Hemmet har in bygget Jordfelsbrytare kan man ha en till Jordfelsbrytare som stickproppsanslutning?

Permalänk
Avstängd

Hemmet har in bygget Jordfelsbrytare kan man ha en till Jordfelsbrytare som stickproppsanslutning?

Hej,

Ledsen hitta ingen bra ställe att lägga den här tråden på.

I mitt hem så har jag Jordfelsbrytare men om min mamma sätter in gång strykjärn så ibland löser Jordfelsbrytare ut säg och då dör all el i hela hemmet och min ide var att köpa en Jordfelsbrytare som man kan sätta i stickproppsanslutning som går till strykjärnet och då skulle den första Jordfelsbrytare lösa ut och inte den Jordfelsbrytare som är till för hela huset och då dör bara el just där strykjärnet sitter kan man göra så eller har jag fel?

Och då skulle jag veta om ni vet någon bra Jordfelsbrytare som funkar bra?

Jag har hittat dom här.

http://www.clasohlson.com/se/Jordfelsbrytare-med-stickproppsa...
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/ove...

Ska även sätta en bakom kylskåp som kommer gå till kylskåp och en mikrovågsugn någon som jag bör tänka på?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Borde funka bra , bara den är snabb nog att bryta så inte husets går också.

Jag har så som du tänker på förådets maskiner när jag jobbar ute och det funkar bra.

Om jag minns rätt så köpte jag min på kjell o co

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd

Med stor sannolikhet kommer den jordfelsbrytare som sitter fast monterad i centralen att lösa ut först. Då den redan är belastad.

Normalt sett använder man aldrig jordfelsbrytare i serie...

Det enda vettiga man kan göra för att undvika o släcka hela huset är att inte ha ALLT anslutet på samma jfb.

Permalänk
Medlem

Ja, det går rent praktiskt och det skulle lösa ut före om det är så att strykjärnet orsakar något skumt eller bara drar för mycket. Jag skulle däremot först kolla hur stark brytaren som rummet där strykjärnet är på samt hur belastningen är fördelad i rummet samt övriga lägenheten och även strykjärnets funktion för att säkerställa säkerheten och funktionen då en en extra jordfelsbrytare som löser ut onödigt ofta är att gå över ån efter vatten.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Med stor sannolikhet kommer den jordfelsbrytare som sitter fast monterad i centralen att lösa ut först. Då den redan är belastad.

Normalt sett använder man aldrig jordfelsbrytare i serie...

Det enda vettiga man kan göra för att undvika o släcka hela huset är att inte ha ALLT anslutet på samma jfb.

Sant men det är värt att testa då privatpersoner inte får ända på elen i elskåpet och ta dit elektriker för att sätta extra jordfelsbrytare och ändra om i skåpet lär kosta många tusen kronor

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Hedersmedlem

Om jordfelsbrytaren löser ut när man kopplar in ett visst strykjärn så är strykjärnet trasigt. Istället för att leda ström mellan fas och nolla som det ska göra, de två stiften i ett vanligt vägguttag, så tar strömmen någon annan väg. Be din mamma köpa ett nytt strykjärn istället.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mogwaii:

Sant men det är värt att testa då privatpersoner inte får ända på elen i elskåpet och ta dit elektriker för att sätta extra jordfelsbrytare och ändra om i skåpet lär kosta många tusen kronor

Ingen elektriker lär montera bort en jordfelsbrytare eftersom det är ytterst tveksamt om det ens är lagligt. Nu för tiden måste man sätta in jordfelsbrytare på alla nya installationer och ombyggnader om det inte bara gäller att göra en reparation i en befintlig installation. Så att ta bort den tror jag inte ens att man får.

Men en jordfelsbrytare ska inte lösa ut för ett strykjärn. Det gör inte min, inte mina föräldrars och inte för någon annan jag känner heller.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Om jordfelsbrytaren löser ut när man kopplar in ett visst strykjärn så är strykjärnet trasigt. Istället för att leda ström mellan fas och nolla som det ska göra, de två stiften i ett vanligt vägguttag, så tar strömmen någon annan väg. Be din mamma köpa ett nytt strykjärn istället.

Det är nog det bästa.

Skrivet av giplet:

Ingen elektriker lär montera bort en jordfelsbrytare eftersom det är ytterst tveksamt om det ens är lagligt. Nu för tiden måste man sätta in jordfelsbrytare på alla nya installationer och ombyggnader om det inte bara gäller att göra en reparation i en befintlig installation. Så att ta bort den tror jag inte ens att man får.

Men en jordfelsbrytare ska inte lösa ut för ett strykjärn. Det gör inte min, inte mina föräldrars och inte för någon annan jag känner heller.

Nej nej, ändra... inte montera bort.

Det är bra att skydda allt med en jfb... men samtidigt oerhört dumt att skydda allt med en och samma. Kostnadsfråga givetvis.

Permalänk
Medlem

Tror din mammas strykjärn är sönder

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jordfelsbrytaren löser av en anledning, byt strykjärn!

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Om jordfelsbrytaren löser ut när man kopplar in ett visst strykjärn så är strykjärnet trasigt. Istället för att leda ström mellan fas och nolla som det ska göra, de två stiften i ett vanligt vägguttag, så tar strömmen någon annan väg. Be din mamma köpa ett nytt strykjärn istället.

rätt vanligt att elektronik kan ha lite läckström mot jorden och att det inte är något fel troligen är bara jordfelsbrytaren väldigt på gränsen belastad..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du får skaffa en jordfelsbrytare som löser ut på mindre än 30 mA i så fall som är standard i sverige. 10mA jordfelsbrytare är för övrigt svindyra och svåra att få tag i.
Men som tidigare sagt... Byt strykjärn.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Avstängd

Oj så många svar.

Det är nog inget fel på strykjärnet då det hände bara en gång hade en elektriker och han kolla strykjärnet och sa att sånt kan hända i bland.

Men det måste gå att köpa en Jordfelsbrytaren som är snabb nog för att det ska funka som jag hade tänkt mig.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk

I min lärobok står det att den löser ut på 0.03 sekunder om jag inte minns helt fel, så dom är ganska snabba. Dock finns det olika typer och dom vanligaste är 30mA eller 300mA, där det lägre värdet är för att skydda mot brand och personskador och det högre endast är skydd för brandfaran.
Jordfelsbrytaren utlöses ju när det går ström från fas till jord eller från fas till fas. Och att elektronikprodukter har en läckström är helt normalt. Så det skulle kunna hjälpa om man kopplar ur annan elektronik när man ska köra strykjärnet.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Oj så många svar.

Det är nog inget fel på strykjärnet då det hände bara en gång hade en elektriker och han kolla strykjärnet och sa att sånt kan hända i bland.

Men det måste gå att köpa en Jordfelsbrytaren som är snabb nog för att det ska funka som jag hade tänkt mig.

Om det bara har hänt en gång så behöver du inte ens bry dig. Då handlade det antagligen om att det var för mycket belastning just då. Det lät snarare på ditt första inlägg som att det inträffade flera gånger i månaden typ. Kolla att rummet inte drar för mycket vid sama tillfälle. Har själv råkat ut för samma sak när jag kört en elgrill tillsammans med microvågsugnen på samma brytare som kylen kör, inte att rekomendera. I det fallet så spelar det ingen roll hur många jordfelsbrytare du har, du löser helt enkelt inte problemet. Enda lösningen är att inte dra för mycket helt enkelt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

I min lärobok står det att den löser ut på 0.03 sekunder om jag inte minns helt fel, så dom är ganska snabba. Dock finns det olika typer och dom vanligaste är 30mA eller 300mA, där det lägre värdet är för att skydda mot brand och personskador och det högre endast är skydd för brandfaran.
Jordfelsbrytaren utlöses ju när det går ström från fas till jord eller från fas till fas. Och att elektronikprodukter har en läckström är helt normalt. Så det skulle kunna hjälpa om man kopplar ur annan elektronik när man ska köra strykjärnet.

Tyvärr år 30 mA inte säkert nog om strömmen går rak genom dig då jordfelsbrytaren inte kommer att lösa ut, något som elektrikern hos oss noga berättar om. Är DU en del av kedjan så så är ingen jordfelsbrytare säker nog eftersom den inte löser ut oavsett vad den löser ut på eller vad du tål efter som du inte stör systemet. En jordfelsbrytare stänger av när systemet "tar fel väg" inte när du smyger in i systemet så att säga.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Om det bara har hänt en gång så behöver du inte ens bry dig. Då handlade det antagligen om att det var för mycket belastning just då. Det lät snarare på ditt första inlägg som att det inträffade flera gånger i månaden typ. Kolla att rummet inte drar för mycket vid sama tillfälle. Har själv råkat ut för samma sak när jag kört en elgrill tillsammans med microvågsugnen på samma brytare som kylen kör, inte att rekomendera. I det fallet så spelar det ingen roll hur många jordfelsbrytare du har, du löser helt enkelt inte problemet. Enda lösningen är att inte dra för mycket helt enkelt.

Men att man kör elgrill och micro på samma säkring har ju inget att göra med att jordfelsbrytaren löser ut.

En säkring löser ut vid för hög belastning
En jordfelsbrytare löser ut när strömmen i fas och nolla är olika. Helt enkelt att strömmen sticker nånstans där den inte ska vara. Tex din kropp

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av niclasc:

Men att man kör elgrill och micro på samma säkring har ju inget att göra med att jordfelsbrytaren löser ut.

En säkring löser ut vid för hög belastning
En jordfelsbrytare löser ut när strömmen i fas och nolla är olika. Helt enkelt att strömmen sticker nånstans där den inte ska vara. Tex din kropp

Helt rätt. Tänkte precis påpeka detta.

Två olika skydd, en för för stor belastning, en för felaktig produkt.

Det du vill göra är inte lämpligt, säkert eller ens lagligt. Dock kan du sätta en säkring på kabeln i sig till strykjärnet förutsatt du vet vad du gör. Kanske kan ta kontakt med denna elektriker du säger ha tittat på strykjärnet och be om hjälp istället?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Helt rätt. Tänkte precis påpeka detta.

Två olika skydd, en för för stor belastning, en för felaktig produkt.

Det du vill göra är inte lämpligt, säkert eller ens lagligt. Dock kan du sätta en säkring på kabeln i sig till strykjärnet förutsatt du vet vad du gör. Kanske kan ta kontakt med denna elektriker du säger ha tittat på strykjärnet och be om hjälp istället?

Det är inte olämpligt, osäkert eller olagligt.

http://web.archive.org/web/20140517204624/http://www.elsakerh...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Tyvärr kommer det inte att fungera med brytarna du länkar. Anledningen är att dom löser ut före husets/lägenhetens egna jordfelsbrytare.
Jag har testat så jag vet vad som händer.
Som andra har sagt så kan det vara en idé att byta ut strykjärnet till en modell som inte drar så mycket ström.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Tyvärr kommer det inte att fungera med brytarna du länkar. Anledningen är att dom löser ut före husets/lägenhetens egna jordfelsbrytare.
Jag har testat så jag vet vad som händer.
Som andra har sagt så kan det vara en idé att byta ut strykjärnet till en modell som inte drar så mycket ström.

/Lifooz

Det är just vad TS vill.

Du missade ett INTE där antar jag?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Det är just vad TS vill.

Du missade ett INTE där antar jag?

Alltså, ibland undrar man verkligen hur det står till i ens huvud. 0_0
Efter, är såklart ordet jag skulle ha skrivit in där istället.
HAHAH! snacka om att det är dags att sova för min del nu.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ingen elektriker lär montera bort en jordfelsbrytare eftersom det är ytterst tveksamt om det ens är lagligt. Nu för tiden måste man sätta in jordfelsbrytare på alla nya installationer och ombyggnader om det inte bara gäller att göra en reparation i en befintlig installation. Så att ta bort den tror jag inte ens att man får.

Men en jordfelsbrytare ska inte lösa ut för ett strykjärn. Det gör inte min, inte mina föräldrars och inte för någon annan jag känner heller.

Vem har sagt något om att ta bort jordfelsbrytare?, jag skrev sätta dit en extra så släcker man inte hela huset om tex strykjärn löser ut den.

Jag har en för våtutrymme , en för mitt förråd och utomhus samt en för resten av huset.

Jag håller med om att det är bättre att felsöka anledningen tex trasigt strykjärn än att flytta runt problemet och ev orsaka skador.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag har ingen önskan av att läsa igenom 31sidor och på måfå söka efter just det du syftar på. Du får gärna citera stycket du tänker på.
Faktumet kvarstår, jag syftade på att ersätta en stickproppsäkring mot jordfelsbrytare inte är lämpligt. Speciellt om man inte själv besitter kunskapen.

Verkar som att du svarar som om jag har skrivit: "Att stoppa in en jordfelsbrytare är förbjudet!!!" eller missförstår jag dig?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har ingen önskan av att läsa igenom 31sidor och på måfå söka efter just det du syftar på. Du får gärna citera stycket du tänker på.
Faktumet kvarstår, jag syftade på att ersätta en stickproppsäkring mot jordfelsbrytare inte är lämpligt. Speciellt om man inte själv besitter kunskapen.

Verkar som att du svarar som om jag har skrivit: "Att stoppa in en jordfelsbrytare är förbjudet!!!" eller missförstår jag dig?

Jag svarade bara på det här som du skrev: "Det du vill göra är inte lämpligt, säkert eller ens lagligt."

Ersätta stickproppsäkring med jordfelsbrytare? Vart tusan fick du det ifrån? Det var inte alls vad TS ville göra.

Dessutom... finns sådana ens här i Sverige?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag svarade bara på det här som du skrev: "Det du vill göra är inte lämpligt, säkert eller ens lagligt."

Ersätta stickproppsäkring med jordfelsbrytare? Vart tusan fick du det ifrån? Det var inte alls vad TS ville göra.

Dessutom... finns sådana ens här i Sverige?

Jo men då svarade du ju på vad du uppfattade var subjektet i min sats.
Men du har helt rätt, jag läste fel i första inlägget, att sätta in en återställningsbarsäkring är nog lämpligare än en jordfelsbrytare, går att koppla in direkt på kabeln med eller som en egen grendosa. (typ samma sak).

Könns dock fortfarande smidigare att köpa ett ordentligt strykjärn för en femhundring.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo men då svarade du ju på vad du uppfattade var subjektet i min sats.
Men du har helt rätt, jag läste fel i första inlägget, att sätta in en återställningsbarsäkring är nog lämpligare än en jordfelsbrytare, går att koppla in direkt på kabeln med eller som en egen grendosa. (typ samma sak).

Könns dock fortfarande smidigare att köpa ett ordentligt strykjärn för en femhundring.

Nej? Eftersom jordfelsbrytaren löser så rör det sig INTE om någon kortslutning...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Tyvärr kommer det inte att fungera med brytarna du länkar. Anledningen är att dom löser ut före husets/lägenhetens egna jordfelsbrytare.
Jag har testat så jag vet vad som händer.
Som andra har sagt så kan det vara en idé att byta ut strykjärnet till en modell som inte drar så mycket ström.

/Lifooz

Återigen. På vilket sätt påverkar strömförbrukningen på strykjärnet en jordfelsbrytare????

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av GaMeR2K5:

Nej? Eftersom jordfelsbrytaren löser så rör det sig INTE om någon kortslutning...

Ja, och en jordfelsbrytare är en återställningsbar säkring som går mellan aktiv-skyddsjord.

En återställningsbarsäkring defineras inte alltid till aktiv-neutral.
Dock har du helt rätt i att det inte rör sig om en kortslutning mellan aktiv-neutral.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, och en jordfelsbrytare är en återställningsbar säkring som går mellan aktiv-skyddsjord.

En återställningsbarsäkring defineras inte alltid till aktiv-neutral.
Dock har du helt rätt i att det inte rör sig om en kortslutning mellan aktiv-neutral.

Ja man kan se jfb:n som en säkring på ett sätt... men nej. Hade jfb:n varit en säkring skulle vi inte haft några jfb.

Vet du hur en jfb fungerar? O.o

PDF:en jag länkade till tidigare förklarar det väldigt bra.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro