Ny hemmabyggd server eller NAS

Permalänk
Medlem

Ny hemmabyggd server eller NAS

Tja, behöver lite hjälp, velar och ältar allting så mycket och vet inte riktigt vad jag vill ha eller hur det ska användas.

Men jag tänkte bygga ihop något storage som antingen kommer få rulla med 2012R2 eller t.ex. FreeNAS, mitt stora problem är att jag inte kan bestämma mig för vilken hårdvara jag ska köra.
lösningen ska rulla 24/7, ska köra plex media server samt bittorrent/usenet samt husera virtuella maskiner. om jag väljer att köra 2012r2 så kommer troligtvis den även agera hyper-v, blir det freenas så kommer hyper-v köras på andra maskiner men VMs kommer ligga på freenas.
just eftersom lösningen ska rulla 24/7 så är jag angelägen om att processorn ska ha låg tdp.
det jag är inne på är ett m-atx eller m-itx kort med minst 6st sata3, 8-16gb ram, men sen kommer ju problemet när jag kommer till cpu, har kikat på i5 4590T eller Xeon E3 1230LV3, dom har ju inte direkt höga klockfrekvenser, men båda två borde väl klara att transcoda 1080p samt eventuellt ha någon virtuell maskin på sig? eller har ni något annat bra alternativ?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Tja, nu har jag nästan bestämt mig men skulle vilja ha en sista lilla input.

Chassi: Node 304
PSU: CX430M
Moderkort: Asrock e3c226d2i
CPU: E3 1230LV3
Minnen: Kingston 2x8gb ecc 1333mhz
Kylning: ?

Asrock har inga drivrutiner för 2012 R2 till det moderkortet, men det är ju mest intel prylar på det kortet och dom släpper ju drivrutiner fortfarande. Eller tror ni det kan bli ett problem? grafikdrivrutiner för Aspeed fanns endast för 2012 server på asrocks sida

Är det ett vettigt nätagg? Vill ha 140mm djupt och modulärt, helst med 6sata, men i värsta fall, som i detta fall får jag skaffa molex till sata adapter.

Kylning, vad kan vara en vettig kylning? sluten vattenkylning är väl vettigt eftersom chassit är trångt, men känns ändå overkill för den processorn, med en tdp på 25w borde det väl inte bli så varmt, en liten smidig luftkylare borde väl räcka? tips?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Inaktiv

Om du ska "lyssna på den" satsta på vattenkylning. http://shop.aquacomputer.de/product_info.php?products_id=2712 kanske?

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med moderkort från supermicro, de är ju trots allt gjorda för servermiljö.
Du behöver/ska inte ha vattenkylning till servern som nlc säger. Processorn alstrar ju ingen värme så en bra luftkylare duger fint. Tänk på att en "liggande" kylare kan va att föredra för framtida överflyttning av delar till ett rackchassi.
Jag hade tagit ett bättre nätagg. CX är inte direkt kända för att vara bäst i klassen och är det någon gång man vill ha ett stabilt system så är det ju i en server.
Överlag så bör du tänka på att köpa bra saker som kanske kostar lite mer, det är värt det om du vill ha en felfri server som kan rulla 24/7 utan konstiga problem.

Permalänk
Medlem

"problemet" är att jag i dagsläget vill ha m-itx, då finns det bara 1 moderkort att välja på enligt prisjakt om jag ska ha c226 chipset.
jag funderar lite på om en standard intel kylare funkar, borde han en liggandes någonstans, det borde ju funka fint, och eftersom den inte alstrar värme så borde den gå ganska tyst.
Har du någon bra rekommendation på nätagg? vill ju ha ett litet och modulärt så det får plats

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Hedersmedlem

Jag föreslår ett Fractal Design Edison M (byggt av Seasonic) istället för Corsair CX som nätagg.
https://www.dustinhome.se/product/5010818659/edison-m-450w

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Själv har jag ingen aning om hur varm en server kan bli. Det är ju främst första gången man köper vattenkylning som det blir dyrt sedan är det inte dyrare än fläktkylning. Som sagt så var det ju ljudmässigt min tanke var och då är vattenkylning totalt överlägsen.

Permalänk
Medlem

ljudet kommer inte vara ett problem, det kommer stå bland lite andra maskiner i början för att sedan skickas in i porrskåpet (hårdvaruporr) när det är klart.
Edison M har jag lagt i korg flera gånger, men det är 160mm samt har modulära kablar vilket inte verkar vara rekommenderat då Node 304 är så tight. men vet inte om man ska chansa på att det går bra och man inte vrider sänder några kablar

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Själv kör jag med moderkort från supermicro, de är ju trots allt gjorda för servermiljö.
Du behöver/ska inte ha vattenkylning till servern som nlc säger. Processorn alstrar ju ingen värme så en bra luftkylare duger fint. Tänk på att en "liggande" kylare kan va att föredra för framtida överflyttning av delar till ett rackchassi.
Jag hade tagit ett bättre nätagg. CX är inte direkt kända för att vara bäst i klassen och är det någon gång man vill ha ett stabilt system så är det ju i en server.
Överlag så bör du tänka på att köpa bra saker som kanske kostar lite mer, det är värt det om du vill ha en felfri server som kan rulla 24/7 utan konstiga problem.

Så Intel servergrade på moderkort från supermicro är mer server än Intel servergrade på moderkort från asrock?
Supermicro har inga e3 moderkort i mini-itx så för servergrade i mini-itx från supermicro så är det avoton som gäller.

Permalänk

Jag kör liknande system, dock med MS Win8.1 istället för FreeNas och kan köra ett par PLEX-strömmar samtidigt utan problem. Denna propp (CPU) är riktigt bra till just detta ändamål då den är tillräckligt stark men ändå är ytterst (för att vara en i i3-familjen) strömsnål.

Fördelen med att bygga servern själv är att man får fullständig kontroll över vad man vill ha i den, och jag smällde in nedanstående utrustning i ett Fractal Design Node 304 chassi och den står i bokhyllan i hemmakontoret och tuggar på som ingenting.

Min konfiguration:
MB: ASUS H87I-PLUS , CPU: Intel i3-4130T , RAM: 8GB 1600MHz , PSU: Cooler Master G450M , HD: 250GB SSD (för operativet) , STORAGE: 23TB (2st 6TB + 2st 4TB + 1st 3TB)

Jag har en 7" liten monitor ståendes bredvid (inkopplad vid moderkortets HDMI) och ett litet enkelt blåtandstangentbord (sådant där man har till mediacenter, ser ut som en liten handkontroll till Xbox till formen) som används vid behov, dock så har jag inte behövt att använda dessa på över ett halvår då servern tickar på utan som helst problem. För enklare göromål så använder jag TeamViewer för att logga på och småfixa lite. Rekomenderas varmt!

Det var hur JAG har satt upp MIN lösning, oavsett hur du gör så önskar jag dig lycka till!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Medlem

är det någon som vet om intel kylaren som kommer med till en socket 1155 cpu passar till 1150?
eller är det någon som har ett bra exempel på en liten billig kylare?

mina google skills fick fram följande
"LGA1150 and LGA1155 sockets have the same holes for mounting CPU coolers, meaning a cooler that supports 1155 socket will support 1150 boards, and vice versa."

så kommer nog köra en sådan om jag hittar den i nån kartong

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk

Intressant tråd. Började själv kika på att bytta en egen NAS/filserver för några dagar sedan, så denna tråd är definitivt av intresse, även om din build är lite mer påkostad än vad jag hade tänkt då du kör med ECC-minnen osv. Mitt egna bygge lutar mer åt det som Fototoken beskrev i post #10. Men det spelar nog inte så stor roll

Gällande din build så är en Xeon E3 1230LV3 ganska mycket snabbare än en i5 4590T, se jämförelse här. Om man kollar på Plex egna rekommendationer för att transcoda en 1080p så säger dom att CPUn ska ha ~2000 poäng i Passmarks CPU test. Svårt att säga hur mycket processorkraft det kommer krävas för att köra virtuella maskiner samt en massa andra program/tjänster, men det bör fungera hyfsat bra med båda CPUerna.

Sen är ju frågan vad man ska köra för operativsystem. Ska man köra med FreeNAS/NAS4Free eller någon form av Linux-dist eller Windows? Kör man med FreeNAS eller NAS4Free så räcker det att installera det på ett USB-minne och boota från det, för själva operativsystemet laddas in i RAM-minnet och det är bara små konfigurationsfiler som laddas till/från USB-minnet. Annars om man kör med ett vanligt operativsystem som Windows/Linux-dist så bör man ju ha en hårddisk/SSD som det är installerat på, och det kommer ju ta upp en SATA port. Eller har jag förstått det fel kanske?

Om man väljer att köra FreeNAS eller NAS4Free, vilken av dom ska man välja i så fall? Vad jag har läst så ska NAS4Free vara en nyare version av FreeNAS, men det verkar som att båda utvecklas aktivt och har typ identiska funktioner. Det verkar lite enklare att få igång plugins som t.ex. Plex på FreeNAS eftersom dom har färdiga plugins att installera, medan man i NAS4Free får sitta och knappa in en massa via Telnet/SSH, men det bör inte vara något problem eftersom det finns gott om guider.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Intressant tråd. Började själv kika på att bytta en egen NAS/filserver för några dagar sedan, så denna tråd är definitivt av intresse, även om din build är lite mer påkostad än vad jag hade tänkt då du kör med ECC-minnen osv. Mitt egna bygge lutar mer åt det som Fototoken beskrev i post #10. Men det spelar nog inte så stor roll

Gällande din build så är en Xeon E3 1230LV3 ganska mycket snabbare än en i5 4590T, se jämförelse här. Om man kollar på Plex egna rekommendationer för att transcoda en 1080p så säger dom att CPUn ska ha ~2000 poäng i Passmarks CPU test. Svårt att säga hur mycket processorkraft det kommer krävas för att köra virtuella maskiner samt en massa andra program/tjänster, men det bör fungera hyfsat bra med båda CPUerna.

Sen är ju frågan vad man ska köra för operativsystem. Ska man köra med FreeNAS/NAS4Free eller någon form av Linux-dist eller Windows? Kör man med FreeNAS eller NAS4Free så räcker det att installera det på ett USB-minne och boota från det, för själva operativsystemet laddas in i RAM-minnet och det är bara små konfigurationsfiler som laddas till/från USB-minnet. Annars om man kör med ett vanligt operativsystem som Windows/Linux-dist så bör man ju ha en hårddisk/SSD som det är installerat på, och det kommer ju ta upp en SATA port. Eller har jag förstått det fel kanske?

Om man väljer att köra FreeNAS eller NAS4Free, vilken av dom ska man välja i så fall? Vad jag har läst så ska NAS4Free vara en nyare version av FreeNAS, men det verkar som att båda utvecklas aktivt och har typ identiska funktioner. Det verkar lite enklare att få igång plugins som t.ex. Plex på FreeNAS eftersom dom har färdiga plugins att installera, medan man i NAS4Free får sitta och knappa in en massa via Telnet/SSH, men det bör inte vara något problem eftersom det finns gott om guider.

Jag har hållt på med Freenas och NAS4free och de har lite olika inställningar och nyttjande av minne. Det stämmer det du säger om usb, går fint att boota via det. Om jag inte minns helt fri så använder freenas en hel del ram och gärna ecc minne. Nas4free har lite bättre möjligheter för direkt redundans mellan hårdiskar och kluster, går ena ner tar den andra över etc så det är en bättre version om du vill ha högre uptime. Jag kör dock "synology" på min server och har enbart den för plex, har kört med en amd athlon ii x2 250 och den har precis klarat att transcoda en 1080 p film. Byter dock nu upp mig till en 2500k vilket kommer bli en fin boost. Intressant det här med olika hemma servrar och nasar, alla är de olika för olika syften och man kan alltid lära sig något nytt!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Beställde idag, blev lite annorlunda än ovan, tog en e3 1240lv3 samt 1600mhz ecc minnen.
Nu ska jag bara jaga rätt på drivrutiner för 2012r2 så jag är redo när prylarna kommer!!

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....