Permalänk

esxi hjälp

behöver lite hjälp
har just startat upp min hp microserver gen8
kör esxi på ett sd kort
och har en 500gb som jag satt i sata ODD porten som ni ser så finns den i listan men
hur konfigurerar jag den för att jag ska kunna köra mina operativ på den??
den finns ej med om jag försöker adda en ny storage.
snälla hur gör jag och går det ens??
mvh

Permalänk

sorry kan ej ladda in bilder tydligen

Permalänk
Medlem

Hm, nu ser jag inte bilden, men sålänge ESXi har drivrutiner för din kontroller ska det inte vara några problem alls.

Ta en titt på den här videon för en snabb genomgång: https://www.youtube.com/watch?v=FivudsYT5pk

Permalänk
Medlem

Under flicken configurations så finns de ett altenativ i spalten till vänster som heter storage, klicka på den. Där ska du "add storage" eller "add datastore" kommer ej ihåg va det heter. Men det är en text/knapp till höger ovanför din nuvarande datastore (ditt minneskort) som du skall klicka på sen följa guiden. Om den ej syns där så får du kolla så disken hittas under "storage controlers" och då får vi felsöka lite.

Edit: förlåt jag läste aldrig klart ditt inlägg. Du kan ju ignorera det då..

Permalänk
Medlem

Är disken helt oanvänd sänn innan? Hittas disken under storage controlers?

Jag vet ej hur det är på denna hp maskin men vissa hd controlers måste konfigureras för att visa disken i esxi.
Vet du vilken storage controler du har?

Permalänk
Medlem

Du måste göra en array i Intelligent Provisioning (F10) i under boot då det syns längst ner -> Configuration -> Array Configuration Utility.

Efter det bör/ska ESXI hitta denna då du skapar en datastore.

Permalänk

lysande nu hittade jag den även i esxi.
måste man göra så varje gång man stoppar in en hdd eller??
och hur funkar ILO är det en kabel från nätverksuttag 2 och till ILO kontakten man ska dra eller??
tack så länge

Skrivet av ToBeAs*:

Du måste göra en array i Intelligent Provisioning (F10) i under boot då det syns längst ner -> Configuration -> Array Configuration Utility.

Efter det bör/ska ESXI hitta denna då du skapar en datastore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av little_fraz:

lysande nu hittade jag den även i esxi.
måste man göra så varje gång man stoppar in en hdd eller??
och hur funkar ILO är det en kabel från nätverksuttag 2 och till ILO kontakten man ska dra eller??
tack så länge

ILO ska du koppla till din router eller switch och sedan ska du kunna nå den på IP-adressen

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!