Trött på ESXI Free, behöver alternativ

Permalänk
Medlem

Trött på ESXI Free, behöver alternativ

Igår satt jag hemma och drack öl och donade med min ESXI kom fram till att jag jag är rent trött på skiten. Den fungerar bra och är enkelt att ha att göra med MEN deras klient för att göra det suger och dessutom fungerar den vara på Windows och sitter på MAC. Så behöver något som är webbaserat för att styra den.

Vad finns det för bra gratisalternativ till ESXI free, hade hoppas på 6.0 men VMware har inte fixat något vettigt?

Permalänk
Medlem

Satt faktiskt i din sits för något eller ett par år sedan.
Jag gick över till Proxmox, självklart finns det fler alternativ som säkerligen listas om man söker lite i lämplig sökmotor.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

XEN?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Proxmox har numera ZFS stöd, bra webbaserat UI och bästa filsystemet

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Hade hoppats att 6.0 skulle innebära en vettig klient för web eller Linux.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Hyper-V, Xen och proxmox är väl vad du har att välja på.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Jag kör Xenserver, lika enkelt som ESXi att installera och få igång, och gratis, men utan ESXis irriterande begränsningar och krav på registrering etc. Xenserver är gjort av Citrix vars övriga produkter kostar, men som man klarar sig gott utan som hemanvändare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Citrix har dragit sig ur den aktiva förvaltningen av Xenserver och rekommenderar numer Hyper-V till sina kunder

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Sen 5.1 så finns det web client som du kan köra med.

Permalänk
Hedersmedlem

Danne, för webbklienten krävs väl vCenter, inte gratis längre?
Har ett ESXi-kluster på jobbet. För att managera virtuella maskiner med nyaste hårdvaran måste man köra webbversionen. Men det är ingen att längta efter. Man blir lätt tokig på den och kör windowsvarianten. Kan väl säga som så att webbklienten är gjord i flash och kräver 11.5. Senaste flash för linux är 11.2. I chrome kan man väl komma runt det men det är inte värt det.
Kör ESXi 5.5 Update 2. Hur det är i 6:an vet jag inte.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Funderar också lite hur tankarna hos VMware går när det rör webbklienten, och avsaknaden möjlighet att köra webbklienten gratis. Förstår affärsmodellen att få företag att köpa Essentials, som inte är så extremt dyr (5000-7000tkr). Men, fortfarande är det en investeringströskel alla småföretag inte kommer över. Därför kan HyperV vara mer lockande, där standardlicensen medger 1st host och 2st VM's på en köp WS2012R2 Standard.

VMware påstår att de gjort webbklienten mindre kass i vSphere 6.0 (som sagt, kräver betallicens) men jag vågar inte tro något innan jag ser den. Att den feta klienten inte kan managera VMX-9+ (har jag för mig) lider jag personligen inte så mycket av, varken hemma eller hos mina kunder. Men kan absolut komma i den sitsen, och lär troligen göra det så småning om.

Hoppas på att VMware tänker om lite, och erbjuder åtminstånde en "bantad" vCSA-version för gratisbruk. Gissar många andra med dig börjar titta åt annat håll, och då tappar kanske VMware den bästa inkörsporten, nämnligen när företagen valt virtualiseringsplattform. Att byta plattform och konvertera VM's är inte helt okomplicerat, och väldigt tidskrävande. Då är det nog lockande att köpa licensen, få produktnyckeln och bara köra på.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

här använder jag VmWare Workstation 11 för att kunna göra ändringar i vms med VMX-9+
funkar i workstation 10 med .

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Medlem

Man kan ju som sagt nöja sig med att skapa VM's av version 9 och köra på med fet-klienten, men det är klart att det hade varit trevligt om fetklienten fungerade fullt ut.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Jag kör ren xen på Debian Jessie. Inget grafiskt gränssnitt utan allt sköts via kommandotolken. Enklare blir det nog inte, enda som krävs är en ssh klient.

Permalänk
Medlem

Ubuntu Server + KVM + virt-manager. Enkelt och smidigt.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Kommandotolken låter inte helt optimalt. Vill ha ett ett enkelt GUI och webbaserat.

Permalänk
Skrivet av Delarium.:

Funderar också lite hur tankarna hos VMware går när det rör webbklienten, och avsaknaden möjlighet att köra webbklienten gratis. Förstår affärsmodellen att få företag att köpa Essentials, som inte är så extremt dyr (5000-7000tkr). Men, fortfarande är det en investeringströskel alla småföretag inte kommer över. Därför kan HyperV vara mer lockande, där standardlicensen medger 1st host och 2st VM's på en köp WS2012R2 Standard.

VMware påstår att de gjort webbklienten mindre kass i vSphere 6.0 (som sagt, kräver betallicens) men jag vågar inte tro något innan jag ser den. Att den feta klienten inte kan managera VMX-9+ (har jag för mig) lider jag personligen inte så mycket av, varken hemma eller hos mina kunder. Men kan absolut komma i den sitsen, och lär troligen göra det så småning om.

Hoppas på att VMware tänker om lite, och erbjuder åtminstånde en "bantad" vCSA-version för gratisbruk. Gissar många andra med dig börjar titta åt annat håll, och då tappar kanske VMware den bästa inkörsporten, nämnligen när företagen valt virtualiseringsplattform. Att byta plattform och konvertera VM's är inte helt okomplicerat, och väldigt tidskrävande. Då är det nog lockande att köpa licensen, få produktnyckeln och bara köra på.

Den nya webbklienten är helt underbart rapp och bra att arbeta i om man jämför med just 5.x. Det är säkert 10gånger till det bättre!

Man kan managera maskiner som är uppgraderade till HW 9+, men man kan inte utnyttja de "features" som följer med från HW 9+ och uppåt.

Jag har tur att jag har utbildningslicenser som jag kör på, men det är ju som du säger att de skulle kunna erbjuda nått som är för hemma-användaren också tycker jag personligen. Men de jobbar oftast endast mot de största bolagen i världen också, och inriktar sig på just dessa, och det är nått som man märkt, och därav priset också.

Finns billigare alternativ

Centos med KVM, samt spacewalk och manageIQ är nått som är helt och hållet open source. Då har du samma program som Redhat erbjuder fast utan support.

På jobbet kommer vi flytta från Vmware till just Redhat, dels för att automatisera det mesta med deras Openstack platform. Det är spännande och vad jag sett hittills så är det helt klart användbart och riktigt kompetent.

Dock så personligen kommer jag hålla mig kvar på vmwareplattformen ett bra tag till innan jag kommer att flytta till något annat, och bibehålla mitt cert.
Men då har jag endast en server hemma. Kanske blir ändringar på det i framtiden, vem vet
//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

http://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-hyper-v-se...

Unlimited Evalutation Licens för Hyper-V server. Kan ju vara värt att testa om man är lagt åt det hållet?

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

http://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-hyper-v-se...

Unlimited Evalutation Licens för Hyper-V server. Kan ju vara värt att testa om man är lagt åt det hållet?

Roligaste med den var när program managern skulle visa skillnaderna mellan Hyper-V i server 2012R2 och den fria Hyper-V server 2012R2.

Han la upp en blank bild.........

Dvs, det finns inga skillnader alls

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Gick också som andra i denna tråd över från ESXi till Proxmox, är sjukt nöjd över hur det fungerar och hur stabilt det är, klustrat två servrar, fungerar klockrent!

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Danne, för webbklienten krävs väl vCenter, inte gratis längre?
Har ett ESXi-kluster på jobbet. För att managera virtuella maskiner med nyaste hårdvaran måste man köra webbversionen. Men det är ingen att längta efter. Man blir lätt tokig på den och kör windowsvarianten. Kan väl säga som så att webbklienten är gjord i flash och kräver 11.5. Senaste flash för linux är 11.2. I chrome kan man väl komma runt det men det är inte värt det.
Kör ESXi 5.5 Update 2. Hur det är i 6:an vet jag inte.

Ok jag har aldrig kört gratis-versionen så jag vågar inte svara på det.
Dock blir ju inte ESXi intressant föräns man börjar ger sig in på enterprise nivå.
För att inte tala om verktygen som finns för att köra backup på alla VMs, Väldigt trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Kommandotolken låter inte helt optimalt. Vill ha ett ett enkelt GUI och webbaserat.

Alla är vi olika Själv tycker jag det är enklare med kommandotolk plus att men får en bättre förståelse för vad som händer samt att det blir enklare att fixa eventuella problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Roligaste med den var när program managern skulle visa skillnaderna mellan Hyper-V i server 2012R2 och den fria Hyper-V server 2012R2.

Han la upp en blank bild.........

Dvs, det finns inga skillnader alls

Jo en liten, att man inte får ett skrivbord på servern och därför måste hålla en matchande Windowsklient för att styra maskinernas konsoll. Men företag som bygger sin miljö på Windows kommer antagligen köra en datacenter eller enterprise licens i botten eftersom där går att köra ett förmånligt antal vm's i priset

Permalänk
Hedersmedlem

Som även andra skrivit är valfri stabil Linuxdistribution + KVM + valfritt UI ett bra alternativ. För den som vill går det mesta att göra via GUI och det fria utbudet ifrån enkla hjälpmedel till komplexa för kluster är ganska stort. Fördelen här är ju också att valmöjligheterna ökar.

Permalänk
Medlem

Ni som kör proxmox och andra lösningar. Hur har ni gjort med backup? Vad kör ni för programvara till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Ni som kör proxmox och andra lösningar. Hur har ni gjort med backup? Vad kör ni för programvara till det?

Du kan ju ta Snapshots på maskinerna och lagra på valfritt ställe, funkade bra då jag skulle göra om min installation i början och pillade lit för mycket som vanligt då något är nytt;-)

Var bara att importera maskinerna igen på den nya installationen:-)

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Inte riktigt så jag tänkte. Utan mer åt schemalagt håll så att den sköter sig själv samt att man kan ange hur långt bak den ska spara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Inte riktigt så jag tänkte. Utan mer åt schemalagt håll så att den sköter sig själv samt att man kan ange hur långt bak den ska spara.

https://www.youtube.com/watch?v=_0Y6_64qlEg

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Ah ok då vet jag
bara nyfiken på om en sådan funktion fanns i proxmox. Antar att det även södjer gemensam lagring via FC tex.

Permalänk
Medlem

Connecting to VMware vSphere using VMware Fusion 7 Pro

Skrivet av jan-banan:

Igår satt jag hemma och drack öl och donade med min ESXI kom fram till att jag jag är rent trött på skiten. Den fungerar bra och är enkelt att ha att göra med MEN deras klient för att göra det suger och dessutom fungerar den vara på Windows och sitter på MAC. Så behöver något som är webbaserat för att styra den.

Vad finns det för bra gratisalternativ till ESXI free, hade hoppas på 6.0 men VMware har inte fixat något vettigt?

http://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?languag...

Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U