NAS/webserver (mysql) på AMD E-350

Permalänk
Medlem

NAS/webserver (mysql) på AMD E-350

Hej forumet!

Jag har en gammal AMD E-350 (ASUS deluxe-varianten) med 8 GB RAM och 1,5 TB lagring + USB-minne med OS på. På denna kör jag FreeNAS med varierad framgång. Det går bland annat inte att komma åt samba från frugans Win 8.1-hybrid och nu tänkte vi utöka den till att även innehålla webserver för ett litet projekt. Jag har försökt söka här efter bra och enkla sätt för detta men ESXi kräver bättre hårdvara och jag är dessutom inte så haj på det..

Nåväl, min fråga är helt enkelt; vad vore en enkel och funktionell lösning för fillagring (nätverksmappad disk duger bra om prestandan är bra) och webserver (mysql för wordpress och eventuellt enklare forum-programvara)? Gärna gratisalternativ som funkar från USB men jag har nog en flyttbar Windows-licens (7 dock, men den blir ju 10 snart ) och en liten SSD till övers om det underlättar förfarandet.

Även andra förslag och tips mottages gärna!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Funderat på lära dig linux ?
En enkel debian installation utan en grafisk skivbordsmiljö landar på ungefär 800mb.
Och sedan finns det massor av guider hur man ställer in precis allt det du vill ha på nätet. De flesta är iofs till ubuntu men det funkar till debian oxo med lite anpassning, eller kör ubuntu server om hellre känner för det.
Här är en väldigt bra guide till det mesta du behöver om själva webservern i ubuntu:
http://arstechnica.com/series/web-served/

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Funderat på lära dig linux ?
En enkel debian installation utan en grafisk skivbordsmiljö landar på ungefär 800mb.
Och sedan finns det massor av guider hur man ställer in precis allt det du vill ha på nätet. De flesta är iofs till ubuntu men det funkar till debian oxo med lite anpassning, eller kör ubuntu server om hellre känner för det.
Här är en väldigt bra guide till det mesta du behöver om själva webservern i ubuntu:
http://arstechnica.com/series/web-served/

Linux är så klart ett alternativ, vill bara inte hamna i en sits där jag måste både kunna massa Linux och de specifika program jag behöver då jag kommer ha nog med att ordna webbplats och NAS.. På mobilen nu men ska kolla länken sen.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Ubuntu Server 14.04 + ownCloud = 10 poäng.

Kika här: https://www.en0ch.se/owncloud_/

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av theailer:

Funderat på lära dig linux ?
En enkel debian installation utan en grafisk skivbordsmiljö landar på ungefär 800mb.
Och sedan finns det massor av guider hur man ställer in precis allt det du vill ha på nätet.
http://arstechnica.com/series/web-served/

Undvik den länken. Du får ingen SSH installerat om du tänkt klippa och klistra med Pytty från annan dator (vilket du inte kan göra utan fönsterhanterare på din server). Testade att ladda ner Ubuntu 12.04.5 Server som han rekommenderade och valde som han ville, nämligen en SSH installation. Problemet är att respory är utdaterat så du får en server utan och kan heller inte köra sudo apt-get install openssh-server förrän du uppdaterat till nyare.

Ja, finns massor av guider, snabbt gamla. Kanske enklast är att bara installera och följa tex: https://help.ubuntu.com/lts/serverguide/web-servers.html

Själv har jag försökt med olika saker hela veckan utan att lyckas

Citat:

f all you want to do is serve some static pages to your LAN, you can probably stop here. Nginx is up with a basic configuration in place and all of your website's files are located in /usr/share/nginx/html. You can edit the default index.html file or drop your own stuff in there and it will be instantly visible.

Nja, /usr/share/nginx/html är skyddad så man måste komma runt det innan man kan droppa lite filer, författaren tror jag kanske beskriver hur man ska göra eller så har det hänt nytt efter publiceringen för funkar gör det inte. Jag kunde lika gärna använt tiden till att baka en sockerkaka. Så längre kom jag inte denna gång heller...

root@ubuntu:~# cd /etc/nginx/sites-available root@ubuntu:/etc/nginx/sites-available# cp default www root@ubuntu:/etc/nginx/sites-available# cd /etc/nginx/sites-enabled root@ubuntu:/etc/nginx/sites-enabled# rm default root@ubuntu:/etc/nginx/sites-enabled# ln -s /etc/nginx/sites-available/www /etc/nginx/sites-enabled/www root@ubuntu:/etc/nginx/sites-enabled# /etc/init.d/nginx reload * Reloading nginx configuration nginx [ OK ] root@ubuntu:/etc/nginx/sites-enabled# ls

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Jag kör Samba för filer och Apache, PHP och MySQL för min blogg (Wordpress) och även Owncloud. Kalaset går på en Intel Atom samt en motsvarande Celeron. Funkar hur bra som helst. Hostar dessutom en TS-server med cirka 30 användare.

Operativsystemet är Debian, kör det utan grafisk gränssnitt och ansluter till den från min Mac eller Windows (Putty). Funkar väldigt bra, kan rekommendera varmt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Undvik den länken. Du får ingen SSH installerat om du tänkt klippa och klistra med Pytty från annan dator (vilket du inte kan göra utan fönsterhanterare på din server). Testade att ladda ner Ubuntu 12.04.5 Server som han rekommenderade och valde som han ville, nämligen en SSH installation. Problemet är att respory är utdaterat så du får en server utan och kan heller inte köra sudo apt-get install openssh-server förrän du uppdaterat till nyare.

Ja, finns massor av guider, snabbt gamla. Kanske enklast är att bara installera och följa tex: https://help.ubuntu.com/lts/serverguide/web-servers.html

Själv har jag försökt med olika saker hela veckan utan att lyckas

Nja, /usr/share/nginx/html är skyddad så man måste komma runt det innan man kan droppa lite filer, författaren tror jag kanske beskriver hur man ska göra eller så har det hänt nytt efter publiceringen för funkar gör det inte. Jag kunde lika gärna använt tiden till att baka en sockerkaka. Så längre kom jag inte denna gång heller...

root@ubuntu:~# cd /etc/nginx/sites-available root@ubuntu:/etc/nginx/sites-available# cp default www root@ubuntu:/etc/nginx/sites-available# cd /etc/nginx/sites-enabled root@ubuntu:/etc/nginx/sites-enabled# rm default root@ubuntu:/etc/nginx/sites-enabled# ln -s /etc/nginx/sites-available/www /etc/nginx/sites-enabled/www root@ubuntu:/etc/nginx/sites-enabled# /etc/init.d/nginx reload * Reloading nginx configuration nginx [ OK ] root@ubuntu:/etc/nginx/sites-enabled# ls

http://s18.postimg.org/d5o2mcpex/2error_hbop.jpg

Ah okey. Nu har jag redan lite vana samt körde det på Debian Jessie och fick allt att fungera. På min dist låg inte filerna i usr utan i /var/www

Permalänk
Avstängd

Är av åsikt att man ska inte krångla till det allt för mycket och tycker du ska köra Windows rakt igenom. Kör in den väldigt enkla webbservern Abyss (gratis) eller lär dig grunderna i IIS (finns som roll i Windows tror jag).

Prestanda i nätverkslagring kommer i första hand begränsas till prestanda i nätverket och i andra hand skrivprestanda på disk.

Se hellre över inställningar för automatiska uppdateringar, strömavbrott (kanske skaffa en billig UPS), backup och rutiner vid diskhaveri. Sådana saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Run4life:

Är av åsikt att man ska inte krångla till det allt för mycket och tycker du ska köra Windows rakt igenom. Kör in den väldigt enkla webbservern Abyss (gratis) eller lär dig grunderna i IIS (finns som roll i Windows tror jag).

Prestanda i nätverkslagring kommer i första hand begränsas till prestanda i nätverket och i andra hand skrivprestanda på disk.

Se hellre över inställningar för automatiska uppdateringar, strömavbrott (kanske skaffa en billig UPS), backup och rutiner vid diskhaveri. Sådana saker.

Som jag förstått det så är Windows IIS överdrivet för hemmabruk men om det redan ingår i Windows 7-licensen så blir det ju inte så kostsamt för mig Angående fildelning räcker det väl att jag delar ut disken på nätverket och har den som nätverksdisk då jag främst behöver den för att göra backup från stordatorn samt möjligen som filmarkiv men det sista blir mindre och mindre med alla streamingtjänster som finns nu. Kanske blir krångligt med delning från smartphones och liknande dock?

Så om det funkar lätt med Windows blir väl nackdelen att jag måste ha en SSD i systemet? Idag har jag FreeNAS på en USB-sticka och en HDD som share.
Och angående Linux så skulle jag om jag skaffar det gärna ha ett WEB-GUI då maskinen kommer stå i källaren utan tillgång till skärm varför det vore mysigt med lättillgängligt GUI från annan dator. SSH-terminal är mysigt retro det också (minns BBSer med mitt 2400 Baud-modem) men då bör det funka relativt smärtfritt

Så vad blir konsensus i tråden, någon enkel linux-dist med owncloud/NAS eller Windows?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W