Ny server för lagring

Permalänk
Medlem

Ny server för lagring

Behovet växer och det är dags att påbörja byggandet av en ny burk för lagring.

Jag kollar på följande chassi: http://www.xcase.co.uk/rackmount-cases/x-case-rm-212-gen-ii-2...

Har någon av er erfarenhet av detta chassi?

Kommer även att köra hårdvaru-raid.

Permalänk
Medlem

Vad ska du köra för mb/cpu?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Kommer troligtvis att använda vad jag liggandes tillsvidare eftersom den endast kommer att sköta shares och inget utöver det.
Intel DP35DP och någon Core2Duo modell.

Permalänk
Medlem

Med linux?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

Jag har samma chassi fast med 24 disk platser tänk på vad det är för uttag på backplan så den passa med raidkortet du planerar att använda, du kan dessutom skruva bort backplan och använda vanliga satakablar om du skulle vilja det, men blir inte direkt lika enkelt att hotswap:a då

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Med linux?

Nej jag kommer att köra Windows Server 2012 R2

Skrivet av NightFlash:

Jag har samma chassi fast med 24 disk platser tänk på vad det är för uttag på backplan så den passa med raidkortet du planerar att använda, du kan dessutom skruva bort backplan och använda vanliga satakablar om du skulle vilja det, men blir inte direkt lika enkelt att hotswap:a då

Ah ok, Jag kommer att använda mig av SFF-8087 kablar.

Blir antagligen 2st RAID 5 volymer då den inte kommer att bli belastad speciellt hårt utan endast sköta lagring. 2 volymer pga 1 controller endast stödjer 8 diskar.
Om de inte blir att jag köper en dyrare controller.

Blir även ett Intel dualport gig NIC troligtvis, så man får lite redudans.

Permalänk

Jag hittade 2 st 24 portarts PCI express kort för 5k styck på ebay i USA Lätt värt det iaf.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Nja lite över vad jag hade tänkt mig

Permalänk
Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFlash:

Ja det såg trevligt ut men det passar tyvärr inte i det chassit jag tänkte köpa. Samt problemet med USA är tullen. Så försöker hålla mig i EU.

Permalänk
Medlem

Ska du köra Server 2012 R2, då lär du köra JBOD och storage spaces.

Visa signatur

write-host ((0..66)|%{if (($_+1)%3 -eq 0){[char][int]("118105107116111114064103105108098101114116115115111110046099111109"[($_-2)..$_] -join "")}}) -separator ""

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taljin:

Ska du köra Server 2012 R2, då lär du köra JBOD och storage spaces.

Jag kommer att köra HW raid via eventuellt 2 kontrollers.
Samt som jag tidigare skrev så blir det troligtvis 2st raid 5 volymer.
Så inget JBOD eller storage spaces.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att titta på det Taljin säger.

Storage Spaces är faktiskt riktigt grymt och ger en mycket större flexibilitet.
Om du inte tänker köpa något häftigt RAID-kort för att få hög prestanda eller annat utan bara för att köra ett par enkla Raid 5 är det helt klart ett bra alternativ.

Tänker själv bygga om mina gamla 2008 R2 hemma med hårdvaruraid till 2012 R2 med storage spaces och "JBOD".

Skrivet av Danne:

Jag kommer att köra HW raid via eventuellt 2 kontrollers.
Samt som jag tidigare skrev så blir det troligtvis 2st raid 5 volymer.
Så inget JBOD eller storage spaces.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelb:

Ett tips är att titta på det Taljin säger.

Storage Spaces är faktiskt riktigt grymt och ger en mycket större flexibilitet.
Om du inte tänker köpa något häftigt RAID-kort för att få hög prestanda eller annat utan bara för att köra ett par enkla Raid 5 är det helt klart ett bra alternativ.

Tänker själv bygga om mina gamla 2008 R2 hemma med hårdvaruraid till 2012 R2 med storage spaces och "JBOD".

Har dom styrt upp skrivprestandan i StorageSpaces nu? Sist jag testade var det usel prestanda. Sen vill jag minnas att man efter ett tags användning kunde få problem med att vissa diskar var fulla i en pool och andra typ tomma, men det gällde nog när man körde JBOD.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Har dom styrt upp skrivprestandan i StorageSpaces nu? Sist jag testade var det usel prestanda. Sen vill jag minnas att man efter ett tags användning kunde få problem med att vissa diskar var fulla i en pool och andra typ tomma, men det gällde nog när man körde JBOD.

Ber om ursäkt i förväg TS, vill bara att ingen ska läsa detta och få för sig saker.

Prestanda förlust är inget som sker vid storagespaces, det är fortfarande samma kontroller och diskar som om du inte skulle ha använt det. Allt storage spaces gör är att lyfta upp "programvaran" för din raid till operativsystemet. (Ja och för er noggranna så är någon 1-2% hit och dit inget jag skulle bry mig om när man väger upp fördelarna.)

Att olika diskar skulle gå fullt och andra inte är en självklarhet om man inte vet vad man gör. Man ska med fördel använda powershell när man sätter upp storage spaces för att kunna bestämma antal kolumner och diskar etc som ska användas på för den specifika vdisken för att få ut optimal prestanda och nyttjande.

Man vinner mycket med storage spaces när man ska blanda olika typer av data. Då man kan köra olika typer av raid på samma diskar. Man behöver inte heller allokera all tillgänglig disk direkt utan tilldela dem pooler eller vdiskar som behöver det med tidens gång. Har man även planer på att använda SSD så kan storage tiers användas för att ge en enorm prestanda knuff på traditionella snurrande diskar.

Nu ska jag inte gå mer OffTopic, är det något du undrar över är du välkommen att skicka ett PM.

PS, storage spaces är JBOD.

Visa signatur

write-host ((0..66)|%{if (($_+1)%3 -eq 0){[char][int]("118105107116111114064103105108098101114116115115111110046099111109"[($_-2)..$_] -join "")}}) -separator ""

Permalänk
Medlem

OFF TOPIC (sorry)
Kan man skapa storage space (JBOD) från säg två stycken NTFS partitioner som redan är fyllda med data? Eller kräver den tomma diskar?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

OFF TOPIC (sorry)
Kan man skapa storage space (JBOD) från säg två stycken NTFS partitioner som redan är fyllda med data? Eller kräver den tomma diskar?

du måste isåfall rensa diskarna, för att de kommer att formateras. Den skapar ju en stor partition av diskarna du lägger till i din pool.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taljin:

Ber om ursäkt i förväg TS, vill bara att ingen ska läsa detta och få för sig saker.

Prestanda förlust är inget som sker vid storagespaces, det är fortfarande samma kontroller och diskar som om du inte skulle ha använt det. Allt storage spaces gör är att lyfta upp "programvaran" för din raid till operativsystemet. (Ja och för er noggranna så är någon 1-2% hit och dit inget jag skulle bry mig om när man väger upp fördelarna.)

Att olika diskar skulle gå fullt och andra inte är en självklarhet om man inte vet vad man gör. Man ska med fördel använda powershell när man sätter upp storage spaces för att kunna bestämma antal kolumner och diskar etc som ska användas på för den specifika vdisken för att få ut optimal prestanda och nyttjande.

Man vinner mycket med storage spaces när man ska blanda olika typer av data. Då man kan köra olika typer av raid på samma diskar. Man behöver inte heller allokera all tillgänglig disk direkt utan tilldela dem pooler eller vdiskar som behöver det med tidens gång. Har man även planer på att använda SSD så kan storage tiers användas för att ge en enorm prestanda knuff på traditionella snurrande diskar.

Nu ska jag inte gå mer OffTopic, är det något du undrar över är du välkommen att skicka ett PM.

PS, storage spaces är JBOD.

Så bara för att hårdvaran är densamma så menar du att man automatiskt inte skulle få någon prestandaförlust? Nu är det ju det där med mjukvaran som ska göra jobbet också, det kan ju påverka en aning...

Vi pratar skrivprestanda på 20-30MB/s. Asgrymt. Varför skulle man behöva använda PS för att sätta upp det? Isf finns det ju ingen fördel jämfört med att köra BSD eller dylikt. Prova att googla lite på storagespaces poor performance.

Att det blev fullt på vissa diskar och tomt på andra har jag för mig hände när man började byta ut diskar mot större eller lägga till diskar. Såg kanon ut på papperet men fungerade inte i praktiken.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Själv så föredrar jag hårdvara över mjukvara, Ska även köra med hotspare och möjlighet att kunna rycka en disk som gått ner och slänga i en ny utan att ens behöva tänka på att pilla runt i mjukvaran. RAID nivå kommer även bero på hur många diskar jag kommer att bygga på. Finns planer på upp till 12 och då kommer det eventuellt bli RAID 10, en stor array över alla diskarna.

Finns även planer på att bygga ytterligare en burk för VMs men det är en helt annan femma

Även om en del är off topic så är det trevligt med input ifrån andra ang olika tekniker.

Permalänk
Medlem

Undskyld at jeg skriver på dansk, men var lige forbi.

Jeg kører en Server 2k12 R2 med Storage Space på 4x 4TB og med 4x128GB SSD som cache(lidt overkill med cache) som levere ~400MB/s. Man kan scale det ned til 2x 32GB SSDér med høj read/write som booste i forhold til bare mekaniske diske. Dog skal de lige nævnes at Storage Space i R2 er meget, meget forbedret over Storage Space i non-R2.

Permalänk
Medlem

Nu kommer folk bli helt till sig... Jag gör eventuellt en helomvändning i mitt tänkande ang en ny server för lagring
Föredrar fortfarande hårdvara men inser att det kommer att springa iväg en hel del med både det ena och det andra så detta är vad jag skulle kunna tänka mig för att hålla nere kostnaden:

X-CASE RM 212 GEN II - 2U WITH 12 HOTSWAP CADDY -INC RAIL KIT 2615kr inkl frakt. (+1000kr med nätdel ifrån x-case)
Om inte ni har tips på någon annan billigare?

ASRock C2550D4I mITX 2490kr
8GB RAM (2st 4GB ECC, har redan)
3st kablar SFF-8087 -> 4st SATA (totalt 12st sata) 500kr
Diskar kommer jag att plocka ihop vad jag har och sedan utöka eftersom jag köper nya samt byter ut gamla.
Beräknar att få ut drygt 15TB att börja med.

Kommer att köra som jag sa innan Windows Server 2012 R2 men istället för HW så kommer jag att nyttja Storage Spaces

Så snabbt räknat 6600Kr skulle burken gå lös på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Danne:

Ett litet sidospår, men här har du en jämförelse mellan olika mjukvaru-RAIDs som kanske kan vara av intresse.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Ett litet sidospår, men här har du en jämförelse mellan olika mjukvaru-RAIDs som kanske kan vara av intresse.

Tips är att kolla på tex unRAID. Grymt trevligt mjukvaru raid som klarar bitrot också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av G-Mod:

Tips är att kolla på tex unRAID. Grymt trevligt mjukvaru raid som klarar bitrot också

Skickades från m.sweclockers.com

Dock verkar ju unraid ha lite nackdelar också, t.ex.

Citat:

[1] - unRAID doesn't have any kind of checksum, and it just ignores silent errors. Even worse, if a parity error is detected as result of a silent error in the data, the parity is automatically recomputed, making impossible to recover the silent error, even manually.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Nu kommer folk bli helt till sig... Jag gör eventuellt en helomvändning i mitt tänkande ang en ny server för lagring
Föredrar fortfarande hårdvara men inser att det kommer att springa iväg en hel del med både det ena och det andra så detta är vad jag skulle kunna tänka mig för att hålla nere kostnaden:

X-CASE RM 212 GEN II - 2U WITH 12 HOTSWAP CADDY -INC RAIL KIT 2615kr inkl frakt. (+1000kr med nätdel ifrån x-case)
Om inte ni har tips på någon annan billigare?

ASRock C2550D4I mITX 2490kr
8GB RAM (2st 4GB ECC, har redan)
3st kablar SFF-8087 -> 4st SATA (totalt 12st sata) 500kr
Diskar kommer jag att plocka ihop vad jag har och sedan utöka eftersom jag köper nya samt byter ut gamla.
Beräknar att få ut drygt 15TB att börja med.

Kommer att köra som jag sa innan Windows Server 2012 R2 men istället för HW så kommer jag att nyttja Storage Spaces

Så snabbt räknat 6600Kr skulle burken gå lös på.

Ingen större prutning men £33 vill Xcase ha för 4xsata (från moderkortet) till SFF-8087 på backplane http://www.xcase.co.uk/component-parts/x-case-reverse-breakou....

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av G-Mod:

Tips är att kolla på tex unRAID. Grymt trevligt mjukvaru raid som klarar bitrot också

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör en Wndowsmiljö med domän så det blir svårt då jag vill ha med alla maskiner i domänen för att underlätta administration.

Skrivet av mats42:

Ingen större prutning men £33 vill Xcase ha för 4xsata (från moderkortet) till SFF-8087 på backplane http://www.xcase.co.uk/component-parts/x-case-reverse-breakou....

Såg också det, Kan få den modellen för samma pris i sverige men jag valde den lie dyrare för att den är av bättre kvalitet, samt runt istället för platt.

Permalänk
Medlem

Följer tråden med stort intresse. Jag hoppas att du tänker knipa bilder när du bygger ihop burken?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av Danne:

Nu kommer folk bli helt till sig... Jag gör eventuellt en helomvändning i mitt tänkande ang en ny server för lagring
Föredrar fortfarande hårdvara men inser att det kommer att springa iväg en hel del med både det ena och det andra så detta är vad jag skulle kunna tänka mig för att hålla nere kostnaden:

X-CASE RM 212 GEN II - 2U WITH 12 HOTSWAP CADDY -INC RAIL KIT 2615kr inkl frakt. (+1000kr med nätdel ifrån x-case)
Om inte ni har tips på någon annan billigare?

ASRock C2550D4I mITX 2490kr
8GB RAM (2st 4GB ECC, har redan)
3st kablar SFF-8087 -> 4st SATA (totalt 12st sata) 500kr
Diskar kommer jag att plocka ihop vad jag har och sedan utöka eftersom jag köper nya samt byter ut gamla.
Beräknar att få ut drygt 15TB att börja med.

Kommer att köra som jag sa innan Windows Server 2012 R2 men istället för HW så kommer jag att nyttja Storage Spaces

Så snabbt räknat 6600Kr skulle burken gå lös på.

asrock c2550d4i har inte miniSAS anslutningar.. du har tot 12st sata.. tänker på att du skrivit att du behöver SFF-8087 -> sata kablar..

kör du c2550d4i så rekomenderar jag att vara noga med att nätdelen klarar 0A på alla linjer, annars kommer du få problem pga att det bara är 14w TDP..

vill du ha miniSAS har du asus c2550 kort som har 4x miniSAS och 2 sata... dock lite dyrare än asus kortet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

asrock c2550d4i har inte miniSAS anslutningar.. du har tot 12st sata.. tänker på att du skrivit att du behöver SFF-8087 -> sata kablar..

kör du c2550d4i så rekomenderar jag att vara noga med att nätdelen klarar 0A på alla linjer, annars kommer du få problem pga att det bara är 14w TDP..

vill du ha miniSAS har du asus c2550 kort som har 4x miniSAS och 2 sata... dock lite dyrare än asus kortet..

Han tänker köra reverse break-out, dvs 4 sata portar på moderkortet till en SFF-8087 på backplane.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av mats42:

Han tänker köra reverse break-out, dvs 4 sata portar på moderkortet till en SFF-8087 på backplane.

Jaha man kan göra så också..