Synology openvpn+download station.

Permalänk
Medlem

Synology openvpn+download station.

Hej alla sweclockers! Jag har nu köpt mig en synology ds215j. Jag har installerad vpn server och download station. Då jag är grön inom området så funderade jag på lite saker som kanske någon här vet eller kanske kunna peka mig åt rätt riktning. Jag har aktiverat en pptp vpn just nu på synology och min dator win7. Jag har en klient ip som är min riktiga ip om jag nu har förstått det rätt. Sen så har vi en dynamisk ip adress.

Visst är det den som visas ute på internet? Visst betyder det nu att jag är anonym ute i internet och ingen kan se vars min riktiga plats är? Då det är en dynamisk ip adress kommer den att bytas ut både på min dator/android och på min synology efter en viss tid? Visst är openvpn säkrare än pptp? Tacksam för svar // Johan

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem

Det är rejält svårare att knäcka openvpn, medans pptp har blivit knäckt. Jag rekommenderar ovpn.se och deras guide https://www.ovpn.se/guides/synology-nas/.

Det fungerar så här

.
Kör du med OpenVPN är du väldigt säker på internet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Noskassi:

Hej alla sweclockers! Jag har nu köpt mig en synology ds215j. Jag har installerad vpn server och download station. Då jag är grön inom området så funderade jag på lite saker som kanske någon här vet eller kanske kunna peka mig åt rätt riktning. Jag har aktiverat en pptp vpn just nu på synology och min dator win7. Jag har en klient ip som är min riktiga ip om jag nu har förstått det rätt. Sen så har vi en dynamisk ip adress.

Visst är det den som visas ute på internet? Visst betyder det nu att jag är anonym ute i internet och ingen kan se vars min riktiga plats är? Då det är en dynamisk ip adress kommer den att bytas ut både på min dator/android och på min synology efter en viss tid? Visst är openvpn säkrare än pptp? Tacksam för svar // Johan

Om du har satt upp en VPN-server på din Synology och du kopplar upp dig till den från en dator eller telefon så kommer det att se ut som att din dator/telefon är där din Synology är. Jag använder mig ibland av detta för att titta på TV när jag är utomlands. Genom att koppla upp mig till min Synology där hemma så ser det ut som att jag är hemma även om jag i själva verket sitter i USA och kollar.

Om du vill vara anonym så är det en VPN-klient du ska använda.

Openvpn är säkrare än PPTP. Den är dock svårare att sätta upp på klientsidan och har inget automatiskt stöd i tex Windows 7.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ok. Tack för svaren Ska köra med openvpn på nasen. Men funkar det både med statisk ip och dhcp? För det rekommenderas att man öppnar portar på openvpn, download station och på en massa andra program om man vill kunna ansluta utanför hemmet. Visst måste jag ha statisk ip för att det ska funka? Eller går det bra med dhcp? Har öppnat portar inne i synology programmet men hur vet jag att portarna är öppna?

Syns inget inne i routern. Det kommer upp OK brevid anslutning vid varje program efter att jag tryckt testa anslutning. Gissar på att det är det som visar att portarna är öppna. Funkar dock inte för mig att ansluta utanför hemmet. Är det bättre att öppna portar manuellt i routern istället för i synology programmet? Måste en dator eller telefon vara connectad samtidigt som openvpn på nasen för att openvpn ska få någon effekt?

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk

Nu förstår jag inte till 100% hur/vad du menar men vpn går bra ihop med DHCP ja, då du blir tilldelad en ip när du kopplat upp dig. Däremot kanske du skall använda dig utav en DNS-tjänst så du istället kan ansluta dig mot tex dittnamn.noip.org eftersom du har en dynamisk ip?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Noskassi:

Ok. Tack för svaren Ska köra med openvpn på nasen. Men funkar det både med statisk ip och dhcp? För det rekommenderas att man öppnar portar på openvpn, download station och på en massa andra program om man vill kunna ansluta utanför hemmet. Visst måste jag ha statisk ip för att det ska funka? Eller går det bra med dhcp? Har öppnat portar inne i synology programmet men hur vet jag att portarna är öppna?

Syns inget inne i routern. Det kommer upp OK brevid anslutning vid varje program efter att jag tryckt testa anslutning. Gissar på att det är det som visar att portarna är öppna. Funkar dock inte för mig att ansluta utanför hemmet. Är det bättre att öppna portar manuellt i routern istället för i synology programmet? Måste en dator eller telefon vara connectad samtidigt som openvpn på nasen för att openvpn ska få någon effekt?

Synology har en dynamisk DNS-tjänst som du kan använda. Registrera en adress på Synologys hemsida och sätt sedan upp det i din NAS så kan du sedan komma åt alla dina grejer mha ett namn istället för ipnr. Om ditt ipnr ändras kommer NAS'en att uppdatera namnet så att det fortsätter funka. Namnet kommer att vara på formen mynas.synology.me. Funkar fint.

Jag gissar att du har en router framför NAS'en. Det är i routern du ska öppna portar. Jag rekommenderar dig att bara öppna portar för OpenVPN. När du sedan anslutit tex din telefon till VPN'et så kan du använda alla tjänster på din NAS precis som om du satt på nätverket hemma.

Portcheckers är kniviga eftersom de förlitar sig på att något svarar i andra änden. Det är inte alla tjänster som svarar som checkern förväntar sig och då säger den typiskt att porten är stängd även om den inte är det. Om du är osäker på att öppna portar kan du slå upp din router och OpenVPN här för en steg för steg guide: http://www.portforward.com

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Synology har en dynamisk DNS-tjänst som du kan använda. Registrera en adress på Synologys hemsida och sätt sedan upp det i din NAS så kan du sedan komma åt alla dina grejer mha ett namn istället för ipnr. Om ditt ipnr ändras kommer NAS'en att uppdatera namnet så att det fortsätter funka. Namnet kommer att vara på formen mynas.synology.me. Funkar fint.

Jag gissar att du har en router framför NAS'en. Det är i routern du ska öppna portar. Jag rekommenderar dig att bara öppna portar för OpenVPN. När du sedan anslutit tex din telefon till VPN'et så kan du använda alla tjänster på din NAS precis som om du satt på nätverket hemma.

Portcheckers är kniviga eftersom de förlitar sig på att något svarar i andra änden. Det är inte alla tjänster som svarar som checkern förväntar sig och då säger den typiskt att porten är stängd även om den inte är det. Om du är osäker på att öppna portar kan du slå upp din router och OpenVPN här för en steg för steg guide: http://www.portforward.com

Jag har gjort ett DDNS konto som Synology delar ut. Så nu kan jag använda mitt namn istället för ipnr och jag kommer åt allt utanför hemmet och dessutom måste jag inte låsa upp portar. Jag gissar att du menar DDNS? för det ska väl vara bättre än DNS? För som jag förstår det så kan bara DNS hantera statisk ip medans DDNS kan hantera dynamisk ip.

Jag ska öppna openvpn porten i routern. Har försökt tidigare med att öppna diverse portar och använt mig av portcheckers men dom flesta portarna stod de att porten inte var öppen. Så tack för att förklarade om det. Så nu vet jag att jag har gjort rätt

Jag har inte hunnit pröva fixa igång openvpn på min nas men jag har ett Anonine konto som jag kanske kan använda på openvpn i nasen? Kan jag sedan få bekräftat på något vis att all internet trafik går igenom openvpn? Så som jag förstår så kommer man lätt åt sina filer ändå man har openvpn igång och att man samtidigt blir skyddad bakom openvpn då man connectar till nasen? Lite många frågor nu kanske hehe

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |