server dator komponenter

Permalänk
Medlem

server dator komponenter

Hejsan alla sweclockers! Jag har en fundering på att bygga en serverdator. Och undrar vad jjag behöver för komponenter. Jag har redan 2 st AMD radeon hd 7770 och en AMD fx 4100 processor. Och ett chassit. Vad mer behövs? Rätta gärna om det är nått som är fel med mina grejer. Kommer att sitta på 250 ner och 50 upp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwikman:

Hejsan alla sweclockers! Jag har en fundering på att bygga en serverdator. Och undrar vad jjag behöver för komponenter. Jag har redan 2 st AMD radeon hd 7770 och en AMD fx 4100 processor. Och ett chassit. Vad mer behövs? Rätta gärna om det är nått som är fel med mina grejer. Kommer att sitta på 250 ner och 50 upp

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du tänkt använda servern till? Lite svårt att veta utan den infon.

Permalänk
Medlem

inte för o va sån, Men vad ska du med 2st 7770 i en server till ? Vad har du för planer med servern? Vad ska du driva m.m ?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på vad du skall ha den till.
Serverdatorn som delar film/musik till ditt egna nätverk så duger det mesta.
Skall du ha teamspeak server/cs go/minecraft så behöver du massa ramminne samt gärna en ssd disk.

Dubbla grafikkort är i min mening helt onödigt för en server

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Vad har du tänkt använda servern till? Lite svårt att veta utan den infon.

Kommer att ha åtminstone en minecraft server samt cs:go server på den sen kommer det väl mera men i den riktningen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

inte för o va sån, Men vad ska du med 2st 7770 i en server till ? Vad har du för planer med servern? Vad ska du driva m.m ?

Jag sa bara vad jag har för grejer redan. Grejerna är från ett tidigare bygge som jag uppgraderat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwikman:

Jag sa bara vad jag har för grejer redan. Grejerna är från ett tidigare bygge som jag uppgraderat

Skickades från m.sweclockers.com

Ok.. Jag personligen skulle inte stoppa CF konfig i en server.. Skulle räcka gott o väl med nåt gammalt PCIe kort som visar bild bara..
Däremot skulle ja hellre slänga pengar på RAM och CPU.. Ju mer kärnor / Cache och ram, Desto bättre.. Beror dock som sagt på vad du ska driva.. Minecraft server vet jag dra en hel del ram beroende på antal spelare..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Ok.. Jag personligen skulle inte stoppa CF konfig i en server.. Skulle räcka gott o väl med nåt gammalt PCIe kort som visar bild bara..
Däremot skulle ja hellre slänga pengar på RAM och CPU.. Ju mer kärnor / Cache och ram, Desto bättre.. Beror dock som sagt på vad du ska driva.. Minecraft server vet jag dra en hel del ram beroende på antal spelare..

Okej. Därför jag kollar lite. Skulle det räcka att klocka min processor lite? Om man säger 20 minecraft spelare och 40 cs spelare och 100 i ts.. vad bör ramen ligga på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwikman:

Okej. Därför jag kollar lite. Skulle det räcka att klocka min processor lite? Om man säger 20 minecraft spelare och 40 cs spelare och 100 i ts.. vad bör ramen ligga på?

Skickades från m.sweclockers.com

Mellan tummen och pekfingret 16GB minimum. Har däremot verkligen ingen aning hur mycket CS servrarna slukar. Men det är verkligen så att du vill bara ha så mycket RAM som möjligt i kombination med en, eller flera CPU'r som är så kraftfulla som möjligt. GPU är om du inte gör något väldigt speciellt med servern, totalt värdelöst utöver för att visa text på en skärm.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur bra Just FX Prollarna funkar som server prollar, men CS server vill ju gärna ha 2kärnor vad jag har förstått så får du ju kvar en till TS och en till MC då. att clocka en server är väll nått man egentligen inte vill så länga man inte bryr sig om högre strömförbrukning samt ljud, men även stabiliteten kan ju riskeras då!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Vet inte hur bra Just FX Prollarna funkar som server prollar, men CS server vill ju gärna ha 2kärnor vad jag har förstått så får du ju kvar en till TS och en till MC då. att clocka en server är väll nått man egentligen inte vill så länga man inte bryr sig om högre strömförbrukning samt ljud, men även stabiliteten kan ju riskeras då!

Okej. Men om man lägger fokus på att ha cs och ts server på datorn kan nån slänga ihop något åt mig som vet vad jag behöver utöver det jag har. Ca 4-5 k och då kan ni gärna räkna med ett chssie

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som byggt en servet dator tidigare som kan tipsa om komponenter?

Skickades från m.sweclockers.com