Överpris på serverbyte till HP ML350?

Permalänk
Medlem

Överpris på serverbyte till HP ML350?

Hej!
Min pappa ska uppgradera sin server setup på sitt jobb och han fick ett förslag av ett företag med pricer osv. Han tycker att det kostar väldigt mycket med tanke på att han har själv köpt server, installerat osv. Hans setup är ganska gammal, men det han köpte för några år sedan kosta totalt 5000kr. Pappa bad mig och kolla över detta för att han tyckte att det kostar för mycket. Jag har inte en sådan stor erfarenhet av sånt här, så därför vänder jag mig till denna gruppen med frågan: Är det värt?

§3.1/tydliga trådrubriker
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

*Trådrubrik redigerad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Behöver han få servern installerad och konfigurerad? Annars är det väl bara att köpa valfri dator som uppfyller hans krav och fixa allting själv. Själva hårdvaran är ju en relativt liten del av priset.

Permalänk

Tycker också det är väldigt dyrt. Vad ska han ha servern till egentligen, med den konfigen ser det mest ut som eventuell filserver med allt för lite disk, och de kan han fixa för mycket bättre priser.

HP Care pack innebär att de ska felsöka nästa arbetsdag, men de har ingen lösningstid.

Server jumpstart för 18k.. onödigt om man kan fixa allt själv.
Sätta upp domän går snabbt
Klientanpassning, vad fan är det som de syftar på?
Nätkonfig, vad menar dom med det? Jag skulle inte ge några klåpare som bygger ihop en dator tillgång till våra switchar/brandväggar. Är det i win-server så kan säkert någon på företaget fixa det.

Jag hade inte tagit det iaf, allt för mycket pengar. Be han kolla själv på dustin och bygg ihop istället och gör konfig själv så räcker det med en femtedel av priset. Säkert lägre om de har något avtal med leverantör, t.ex Dustin.

Permalänk
Medlem

tack för svar! han har bestämt sig för att inte ta erbjudandet

Permalänk
Medlem

Klientanpassning 4-5 timmar PER BURK? Klokt av far din att leta vidare, det där verkar ju vara riktiga tomtar/utsugare.

Permalänk
Medlem

Tycker timmarna känns i överkant men det är helt omöjligt att säga utan att veta mer om miljön. Kan man göra det själv så är det såklart det billigaste alternativet.

Att köra något hemmabygge för ett företag skulle jag undvika det är ganska trevligt att ha garanti på hela maskinen för att minimera behovet av felsökning.

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Ingen information vad han har tänkt ha det till? Ser ju som att de byter ut rasket och passar på att migrera till nyare server OS.

Dyrt och dyrt. Men det minsta man brukar göra är ju att kontakta minst två stycken leverantörer och låta dem bjuda mot varandra.
Speciellt om man inte har nog kunskap själv till att avgöra om priset är rätt eller inte.

Edit

Skrivet av KiWo:

Att köra något hemmabygge för ett företag skulle jag undvika det är ganska trevligt att ha garanti på hela maskinen för att minimera behovet av felsökning.

Hemmabygge för företag ser jag som vansinne om det nu inte är till en testmiljö, undvik som pesten.

Permalänk
Avstängd

Hemmabygge fungerar minst lika bra om man kan ta det ansvaret som krävs.
Om han är nöjd med nuvarande lösning och kvalitet finns det egentligen inte någon mening att byta ut den nivån. Men jag skulle tro att en kvalitetshöjning med garantier kostar ungefär så här.

Permalänk
Medlem

Ptja,

Har jobbat som IT-tekniker/konsult och vad jag kan se förutom att timmarna per klient verkar "aningen" saltade så ser jag inget direkt konstigt.
Det vanliga när man tittar på en offert som denna är att "tim-priserna" varierar vilt.
Det kan vara så enkelt att snubben som skapade offerten "behöver" få in 1000:- spänn i timmen för att gå med vinst på affären men vet att kunderna skriker vilt över ett sådant tim-pris och blir då "tvungen" att salta med timmar istället.
Är det ett mindre företag så har dom säkert inga vidare avanser på hårdvaran och måste då tjäna in det mesta på sina tjänster.

Så ja, även jag tycker att notan var lite i saftigaste laget, men jag tycker också att du och din far bör titta lite längre än "Jag köpte ju en dator för 5000:- som vi kört som server".
Det som ni offererats är inte ens i närheten samma sak.

Permalänk
Medlem

Hårdvaran/licenser är okej priser för en AD-server. Installation/konfiguration är kanske lite mycket, ta in andra offerter! Tänk på om O365 behövs och inte bara Exchange också.

Permalänk
Skrivet av Bustah:

Ptja,

Har jobbat som IT-tekniker/konsult och vad jag kan se förutom att timmarna per klient verkar "aningen" saltade så ser jag inget direkt konstigt.
Det vanliga när man tittar på en offert som denna är att "tim-priserna" varierar vilt.
Det kan vara så enkelt att snubben som skapade offerten "behöver" få in 1000:- spänn i timmen för att gå med vinst på affären men vet att kunderna skriker vilt över ett sådant tim-pris och blir då "tvungen" att salta med timmar istället.
Är det ett mindre företag så har dom säkert inga vidare avanser på hårdvaran och måste då tjäna in det mesta på sina tjänster.

Så ja, även jag tycker att notan var lite i saftigaste laget, men jag tycker också att du och din far bör titta lite längre än "Jag köpte ju en dator för 5000:- som vi kört som server".
Det som ni offererats är inte ens i närheten samma sak.

Kan hålla med Bustah, enda som ser dyrt ut är antal timmar.

Det ni kan göra är att kolla på ML350e (essential) istället för ML350p(performance) som är lite billigare, oftast en annan variant av raidkort.
Istället för SAS diskar kan ni köra SATA.

Vet inte vad för server han byggde för 5000, men det finns billigare att bygga om man vill, via tex Mullet.se där finns det ibland lite billigare server saker. Särskilt om han ändå har tänkt konfigurera allt själv. Bygg något med ECC minne, SATA diskar i raid, glöm inte att ha något externt backup system. tänk på brand och stöld.

Har ni gett rätt grundförutsättningar till företaget som gjorde offerten? Kanske inte behöver så mycket prestanda, miljön är simplare än vad man har förklarat.

Vad ni än gör, spring inte in på närmsta butik och köp en vanlig kontorsdator och hoppas på att den håller

Permalänk
Avstängd

Måste ju tilläggas att timmarna är uppskattade. Titta hellre på timpriset, snarare än antalet uppskattade timmar. "Klientanpassning 4-5h" exempelvis går gissningsvis bra mycket fortare

Permalänk
Medlem

re

Pja IT kostar pengar har man haft en fuckedup IT-miljö innan kostar det ännu mer.

Var med på ett migreringsprojekt hos en kund som hade köpt in massa småföretag som hade skött sin it själva men nu skulle allt slås ihop.

Jag åkte på inventeringen och lägga upp en migreringsplan problemet var oftast att man hade köpt alla sina Laptops på Elgiganten och man hade självklart inte köpt samma modeller så man hade massa olika märken med olika OS och alla hade Home licenser = faIL

W7 kunde man ju köra Windows Anytime Upgrade på men Vista skulle behövs installeras om och sånt tar en jävla tid.

Lyckades övertala dom att hiva ut allt gammalt skräp och göra som man ska göra d v s håll er till eran standard (huvudbolaget hade en standard och använde sig av ett deploymentsystem) kan nog säga att den tid man hade behövs lägga på alla klienter kostade lika mycket som den nya hw.

Permalänk
Medlem

Känns som om det är skojare i farten eller att han har en väldigt avancerad miljö att driva. Dels tror jag en ml310 räcker för hans del. Certifikatet har han bra marginal på, samt att det endast behövs om man vill använda fjärrskrivbordsportalen. Men slår man prylarna på dustin blir det nog jämnt, en del saker ligger dustin lite högre på och andra tar han ut lite mer på.

Men tiden känns väldigt elakt prissatt. Server jumpstart, antar att de menar installation av raid, os och drivrutiner typ. Tar väl 4h om man räknar teknikerns väntetid på uppdateringarna. Ofta gör man inte det på plats hos kund, så man kan ju lätt blåsa kunden om den inte är insatt. 4h konfig är väl ok, antar att man ska ta konfigurationen från den gamla, plus filer och mappningar.

Klientanpassningar brukar vara max 1h per dator om inte personen klantat till det eller någon tidigare tekniker gjort något fullösning. Eventuellt om man inte sparar så mycket på servern (varför ska man då ha server?) kan det ta mer tid att få över alla inställningar. Sedan om man kör några speciella program på servern kan det ju ta lite tid för teknikern att sätta sig in i, men lämnar man en offert på det får man ta det löpande.

Permalänk
Medlem

AD och hemkataloger för 5 klienter kan man såklart klara på mindre (billigare) hårdvara om det är så. Att faktiskt konfigurera servern för datormiljön, sätta upp AD, och all hantering verkar vara det han satt minst debiterad tid på. Han verkar lagt det på klienterna för att kunna debitera mer tid. Eftersom det handlar om R2 Essentials så antar jag att det handlar om en helt ny domänkontroller.

Kommer det sen ens köras någon server- eller för den delen nätverksrack i fastigheten/företaget? UPS:en som väljs är ju inte rackmonterad, men switch och server är i förslaget. Anpassa utrustningen efter utrymme, är det inte möjligt att köra ordentligt rack så finns det ingen vidare anledning att köpa rackmonterbara servrar, då är det kanske enklare med towermodeller.

Som sagt speca behoven och ta in nya offerter.

Permalänk
Medlem

Ser nu att 736974-425 troligen är tower-varianten. Den kostar 11995kr på Dustin exkl moms. Hårdvaran kostar det den kostar. Billigare alternativ finns givetvis. Men det är ju arbetskostnaden som är varningsklockan här.

Permalänk

Man skickar en faktura på en rätt dyr miljö och sedan lägger man till, hör och häpna
Backup - 3st externa hårddiskar 2TB diskar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moltan:

...därför vänder jag mig till denna gruppen med frågan: Är det värt?http://i.imgur.com/YTGLGHp.png

Helt omöjligt att svara på. Det framgår inte över huvud taget vilka krav verksamheten ställer, vad din far värdesätter eller vad som faktisk ingår i arbetskostnaden (som ser någorlunda flummigt formulerad ut).

Vad som inte är värt är att köpa en Gen8 server nu när Gen9 finns där HP bjussar på 1TB lagring för backup.
Saknar server CALs i offerten, eller tänker Ni snuva MS på pengar?
Utan att veta vad Ni ska ha sakerna till så hade jag nog kostat på mig en ROK-licens (billigare) av Standard i stället för essentials då man får två VM på köpet.
Ser ingen backupstrategi heller...?

Nja, din fråga skapar mer frågor än svar

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Är priserna med eller utan moms?
Jag har nog aldrig sett en företagsoffert med moms...
Men kan ju varit justerat av TS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ser nu att 736974-425 troligen är tower-varianten. Den kostar 11995kr på Dustin exkl moms. Hårdvaran kostar det den kostar. Billigare alternativ finns givetvis. Men det är ju arbetskostnaden som är varningsklockan här.

Det är garanterat tower eftersom ML är just tower och DL "pizza". Finns igen ML350p Gen8 färdig för rack utan man måste köpa till ett rack-kit.

Kuriosa: ML står för Maximum Expansion Line och DL för Density Line.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är garanterat tower eftersom ML är just tower och DL "pizza". Finns igen ML350p Gen8 färdig för rack utan man måste köpa till ett rack-kit.

Kuriosa: ML står för Maximum Expansion Line och DL för Density Line.

Jo, tänkte på DL-serien faktiskt. Men det fanns ju artnr också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är garanterat tower eftersom ML är just tower och DL "pizza". Finns igen ML350p Gen8 färdig för rack utan man måste köpa till ett rack-kit.

Kuriosa: ML står för Maximum Expansion Line och DL för Density Line.

http://www8.hp.com/us/en/products/proliant-servers/product-de... existerar alltså inte?

Permalänk
Medlem

Där ser man... räknade inte med att HP skulle frångå sin egen nomenklatur.
Kikade lite snabbt på HPs produktlinje och det verkar bara vara just ML350p som finns "färdigkonverterad" från fabrik.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Saknar server CALs i offerten, eller tänker Ni snuva MS på pengar?

Det ingår väl ett gäng CALar i Essentials versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det ingår väl ett gäng CALar i Essentials versionen?

Är ju begränsad till 25 användare och det är väl också vad som ingår och hur det licensieras alltså per server utan CALs. Sen om man växer till mer än 25 användare får man lov att ersätta licensen/operativsystemet.

Quad-core och 8GB ram är inte allt för kraftigt, i princip skulle en "mikroserver" kunna användas till samma uppgift om inte värre grejer behövs. T.ex. Dells PowerEdge T20 med E3-1225 v3 eller liknande. De saknar dock avancerad ILO/IPMI/BMC, men du bör kunna sätta upp Intel AMT för det i T20s fall. Inte för hårdvaran var det som de hade kryddat på ordentligt. Backuplösning med portabla diskar är inte heller någon backuplösning. Frågan är dock snarare vad det ska användas till och hur miljön ska sättas upp, det har inte framgått. För en mindre miljö bör Essentials däremot passa bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det ingår väl ett gäng CALar i Essentials versionen?

Skrivet av Petterk:

Är ju begränsad till 25 användare och det är väl också vad som ingår och hur det licensieras alltså per server utan CALs.

Jag går från klarhet till klarhet i denna tråd

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Är det inte vettigare med SSD-diskar med tanke på priset och prestandan? De där SAS-diskarna ligger ju i paritet med SSD i prisnivå.

Permalänk

Försökt läsa igenom tråden efter vilket behov och förväntningar som ställs på den nya driftsmiljön. Hurvida priset är högt eller lågt är svårt att säga exakt utan att ha varit med vid förstuden. Det jag grunnar på är om tex en Office365-migrering ingår i priset. Om det inte görs med externt verktyg och stora mailboxar är det också en del tid som förlöper där.
Hårdvaran är inte totalt orimligt prissatt.

58 timmar för driftsättning av 5 klienter, en server och eventuell Office365-migrering låter dock kanske en aning i överkant för mig. Är miljön "enkel",dvs utan allt för komplicerade affärssystem som rullar på servrarna(eller klienterna) så låter det helt klart genomförbart på kortare tid.
Prissättningen, är det takpriser eller betalar ni för löptimme?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Du säger att ni hade lagt ut 5000:- på servern ni hade innan. Det innebär att vi kan utgå ifrån att backup saknas totalt och även RAID och annan redundans. Så nu är frågan, vad är syftet för företaget att ha servern? Det som ni måste tänka på är vad som händer om någonting går ner, kan ni spendera 2-3 dagar eller kanske en hel vecka om det händer någonting med en hemmabyggd server? Hur står sig verksamheten då?

Om ni kör på en hemmaserverlösning, vad händer om disken går sönder? Om ni förlorar datan, vad innebär det för företaget? Många småföretag som råkar ut för dataförlust (utan fungerande backup) går idag i konkurs. Det är värt att tänka på när man överväger att köra sin IT själv för att spara pengar.

Det bästa alternativet här om ni vill spara pengar skulle jag säga är att skita totalt i servern och köpa in molntjänster som täcker era behov för mail, storage, etc. Men det beror ju på vad det är som ni behöver servern till.