Hjälp med att förstå vad som är ett kommunikationsnät

Permalänk
Medlem

Hjälp med att förstå vad som är ett kommunikationsnät

hej,
jag skriver uppsats i juridik och utreder om driften av Tor-noder kan vara anmälningspliktig (vilket jag har kommit fram till att de inte är). jag behöver kunna förklara varför en VPN-server eller en Tor-nod inte är att anse som utrustning som är en del av ett elektroniskt kommunikationsnät. kan någon hjälpa mig att fattar var en Tor-nod eller en VPN-server finns i kartan sid. 31? http://www.pts.se/upload/Rapporter/Internet/2009/ekomtjanster-2009-12.pdf

Tack som tusan på förhand!

Permalänk
Medlem

I accessnätet. Direkt utanför användaren.
Sedan är varje nod inne i accessnätet kopplade som nni enligt lex definitionen.
Och varför skulle det inte vara ett kommunikationsnät? Jo, det förenklar eller effektiviserar kommunikationen mellan två användare över ett befintligt kommunikationsnät. Och det står i rutan vid kapitel 4.1

Tor noder kan vara av exit typ eller relays. Relays är nni. Exit typ är uni(ntp).

Se:
http://www.megaleecher.net/uploads/country-specific-ip.png

Alice utnyttjar noderna för att kommunicera med Bob. Så ja, en tor node är en väsentlig del av ett kommnikationsnät. Sista raderna på sidan 30 beskriver väsentliga delar som en av definitionerna för ett kommunikationsnät men det faller på att det effektiviserar kommunikationen.( tornoderna krypterar informationen.. Användaren slipper göra jobbet. Alltså effektivt)

Det finns säkert bättre hobbyjurister än mig på detta forum som kan hjälpa dig reda ut det här bättre, men det är en början. Jag är bara en simpel dataingenjör.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Docker:

I accessnätet. Direkt utanför användaren.
Sedan är varje nod inne i accessnätet kopplade som nni enligt lex definitionen.
Och varför skulle det inte vara ett kommunikationsnät? Jo, det förenklar eller effektiviserar kommunikationen mellan två användare över ett befintligt kommunikationsnät. Och det står i rutan vid kapitel 4.1

Tor noder kan vara av exit typ eller relays. Relays är nni. Exit typ är uni(ntp).

Se:
http://www.megaleecher.net/uploads/country-specific-ip.png

Alice utnyttjar noderna för att kommunicera med Bob. Så ja, en tor node är en väsentlig del av ett kommnikationsnät. Sista raderna på sidan 30 beskriver väsentliga delar som en av definitionerna för ett kommunikationsnät men det faller på att det effektiviserar kommunikationen.( tornoderna krypterar informationen.. Användaren slipper göra jobbet. Alltså effektivt)

Det finns säkert bättre hobbyjurister än mig på detta forum som kan hjälpa dig reda ut det här bättre, men det är en början. Jag är bara en simpel dataingenjör.

Du är korrekt ute att TOR kan ses som ett kommunikationsnät men det är inte ett signalbärande kommunikationsnät vilket är det lagen talar.

Tor lever om jag inte missminner mig på osi-modellens lager 4 och därmed i host-layer medans lagen handlar om media layer och då främst 1-2.

Permalänk
Medlem

Tack som faaaaaan! Jag blev så glad för din beskrivning Docker att jag fick lite tårar i ögonen!! Och att du aluser går in mer på osi-modellen som det står om i förarbetena gör mig alldeles varm och glad!!!

TACK!!!!!!!! Ni kommer få ett riktigt tack i min uppsats det kan jag lova!! (har suttit ca 3 dagar och försökt fatta)