgång till WAN gränsnittet i den containern så att det blir ungefär som att ha det på en separat dator LAN. Bakom brandväggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

...givet att den OS-instans som applikationerna skulle samsas på inte har motsvarande grad av prioritetskontroll och resursallokering.

För windowsmiljöer, och CPU begränsning finns BES. Långt från perfekt, men klart bättre än att bara kunna styra affinity. Jag har inte hittat något för att begränsa minnesåtkomst på samma sätt, men det kanske inte r ett problem i samma utsträckning...?

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av lappen81:

Kör du Linux så kan du använda containers då slipper du overheaden / delad kärna men fortfarande möjligheten att dela upp resurser med mera. Vill man köra något som inte stödjer Linux kärnan ex windows så är det VM som gäller

Jag kör en router/brandvägg Linux mot nätet, skulle jag köra en cs server skulle jag köra containers och inte ge direkt tillgång till WAN gränsnittet i den containern så att det blir ungefär som att ha det på en separat dator LAN. Bakom brandväggen

okunnig på linux så det blir win7/win8.1

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast