Funderingar kring proxmox + filserver

Permalänk
Medlem

Funderingar kring proxmox + filserver

Tjo!

Har börjat experimenterat lite med proxmox och funderar på att sätta upp en OwnCoud server på en OpenVZ container men jag har lite funderingar på hur jag ska gå till väga. Jag får inte till det helt enkelt.

Jag har installerat proxmox på en SSD på vilken jag även skapat containern. Sedan har jag skapat en ZFS pool av 4 andra vanliga diskar. Detta skapade jag i host OS:et. Nu vill jag tilldela ca 50% av den poolen till containern som kör OwnCloud men jag vet inte hur jag gör just denna tilldelning. ZFS poolen visas så fint inne i proxmox och statusen på poolen är OK osv.

Hur gör jag? Det kanske inte går att göra på det här viset (känns väldigt märkligt isf), utan man kanske måste skapa en NFS eller dylikt och dela en partition (50%) till containern?

Har letat runt på nätet men inte funnit något svar på denna fråga. Det kanske inte är många som använder sig av proxmox för att hosta filservrar?

För att förtydliga så vill jag ju inte att containern ska köras på ZFS poolen utan jag vill bara att containern ska få tillgång till diskutrymmet på poolen.

/Tobias

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inget snabbt svar till dig men jag undrar dock samma sak. Hade jag gjort samma sak på esxi så hade jag lagt in två diskar till den virtuella maskinen och installerat os på den som ligger på ssd och lagt owncloud på den andra. det vore konstigt om inte detta går att göra i proxmox. Kan du dela den med nfs så funkar ju de också.

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

jag har aldrig använt proxmox eller openvz, men spontant skulle jag säga att ZVOL borde användas? eventuellt tillsammans med iscsi?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

Varför kör du inte bara vanligt och virtualiserar typ ubuntu-server? gjorde jag, så owncloud på det funkar galant!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/