Virtuell server problem

Permalänk
Medlem

Virtuell server problem

Upptäckte ett bekymmer igår,
Har en HP N54 som jag har som virtuell server.
med 2 st olika OS på. 1 st med Freenas och 1 st med Linux.
När jag nu går in via Vsphere så hittar den inte åt varken Freenas eller Linux.

Kollar jag via routern så är inget av dessa igång heller.

Men i Vspehre så finns inget.

Nu är i sig detta inget jätte problem, men de grejer jag lagt in på Freenas, hur kommer jag åt de? Går det plocka ur hårddiskarna och på så vis? Eller finns det någon bakväg jag kan gå för att komma åt det?
Tänker mig ändå att göra om själva strukturen och endast köra Windows 20XX server på den istället. Men vill inte att allt som ligger på just nu försvinner.

Mvh Linus

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

i Vsphere så kan du testa att gå på "configuration - Storage - Browse" och se om du har kvar dom virtuella servrarna där. Finns dom där så kan du högerklicka på vmdk filen och "Add to inventory" på detta vis kanske det återkommer.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olol:

i Vsphere så kan du testa att gå på "configuration - Storage - Browse" och se om du har kvar dom virtuella servrarna där. Finns dom där så kan du högerklicka på vmdk filen och "Add to inventory" på detta vis kanske det återkommer.

Tack för tipset.
Där hittar jag iallafall 3 st datastores.
1 st Freenas (inactive) . Denna är grå markerad och går inte markera.
1 st MISC. svart markerad och går att klicka på, hittar dock inget "add to inventory"
1 st System. Denna är samma som MISC

Om jag i fönstret längst till vänster klickar på ip adressen som är till WMvare så har jag nått där under som står "unknown (inaccesible)"

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Tack för tipset.
Där hittar jag iallafall 3 st datastores.
1 st Freenas (inactive) . Denna är grå markerad och går inte markera.
1 st MISC. svart markerad och går att klicka på, hittar dock inget "add to inventory"
1 st System. Denna är samma som MISC

Om jag i fönstret längst till vänster klickar på ip adressen som är till WMvare så har jag nått där under som står "unknown (inaccesible)"

Var valde du att spara din freenas installation när du skapade denna?
att freenas är inactive låter ju som att du efter att freenas har startats virtuellt så delar den ut lagring tillbaka till vmware, stämmer detta?
Antag att så är fallet så är vi tillbaka på var freenas installationen är lagrad, då detta är den viktiga att få igång för att komma vidare med övriga vm:ar

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olol:

Var valde du att spara din freenas installation när du skapade denna?
att freenas är inactive låter ju som att du efter att freenas har startats virtuellt så delar den ut lagring tillbaka till vmware, stämmer detta?
Antag att så är fallet så är vi tillbaka på var freenas installationen är lagrad, då detta är den viktiga att få igång för att komma vidare med övriga vm:ar

Nu är det ju ett tag sedan jag gjorde detta.
Men jag följde en guide som låg är på SC. Enl denna tråd (http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1134186-guide-ege...)
Så installationsfilen låg väl på just den virtuella maskinen?

Känns som i detta läge är jag mest intresserad att få tillbaka den data jag har lagrad på Freenas, och sedan kan jag börja om från början.
Och då utan att skapa en virtuell del.

__________________
Update:
Nu har jag konstaterat att jag inte kommer att få igång den virtuella Freenas av någon anledning. (den har av någon anledning försvunnit som VM)
Ubuntu fungerar klockrent nu dock som då ligger som en egen VM.
Kan jag på något vis koppla freenas.vmdk så att jag kommer åt den via Ubuntu istället?
För jag antar att det är där i som mina filer ligger som jag laddat upp till Freenas?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Beror helt på hur du lagt upp det.

Om du har esxi installerat så borde du kunna bläddra i din datastorage och lägga till freenas vmdk:n som en egen VM enligt det jag skrev. Annars kanske du kan installera freenas som en ny VM och lägga till den befintliga datastorage filen till VM:en när den är skapad så borde du komma åt all data som låg lagrad på sagda vm.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olol:

Beror helt på hur du lagt upp det.

Om du har esxi installerat så borde du kunna bläddra i din datastorage och lägga till freenas vmdk:n som en egen VM enligt det jag skrev. Annars kanske du kan installera freenas som en ny VM och lägga till den befintliga datastorage filen till VM:en när den är skapad så borde du komma åt all data som låg lagrad på sagda vm.

Tack för att du försöker hjälpa mig
Var första gången jag satte upp en server så är inte helt hundra på om jag lagt upp ESXI.
Testade att installera Freenas igen, men då stod det nått om att all data skulle försvinna så vågade inte fortsätta.
Men du menar att det är relativt riskfritt alltså ?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Du skrev att du har två virtuella servrar som du kommer åt via vsphere, då antar jag att du har ESXi installerat på servern, och sedan via vsphere hade du installerat freenas och Linux. Stämmer detta?

Då borde du via vsphere kunna installera en ny virtuell server med freenas. När denna freenas är installerad så går du in till vsphere och lägger till en ny hårddisk på freenas installationen och då bläddrar du fram freenas.vmdk som du hade hittat här tidigare, då borde den nya freenasen ha tillgång till materialet på gamla installationen

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olol:

Du skrev att du har två virtuella servrar som du kommer åt via vsphere, då antar jag att du har ESXi installerat på servern, och sedan via vsphere hade du installerat freenas och Linux. Stämmer detta?

Då borde du via vsphere kunna installera en ny virtuell server med freenas. När denna freenas är installerad så går du in till vsphere och lägger till en ny hårddisk på freenas installationen och då bläddrar du fram freenas.vmdk som du hade hittat här tidigare, då borde den nya freenasen ha tillgång till materialet på gamla installationen

Just nu kommer jag ju bara åt 1, den andra finns inte ens med i vsphere längre, men den har funnits där.
Får helt enkelt testa på att skapa en ny VS med freenas som OS, och sedan lägga till freenas.vmdk
Det går inte att lägga till den då i Ubuntu? Eller läser dom in filerna på olika vis?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Hittar du inte någon fil i stil med freenas.vmx i något av dina datastore? Om ja högerklicka på den och välja Add to inventory. Om den inte finns längre kan du lägga till freenas.vmdk som en extra hårddisk till din Ubuntuserver. Sen måste du montera disken i Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Tror dock dom använder lite olika filsystem, zfs vs ext

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Hur är det byggt? Dvs vad lagras på vilken disk? Var ligger esxi

Windows kan inte läsa VMwares hårddiskfiler, linux ext, freenas zfs/ufs

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Hittar du inte någon fil i stil med freenas.vmx i något av dina datastore? Om ja högerklicka på den och välja Add to inventory. Om den inte finns längre kan du lägga till freenas.vmdk som en extra hårddisk till din Ubuntuserver. Sen måste du montera disken i Ubuntu.

Jo jag hittar åt en massa filer när jag "browse datastore" just nu är jag dock på jobbet så kan inte kolla att jag kommer åt just vmx. Men tror mig minnas att det fanns en sådan också. kollar då jag kommer hem iallfall.

Skrivet av olol:

Tror dock dom använder lite olika filsystem, zfs vs ext

Skrivet av jocke92:

Hur är det byggt? Dvs vad lagras på vilken disk? Var ligger esxi

Windows kan inte läsa VMwares hårddiskfiler, linux ext, freenas zfs/ufs

vi tar det från början.
Jag skapade 1 gång i tiden 2 st VM där jag kör Freenas på den ena och Ubuntu på den andra. Just nu ser jag dock bara Ubuntu. jag har 3 st Datastores upplagda 1 st som heter Freenas, 1 st som heter MISC och 1 st som heter System.
I system har jag lagt upp ISO filerna och Patcher.
Sedan är det Datastores Freenas som jag använder som lagring till just Freenas, där har jag sparat lite backuper på övriga datorer i nätverket.

Hur vet jag var jag lagt ESXI?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LinusG:

Jo jag hittar åt en massa filer när jag "browse datastore" just nu är jag dock på jobbet så kan inte kolla att jag kommer åt just vmx. Men tror mig minnas att det fanns en sådan också. kollar då jag kommer hem iallfall.

vi tar det från början.
Jag skapade 1 gång i tiden 2 st VM där jag kör Freenas på den ena och Ubuntu på den andra. Just nu ser jag dock bara Ubuntu. jag har 3 st Datastores upplagda 1 st som heter Freenas, 1 st som heter MISC och 1 st som heter System.
I system har jag lagt upp ISO filerna och Patcher.
Sedan är det Datastores Freenas som jag använder som lagring till just Freenas, där har jag sparat lite backuper på övriga datorer i nätverket.

Hur vet jag var jag lagt ESXI?

Så länge du inte tagit bort dina vmdk filer som FreeNAS ligger i så ska du bara kunna:
Högerklicka på datastorage (eller vad din lagring heter i "storage" i vSphere.
Browse datastore
Klicka dig in i FreeNAS mappen, hittar du vmdk filerna där så är det bara att högerklicka - add to inventory, så läggs den till och sedan är det bara att starta den virtuella maskinen som vanligt.

En virtuell maskin ska bara inte försvinna om du inte högerklickat på den, och sen gjort en remove from inventory.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Så länge du inte tagit bort dina vmdk filer som FreeNAS ligger i så ska du bara kunna:
Högerklicka på datastorage (eller vad din lagring heter i "storage" i vSphere.
Browse datastore
Klicka dig in i FreeNAS mappen, hittar du vmdk filerna där så är det bara att högerklicka - add to inventory, så läggs den till och sedan är det bara att starta den virtuella maskinen som vanligt.

En virtuell maskin ska bara inte försvinna om du inte högerklickat på den, och sen gjort en remove from inventory.

Funkade utmärkt, tack så mycket för hjälpen

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC