Konstig hastighet i raid volym.

Permalänk
Medlem

Konstig hastighet i raid volym.

Hej,

Jag körde precis en runda ATTO för att se vad jag hade för diskprestanda på mitt test på Raid-5 med 8st 3TB diskar på ett raidkort med cache.

Detta är resultatet:

Tycker det verkar lite konstigt att READ dippar så pass mycket på slutet, är det normalt?

Permalänk
Hedersmedlem

Dina resultat verkar lite orealistiska. Det är möjligen kontrollerns cache som strular till det, i samband med att det är sekventiella överföringar som ATTO testar. Du kan aldrig komma upp i 3,6 GB/s med den configen. Så jag skulle spontant tro att cirka 370 MB/s är den realistiska läsprestandan, vilket i sin tur är hyfsat bra generellt skulle jag säga. Skrivprestandan är också helt uppåt väggarna. Om du vill få ut vad du verkligen kan skriva skulle jag testa med ett program som testar större filer, samt mer slumpmässigt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Dina resultat verkar lite orealistiska. Det är möjligen kontrollerns cache som strular till det, i samband med att det är sekventiella överföringar som ATTO testar. Du kan aldrig komma upp i 3,6 GB/s med den configen. Så jag skulle spontant tro att cirka 370 MB/s är den realistiska läsprestandan, vilket i sin tur är hyfsat bra generellt skulle jag säga. Skrivprestandan är också helt uppåt väggarna. Om du vill få ut vad du verkligen kan skriva skulle jag testa med ett program som testar större filer, samt mer slumpmässigt.

Jag körde en runda crystaldiskmark och landade runt 700MB/s på read och något lägre på write, så frågan är vad man ska lita på?

Raidkortet är samma som i signaturen, LSI MEGARAID 9271-8I

Permalänk
Medlem

Borde inte HDTune vara perfekt för just detta?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Borde inte HDTune vara perfekt för just detta?

Testade inte HDtune, men struntade också i Raid-5 pga alla nackdelar som finns.

Permalänk
Medlem

Måste vara en skrivcache inblandad här